Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Lucas E. Ruiz
|
Hold
|
2024 la/b (1b la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Introduktion til latin
Kernestof:
Svenningsen & Pedersen (2022). Latinbogen – Grundbog til latin C. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=1
Udvalgte kapitler:
Links for forløb: Begynderlatin. Overgang fra AP. Ikke eksamenstekster:
1. Romerriget og det latinske sprog. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=132&L=0
1.2A Grammatik: Substantiver og sætningsled. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=140
1.3 Cicero og den romerske republik. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=142
1.3B Lucius in Senatu. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=144
1.4 Romerske bade. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=143
1.4B In Thermis. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=148
Supplerende stof:
- Egne øvelser og arbejdsark.
- Ribe Katedralskoles klassiske sider (Roms politiske system, Senatet, Forum Romanum etc.)
- Opslag på https://denstoredanske.lex.dk/
Særlige fokuspunkter:
Repetition og fortsættelse af arbejdet fra AP-latin.
Metodetræning.
Basale udtaleregler.
Grammatik:
- Substantivernes og adjektivernes deklinationer
- Alle kasus
- Verbernes konjugationer i præsens
- Verberne sum og possum i præsens
- Infinitiv
- Syntaktiske led (verballed, subjekt, subjektsprædikat, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled, konjunktionsled; vokativ)
- Præpositionsforbindelser med akkusativ og ablativ
- Personlige pronomen i nominativ og akkusativ.
Historie og kultur:
- Sproghistorie: latins aftryk i moderne europæiske sprog, transparente ord.
- Lidt om romersk historie: kongetiden, republik, kejsertid.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde, quiz
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Phaedrus of fablerne
Kernestof:
Phaedrus' fabler:
De vulpe et uva (kursorisk)
Lupus et agnus (statarisk)
Rana rupta et bos (statarisk)
Vacca, capella, ovis et leo (statarisk)
Vulpes ad personam tragicam (kursorisk)
Tekster i oversættelse supplerende og perspektiverende materiale
Perspektivtekster:
Ludvig Holberg, Moralske Fabler (1751), Fabel nr. 2: ”Om ørnen og ræveungerne”, Fabel nr. 13: ”Frøernes klagemål”, s. 90
Frank Kafka, ”Lille Fabel” (1920), s. 91
Poul Borum, ”Kat-og-mus-fabel” (1987), s. 91
I: Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Kap. 5, s. 58- 91. Latin – her og nu. Praxis. Kap. 5, "Phaedrus og fablerne”, s. 58- 91.
Supplerende stof:
Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Latin – her og nu. Praxis.
Hvordan romerne ændrede verden (dokumentarfilm) + arbejdsark. I:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Hvordan%20romerne%20%C3%A6ndrede%20verden&orderby=title&SearchID=98b56239-3d5f-4441-a7fe-72060bac6b90&index=1
- Egne øvelser og arbejdsark.
Om Phaedrus tid: Noter til kap. 5, ”Phaedrus og fablerne”, s. 58-62.
Om Phaedrus: https://denstoredanske.lex.dk/F%C3%A6drus
Om Om Æsop: https://denstoredanske.lex.dk/%C3%86sop
- Ribe Katedralskoles klassiske sider (Roms politiske system, Senatet, Forum Roma-num etc.)
- Opslag på https://denstoredanske.lex.dk/
Louise Torp-Pedersen Jensen og Katri Bügel Jørgensen: Latin - her og nu (Praxis 2021), s. 59-62
Særlige fokuspunkter:
Repetition og fortsættelse af arbejdet fra AP-latin.
Metodetræning.
Basale udtaleregler.
Grammatik:
- Substantivernes og adjektivernes deklinationer
- Alle kasus
- Verbernes konjugationer i præsens
- Verberne sum og possum i præsens
- Infinitiv
- Syntaktiske led (verballed, subjekt, subjektsprædikat, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled, konjunktionsled; vokativ)
- Præpositionsforbindelser med akkusativ og ablativ
- Personlige pronomen i nominativ og akkusativ.
Historie og kultur:
Kendskab til den antikke fabelgenre og dens historiske baggrund samt senere tiders
brug af genren. Fablens politiske undertoner, herunder også modsætningspar-rene:
de stærke og de svage, de snedige og de dumme. Kritik af magthavere.
