Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anders Porse Wett Hald, Birgitte Friis Søndberg, Henrik Jakobsen
|
Hold
|
2024 nf/k (1k bi, 1k ge, 1k ke, 1k nf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
CO2 og klima
CO2 og klima(øvelse i strålingsbalance) og
olie og energi(øvelse om olieudtræk og alternative energiformer )
1. Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
*Vejr og klima
* Tryk og vinde
*Det globale vindsystem
*ITK-zonen
*Nedbør og nedbørstyper
*Klimazoner og plantebælter
*Energi og energiforbrug
* energityper
* Kulstofkredsløbet
*Olie og gasdannelse
* Olieindvinding
* Reserver og ressourcer
Læst stof og opgaver passer til 1. projekt:
Hvad skyldes global opvarmning, hvilke konsekvenser har det, og hvad kan vi gøre ved det?
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
Side 16-18 og 243-267 om klima,
side 283-297 om energi
side 61-66, 72 og 75-79 om olie sammen med pdf om oliedannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
noget om kort.pdf
-
Regionalisering af kortblad.doc
-
arbejde videre med regionalisering af dit kort. der er ingen lektie
-
Arbejdsseddel side 243-246 vejr, klima, vejrudsigt og atmosfære.docx
-
Medbring udfyldt arbejdsseddel fra sidst på din computer og åben den så jeg kan se den
-
Arbejdsseddel side 247-252 Temperatur, tryk og vinde.docx
-
Der er ingen lektie, vi skal arbejde med side 252-255
-
Arbejdsseddel side 252-255 globale vindsystem, havstrømme.docx
-
Du skal kunne gennemgå den globale cirkulation med lukket computer og uden bog.
-
Arbejde videre med nedbør, vi er nået fra til spørgsmålet om konvergensregn (føhn)
-
Øvelser ved den permanente.docx
-
Føhnvinde.doc
-
Gennemgang af spørgsmål 12-19, fra igår, Jeg regner med at alle kan svare på alle spørgsmål.
-
Arbejdsseddel side 264-267 klimazoner og plantebælter.docx
-
Du må gerne kigge på afleveringen om klimazoner og plantebælter, så du kan spørge hvis der er noget du er i tvivl om
-
side 283-287.docx
-
side 287-292.docx
-
Vi skal gennemgå figurerne på siderne 291-292 OG forbered dig på øvelse om strålingsbalancen, se vedhæftede
-
retur med opgave, samle op på øvelse og se et eksamensspørgsmål og arbejde med siderne 292-297
-
Vi svarer på arbejdssedlen fra igår, og arbejder med en øvelse om alternative energiformer
-
Alternative energiformer1k.docx
-
Afslutte øvelse fra sidst, hvis ikke du var der vælger du selv en energiform og kan fremlægge den, se vedhæftning her og starte på nyt emne om oliedannelse
-
retur med evaluering, arbejde med oliedannelse, side 61-66 Vi har svaret frem til og med spørgsmål 4, du kan se teksten i teams
-
mere oliedannelse Jeg regner med at du kan alle svar på arbejdssedlen fra sidst (også vedhæftet her). Olie side 61-66.docx
-
oliedannelse.pdf
-
Egen erfaring af 1. NFprojekt.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
klimazoner og plantebælter
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Biologi - CO2 og klima
I dette første forløb så vi på cellerne og deres bestanddele med henblik på at kende til, hvordan celler (både pro-og eukaryote) er bygget op, men også for kan kende til særligt grørnkorn og mitokondriers funktion. Dette med henblik på at vi senere arbejdede med fotosyntese og respiration.
Vi arbejdede med økosystemer, hvor vi særligt så på havet som økosystem. I den forbindelse var vi ude på Den Permanente i Århus, hvor vi lavede en biotopundersøgelse. Vi lavede hjemme også et journalforsøg for at vise muslingers evne til at filtrere
I den anden halvdel af forløbet så vi endvidere, på hvordan klimaforandringer kan tænkes at ændre økosystemerne. Her fokuserede vi på havet i Arktis.
Afslutningsvis arbejdede vi med mikrobiologi. Vi så på mitose og vækstfaktorer (særligt temperatur) oglavede et gærforsøg.
Litteratur:
Mennesket og Naturvidenskaben s. 181-183 (3 sider)
Biologi til tiden 2. udg (85 (mitose), 122-123 (fotosyntese og respiration), 141-147 (mikrobiologi, vækst)
Opdag havet fra WWF: 8-12 (økosystemets opbygning), 13-15 (fotosyntese og respiration), 15-19 (energistrømme), 20-21 (kulstofkredsløbet) (14 sider)
Sider fra EMU om klimaændringer i arktis (6 sider).
