Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Dan Olesen
|
Hold
|
2024 Sa/2n (2n SaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Metode
Metode (miniforløb)
Forløbet er udelukkende et redskab. Der laves altså ikke eksamens spørgsmål i det, men viden fra det kan bruges i alle andre forløb.
Vi skal arbejde med:
• Kvalitativ vs. kvantitativ metode
• Undersøgelses design
• Operationalisering
• Valg af respondenter
• Korrelation eller kausalitet
• Spuriøse effekter
• Tabellæsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kriminalitet
Hvad er kriminalitet og hvordan har den udviklet sig?
• Hvorfor bliver nogle kriminelle?
Snap modellen og forskellige former for kriminalitet
• Kontrolteorier
• Motivationsteorier
• Kulturteorier
• Merton
• Hirschi
• Sutherland
Bandekriminalitet
• Bander og anerkendelse - Axel Honneth
• Flow og Neostammer - Mihaly Csikszentmihalyi
• Social arv og kriminalitet - Pierre Bourdieu
Straf
• Hvordan straffes de kriminelle?
• Hvorfor straffes de kriminelle?
• Virker det?
Økonomien i kriminalitet
Voldsmonopolet, Naturtilstanden og Samfundspagten - Thomas Hobbes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati magt og medier
Ideologier og nye politiske skillelinjer
• Liberalisme
• Konservatisme
• Socialisme
• Afledte ideologier
• Værdi vs. fordelingspolitik (ny og gammel politik)
Folkestyret
• Hvem bestemmer og hvordan
• Magtens tredeling - Montesquieu
Magt i lovgivningsprocessen
• Magtteori - Fra direkte til bevidsthedskontrollerende
• Forskellige faser i lovgivningsprocessen
• Magt i lovgivningsprocessen
Mediernes rolle
• Medierne som den fjerde statsmagt
• Nyhedskriterierne
• Fra massemedier til SOME
• SOME og det postfaktuelle samfund
Den nuværende parlamentariske situation
• Fløje, partier og ideologier i dansk politik
Modeller
• Molins model
• Downs model
• Eastons model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og velfærd
Det økonomiske kredsløb
• Danmark som en SOE
De økonomiske mål
• Indiskutable og diskutable
Økonomiske konjunkturer
• Hvorfor bliver højkonjunkturer til lavkonjunkturer og omvendt?
• Kausalkæde for en konjunktursvingning
Keynes vs. Hayek
• Bør staten forsøge at påvirke økonomien eller ikke?
Økonomiske politikker
• Finans
• Penge
• Indkomst
• Valuta
• Struktur
Den danske velfærdsstats udvikling eller afvikling
• Historisk om den danske velfærdsstat
○ Fra almisse til retsprincip
○ Kanslergadeforliget
○ 60’erne og start 70’erne
○ Frem til i dag
Forskellene på de tre velfærdsprincipper
• Universelle
• Residuale
• Selektive
Den danske velfærdsstats udfordringer og løsningen på disse
· Stigende offentlige udgifter
· Det høje skattetryk
· Øget "forsørgerbyrde"
· Mangel på arbejdskraft
· Konkurrenceevnen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Identitet i det senmoderne
Menneskets vilkår i tre samfund
• Det traditionelle
• Det moderne
• Det senmoderne
Senmodernitet
· Anthony Giddens
○ Aftraditionalisering
○ Adskillelse af tid og rum
○ Udlejring af de sociale relationer
· Thomas Ziehe
○ Formbarhed
○ Den kulturelle frisættelse
○ Det senmoderne menneskes tre reaktionsmønstre
§ Subjektivisering
§ Ontologisering
§ Potensering
· Ulrich Beck
○ Risiko samfundet
○ Den individualiserede institutionalisering
○ Det gruppestyrede individ
Socialisering
· Primær
· Sekundær
· Tertiær
· Teori om socialisering
○ Axel Honneth
○ Erik H. Erikson
○ George Herbert Mead
○ Michel Foucault
Social arv og mønsterbrud
• Bourdieu
○ Habitus
○ Felt
○ Kapitaler
§ Social
§ Kulturel
§ Økonomisk
§ Symbolsk
○ Symbolsk vold
Det senmoderne menneskes udfordringer
• Stress
• Angst
• Depression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klimapolitik
Institutioner/aktører
• FN
• EU
○ Overstatslige vs. Mellemstatslige institutioner
○ Bindende vs. Ikke bindende resolutioner
○ Globale vs. Regionale
• COP møderne
○ COP 21 Parisaftalen 2015
Økonomi og klima
• Klimabeskyttelse som en markedsfejl
• Godetyper og freeriding
• Løsning af markedsfejlen
○ CO2 afgift vs. omsættelige kvoter
Asymmetritesen
• I-lande vs. U-lande
• Forskellige måder at opgøre CO2 udledning
○ Historisk
○ Pr. land
○ Pr. indbygger
Spil teori
• Fangernes dilemma
○ Klimaaftaler som fangernes dilemma
○ Klimaaftalers fordele frem for fangernes dilemma
Generations problemet
• Årsagen til problemet vs. de som oplever effekterne
• Fremtidens vækst vs. fremtidens klima
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415801892",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415801892",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415801892"
}