Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Århus Akademi
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Bjørn Christensen
|
Hold
|
2024 Ty/1ax TyF (1ax TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Intro
Intro-emne: Træning af læseevne og forståelse. Grammatik, basalt. Ordforråd og transparens.
Kernestof:
Die deutsche Sprache. Transparente Wörter.
TEXT 1: Tim Bendzko “Keine Maschine”
TEXT 2: Matthyas Jenny “Eine Liebesgeschichte”
TEXT 3: Marie Louise Kaschnitz “Das letzte Buch”
TEXT 4: Angelika Mechtel “Kathrin”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Märchen (eksamen)
Märchen:
Forløbet fokuserer med udgangspunkt i en gennemgang af kendetegnene for hhv. romantikken og for eventrygenren på forskelle og ligheder ved Volksmärchen og Kunstmärchen.
Faglige mål, progression:
- At træne brugen af ordbøger
- At indarbejde basale analytiske færdigheder og begreber i forbindelse med anvendt materiale
- At øve oplæsning, oversættelse og udtale
- At kunne referere og samtale (i korte sætninger) om teksterne på tysk
- At indarbejde et ordforråd til at tale om emnet
- At læse og forstå ældre tysksprogede tekster
-At redegøre for og reflektere over tysksprogede litterære tekster samt analysere og fortolke disse
Kernestof:
Volksmärchen
Bruder Grimm "Die Sterntaler"
Bruder Grimm "Frau Holle"
Bruder Grimm "Dornröschen"
Kunstmärchen
Kurt Schwitters "Die Fabel vom guten Menschen"
Bertolt Brecht "Der hilflose Knabe"
Barbara Gappmeier "Der gute Mann"
Supplerende stof:
- Dansk arbejdspapir om Romantikken.
- Film: "Drei Haselnüsse für Aschenbrödel"
I emnet er i alt læst ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Digitale Deutsche (eksamen)
Emne: Det digitale liv. Digital virkelighed over for real virkelighed. Selviscenesættelse, mobiler og livet online.
Progression, læreplanens mål:
- tilegnelse af ordforråd
- analyse af fiktion og ikke-fiktion
- evne til at referere
- analyse og fortolkning med begreber
Kernestof:
- „Generation Selfie ‒ ein Trend seit 1484“ (Selbstdarstellung)
- Spiegel, „Jugendliche sind pro Woche fast 64 Stunden online“ (Artikel)(2023)
Wise Guys, „Mein neues Handy“ (Lied) (2010) YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=RCdBFREJvKA
- Bernhard Straßer, „Die KI-Lüge“ (2023)(Kurzgeschichte) – vi træner langkøring, ekstensiv læsning
- Tim Benzko, „Programmiert“ (Lied) {2013) Video: https://www.youtube.com/watch?v=G7nr08MJvaE
- „#hurt - #badday - #help” (2022)(Kurzgeschichte)
- „Die Rosenkönigin“ (2022)(Kurzgeschichte)
- Marcus Bruhl, „Berliner Chat“ (Romanauszug) (2001)
- "Tobi Krell erklärt Mediensucht” (2021)(Video) (https://www.youtube.com/watch?v=e0VOKSFiqHs)
Supplerende stof:
„Wie digital bist du?“ (Kommunikationsübung)
I emnet er i alt læst ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Auf der Flucht (eksamen)
Emne: Hvorfor vælger mennesker at flygte? Og hvilke konsekvenser kan det have?
De første tekster har fokus på Tysklands deling og DDR/BRD-perioden. Anden halvdel af emnet inddrager 1930erne/1940erne og mennesker på flugt på grund af nationalsocialismen.
