Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Århus Akademi
|
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
|
Lærer(e)
|
Karina Schiørring Kristensen, Maria Jelena Arrøe Jensen
|
|
Hold
|
2025 Ke/wy (1wy Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Redoxkemi (KK)
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelse fra eksperimentelt arbejde
- udtrykke sig mundtligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og begreber
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen
Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvantitative eksperimentelle metoder, herunder kolorimetrisk titrering
Anvendt materiale:
Basiskemi c, Mygind m.fl., side 173-186
Forsøg:
Afbrænding af Mg (demo)
Zink i kobberopløsning (demo)
Metaller i syre (demo)
Jernindhold i ståluld (rapport)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Jernindhold i ståluld
|
19-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Carbonhydrider (MJ)
Materilaler:
Basiskemi C s: 74-75
Basiskemi B: s. 117-127,130-134, 149-151
Fagligt indhold:
- Carbonhydriders opbygning, navngivning og egenskaber
- Intermolekylære bindinger (Dipol-dipol bindinger, Londonbindinger, hydrogenbindinger)
- Organiske reaktionstyper (forbrændingsreaktion, substitution,addition, elimination)
Eksperimentelt arbejde:
- Carbonhydrider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Reaktionshastighed (KK)
Faglige mål
– redegøre for sammenhængen mellem stoffers struktur og kemiske og fysiske egenskaber og for stoffers anvendelse i hverdagen og i teknologisk sammenhæng
– relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
– redegøre for og behandle simple kemiske problemstillinger på kvalitativt grundlag
– udføre beregninger på simple kemiske problemstillinger
– udføre kemiske eksperimenter
– omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis
– registrere og efterbehandle data og iagttagelser
– analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater skriftligt
– formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
· eksempel på makromolekyler (enzymers effekt)
· reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
· kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Materialer:
- Basiskemi B, Mygind m.fl., side 7-26
Forsøg:
- Induktiv undersøgelse af reaktionshastighed (journal)
- Reaktionshastighedens afhængighed af koncentration og temperatur (rapport)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fremstilling af alkohol
|
02-10-2025
|
|
Reaktionshastighed
|
08-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Alkoholer (MJ)
Materialer:
Basiskemi B s.143- 155, 157 - 163
Kend kemien 1 s. 30-39 Laboratiorie teknikker (anvendt hvor det er relevant i forbindelse med øvelser f.eks. destillation)
Fagligt indhold
Alkohol, aldehyder og ketoner, Desuden ganske kort om phenoler og ethere
Hydrogenbindinger,
Reaktionstyper oxidation, kondensation, hydrolyse
Eksperimentelt arbejde:
Blanding af ethanol og vand
Fremstilling og isolering af ethanol (R)
Oxidation af ethanol med heterogen katalysator
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Kemisk ligevægt (KK)
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– redegøre for sammenhængen mellem stoffers struktur og kemiske og fysiske egenskaber og for stoffers anvendelse i hverdagen og i teknologisk sammenhæng
– relatere observationer, model- og symbolfremstillinger til hinanden
– redegøre for og behandle simple kemiske problemstillinger på kvalitativt grundlag
– udføre beregninger på simple kemiske problemstillinger
– udføre kemiske eksperimenter
– omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis
– registrere og efterbehandle data og iagttagelser
– analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater skriftligt
– formidle kemisk viden såvel skriftligt som mundtligt i både fagsprog og dagligsprog
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– identificere og redegøre for enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen
Kernestof
– mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger.
– kemisk ligevægt, herunder ligevægtsloven og forskydning på kvalitativt og kvantitativt grundlag
– kvalitative analyser, kemikalier og sikkerhed.
Materialer:
- Basiskemi B, Mygind mf., side 29-45 + 51-55
Forsøg:
- Indgreb i en kemisk ligevægt (rapport)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opgave - fjernundervisning
|
14-10-2025
|
|
Indgreb i en kemisk ligevægt
|
29-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Carboxylsyrer, estre og fedt (MJ)
Materialer:
Basiskemi B s.163-170, 215-217,232-23:8
Aurum 2 318-319, 320-324
Fagligt indhold:
Stofklasserne Carboxylsyrer, estere
Næringsstoffer i kosten (kort)
Triglyceriders opbygning, inddeling og egenskaber
Sæbe og emulgatorer
Eksperimentelt arbejde
Esterdannelse (R)
Forsæbning af et kakaosmør (R)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Syrer og baser (KK)
Formål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- Kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Supplerende:
pH i pufferopløsninger
Materialer:
Basiskemi B, side 73-96 + 107-114
Video om pH-beregninger: https://www.youtube.com/watch?v=izQivyl9tvY
Forsøg:
- pH i vandige opløsninger af salte (journal)
- Phosphorsyre i cola (journal og videoaflevering)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Rapport Esterdannelse
|
24-10-2025
|
|
Forsæbning
|
07-11-2025
|
|
Videoaflevering
|
17-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Isomeri (MJ)
Materialer
Basiskemi B 193-198
Fagligt indhold:
Kædeisomeri, stillingsisomeri, funktionsisomeri, cis/trans-isomeri, Z/E-isomeri
Eksperimentelt arbejde
Fumar- og maleinsyre (R)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
9
|
Kobber (KK)
Faglige mål
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser og metaller
- Redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvantitative eksperimentelle metoder, herunder spektrofotometri
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Materiale:
- Basiskemi c side 79-80
- Basiskemi B side 264-268 + 183-187
- Note fra ISIS c om kobber og salpetersyre
Forsøg:
- Kobber i salpetersyre (demo)
- Spektrofotometrisk koncentrationsbestemmelse af CuSO4 (rapport)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fumar- og maleinsyre
|
18-11-2025
|
|
Spektrofotometri
|
24-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Acetylsalicylsyre (MJ)
Fagligt indhold:
Acetylsalicylsyres syntese og virkemåde . Kort om aminer (fokus på strukturformler af f. eks morfin). Introduktion til chromatografi med fokus på TLC
Note om acetylsalicylsyre
Note om smeltepunktsbestemmelse
Kend kemien 1 s.30 - 39 Laboratorieteknikker (omkrystallisation)
Basiskemi B s. 170-172
Link: https://www.youtube.com/watch?v=QCzpcuCGv2o
(Tyndtlagschromatografi | Kemi B - Analytisk kemi 1)
Eksperimentelt arbejde:
Syntese af acetylsalicylsyre
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73552173262",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73552173262",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73552173262"
}