Holdet 1jk id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mads Moos Larsen
Hold 2025 id/1jk id (1jk id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Five-A-Side-Håndbold
Titel 2 Thai Bo
Titel 3 Introduktion til idræt C - Boldbasis
Titel 4 Stepaerobic
Titel 5 Volleyball
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Kropsbevidsthed
Titel 8 Repetition / drejebogsskrivning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Five-A-Side-Håndbold

Teori til forløbet
17. 2 Regler, ide & organisering (1 side med væsentligste regler)
10.2 Teori om boldspil (8 sider)
36.6 Idrættens organisering (2 sider)

Forløbets læringsmål
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret (samling ved stempel) Forsvarsspillerne
- Kunne rykke forsvaret med bolden (stemple ind og ud)  Angrebsspillerne
- Indgå i samspil med medspillerne også i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
- Kunne forklare konkrete ændringers påvirkning af spillet (spilvarianter).

Øvelser:
Teknik: Videoer kan findes på yubio
Kaste
Gribe
Hopskud (17B.8)
Kryds og backkryds (17.C5, 17.C7)
Finter: (trefods-finten og Radjenovic-finten)
Stemplet (17.C4)
Shoot-out (17.B10)

Spilvarianter:
Returløberen (17.D3)
Stolpespil (17.D4)
Five-a-side for tre hold (17.D6)
Five-a-side (3 mod 3, 4 mod 4 og 5 mod 5)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Thai Bo

Teori til forløbet
37.2 Opbygning af blokke (3 sider)
30.1 Hvorfor varme op? (1 side)
30.2 Selve musikken (2 side)
3.2 Arbejdets tre faser (1  side)
3.3 Opvarmning/nedvarmning (2 sider)

Forløbets læringsmål
- Kunne kort redegøre for Thai Bos karakteristika og organisering.
- Have kendskab til blokopbygning
- Have kendskab til musikkens opbygning, herunder kendetegnene for fitnessmusik
- Udføre jab, uppercut, hook, cross, front knee og front kick teknisk korrekt
- Udføre komplekse blokke i takt til musikken
- Starte en blok på den store 1’er
- Sammensætte en Thai Bo-blok
- Have kendskab til hvordan koreografier indlæres.
- Konditionsmæssigt følge med i lektionerne

Thai Bo programmet til eksamen skal i selvvalgt rækkefølge bestå af:
- Klassens fælleskoreografi (5 blokke)
- En egen koreografi (4 blokke)
- Visning af hvordan en blok indlæres til musik.
- En sekvens der viser betydning af musikkens tempo

Øvelser fra undervisningen
- 16-8-4-2 øvelse (Træning af teknik 37.3.2)
- 37.3.1 Teknik (Grundposition, Jab, Hook, Uppercut, Cross, Front knee, Front kick, Parade, Bounce, Sjip, Jack, Shuffle, Sidekick, Uppercut elbow.
- Fælleskoreografien (5 blokke, 37.3.3)  
- Terningeleg
- Sparing med makker (Slag på puder)
- Fødselsdags-Thai Bo (37.D3)
- Sjip med markering på stor 1’er
- Fightkonkurrence (37.D8)
- Videoanalyse (37.D5)
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Introduktion til idræt C - Boldbasis

Teori
- 10.2 Teori om boldspil (8 sider)

Kort beskrivelse af forløbet:
Dette forløb har handlet om at lærer hinanden og kende, og hvordan idræts kan opdeles. .

I forløbet har vi afprøvet forskellige boldspilsfamilier:
Net/væg: Pickleball
Kaosspil: Basketball
Slagspil: rundbold og M-bold
Træfspil: Bowling eller minigolf med klassen til klassens eftermiddag.

Formålet med forløbet har været at undersøge hvad der karakteriserer boldspil, og hvordan de kan analyseres og videreudvikles ud fra spilhjulpet. Forløbet har samtidig haft fokus på forskellen mellem personopdækning og zoneopdækning. Desuden har forløbet haft til formål at skabe en klassefølelse på holdet der består af elever fra to klasser.

I forløbet har vi desuden haft fokus på opvarmning til musik, og hvordan musik kan bruges i idræt.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Stepaerobic

Teori til forløbet
34.2: Opbygning af serier (2 sider)
34.3: Udførelse (2 sider)
30.2 Selve musikken (2 sider)
34.7 Kontinuerlig træning (3 sider)
Den danske steptest (1 side)
https://exercise.dk/kondition/43-den-danske-steptest


Forløbets læringsmål
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Kunne instruere klassekammerater (være lead)
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk benene)
- Have fysisk kapacitet (styrke og kondition) til at kunne bibeholde bevægelseskvaliteten
- Sammensætte små koreografier.
- Kunne klassens fælleskoreografi
- Skrue på intensiteten og udtrykket i step.