Desuden forskellige figurer fra forskellige materialer. Figurerne findes i elevernes class-notebook.
Vi lavede følgende forsøg:
- Mikroskopi af grønkorn og mundhuleceller.
- Biotopundersøgelse
- Muslingefiltration
- Gærforsøg
Anvendte websites og film:
Begrænsende faktorer: https://www.youtube.com/watch?v=L4TJAozO2EE
Energistrømme i økosystemer: https://www.youtube.com/watch?v=ZEulJbe-pHQ
Quizlet om celler :https://quizlet.com/217921872/flashcards
Restudy respiration: https://www.youtube.com/watch?v=3CpqYwybSK0
Restudy fotosyntese: https://www.youtube.com/watch?v=lGP0DTfMJ78&t=19s
DTU-film om Arktis under forandring: https://www.youtube.com/watch?v=5yHyhFVuO-s
Film om celler: https://www.youtube.com/watch?v=qejg9g7O030&t=1s
Danmarks Sportsfiskerforbund: Stenrev – for havmiljø og biodiversitet: https://www.youtube.com/watch?v=ixTzcUHSg0Y&t=15s
Naturfilm info: Nyt stenrev i Limfjorden: https://www.youtube.com/watch?v=hdV_jj_iTdo
Nasjonal digital læringsarena: Enzymer: https://www.youtube.com/watch?v=hdV_jj_iTdo
2 film om mikroskopiering:
https://www.youtube.com/watch?v=xQKmQiigUP0
https://www.youtube.com/watch?v=VWdr55yJPIY&t=26s
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gær-øvelse
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projekt: CO2 og klima (kemi)
Materiale
I gang med kemi s. 56-58, 60-61, 95, 107-108. Desuden materiale fra forrige forløb.
(omfang 4 sider (95, 107-108 tælles med i næste forløb))
Fagligt indhold
Der blev arbejdet med problemstillingen:
Hvad skyldes global opvarmning, hvilke konsekvenser har det, og hvad kan vi gøre ved det?
Det konkrete faglige indhold omhandlede: Opbygning og polaritet af carbondioxid- og vandmolekylet. Forbrændingsreaktioner inkl. forskel på fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Seksualundervisning
Efter en indledende samtale om sex biologiske funktion og kønskromosomer, så vi på opbygningen af de mandlige og kvindelige kønsorganer. vi så også på sædcellens opbygning og dannelsen af sædceller ved meiose. Vi kom ikke ind på hormoners betydning. Der efter var fokus på kønssygdomme, hvor vi hovedsageligt så på klamydia, som en sygdom der skyldes en bakterie. Afslutningsvis lavede vi forsøget smittesprdening og arbejdede med 3 måder at beskytte sig mod barløshed og kønssygdomme (kondom, sterilisation og pessar). Eleverne så på hvilken præventionsform der var hensigtsmæssig i hvilken situation.
tekster:
Biologi i udvikling 1. udg.: siderne 136-138, 146-147, 149-150, 151-152
Sex, køn og grænser (i-bog) kap4: Sex kort-fortalt ( 3 sider)
Forsøg: smittespredning
Websites og film:
Film om meiose: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018492125-e022184f-c3f6
P3: derfor er klamydia så akavet: https://www.youtube.com/watch?v=JKacceYcybg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organiske forbindelser
Materiale
I gang med kemien: s. 87-97, 107-109
(omfang 14 sider)
Fagligt indhold:
- Alkaners opbygning, navngivning, opløselighed
- Substitutionssreaktion
- Forbrændingsreaktioner
Eksperimentelt:
- Alkaners kemiske egenskaber (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Biologi - Fedt og fødevarer
Vi har set på de energigivende næringsstoffer (kulhydrater, fedt og protein), men sprang over alkohol. I kom i den forbindelse ind på, hvad vi bruger disse til foruden energi.
Vi har endvidere set på, hvordan vi fordøjer næringsstofferne og enzymernes betydning. Vi så også på, hvordan cellemembranen er bygget op, og hvordan forskellige stoffer passer membranen. Væsentlige begreber var her bl.a. diffusion (simpel og faciliteret diffusion, herunder osmose) og aktiv transport, enzymer, fordøjelsessystem, galdesalte og emulgering.
