Århus Akademi
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Århus Akademi
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1x ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Århus Akademi
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Anette Risskov-Skjøth, Lucas E. Ruiz, Tomas Bjørn Pedersen
Hold
2025 ap/x (
1x ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - engelskdelen
Titel 2
AP – danskdelen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - engelskdelen
Fokuspunkter i engelskfaget:
Modul 1: Intro: Introduktion til AP-forløbet, forløbsplan og indgangsscreening
Modul 2: Sproghistorie: Sprogstammer og engelsk sproghistorie
Modul 3: Morfologi - ordklasser
Modul 4: Morfologi - ordklasser
Modul 5: Morfologi - ordklasser
Modul 6: Syntaks - sætningsanalyse
Modul 7: Syntaks - sætningsanalyse
Modul 8: Opsamling og eksamenstræning
MATERIALE:
- Video: David Crystal on “Pragmatics” and “The Biggest Challenges for Teaches”
- Video: The history of English, OpenLearn from The Open University
- Tekst: Gunnel Melchers and Philip Shaw. "The Roots of English”. Fra: "English. Global Language – Global Anguish" af Leif Frederiksen. Forlaget Malling Bech, 2007. Side 26-30
- Diverse powerpoints med teori til både morfologi og syntaks.
Indhold
Kernestof:
1. Intro til AP-latindel. Læs teksten 'Indledning til latindel'. Her: Modul 1 - Intro + sproghistorie (Webvisning)
The history of English (combined)
MODUL 2_The Roots of English.pdf
Lee teksten (hæfte fra sidste gang). Her: Modul 2 - leksikologi (Webvisning). Vi vil arbejde med øvelser i timerne
Læs pdf. "morfermer" og "ordklasser" (punkter 1 og 3.) Her: Modul 3 - Morfologi (Webvisning)
Lektier, Punkter 1-3. Her: Modul 4: Verber + Substantiv på latin (Webvisning)
Vi har arbejdet med grammatikøvelser i timerne. Har du ikke haft mulighed for at deltage, så finder du dem i ap-OneNote: Tegnsætningsøvelser. Lav mindst til og med øvelse 5. Svarene til øvelserne finder i mappen neden under.
Modul 5, lektier. Oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse. Her: Punkt 1: Modul 5: substantiver på latin (2)+ syntaksanalyse (Webvisning)
Lav en oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse af følgende sætninger (D-H). Her: Modul 6: Fokus på substantiv (og kasus) (Webvisning)
Modul 6 IDA.docx
Lav oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse af sætningerne D-E. Her: Modul 7: Fokus på apposition + Adverbialled (Webvisning)
Lav en morfologisk og syntaktisk analyse af følgende sætninger (mindst 1, 2, 3). Her: Modul 8: Fokus på kasus (Webvisning)
Du er færdig med "Tegnsætningsøvelser" og "Semantik"
Lav oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse af følgende sætninger (mindst 1- 4). Her: Modul 9: Fokus på kasus (Webvisning)
Oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse (sætninger A-D). Her: Modul 10: Opsamling - fokus på syntaks og kasus (Webvisning)
Du skal være færdig med følgende opgaver: "Tegnsætningsøvelser", "Ordklasser", "Hoved- eller ledsætning?" og "Ledsætningernes funktion".
1. Oversætte følgende sætninger (A, B, C, D); 2. Lav en morfologisk og syntaktisk analyse af sætninger A-D. Her: Modul 11: Fokus på Adverbialled og ablativ (Webvisning)
Vi tager en test i timerne og retter den derefter. Husk at tage dit hæfte med!!
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP – danskdelen
Fokuspunkter i danskfaget: De nordiske sprog - arveord og låneord, sociolingvistik, sproghandlinger, semantik og grammatik med afsluttende test.
Forløbet skal være med til at igangsætte arbejdet med den skriftlige dimension i danskfaget.
Handout fra:
– Lone Miling mfl.: "Fra ord til sætning – en introduktion til almen grammatik", systime, 2005
–Birgitte Bjerre mfl.: "Ind i sproget – grundbog i almen sprogforståelse", systime, 2008
– Rasmus Gottschalck m.fl. "Sprogenes Verden AP", Gyldendal, 2014
– Sproghistorie: Københavns Universitets hjemmeside, 2025.
https://dialekt.ku.dk/sproghistorie/
Indhold
Kernestof:
Lee teksten (hæfte fra sidste gang). Her: Modul 2 - leksikologi (Webvisning). Vi vil arbejde med øvelser i timerne
Læs pdf. "morfermer" og "ordklasser" (punkter 1 og 3.) Her: Modul 3 - Morfologi (Webvisning)
Lektier, Punkter 1-3. Her: Modul 4: Verber + Substantiv på latin (Webvisning)
Vi har arbejdet med grammatikøvelser i timerne. Har du ikke haft mulighed for at deltage, så finder du dem i ap-OneNote: Tegnsætningsøvelser. Lav mindst til og med øvelse 5. Svarene til øvelserne finder i mappen neden under.
Modul 5, lektier. Oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse. Her: Punkt 1: Modul 5: substantiver på latin (2)+ syntaksanalyse (Webvisning)
Lav en oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse af følgende sætninger (D-H). Her: Modul 6: Fokus på substantiv (og kasus) (Webvisning)
Modul 6 IDA.docx
Lav oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse af sætningerne D-E. Her: Modul 7: Fokus på apposition + Adverbialled (Webvisning)
Lav en morfologisk og syntaktisk analyse af følgende sætninger (mindst 1, 2, 3). Her: Modul 8: Fokus på kasus (Webvisning)
Du er færdig med "Tegnsætningsøvelser" og "Semantik"
Lav oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse af følgende sætninger (mindst 1- 4). Her: Modul 9: Fokus på kasus (Webvisning)
Oversættelse, morfologisk og syntaksanalyse (sætninger A-D). Her: Modul 10: Opsamling - fokus på syntaks og kasus (Webvisning)
Du skal være færdig med følgende opgaver: "Tegnsætningsøvelser", "Ordklasser", "Hoved- eller ledsætning?" og "Ledsætningernes funktion".
1. Oversætte følgende sætninger (A, B, C, D); 2. Lav en morfologisk og syntaktisk analyse af sætninger A-D. Her: Modul 11: Fokus på Adverbialled og ablativ (Webvisning)
Vi tager en test i timerne og retter den derefter. Husk at tage dit hæfte med!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73550936849", "T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73550936849", "H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73550936849" }