Holdet 2024 la/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Lucas E. Ruiz
Hold 2024 la/b (1b la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Introduktion til latin
Titel 2 Forløb 2 Phaedrus of fablerne
Titel 3 Forløb 3 Catullus' kærlighedsdigte til Lesbia
Titel 4 Forløb 4 Cæsar i Gallien
Titel 5 Forløb 5 Repetition, uddybelse og eksamenstræning
Titel 6 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Introduktion til latin

Kernestof:
Svenningsen & Pedersen (2022). Latinbogen – Grundbog til latin C. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=1

Udvalgte kapitler:
Links for forløb: Begynderlatin. Overgang fra AP. Ikke eksamenstekster:
1. Romerriget og det latinske sprog. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=132&L=0
1.2A Grammatik: Substantiver og sætningsled. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=140
1.3 Cicero og den romerske republik. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=142
1.3B Lucius in Senatu. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=144
1.4 Romerske bade. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=143
1.4B In Thermis. I: https://latinbogen.systime.dk/?id=148




Supplerende stof:
- Egne øvelser og arbejdsark.
- Ribe Katedralskoles klassiske sider (Roms politiske system, Senatet, Forum Romanum etc.)
- Opslag på https://denstoredanske.lex.dk/


Særlige fokuspunkter:

Repetition og fortsættelse af arbejdet fra AP-latin.
Metodetræning.
Basale udtaleregler.

Grammatik:
- Substantivernes og adjektivernes deklinationer
- Alle kasus
- Verbernes konjugationer i præsens
- Verberne sum og possum i præsens
- Infinitiv
- Syntaktiske led (verballed, subjekt, subjektsprædikat, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled, konjunktionsled; vokativ)
- Præpositionsforbindelser med akkusativ og ablativ
- Personlige pronomen i nominativ og akkusativ.

Historie og kultur:
- Sproghistorie: latins aftryk i moderne europæiske sprog, transparente ord.
- Lidt om romersk historie: kongetiden, republik, kejsertid.

Væsentligste arbejdsformer:

Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde, quiz
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Phaedrus of fablerne

Kernestof:

Phaedrus' fabler:
De vulpe et uva (kursorisk)
Lupus et agnus (statarisk)
Rana rupta et bos (statarisk)
Vacca, capella, ovis et leo (statarisk)
Vulpes ad personam tragicam (kursorisk)

Tekster i oversættelse supplerende og perspektiverende materiale
Perspektivtekster:
Ludvig Holberg, Moralske Fabler (1751), Fabel nr. 2: ”Om ørnen og ræveungerne”, Fabel nr. 13: ”Frøernes klagemål”, s. 90
Frank Kafka, ”Lille Fabel” (1920), s. 91
Poul Borum, ”Kat-og-mus-fabel” (1987), s. 91
I: Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Kap. 5, s. 58- 91. Latin – her og nu. Praxis. Kap. 5, "Phaedrus og fablerne”, s. 58- 91.

Supplerende stof:
Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Latin – her og nu. Praxis.
Hvordan romerne ændrede verden (dokumentarfilm) + arbejdsark. I:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Hvordan%20romerne%20%C3%A6ndrede%20verden&orderby=title&SearchID=98b56239-3d5f-4441-a7fe-72060bac6b90&index=1

- Egne øvelser og arbejdsark.
Om Phaedrus tid: Noter til kap. 5, ”Phaedrus og fablerne”, s. 58-62.
Om Phaedrus: https://denstoredanske.lex.dk/F%C3%A6drus
Om Om Æsop: https://denstoredanske.lex.dk/%C3%86sop

- Ribe Katedralskoles klassiske sider (Roms politiske system, Senatet, Forum Roma-num etc.)
- Opslag på https://denstoredanske.lex.dk/
Louise Torp-Pedersen Jensen og Katri Bügel Jørgensen: Latin - her og nu (Praxis 2021), s. 59-62

Særlige fokuspunkter:

Repetition og fortsættelse af arbejdet fra AP-latin.
Metodetræning.
Basale udtaleregler.

Grammatik:
- Substantivernes og adjektivernes deklinationer
- Alle kasus
- Verbernes konjugationer i præsens
- Verberne sum og possum i præsens
- Infinitiv
- Syntaktiske led (verballed, subjekt, subjektsprædikat, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled, konjunktionsled; vokativ)
- Præpositionsforbindelser med akkusativ og ablativ
- Personlige pronomen i nominativ og akkusativ.