Dette førte os videre til blodkredsløbet, hvor vi så på blodkredsløbets og hjertets opbygning. Men også hvordan vi holder os sunde ved at dyrke motion og spise efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Væsentlige begreber er her bl.a. , foruden blodkredsløb og hjerte, blodtryk, puls energibalance, BMI, Talje-hofte-ratio, motion,
Til sidst så vi på, hvordan mere planteføde ikke kun kan hjælpe os med at leve længere, men også hvordan vi vil kunne brødføde flere mennesker, hvis vi spiser flere planter frem for kød. Væsentlige begreber var her bl.a.: Væksteffektivitet, Assimileret energi, trofiske niveauer, energipyramide,
Tekster:
Biologi i udvikling, 1. udg.: 17-21 og 75-82. 90-115
Biologi til tiden: 24-25, 147-149.
Biologibogen, Systime, 3. udg: s. 50-55: Svineproduktion.
Film:
Om udvikling af kostråd: https://www.youtube.com/watch?v=wgV0GmO4jRM&t=5s
FriVidenom fordøjelsessystemet: https://www.frividen.dk/fysiologi/#Video1_Fordjelsessystemet
Blodkredsløbet: https://www.youtube.com/watch?v=_vZ0lefPg_0
Hjerteforeningen, playliste - små film om hjertet og hjertekarsygdomme: https://www.youtube.com/playlist?list=PLgcT9JaGfncnzSWRYXJSlq2UiRtGn3vbL
Forsøg:
Fordøjelse af fedt
BMI og THR
Måling af åndedræt, puls og blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 17-19, 21, 75-82, 89, 99-101, 103-120, 125
-
kulhy_protein_fedt_biu75til82_22.01.18_Kl.13.49.11.pdf
-
Begrebsark til biologi i udvikling75til82 s.docx
-
Egebo, m.f.: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 24-25
-
Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
-
Afsnit
-
Begrebsark_BIU17til19samt21.docx
-
Begrebsark til Biologi i udvikling 1udg 108til111og116til118_blodkredsløbet.docx
-
blodkredsløbet.pdf
-
Begrebsark til BIU1udg_s99til101.docx
-
Katrine Hulgard: Biologibogen C, i-bog. Systime 2018; sider: 50-53
-
biologibogen_sekundærprod_til_svineproduktion_s50til53 (1).docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
fedtfordøjelse
|
27-11-2024
|
2. projekt - fedt
|
17-01-2025
|
Fremlæggelse NF 2. projekt
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vand
Vand, passer til projekt 3
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Vandets kredsløb
• Vandbalanceligningen
• grundvand
• jordvandsmagasin
• Intensivt og ekstensivt landbrug
• Jordbundstyperne betydning for landbrugsproduktion
• Vejrets betydning for landbrugsproduktionen
fællesfagligt projekt vand
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
side 269-281 om vand
side 239-241 om Danmarks jordbund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mængdeberegning
Materiale
I gang med kemi s. 118-125 (øverst)
(Omfang: 7 sider)
Fagligt indhold:
- Stofmængde, molarmasse, masse og sammenhængen mellem disse størrelser (formlerne)
- Avogadros konstant
- Reaktionsforhold
- Mængdeberegning ved reaktionsskemaer
Eksperiment arbejde:
- Øvelse med Lego (Legomol)
- Natron (rapport- afleveret på papir)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Erhverv, demografi og Dansk landbrug
Erhverv, demografi og Dansk landbrug passer til 2. og passer til 2. projekt der hedder landbrug
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Erhvervsgeografi og Fourastiers model
• Brug af trekantsdiagram
• Den demografiske transitionsmodel
• Befolkningspyramider
• Malthus
• Den samlede fertilitet
• Dødshyppighed
• Middellevetid
• Børnedødelighed
• Befolkningsudvikling
• Udvikling i dansk landbrug fra 1950 og frem til i dag
Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
side 317-323 om erhverv
side 299-312 om demografi
side 174-189 om dansk landbrug og arbejdet med ”sådan ligger landet” og 2 produktioner i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fedtstoffer
Materiale:
Kend kemien (PDF) s. 201-211
(omfang: 11 sider)
Fagligt indhold:
- Triglyceriders opbygning
- Kondensationsreaktion
- Forskel på mættede, enklet-umættede og fler-umættede fedtsyrer
- Transfedtsyrer
- Additionsreaktion
Eksperimentelt arbejde:
- Fedt i chips (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Biologi - Vand
I dette forløb så vi indledningsvis på, hvordan cellemembranen er bygget op, og hvordan vand bruges som transportmiddel i celler. Her var nogle af de væsentlige begreber diffusion (simpel diffusion, faciliteret diffusion og osmose) og aktiv transport.