Stepprogrammet til eksamen skal i selvvalgt rækkefølge bestå af:
- Et par numre med fokus på at vise nogle forskellige trin og at være lead (stå forrest).
- En fælleskoreografi (6 blokke fra “let øvet” 34. C3 s. 1371 i Yubio) :Obs på dab-arme i blok 3.
- Egen produceret koreografi på 4-5 blokke
- Ændring af intensitet ENTEN ved tempo ELLER bænkhøjde (Her vælges enten fælles eller den selv-producerede koreografi)
Øvelser fra undervisningen
Forskellige Trin: 34.B1, 34.B2, 34.B3
’Den kedelige serie’
’Slå en blok med terningen’
Klassens fælles koreografi (34.C3) Obs: Ved blok 3 kører vi Dap-arme (se video i OneNote)
Den Danske steptest - (indirekte konditionstest)
Gæt et fokuspunkt
Skru intensiteten op (musiktempo og bænkhøjde)
Step med youtube (Disco ELLER hiphop)
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Volleyball

Teori til forløbet
13.2: Regler, ide & organisering (oversigt over de vigtigste regler) (1 side)
B - for bedre idræt (Wolf og Hansen) (kapitel 9, Team og hold) (9 sider)



Forløbets læringsmål:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb (isolerede øvelser)
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden (isolerede øvelser)
- Kunne skyde bolden over hvor der sættes af på to ben, og skydes med en hånd.
- Underhåndsserv (isoleret og i kamp)
- Kunne bruge fingerslag og baggerslag i kamp.
- Forståelse for hæverens rolle: kommunikation (at råbe ny), blokade samt spille medspillerne.
- Forståelse af spillets regler og rotationssystem
- Forståelse for hvordan man får spillet til at fungere hvis de tekniske færdigheder ikke haves.
- Kunne opbygge et angreb med 3 berøringer.

Øvelser:
Teknik (kan findes i Yubio):
- Baggerslag
- Fingerslag
- Smash
- Underhåndsserv
- Blokade

Andre øvelser fra undervisningen:
• Banefræs
• Rundt om nettet med fingerslag
• Reaktionsbaggerslag
• Baggerslag med bevægelse fra side til side
• Fingerslagsstyrke (ryg og mavebøjning)
• Serv efter område
• Befri Willy (serv øvelse)
• Modtagning -->Hævning --> Over (13.B10) (OBS: Ikke blokade)
• Hævning --> over (13.B9)
• Spil: bold må ramme jorden
• Spil: Anden berøring skal være med fingerslagsKAST eller bakkerslagsKAST (dvs. 2. berøring gribes)
• Spil: Serven kastes
• Spil: Uendelig antal berøringer
• Spil: Paradis 13.C4
• Spil: 5-5
• Spil: 3-3 eller 4-4
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pickleball

Teori til forløbet
210.2: Regler, ide & organisering (5 sider)
1.1 Sundhedens ansigter (2 sider)
1.3.1 Fysisk aktivitet hos børn og unge (3 sider)

Forløbets læringsmål
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lop & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af følgende slag i både forhånd og baghånd: grundslag, dink, flugtning og dropshot.
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen.
- Kunne forklare hvordan forskellige ændringer (kampvariationer) påvirker det færdige spil.

Øvelser fra undervisningen
- Teknik 1: Greb, benstilling og batvinkel
- Teknik 2: Forhåndsslag
- Teknik 3: Baghåndsslag
- Teknik 4: Serv
- Forskellige slag: dink, flugtning, lop (offensivt/defensivt), drop shot
Andre øvelser:
- 210.A3 Boldkontrol og løb.
- 210.A4 Skifte bat-kamp
- 210.A5 Rundt om nettet (Alle baner)
- Grundslag ’Medspil’
- 210.B3 Dink på kryds og ligeud.
- 210.C1 Serv og returnering (og third shot drop).
- 210.C2 Third Shot-Drop
- 210. C3 Dink og offensivt lop.
- 210.C4 Dink, lob og shot-drop
Kampvariationer
- 210.D1 Vinderne rykker op, taberne rykker ned.
- 210. D2 Turnering med kort
- 210.D5 Kongebane med rotation
- Single kamp på hel bane
- Single kamp på halv bane
- Doublekamp
- 2 mod 1
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kropsbevidsthed


Vi har desuden arbejdet med modtagning i øvelser i gymnastik.  

Gymnastik
- Ophop
- Ophop med dunk
- Forlæns ruller
- Baglæns ruller
- Håndstand
- Håndstand-rulle
- Hovedstand
- Lang flyverulle
- Høj flyverulle
- Elevlavede kombinationer med forlæns rulle.
- Hovedspring (lavt overslag)
- Forlæns salto (springbræt)
-  Forlæns salto (trampolin) med og uden tilløb.

Akrobatik
-

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE:
- Udføre en del af de nævnte spring
- Være bevidst om sværhedsgraden af springene
- Kunne bruge et springbræt
- Kunne modtage forskellige spring
- Kunne redegøre for idealbilledet for valgte spring
- Kunne fejlrette sig selv og andre.
- Kunne indgå i samarbejdet om at udføre forskellige akrobatiske øvelser fra Yubio

Teoretisk:
- Motorisk læring (PDF kopier fra Wiegaard, Lone - Motorik -ABC til undervisere, s. 9-10)  
- Idealbilleder for håndstand, rulle, lavt overslag, håndstand-rulle (PDF’er på OneNote)
- Muskler (Yubio s. 56 af 2.31 + 2.3.2 + 2.3.3)
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition / drejebogsskrivning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer