Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anders Elkrog, Emilie Sloth, Henrik Jakobsen, Karina Schiørring Kristensen
Hold 2024 nf/p (1p bi, 1p ge, 1p ke, 1p nf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kulstof og klima (biologi)
Titel 2 Atomer og molekyler (kemi)
Titel 3 CO2 og klima
Titel 4 Alkaner (kemi)
Titel 5 Genetik (biologi)
Titel 6 Stofmængdeberegning (kemi)
Titel 7 Vand
Titel 8 Vand (biologi)
Titel 9 Ionforbindelser (kemi)
Titel 10 Dansk landbrug, erhverv og demografi
Titel 11 Kost (biologi)
Titel 12 Syrer og baser (kemi)
Titel 13 Jordskælv og vulkaner
Titel 14 Fedtstoffer (kemi)
Titel 15 Sundhed og fødevarer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kulstof og klima (biologi)

Fagligt indhold
- Hvad er liv?
- Organisationsniveauer
- Definition af et økosystem
- Et lukket men ikke isoleret system hvori der foregår
  et samspil mellem biotiske og abiotiske faktorer
- Lukket system: Stof udveksles ikke, men energi udveksles
- Isoleret system: Hverken stof eller energi udveksles
- Biotiske faktorer: Den levende del
- Abiotiske faktorer: Den ikke levende del
- Homeostase: Opretholdelse af et stabilt indre miljø
- Termoregulering
- Diffusion: molekylers egenbevægelse fra høj til lav koncentration
- Cellemembran: Cellens afgrænsning fra det omgivende miljø. Den er halvgennemtrængelig og dermed ansvarlig for at opretholde cellens homeostase
- Fosfolipider: er den primære bestanddel af cellemembranen. Hvert fosfolipid har en Hydrofob (vandskyende) del og hydrofil (vandelskende) del
- Osmose: Diffusion af vand på tværs af en membran
- Simpel og faciliteret diffusion
- Aktiv og passiv transport
- Endocytose: optagelse ved indsnøring af cellemembranen til vesikler
- Fagocytose: optagelse af store partikler som fx bakterier i en celle gennem endocytose.
- Exocytose: optagelse ved sammensmeltning af vesikler og cellemembranen
- Prokaryot: Bakterier (uden cellekerne)
- Eukaryot: Dyre- og planteceller (med cellekerne)
- Mikroskopiering af dyre og plateceller
- Surtsey: Vulkan ø
- Succession: Udviklingen i plante- og dyrefaunaen på en biotop over en tidsperiode
- Pionerarter
- Primær succession: Succession på et område, hvor der ikke tidligere har været et økosystem
- Sekundær succession: Genetablering af et forstyrret økosystem (Brand, storm eller oversvømmelse)
- Tidlige koloniseringsplanter: Lav og mos (Meget hårdføre og små og langsom vækst)
- Pionerplanter: Græs og bregner (Større og hurtigere vækst)
- Klimaksvegetation: Stabilt stadium, der kan befinde sig i slutningen af et successions forløb
- Fotosyntese
- Respiration
- BTB: Bromthymolblåt
- Kulsyreligevægten
- Kontrolforsøg

Faglige mål:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer
- forstå globale processers lokale konsekvenser

Eksperimentelt arbejde:
- Gærceller i væsker med forskellige saltkoncentrationer
- 1 - Mikroskopi af planteceller
- 2 - Fotosyntese og respiration
- 8 - Osmose i kartoffelceller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Atomer og molekyler (kemi)

Forløbet har taget udgangspunkt i Kend Kemi 1:

- grundstoffernes periodesystem, herunder atomers opbygning, skalmodellen, elektronfordeling, kemiske forbindelser
- reaktionsskemaer og afstemning
- tilstandsformer
- kemiske bindingstyper (elektronparbindinger)
- Elektronprikmodeller
- Simple molekylers formler og navne

Øvelser: Småforsøg med CO_2

Kend kemien 1: s. 14-17, 37-38, 44-49, 50-55, 72-74, 75-76, 88-90.

