Holdet 1pr me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Sven Damgaard Ørnstrup
Hold 2025 me/1pr me (1pr me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Dystopiske fortællinger på film
Titel 3 Prøveeksamensfilm
Titel 4 Dokumentar
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Introforløbet introducerer til filmiske virkemidler via teori og uddrag af film og serier samt introduktion til redigeringsprogrammet CapCut vha. korte optage- og klippeøvelser. Øvelserne bliver gradvist længere og mere komplekse og træner eleverne i filmsprog og dramaturgi såvel som præproduktion, produktion og postproduktion. Forløbet kører sideløbende med det teoretiske forløb om dystopiske fortællinger på film.

Anvendt materiale til introduktion til faget: teori + uddrag af film og serier (typisk korte uddrag af filmene til at illustrere filmsproglige greb):
- Filmsprog og dramaturgi: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmleksikon + undersider
- quizlets (som også fungerer som handouts) om dramaturgi og filmsprog
- Berettermodellen
- Bølgemodellen
- Treaktermodellen
- FEMO: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
- Video om foley-arbejde, https://www.youtube.com/watch?v=57G5Y8BLCAQ
- Tre måder at lave travelling på: https://www.youtube.com/watch?v=-H-6sFhPKvs
- Om krydsklip og god humor ved Mads Knigge: https://www.youtube.com/watch?v=eKoFWlrzrv0
- Brdr. Lumiere, diverse kortfilm, 1895
- Alfred Hitchcock, "Psycho", 1960
- Alfred Hitchcock, North by Northwest, 1961
- Alfred Hitchcock, "The Birds", 1963
- Stanley Kubrick, Rumrejsen år 2001, 1968
- John Carpenter, "Halloween", 1978
- Chuck Vincent, Warrior Queen, 1987, uddrag
- Jonathan Demme, The Silence of the Lambs, 1991
- Quentin Tarantino, Pulp Fiction, 1994
- Lana Wachowski, Lilly Wachowski, The Matrix, 1999
- Peter Jackson, Ringenes herre, De to tårne, 2002 (med og uden originallyd)
- Steven Spielberg, Minority Report, 2002
- Quentin Tarantino, Kill Bill vol. 1, 2003
- Tommy Wiseau, The Room
- Frank Miller, Quentin Tarantino, Sin City, 2005
- Edgar Wright, Hot Fuzz, 2007
- Vince Gilligan, Breaking Bad, s1e1, 2008
- Ruben Fleischer, Zombieland, 2009
- Coky Giedroyc, Sherlock, s1e1, 2010, anslaget
- Matt Duffer, Ross Duffer, Stranger Things, e1s1, 2016
- Adam Randall, Slow Horses, s4e5, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dystopiske fortællinger på film

Forløbet har dystopiske film og serier som sit omdrejningspunkt. Den dystopiske genre forstås som en gruppe af fortællinger, der omhandler autoritære samfund og / eller kulturer, hvor mennesker ikke ses som individer, men i stedet forventes at udfylde en meget snævert defineret funktion med få eller ingen muligheder for at udfolde sig frit. Fortællingerne tager ofte fat i en bestemt tendens fra virkelighedens verden og fremskriver den i ekstrem grad for at vise, hvad der potentielt kan ske med menneskets frihedsrettigheder, hvis samfundet bliver for ensrettet og staten eller gruppen for dominerende. Eksempler på sådanne tendenser kan fx være dogmatisk religion eller masseovervågning. Arbejdet med forløbets teoretiske materiale har både haft fokus på næranalysen og og perspektiveringen som discipliner samt den mundtlige formidling af disse i form af fx klassedialog, oplæg i grupper samt eksamenslignende præsentationsøvelser.

Netflix og HBO som producenter af tv-serier har endvidere været berørt, og herunder har holdet arbejdet med vertikaler, taste clusters, big data, føljetonserier vs. episodeserier, A-, B-, og C-plots, teasere og cliffhangere.