Historie og kultur:
Kendskab til den antikke fabelgenre og dens historiske baggrund samt senere tiders
brug af genren. Fablens politiske undertoner, herunder også modsætningspar-rene:
de stærke og de svage, de snedige og de dumme. Kritik af magthavere.
Antropomorfe karakterer, stereotyper, modsætningspar.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Catullus' kærlighedsdigte til Lesbia

Kernestof (statarisk = mulig eksamenstekst)

Originaltekster:
Digt 5 (”Vivamus …”) (statarisk)
Digt 72 (”Dicebas…”) (statarisk)
Digt 70 (”Nulli…”) (statarisk)
Digt 109 (”Iucundum…”) (kursorisk)
Digt 58 (”Caeli, Lesbia nostra….”) (statarisk)
Digt 85 (”Odi et amo”) (kursorisk)
Digt 51 (”Ille mi par…”) (kursorisk)
Digt 87 (”Nulla potest …”) (kursorisk)
efter Susanne Høeg og Søren Hindsholm Catul

Supplerende og perspektiverende materiale:
Jens Baggesen, Kyssene (1801), s. 125
Sappho , Fragment 31, s. 127. I: Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Kap. 5, s. 58- 91. Latin – her og nu. Praxis. Kap. 6, ”Catul og kærligheden”, s. 92- 133.

- Hæfte: Simon Laursen, Lesbia og Catul, s. 1-5. (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm)
- https://denstoredanske.lex.dk/Catul

Hindsholm og Høeg: Catul. Latinserien II. Modtryk (2002), s. 3-4
Susanne Høeg og Søren Hindsholm Catul Catul og hans tid.  Susanne Høeg og Søren Hindsholm Catul, s. 3-6.

Romernes syn på sex og prostitution. I:
https://www.berlingske.dk/boganmeldelser/sextur-til-det-gamle-rom
Sprog – nedsættende ord om kvinder på latin. I:
Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Latin -her og nu. Praxis. Kap. 6, ”Catul og kærligheden”, s. 117-119.

Oversættelse:
Jørgensen & Torp-Pedersen Jensen (2021). Latin -her og nu. Praxis. Kap. 6, ”Catul og kærligheden”

Supplerende stof:
- Hæfte: Simon Laursen, Lesbia og Catul, s. 1-5. (http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm)
- https://denstoredanske.lex.dk/Catul

Grammatik:
- Datider: imperfektum og perfektum indikativ
- Akkusativ med infinitiv (a.c.i.)
- Personlige pronomen i alle tal og kasus
- Præsens konjunktiv (verberne i Catul 5)
- Repetition af subjektsprædikat og introduktion til objektsprædikat
- Kort om frie prædikater og appositioner
- Udvalgte stilistiske figurer

Indhold, historie og kultur:
Indholdsanalyse
- Kærlighed i Antikken: Lesbia og Catul som atypiske romere.
- Catuls samtid og inspirationskilder
- otium og negotium
Kontekst: Cæsar og senrepublikken; det konservative romerske <>det moderne
græskinspirerede. Neoterikerne.
Form: Stilistiske figurer

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde, quiz
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Cæsar i Gallien

Kernestof:

Originaltekster:
Cæsars Comentarii de bello Gallico:
Liber primus 1-3 (statarisk)
Liber sextus 13 (statarisk)
Liber sextus 14 (statarisk)
Liber sextus 16 (kursorisk)
(Se kompendium)

Oversættelse:
Joh B. Koch, (2017).  Gallerkrigen. Halkyion


Supplerende stof:
- Hæfte: Erik Kristensen, Bellum Gallicum, Ørestad Gymnasium, 2009. https://www.religion.dk/leksikon/keltisk-religion
- Internetartikler om keltiske menneskeofringer
- Caesar (dokumentarfilm). I:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030912111835

Tomas Revsbech (2008). ”Cæsar satsede alt”. Kristeligt Dagbladet. I: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/c%C3%A6sar-satsede-alt

- Egne øvelser og arbejdsark.
- Ribe Katedralskoles klassiske sider (Roms politiske system, Senatet, Forum Ro-manum etc.)
- Opslag på https://denstoredanske.lex.dk/
- Keltisk religion (Fra Gads religionsleksikon, 1999)

Grammatik:
- Repetition af verbal og substantivs-morfologi.
- Konjunktioner: parataktiske og hypotaktiske
- Ledsætninger: substantiviske, adjektiviske og adverbielle
- Meget kort om passiv

Særlige fokuspunkter:

Indhold, historie og kultur:
Indholdsanalyse
- Cæsar som etnograf (antropolog)
- Kulturbeskrivelser
- De keltiske folk: samfund, kultur og religion. Særligt druiderne og guderne

- Cæsars samtid, liv og karriere
- Cæsars ekspansion af Romerriget

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, læreroplæg, par- og gruppearbejde, quiz, skriftligt arbejde, statarisk og kursorisk læsning af tekststykker fra Cæsars Gallerkrig i original og i over-sættelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer