Holdet 1n id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Henrik Jakobsen
Hold 2025 id/1n id (1n id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Badminton
Titel 3 opvarmning
Titel 4 Volleyball
Titel 5 pickleball
Titel 6 Stepaerobic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede elementer og selvfølgelig evnen til at kunne deltage i det færdige spil.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Pivotere under pres og aflevere til makker
- Udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Badminton

formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i centrale dele af badminton.
Først læres de basale greb, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i forskellige kamplignende spil primært på en halv bane.
Der er sat lidt tid af hver gang til at single spille på fuld bane, blandt andet for at have pointtælling med.
Forløbet afsluttes med drejebogsskrivning og -afprøvning.


Hvad skal eleven kunne?
- Forhåndsgreb
- Kendskab til slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- kunne de grundlæggende regler i badminton i single
- Rimelig beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Rimelig beherskelse af serv (forhånd, kort og lang), netdrop og lob
- Rimelig beherskelse af et langt slag (forhåndsclear)
-  Rimelig beherskelse af kort slag fra et langt slag(forhåndsdrop)
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget

- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
- Vise forståelse for hvordan man træner til at blive en bedre badmintonspiller
- Kunne forklare banens linjer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 opvarmning

Formålet med forløbet i opvarmning er, at eleven bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt. Eleven skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan musikken bruges aktivt.

Hvad skal eleven kunne?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik
- Finde egnet musik til de valgte øvelser
- Inddele et musikstykke i forspil, vers og omkvæd
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt, fx ret ryg, hvor det er hensigtsmæssigt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer

- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Volleyball

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Forløbet afsluttes med drejebogsskrivning og -afprøvning, der tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold. Der spilles 4 mod 4 eller 6 mod 6

Hvad skal eleven kunne?
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angrebsslag
- Underhåndsserv, der rammer modstanderens bane, gerne på et på forhånd bestemt sted
- Vise forståelse for regler og rotationssystem
- Vise evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Have og bruge evne til at kommunikere med sine holdkammerater
- Vise at bolden spilles det taktisk mest fornuftige sted hen

- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved volleyballs historie og udbredelse
- Vise forståelse for hvordan der trænes for at blive en bedre volleyballspiller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 pickleball

Eleverne er blevet introduceret til Pickleball, dens regler og historie (teori). Samtidig har de skulle opnå tekniske og taktiske mål.

Tekniske mål:
Korrekt greb og batføring, samt beherskelse af følgende slag: serv, returnering, drop, flugtning, dink. Eleverne har desuden arbejdet med slagserier, som de i rimelig grad skal kunne vise til eksamen således, at slagene kan genkendes. I undervisningen af slagene har der været lagt vægt på vægtoverførelse, gennemsving og benstilling.

Taktiske mål:
Eleverne har skulle opnå en forståelse for spillets taktiske elementer. Herunder placering på banen, vurdering af hvornår de skal søge mod nettet og hvornår man spiller hvilket slag. Det forventes, at eleverne i rimelig grad behersker de taktiske elementer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Stepaerobic

Formålet med forløbet i stepaerobic er, at eleverne lærer grundtrin og nogle variationer i stepaerobic. For at kunne udføre disse trin skal eleverne kunne koordinere ben og armbevægelser, og de skal have en rytmisk forståelse, så det foregår i takt til musikken.
I forløbet af der arbejdet med indlæring af en fælles serie på 3 blokke og eleverne har desuden selv skulle sammensætte 3 blokke, der kobles sammen til en samlet serie.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Udføre forskellige trin i stepaerobic
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udøve korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på, rank kropsholdning, stræk ben og arme, hvor det giver mening)
- Have kondition til at kunne udføre serien med korrekt teknik
- Sammensætte små koreografier
- Forklare hvorfor og hvordan stepaerobic udføres, i dag og historisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer