Titel
3
|
Forløb 3: Ulighed, velfærd og unge under pres
Forløb 3: Ulighed, velfærd og unge under pres
Forløbet omhandler den danske velfærdsstat og undersøger de forandringer der finder sted i forhold til den sociale og økonomiske ulighed i samfundet, herunder også i forhold til køn. I forløbet kigger vi på det pres og de udfordringer som den universelle danske velfærdsstat står overfor. Endelig kigger vi på sociologiske forklaringer på det pres som mange unge oplever i det senmoderne samfund, og diskuterer om dette pres kan kobles til at velfærdsstaten i dag har udviklet sig til en konkurrencestat.
Forløbet dækker aspekter inden for følgende kernestofområder:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Sociologi
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
I forløbet er er arbejde med følgende spørgsmål/kernebegreber:
Hvad er social arv og social ulighed?
(Positiv og negativ social arv, risikobørn/risikofaktorer, mønsterbrydere, push og pull-faktorer)
Hvad er social mobilitet?
(generationsmobilitet og karrieremobilitet)
Hvordan måles den økonomiske ulighed?
(Gini-koeficienten)
Er ulighed retfærdigt ?
(Robert Nozick vs. John Rawls)
Hvordan kan Bourdieus teori om kapitaler, habitus og felter forklare social ulighed og social arv?
(Økonomisk, social og kulturel kapital)
Hvordan er den sociale ulighed når vi kigger på køn?
(Eleverne har i grupper lavet et miniprojekt med fremlæggelser om følgende emner)
Køn og kønsroller - før og nu
Køn og socialisering - hjemme og ude
Køn og integration
Køn og uddannelse
Køn og vold
Køn og seksualitet
Teorier om køn
Hvad er velfærd?
(Velstand vs. velfærd)
Hvad kendetegner de 3 velfærdsmodeller?
(den universelle, den liberale og den konservative velfærdsmodel)
Hvad er flexicurity-systemet?
Hvad er den universelle velfærdsstats udfordringer i dag?
(Velfærdsstatens udfordringer/klemmer: Finansierings- og omkostningsklemmen, demografi- og ældreklemmen, forventnings- og individualiseringsklemmen og globaliserings/EU-klemmen)
Hvad er konkurrencestaten og hvilken betydning har den på samfundet og den offentlige økonomi? (Stress-problematikker, konkurrenceevne)
Hvilken kritik kan rettes mod konkurrencestaten?
(Hartmut Rosa og accelerationen)
Arbejdsformer og tværfaglig toning ift. fagpakken HF-Business
I forløbet har eleverne lavet et by-sociologisk feltstudie i en bydel i Århus med særligt fokus på at afdække denne bydels business- og erhvervsliv i nedenstående grupper:
1. Århus Ø: Sofie, Sara, Nanna, Kian, Kasper, Tonny,
2. Latinerkvarteret: Mia, Dicte, Emma, Jakob.
3. Godsbaneområdet: Eskild, Martin
4. Åen: Tobias, Pelle, Anders
5. Strøget (Søndergade) : Magnus, Duffy, Olivia, Jane, Hajar, Petra
6. Byens torve: (Klostertorv, pustevig, lille torv, Store torv, Bisbetorv) : Liva, Celia, Viola.
7. Bruunsgadekvarteret : Lao, Warin, Malthe
Forløbet er afsluttet med et eksamenstræningsprojekt om Unge under pres.
Forløbets omfang: ca. 80 sider
|