Kontekster:
- Værker set i undervisningen
- Genretræk
- Samfundstendenser med relation til genren
- Nutidens medielandskab og distributionsformer
- Netflix og HBO som streamingtjenester
- Tekster læst i undervisningen
- Genrens historie

Anvendte film og serier:
- The Handmaids Tale, sæson 1, afsnit 1, HBO
- Joe Wright, Nosedive, Black Mirror, Netflix, s3,e1

Anvendt teori:
- "Frygt og bæven i dystopia", Filmmagasinet Mifune, 2007
- Mikkel Jensen, Tv-serier, 2024, https://lex.dk/tv-serier (uddrag)
- Henrik Højer og Andreas Halskov, "Kunsten ligger i nichen,'The HBO Playbook'", in: Kosmorama, 2011 (kort sammenskrivning)
- "Hvordan og hvornår startede Netflix - en kort historie om virksomheden" (uddrag), https://trendys.dk/en-kort-historie-om-netflix/
- Jacob Ludvigsen, "Netflix hemmeligheder blotlagt: De mest interessante hemmeligheder fra kæmpe inside-artikel" (uddrag), in: Soundvenue, https://soundvenue.com/film/2018/06/netflix-hemmeligheder-blotlagt-de-mest-interessante-afsloeringer-fra-kaempe-inside-artikel-315868
- Kristian Tolbøll, "I Kina bliver overvågning til et spil" (uddrag), 2018, https://www.altinget.dk/digital/artikel/i-kina-bliver-overvaagning-til-et-spil
- Panoptikon, illustration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Prøveeksamensfilm

Eleverne har produceret en prøveeksamensfilm i selvvalgte grupper med brug af egne mobiltelefoner samt egne computere med CapCut til at redigere på. Eleverne har i præproduktionsfasen udarbejdet et treatment og en skudliste, hvorefter de har optaget og redigeret filmen.

Efter endt produktion har eleverne været til en prøvegruppeeksamen med deltagelse af en ekstra lærer i rollen som censor. Formen har mimet den rigtige eksamen, men eksaminationstiden pr. gruppe var kortere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentar

Forløbet har været rettet mod dokumentargenren, hvor der er blevet arbejdet med de tre grundtyper observerende, deltagende og autoritativ dokumentar. Herudover er eleverne blevet introduceret til det moderne medielandskab med fokus på konkurrencen mellem diverse producenter, platforme og medier samt sammensmeltninger af disse. Herudover er balancen mellem globale vs. regionale aktører italesat. Desuden er begrebet public service blevet introduceret. Eksempler på genrehybrider er også blevet berørt, og eleverne har set et uddrag af dokumentaren "Total tillid - Kinas masseovervågning" med det formål at kunne sætte den i relation til forløbet om dystopiske fortællinger på film.

Kontekster
- Dokumentarfilm set i undervisningen
- Genreforhold
- Public service
- Faktagenrens fascinationskraft
- Dokumentarfilms balance mellem spændingsopbygning og troværdighed
- Nutidens mediebillede og distributionsformer
- Tekster læst i undervisningen

Anvendt teori ifbm. dokumentar:
- Dorthe Granild og Mette Wolfhagen, "DOX", side 32-44
- Handout med nyttige begreber til fakta-tv
- Mette Skov Hansen, "Dokumentarfilm forfører publikum med nærvær og autenticitet", in: Kristeligt Dagblad, 01-02-2012 (fyldigt uddrag).
- Om public service: https://omtv2.tv2.dk/medier/public-service-paa-tv-2/
- Trina Nielsen, "Prinsesser fra blokken otte år efter: De tvinger et spejl op foran os seere. Og det er brutalt at se ind i det", https://woman.dk/klumme/prinsesser-fra-blokken-otte-aar-efter

Anvendte dokumentarfilm
- Operation X - narret til porno, 2006
- Marianne Hougen-Moraga, Hjemvendt, 2011
- Amalie Wennerstrøm Mauritzen, Sara Munck Aabenhus, Den bitre smag af Micheling, 2023
- Eva Marie Rødbro, Prinsesser fra Blokken - 8 år senere, episode 1
- Total tillid - Kinas masseovervågningl, uddrag, 2023

Anvendte genrehybrider
- Paradise Hotel, sæson 13, afsnit 36 (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensproduktion

Fokus i dette forløb har været på at producere eksamensfilm. I forbindelse med disse har emnerne 'målgrupper' og 'rettigheder'  været berørt i forbindelse med diverse platforme og sociale medier. Ifbm. dette arbejde har der været fokus på afdække, hvordan forskellige sociale medier tiltaler forskellige typer og aldersgrupper.

Eksamensgrupperne er selvvalgte. Grupperne har ideudviklet og har herefter skrevet et treatment og en skudliste.

Filmene er optaget på mobiltelefoner og redigeret på elevernes egne computere på CapCut. Skolen har stillet en måneds pro-brug af programmet til rådighed for hver gruppe. Grupperne har hver lånt et tripod og 2 batteridrevne LED-lamper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer