Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Dan Olesen
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati, magt og medier
Politiske ideologier
• Liberalismen
• Konservatismen
• Socialismen
Nye politiske skillelinjer
• Fordelings vs. Værdipolitik
• Populisme
Partierne i det danske folketing
Den nuværende parlamentariske situation
• Fløje, partier og ideologier i dansk politik
Folkestyret
• Hvem bestemmer og hvordan
Magtens tredeling
• Montesquieu
Magtteori
• Fra direkte til bevidsthedskontrollerende
Mediernes rolle
• Den fjerde statsmagt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og velfærd
Det økonomiske kredsløb
De økonomiske mål
• Vækst
• Lav arbejdsløshed
• Lav inflation
• Overskud på betalingsbalancen
• Balance på det offentlige budget
• Bæredygtig økonomi
Keynes Vs. Hayek
Økonomiske politikker
• Finans
• Penge
• Indkomst
• Valuta
• Struktur
Velfærdsprincipper
• Universelle
• Residuale
• Korporative
Omfordeling og lighed
• Gini koefficienten
Den danske velfærdsstats udvikling eller afvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Socialisering
• Primær, sekundær, dobbelt og multi-socialisering
Samfundstyper
• Traditionelle
• Moderne
• Senmoderne
Anthony Giddens
• Adskillelse af tid og rum
• Udlejring af sociale relationer
• Refleksivitet
Thomas Ziehe
• Kulturel frisættelse
• Formbarhed
• Det senmoderne menneskes 3 reaktionsmønstre
○ Subjektivering
○ Ontologisering
○ Potensering
Ulrich Beck
• Risikosamfundet
Køn og identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415753651",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415753651",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415753651"
}