Antropomorfe karakterer, stereotyper, modsætningspar.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs intro/noter til Phaedrus og fablerne. Her: 1. Phaedrus' historie og genrer (Webvisning)
-
Vi forsætter med fabula "Lupus et agnus". 1) Lav din egne (tekstnære) oversættelse (vers. 3-6; mindst vers. 3-4). Vi laver morfologisk og syntaksanalyse (vers. 3-6; i timerne). Her:Forløb 2: Phaedrus og fablerne + øvelser (Webvisning). Husk at læs
-
Vi forsætter med fabula "Lupus et agnus". 1) Lav din egne (tekstnære) oversættelse (vers. 7-10; mindst vers. 7-8). Vi laver morfologisk og syntaksanalyse (vers. 7-10; i timerne). Her: Forløb 2: Phaedrus og fablerne + øvelser (Webvisning). Husk at
-
1. Morfologisk og syntaksanalyse af vers. 9-12 + oversættelse. Bogen s. 67. Vi arbejder med opgaver A-D (s. 69-70) i timerne.
-
Oversættelse vers. 11-13 + morfologisk og syntaksanalyse. Tag bogen og grammatikhæfte med!!
-
"Lupus et agnus", morfologisk, syntaksanalyse og oversættelse, vers.14-15; læs "Rana rupta et bos", s. 71, kun dansk oversættelse. Vi vil arbejde med opgaver (ordforråd, kasus og led) i timerne.
-
1. Læs dansk oversættelse, s. 71; 2. Opgave B, s. 72 (en forenklet version af fablen). Oversæt sætningen til dansk
-
1. Læs dansk oversættelse, s. 71; 2. Opgave B, s. 72 (en forenklet version af fablen). Oversæt sætningen til dansk. Tag din bog og grammatikhæfte med!!
-
1. Vi arbejder (repetition) med fablen "Rana rupta et bos". Gennemgå fablen (s. 71).
-
1. Lav oversættelse og morfologisk og syntaksanalyse af verser 5-8; 2. Reflektér over syntaks (casus og funktion) og oversættelse af disse ord ("patiens ... iniuriae socii"). Her kan du se en detaljeret analyse: Vacca, capella, ovis et leo - stataris
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Catullus' kærlighedsdigte til Lesbia
Kernestof (statarisk = mulig eksamenstekst)
Originaltekster:
Digt 5 (”Vivamus …”) (statarisk)
Digt 72 (”Dicebas…”) (statarisk)
Digt 70 (”Nulli…”) (statarisk)
Digt 109 (”Iucundum…”) (kursorisk)
Digt 58 (”Caeli, Lesbia nostra….”) (statarisk)
Digt 85 (”Odi et amo”) (kursorisk)
Digt 51 (”Ille mi par…”) (kursorisk)
Digt 87 (”Nulla potest …”) (kursorisk)
efter Susanne Høeg og Søren Hindsholm Catul
Supplerende og perspektiverende materiale:
Jens Baggesen, Kyssene (1801), s. 125
Sappho , Fragment 31, s. 127. I: Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Kap. 5, s. 58- 91. Latin – her og nu. Praxis. Kap. 6, ”Catul og kærligheden”, s. 92- 133.
- Hæfte: Simon Laursen, Lesbia og Catul, s. 1-5. (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm)
- https://denstoredanske.lex.dk/Catul
Hindsholm og Høeg: Catul. Latinserien II. Modtryk (2002), s. 3-4
Susanne Høeg og Søren Hindsholm Catul Catul og hans tid. Susanne Høeg og Søren Hindsholm Catul, s. 3-6.
Romernes syn på sex og prostitution. I:
https://www.berlingske.dk/boganmeldelser/sextur-til-det-gamle-rom
Sprog – nedsættende ord om kvinder på latin. I:
Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Latin -her og nu. Praxis. Kap. 6, ”Catul og kærligheden”, s. 117-119.
Oversættelse:
Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Latin -her og nu. Praxis. Kap. 6, ”Catul og kærligheden”
Supplerende stof:
- Hæfte: Simon Laursen, Lesbia og Catul, s. 1-5. (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm)
- https://denstoredanske.lex.dk/Catul
Grammatik:
- Datider: imperfektum og perfektum indikativ
- Akkusativ med infinitiv (a.c.i.)
- Personlige pronomen i alle tal og kasus
- Præsens konjunktiv (verberne i Catul 5)
- Repetition af subjektsprædikat og introduktion til objektsprædikat
- Kort om frie prædikater og appositioner
- Udvalgte stilistiske figurer
Indhold, historie og kultur:
Indholdsanalyse
- Kærlighed i Antikken: Lesbia og Catul som atypiske romere.
- Catuls samtid og inspirationskilder
- otium og negotium
Kontekst: Cæsar og senrepublikken; det konservative romerske <>det moderne
græskinspirerede. Neoterikerne.
Form: Stilistiske figurer
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde, quiz
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til Catul. Læs afsnit: "Hvem var Catul?", s. 94-96 og Catul-forfatterskab. Her: Catul - forfatterskab (Webvisning). Vi starter med Phaedrus "Vacca, capella, ovis et leo" (repetition.
-
1. Læs digt 5 (dansk oversættelse). 2. Lav en syntaksanalyse og oversættelse af verser 5-7. Grammatik: læs afsnit # 35, 36 ('Konjunktiv").
-
1. Lav en morfologisk og syntaksanalyse af digt 5, vers. 10-13 og en tekstnær oversættelse (s. 99); se venligst først denne video med syntaks analyse. Her: https://www.youtube.com/watch?v=R2suhbvSdc0 (fra 9:44)
-
1. Læs digt 58 (dansk oversættelse), s. 115 (her kan du også se gloser og tekstnær oversættelse: Digt 58 - Analyse og oversættelse (Webvisning)). Lav en morfologisk analyse. Vi laver en syntaksanalyse i timerne.
-
Morfologisk og syntaksanalyse vers. 1-6, digt 72, s. 120. Vi vil arbejde med hele teksten i timerne!!
-
Morfologisk og syntaksanalyse, vers. 7-8 + oversættelse. Her: Digt 72 (statarisk) (Webvisning)
-
Morfologisk og syntaksanalyse Catul digt 109, vers. 1-2 (s. 112). Læs afsnit "Akkusativ med infinitiv". Her: Akkusativ med infinitiv (Webvisning)
-
Læs digt 51 (oversættelse, s. 104). Lav en morfologisk og syntaksanalyse af vers. 1-4
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Cæsar i Gallien
Kernestof:
Originaltekster:
Cæsars Comentarii de bello Gallico:
Liber primus 1-3 (statarisk)
Liber sextus 13 (statarisk)
Liber sextus 14 (statarisk)
Liber sextus 16 (kursorisk)
(Se kompendium)
Oversættelse:
Joh B. Koch, (2017). Gallerkrigen. Halkyion
Supplerende stof:
- Hæfte: Erik Kristensen, Bellum Gallicum, Ørestad Gymnasium, 2009. https://www.religion.dk/leksikon/keltisk-religion
- Internetartikler om keltiske menneskeofringer
- Caesar (dokumentarfilm). I:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030912111835
Tomas Revsbech (2008). ”Cæsar satsede alt”. Kristeligt Dagbladet. I: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/c%C3%A6sar-satsede-alt
- Egne øvelser og arbejdsark.
- Ribe Katedralskoles klassiske sider (Roms politiske system, Senatet, Forum Ro-manum etc.)
- Opslag på https://denstoredanske.lex.dk/
- Keltisk religion (Fra Gads religionsleksikon, 1999)
Grammatik:
- Repetition af verbal og substantivs-morfologi.
- Konjunktioner: parataktiske og hypotaktiske
- Ledsætninger: substantiviske, adjektiviske og adverbielle
- Meget kort om passiv
Særlige fokuspunkter:
Indhold, historie og kultur:
Indholdsanalyse
- Cæsar som etnograf (antropolog)
- Kulturbeskrivelser
- De keltiske folk: samfund, kultur og religion. Særligt druiderne og guderne
- Cæsars samtid, liv og karriere
- Cæsars ekspansion af Romerriget
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde, quiz, skriftligt arbejde, statarisk og kursorisk læsning af tekststykker fra Cæsars Gallerkrig i original og i over-sættelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Repetition, uddybelse og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal være klar til at præsentere dit fragment (oplæsning, morfologisk og syntaktisk analyse og relevante oplysninger om forfatteren og hans tid). Du vil få en paralleltekst i timerne
-
Vælg et af de digte af Catullus, som vi har arbejdet med i timerne (5, 58, 72, 109, 51), og lav en morfologisk og syntaktisk analyse og en oversættelse af seks vers.
-
Du skal være klar til at præsentere dit fragment (6 verser) (oplæsning, morfologisk og syntaktisk analyse og relevante oplysninger om forfatteren og hans tid). Du vil få en paralleltekst i timerne
-
Vælg én af Cæsars statariske tekster, og forbered oversættelse, morfologisk og syntaktisk analyse. Find information om Cæsars forfatterskab.
-
Forbered et uddrag (oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse af Cæsars kompendium). Hvis du ikke har tid, så lad være med at forberede det, men kom til timerne!! Vi vil arbejde med vigtige aspekter til eksamen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415652652",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415652652",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415652652"
}