Faglige mål, progression:
- historie og samfundsmæssige forhold
- analyse og fortolkning af fiktion
- indplacering af tekster i historisk kontekst
- præsentationstræning
Kernestof:
- ”Die Grenze” (www.zeitklicks.de)(Sachtext)
- “Chronik der Mauer: Ursachen für den Bau der Berliner Mauer” (www.chronik-der-mauer.de)(Sachtext)
- Hoffmann von Fallersleben, "Einigkeit und Recht und Freiheit" (1841)(die Nationalhymne der Bundesrepublik)
- Johannes R. Becher, ”Auferstanden aus Ruinen” (1949)(die Nationalhymne der DDR)
- Michael Bully Herbig, ”Ballon” (2018)(Spielfilm)
- Isolde Heynen, “Wiedersehen mit Vater” (1998)(Kurzgeschichte)
- Erich Maria Remarque, "Liebe deinen Nächsten" (1941) (Auszug eines Romans)(ca. 5 sider)
- Alfred Andersch, "Judith" (1957)(Kurzgeschichte/Auszug eines Romans)
- "Hitlers deutsche Flüchtlinge in Dänemark" (dr.dk Dokumentar)(2025)
Supplerende stof:
- ”De samfundsmæssige forhold i DDR” (s. 7-15 fra Hartmut Griesmayer et al. ”Marx und Cola”. Gad 1999)
Paul van Dyk & Peter Heppner "Wir Sind Wir" (Lied)
Zahlen und Fakten über Emigration und Flucht der Deutschen.
I emnet er læst i alt ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Krieg und Konsequenzen (eksamen)
Emne: Emne om det at være soldat, at opleve kirgen og at overleve krig. Krigens konsekvenser for dem, der deltager, og for dem der siger nej til krigen.
Faglige mål, progression:
Kernestof:
Der Zweite Weltkrieg (1939-45):
- Wolfgang Borchert, „Nachts schlafen die Ratten doch“ (Kurzgeschichte)(1947)
- Wolfgang Borchert, „Die Küchenuhr“ (Kurzgeschichte)(1947) (Prøveeksamenstekst)
- „Sophie Scholl – die letzten Tage“ Film + manuskript (Tyskforlaget), flg. scener læst: 1-10, 17, 18, 24, 32-33, 37, 39-42, 43, 57-58
Der Erste Weltkrieg (1914-18):
- Erich Maria Remarque, „Der Weg zurück“ (Roman-Auszug)(1931/2014), S. 23-26, 84-86, 95-97, 155-160
- „Im Westen nichts Neues“ (Film)(2022)
Afghanistan (2001-2010):
- "Briefe deutscher Soldaten" (Auszüge von 14 Briefen geschrieben von deutschen Soldaten in Afghanistan)(Aus: "Feldpost. Briefe deutscher Soldaten aus Afghanistan". Rowohlt 2009/2011)
Supplerende stof:
I emnet er læst i alt ca. 65 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Lebenswege (eksamen)
Emne: Wie lebt man das Leben? Oder wie sollte/könnte/müsste man leben? Welche Wege gehst du im Leben?
Emnet fokuserer på livsvalg og lykke.
Progression, lærerplanens mål:
- analyse af fiktion og ikke-fiktion
- træning af anvendelse af analyse-begreber
- træning af præsentation
- ordforråd til emnet
Kernestof:
Rabea Ganz “Was ist Glück?” (Sachtext, Artikel)(2018)
Hermann Hesse “Was du im Leben leistest…” (Sachtext; Brief an seinen Sohn)(1949/1986)
Nikolaus Lenau “Die drei Zigeuner” (Gedicht)(1838)
Gina Ruck-Pauquet "Leute" (Kurzgeschichte)
Bertolt Brecht “Die unwürdige Greisin” (Kurzgeschichte)(1940/47)
Supplerende stof:
Hannes Wader singt "die drei Zigeuner" (https://www.youtube.com/watch?v=RTcrVGNL5Us)
Hjemmesiden: www.emotion.de er besøgt ift artiklen "Was ist Glück?"
Biographischer Text: Hermann Hesse
"Bertolt Brecht einfach und kurz erklärt" (https://www.youtube.com/watch?v=UWeuZ7N0EA0)
En håndfuld Goethe-citater.
I emnet er i alt læst ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67466728477",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67466728477",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67466728477"
}