Video om molekyler: https://www.youtube.com/watch?v=WiiGbe20m4w
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 CO2 og klima

CO2 og klima(øvelse i strålingsbalance) og
olie og energi(øvelse om olieudtræk og alternative energiformer )
1. Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer, modelfremstillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opstille enkle hypoteser og forklare betydningen af kontrolforsøg
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
*Vejr og klima
* Tryk og vinde
*Det globale vindsystem
*ITK-zonen
*Nedbør og nedbørstyper
*Klimazoner og plantebælter
*Energi og energiforbrug
* energityper
* Kulstofkredsløbet
*Olie og gasdannelse
* Olieindvinding
* Reserver og ressourcer

Læst stof og opgaver passer til 1. projekt:
Hvad skyldes global opvarmning, hvilke konsekvenser har det, og hvad kan vi gøre ved det?

Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
Side 16-18 og 243-267 om klima,
side 283-297 om energi
side 61-66, 72 og 75-79 om olie sammen med pdf om oliedannelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
klimazoner og plantebælter 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Alkaner (kemi)

Forløbet har taget udgangspunkt i:

- Carbonhydrider og alkaners opbygning
- Navngivning af alkaner
- Alkaners egenskaber herunder lidt om substitutionsreaktioner
- Intro til polaritet og blandbarhed, herunder begrebet elektronegativitet
- Carbonkredsløbet og biobrændsler

Øvelse: Molekylebyggesæt
Forsøg: Alkaner egenskaber

Pensum:
Kend Kemien 1: s. 78-80
Arrum 1: s.143, 146 149
I gang med kemi s.97, 110-112
ISIS c afsnit 6.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Genetik (biologi)

- Haploid: Celletype der kun indeholder et enkelt sæt af hvert kromosomer.
- Diploid: Celletype der indeholder to sæt af hvert kromosom; en fra hver forælder.
- Homologe kromosomer: Ensartede kromosomer med samme gener, men muligvis i forskellige udgaver.
- Mitose: En almindelig celledeling også kaldet ukønnet formering.
- Meiose: En reduktionsdeling også kaldet kønnet formering.
- Zygote: Den befrugtede ægcelle.
- Blastocyst: et tidligt fosterstadie hvor fosteret er en hul kugle af celler.
- Kromosom
- Karyotype: kromosomkort der viser kromosomerne sorteret efter par og størrelse.
- Kønskromosomer: Kromosomer der afgør kønnet.
- Autosomer: Ikke kønskromosomer
- DNA’s opbygning og funktion
- 4 Baser - A: Adenin, T: Thymin, C: Cytosin, G: Guanin
- Replikation: Kopiering af DNA’et, så et kromosom bliver til to (arvematerialet).
- Transkription: Aflæsning af DNA til RNA
- Translation: Oversættelse af RNA til protein
- Punktmutationer
- Alleler: Forskellige varianter af samme gen.
- Locus: En plads på kromosomet, hvor et gen med bestemte egenskaber befinder sig.
- Genotype: Kombinationen af alleler. Dvs. sammensætningen af gener.
- Fænotype: Fremtoningen. Blanding af arv og miljø.
- Dominant (A).
- Recessiv (a).
- Homozygot (aa/AA).
- Heterozygot (Aa).
- Krydsningsskemaer.
- Gregor Mendel.
- Rene linier.
- Hybrider.
- Krydsbestøvning
- Selvbestøvning
- Parental og Filial generation
- Analysekrydsning
- Stamtavle.
- Dominant, recessiv og kønsbunden nedarvning
- Blodtyper (ABO og Rhesus).
- Rødeblodlegemer og overfladeproteiner.
- Codominans.
- Antistoffer og antigener

Faglige mål:


Eksperimentelt arbejde:
- 5 - blodtypebestemmelse
- 10 - Bestem din egen genetiske profil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Stofmængdeberegning (kemi)

Forløbet har taget udgangspunkt i:

- Stofmængde, molarmasse og masse samt sammenspillet mellem dem
- Mol
- Masseberegning ud fra reaktioner
- Ækvivalente mængder
- Stofmængdekoncentration

Forsøg:
- Natron - en lille detektivopgave (rapport)
- Fremstilling af fysiologisk saltvand (journal)

Øvelse:
- Kemisk mængdeberegning med LEGO-klodser

Pensum:
Kend Kemien 1: s. 92-98, 146-147
Noter

Videoer:
Om n, m og M: https://www.youtube.com/watch?v=Ik12jFhWm1M
om c: https://www.youtube.com/watch?v=rXG-h2P8nTM  (kun de første 4 min)
Mængdeberegning ved reaktioner: https://www.youtube.com/watch?v=pBiG5V5UrQQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vand

Vand
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:

• Vandets kredsløb
• Vandbalanceligningen
• grundvand
• jordvandsmagasin
• Intensivt og ekstensivt landbrug
• Jordbundstyperne betydning for landbrugsproduktion
• Vejrets betydning for landbrugsproduktionen

fællesfagligt projekt vand
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
side 269-281 om vand  
side 239-241 om Danmarks jordbund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vand (biologi)

Fagligt indhold:
- Vands betydning for liv.
- Vands kredsløb
- Tilgængelighed af vand og næringsstoffer i rodzonen
- Gødningssalte.
- NPK-gødning.
- Aerobe- og anaerobe processer.
- Rhizobium.
- Pesticider.
- Autotrofe og heterotrofe.
- Fødekæde
- Trofiske niveauer.
- Energipyramide.
- Vækstfremmere, antibiotika og kosttilskud.
- Kvælstofkredsløbet.
- N-fiksering
- Ammonifikation
- Nitrifikation
- Denitrifikation.
- Rensningsanlæg
- Pileanlæg
- Grundvand
- Primær forurening.
- Sekundær forurening.
- Eutrofiering.
- Iltsvind.
- Liglagen.
- Bundvending.
- Sørestaurering
- Rensningsanlæg

Faglige mål:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagets begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Eksperimentelt arbejde:

- 9 - Næringsstoffers betydning for algevækst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ionforbindelser (kemi)

Kernestoffet:
Grundstoffernes periodesystem
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer (ionbindinger og opløselighed i vand)
Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Kemiske reaktioner, herunder simple redoxreaktioner (dannelse af ioner) samt simple fældningsreaktioner

Litteratur:
Kend Kemien 1 side 55-57, 65-66, 68-69, 128-131 og 182-183

Forsøg:
- Natriumchlorid (rapport)
- Demo: Afbrænding af magnesium
- Demo: Let- og tungtopløseligt salt
- Demo: Fældningsreaktion
- Journal: Fældningsreaktioner

Videoer:
- Om ioner: https://www.youtube.com/watch?v=nfrkE1YvTs4
- Opløsning af NaCl: https://www.youtube.com/watch?v=n1bRcQH8HJQ

IT:
- Byg atomer og ioner: https://phet.colorado.edu/sims/html/build-an-atom/latest/build-an-atom_all.html?locale=da
- Quizlet om ionforbindelser (https://quizlet.com/356101653/ionforbindelser-flash-cards/?new)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dansk landbrug, erhverv og demografi

Erhverv, demografi og Dansk landbrug passer til 3. projekt, der hedder fødevarer og sundhed
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
• Erhvervsgeografi og Fourastiers model
• Brug af trekantsdiagram
• Den demografiske transitionsmodel
• Befolkningspyramider
• Malthus
• Den samlede fertilitet
• Dødshyppighed
• Middellevetid
• Børnedødelighed
• Befolkningsudvikling
• Udvikling i dansk landbrug fra 1950 og frem til i dag

Læst stof i Naturgeografi - Vores verden, 2. udgave:
side 317-323 om erhverv
side 299-312 om demografi
side 174-189 om dansk landbrug og arbejdet med ”sådan ligger landet” og 2 produktioner i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kost (biologi)