Derefter fokuserede vi på de planter, vi dyrker i vores landbrug, og hvordan dette påvirker vandmiljøet i vores drikkevand, fjorde og ved vores kyster. I forbindese med drikkevandet talte vi om, hvordan nitrat i kroppen omdannes til nitrit og nitrits skadelige effekt. Dette gjorde vi med 2 figurer, som eleverne kan finde i deres onenote.
Vi så på, hvordan planterne er genetisk er forbedrede ved traditionel forædling. Nogle af de vigtige begreber var i den forbindelse DNA, centrale dogme, mitose, gener, mutationer, forædling, næringssalte, højtydende planter og eutrofiering, nitrat og nitrit.
I forbindelse med eutrofiering vendte vi også tilbage til forsøget "Muslingefiltration", som vi lavede i begyndelsen af skoleåret. I den forbindelse så vi på biogene rev.
tekster:
Biologi i udvikling C-niveau, 1.udg: 17-21, 181-186
Biologi til tiden: 85, 149-151, 169-172, 172-175,
E-bogen Opdag havet (WWF): s. 60-67.
film:
Begrænsende faktorer: https://www.youtube.com/watch?v=L4TJAozO2EE
Eutrofiering: https://www.youtube.com/watch?v=5JgTHwNP-qM
Osmose i cellen: https://www.youtube.com/watch?v=eXvBgjJiQCc
Muslinger som biogene rev: https://www.youtube.com/watch?v=f3bjfOUwTic
Øvelser:
Gør noget ondt ved gær
Osmose i kartoffelceller
oprensning af DNA fra hindbær
Klorofylmutanter i majs
Hvordan kommer jeres børn til at se ud?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kulhydrater og stofmængdekoncentration
Materialer:
Aurum - kemi for gymnasiet 1 (PDF): s. 220-226
I gang med kemi s. 152-154
(omfang 10 sider)
Fagligt indhold:
- Monosakkarider, disakkarider
- Kondensationsreaktion
- Stofmængdekoncentration
- Bestemmelse af sukkerprocent ud fra standartkurve
Eksperimentelt arbejde:
- Sukker i sodavand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Projekt: Fedtstoffer
Indhold:
Der er arbejdet med problemformuleringen:
Hvordan produceres fedtholdige fødevarer, og hvorfor er det vigtigt at kende forskellen på de forskellige typer af fedtstoffer?
Anvendt materiale: Se forløbet om Fedtstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Redoxreaktioner
Materiale:
I gang med kemi s. 231-236
(omfang 6 sider)
Fagligt indhold:
- Oxidation og reduktion
- ædle og uædle metaller
- spændingsrækken
Eksperimentelt arbejde:
- Hjælpe din bedstemor med at pudse sølvtøj (journal)
- Spændingsrækken (rapport - afleveret på papir)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Syrer og baser
Materiale:
I gang med kemi s. 189-206
(omfang 18 sider)
Video:
https://www.gymnasiekemi.com/c17.html
Fagligt indhold:
- Definition på syrer og baser
- Syrer og basers reaktions med vand
- Syrer og basers styrke
- Vands selvionisering
-pH-begrebet
Eksperimentelt arbejde:
- Identifikation af sure og basiske opløsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Jordskælv og vulkaner
Jordskælv og vulkaner er kun geografi (øvelse om jordskælv), side 191-213
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser
Fagligt indhold:
• Naturvidenskabelig metode
• Jordens opbygning
• Wegeners hypotese om kontinentaldrift
• Pladetektonik
• Jordskælv
• Vulkaner
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
Geologi side 190-213
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Projekt: Vand
Materiale:
I gang med kemi: Figur 179 s. 151, figur 200 s. 167, s. 169-171, 176-178
Fagligt indhold:
- Opløsning af ionforbindelser i vand
- Let-, tungt- og uopløselige ionforbindelser
- Fældningsreaktioner
- Næringssalte
Eksperimentelt arbejde:
- Kemiske reaktioner i jordvandet (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Fedtstoffer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Syrer og baser
Materiale:
I gang med kemi s. 189-206
(omfang 18 sider)
Fagligt indhold:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401899070",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401899070",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67401899070"
}