Fagligt indhold:
- Fordøjelsessystemets funktion:
  Indtagelse
  Nedbrydning
  Optagelse
  Udskillelse
- Metabolisme:  Stofskifte
- Katabolisme: Nedbrydning
- Anabolisme: Opbygning
- Energifordeling:
  Mindst 10% af energien fra protein
  Maks 30% af energien fra fedt
  Ca. 60% af energien fra kulhydrat
- Fedtstof
- Mættede fedtsyrer
- Enkeltumættede fedtsyrer
- Flerumættede fedtsyrer
- transfedtsyrer
- Kulhydrat
- Simple kulhydrater
   - Glukose, fruktose, galaktose
   - Maltose, laktose, sukrose  
- Komplekse kulhydrater
   - Stivelse
   - Glykogen
   - Cellulose
- Protein
- Energiindhold:
  1g protein =  17kJ
  1g fedt =  38kJ
  1g kulhydrat =  17kJ
  1g alkohol  = 30kJ
- Vitaminer og mineraler.
- Fordøjelseskanalen.
- Spiserøret
- Mavesækken
- Tolvfingertarmen
- Tyndtarmen
- Tyktarmen
- Lever
- Galdeblære
- Bugspytkirtlen
- Blindtarm
- Fordøjelsesenzymer: Spytamylase og pepsin.
- Enzymaktivitet
- Hjertekarsygdomme
- High density lipoproteiner (HDL)
- Low density lipoproteiner (LDL)
- Åreforkalkning
- Hæmatokritværdi
- Serum
- Plasma
- Hæmoglobin
- Blodkredsløbet
- Arterier, arterioler, kapillærer, venoler og vener
- Hjertet
- Puls
- Blodtryk
- Systolen
- Diastolen
- Slagvolumen
- Minutvolumen
- Sinusknuden
- Ballonudvidelse
- Respiration

Eksperimentielt arbejde:
- Kostanalyse (McDonalds)
- Spytamylase
- Puls og blodtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Syrer og baser (kemi)

Kernestoffet:
- Stofmængdekoncentration
- Kemiske reaktioner, herunder syre-basereaktioner

Supplerende:
Stærke og svage syrer og baser
pH-begrebet

Litteratur:
- Kend kemien 1 side 162-170

Forsøg:
- Dannelse af salmiak (demo)
- Magnesium i saltsyre og eddikesyre (demo)
- Identifikation af sure og basiske opløsninger (rapport)

Animation syrer og baser: https://phet.colorado.edu/sims/html/acid-base-solutions/latest/acid-base-solutions_da.html
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Identifikation af sure og basiske opløsninger 11-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Jordskælv og vulkaner

Jordskælv og vulkaner er kun geografi (øvelse om jordskælv), side 191-213
Faglige mål:
• anvende naturvidenskabeligt fagsprog
• relatere observationer og modelfremstillinger til hinanden
• skelne mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed og forstå enkle sammenhænge mellem teori og praksis
• opsamle data og bearbejde resultater fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser
• udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige emner såvel mundtligt som skriftligt
• indhente og vurdere naturvidenskabelig information fra forskellige kilder
• analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller
• arbejde med enkle problemformuleringer ud fra en naturvidenskabelig tilgang
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå lokale konsekvenser

Fagligt indhold:
• Naturvidenskabelig metode
• Jordens opbygning
• Wegeners hypotese om kontinentaldrift
• Pladetektonik
• Jordskælv
• Vulkaner
Læst stof i Naturgeografi - vores verden:
Geologi side 190-213
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fedtstoffer (kemi)

Kernestoffet er følgende:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- organiske molekylers opbygning, egenskaber og anvendelse (triglycerider og fedtsyrer)
- kemiske reaktioner (lidt om kondensation, hydrolyse og additionsreaktion)

Supplerende: Fedtstoffers betydning for sundheden

Litteratur:
Kend Kemien side 201-210

Forsøg:
- Den mest umættede olie (demo)
- Fedt i chips (rapport)

Video om fedtstoffer: https://www.youtube.com/watch?v=Wlay4Hz3QIg


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fedt i chips 27-03-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Sundhed og fødevarer

Dette er eleverne 3. fællesfaglige projekt og emnet er sundhed og fødevarer. De har arbejdet med én af følgende to problemformuleringer:

- Næringsstoffer- hvilke næringsstoffer skal mennesker indtage og hvorfor?

- Hvad skal vi spise, og hvordan påvirker ernæringssituationen befolkningsudviklingen?

Eleverne har udarbejdet en fællesfaglig opgave, som er blevet fremlagt mundtligt for lærerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer