Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Århus Akademi
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Aase Collin Sloth
|
|
Hold
|
2025 mu/1k mu (1k mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Musikteori - Toner, noder, rytme
Indhold:
grundlæggende musikkundskab med øvelser: Toner, noder, fortegn, taktart, nodeværdier, pauser, rytmer, kort om intervaller, treklange, simpel hørelære. Arbejdet med disse områder fortsætter under hele forløbet.
Læsestof:
Johannes Grønager: "C-nøglen": s. 7-11, s. 12-17, s. 30-34, s. 41-45, s. 53-57,
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Praktisk musikudøvelse
Simpelt instrumentkendskab: Klaver, guitar, bas, trommer
C-nøglen s. 79-93 "Musikkens Instrumenter"
Sammenspil, rotation, kor
Sammenspilsnumre:
- Mary Mary: "Shackles" (med 3-stemmigt kor)
- Bill Withers: "Ain't no sunshine when she's gone"
- Blæst: "Juice"
- Eksamensnumre
Hiphop:
- Hiphopøvelse i Reaper
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
62 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Den danske sang (tematisk forløb)
Indhold:
Fællessangens funktion i samfundet, højskolesangbogens melodier (romantiske melodier, den nye enklere stil fra 1922-udgaven, de rytmiske melodier, hvad er en "god fællessang"?).
Melodisk analyse (lineær/cyklisk melodik, gentagelsesmønstre, beskrivelse af fraser, repetition/variation/sekvens, ambitus, opbygning hen imod højtonen).
Funktionsharmonik (dur- og mol-skalaer, kvintcirklen, toneartsbestemmelse, ledetoner, T, S, D, Tp, Sp, Dp, tonal kadence - kun ud fra kvintcirklen, ikke nodebaseret).
Tid og rum i musik, samt hvorfor den danske sang primært udfolder sig i tid.
Vi har arbejdet med og sunget følgende værker/numre/sange:
Lange-Múller: "Vi elsker vort land" (egnethed som fællessang)
Carl Nielsen: "Tit er jeg glad" (egnethed som fællessang, melodisk analyse).
Gnags: "Danmark" (egnethed som fællessang).
Erling Lindgren: "Er lyset for de lærde blot?" (egnethed som fællessang).
Carl Nielsen: "Den danske sang er en ung blond pige" (melodisk analyse).
Kai Normann Andersen: "Den gamle skærslippers forårssang" (funktionsharmonisk og melodisk analyse, tid og rum).
Læsestof:
Else Marie Dam Jensen: "Fællessangens historie"
Jesper Moesbøl: "Højskolesangbogens melodier"
Aare, Grønager, Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum": "Melodik og motiver" s. 134-139
Ark med begreber til melodisk analyse
Ark om funktionsharmonisk analyse
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Hiphop (tematisk forløb)
Indhold:
Hiphoppens udvikling, rapmusikkens instrumentale side, digital musikproduktion i Reaper, diskussion af ophavsret og respektfuld brug af musik.
Vi har arbejdet med følgende værker/numre/sange:
James Brown: "Funky Drummer" (breakbeat)
Grandmaster Flash and the Furious Five: "The Adventures of Grandmaster Flash on the Wheels of Steel"
De La Soul: "Say No Go" (brug af samples)
Den gale pose: "Spændt op til lir" (rettigheder)
Vi har læst flg. tekster:
Søren Lund-Olsen og Thomas Meesenburg: "Rap - historie og analyse" - et powerpoint: "Rapmusikkens instrumentale side"
Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix": "Rim og rytmer fra asfaltjunglen" (kort uddrag)
Politiken: Ulovlig sampling koster formuer
https://politiken.dk/kultur/art5589922/Ulovlig-sampling-koster-formuer
Regler om ophavsret (fra Musikipedia)
Kilde: https://www.musikipedia.dk/ophavsret-og-musik
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Hitskabelonen (tematisk forløb)
Indhold:
Karakteristika for diverse formled, formskema, hook, break, rytmisk break, hitskabelonen (begreb fra Henrik Marstal og Morten Jaeger), standardformtyper (strofisk form, AABA-form, popform, udvidet popform).
Vi har arbejdet med følgende værker/numre/sange:
ABBA: "Honey Honey" (AABA-form)
Shit og Chanel: "Smuk og dejlig" (Popform)
Kelly Clarkson: "Behind These Hazel Eyes" (Udvidet popform)
Elvis Presley: "Hound Dog" (Strofisk form)
Britney Spears (Max Martin): "Baby One More Time" (Hitskabelonen)
Læsestof:
Aare, Grønager, Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum" uddrag fra s. 31-37 (om formanalyse).
Henrik Marstal og Morten Jaeger: ”Hitskabelonen” (2003) (uddrag)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Rytme og groove
Indhold:
Grooveanalyse (beatmarkering/modrytme, ostinater, komplementærrytmik, aktivitetsniveau).
I musikkundskab har vi arbejdet med følgende numre:
ABBA: "Honey, Honey" (grooveanalyse)
Læsestof:
Tekstark med anvendelse af groovanalysebegreber
Aare, Grønager og Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum" -
Powerpoint med uddrag fra Groove- afsnittet (om komplementærrytmik, aktivitetsniveau og udfyldningsgrad)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Rytme og groove
Indhold:
Grooveanalyse (beatmarkering/modrytme, ostinater, komplementærrytmik, aktivitetsniveau).
I musikkundskab har vi arbejdet med følgende numre:
ABBA: "Honey, Honey" (grooveanalyse)
Læsestof: Tekstark med anvendelse af groovanalysebegreber
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Sort og hvid musik (tematisk forløb)
Indhold:
Den europæiske musiktradition kontra den afrikanske musiktradition, mødet mellem europæisk og afrikansk musik i USA: Gospel, blues, (jazz), rythm´n´blues, soul, hiphop, country&western, tin pan alley, rock´n´roll.
Musikalske karakteristika for gospel og blues.
Læsestof:
Jakob Jensen: "Populærmusikhistorie" (s. 1-7)
file:///Users/aasecollinsloth/Downloads/populaermusikhistorie%20(1).pdf
Søren Lund-Olsen og Thomas Meesenburg: "Rap - historie og analyse" s. 8 (om sort og hvid musik)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
9
|
Soul (særligt studeret emne)
Indhold:
Musikalske karakteristika og musik-eksterne forhold for Sydstatssoul og Motown. Analyse af soulnumre.
Vi har arbejdet med følgende numre:
Jones, Isbell og Redding: "Hard To Handle" (Otis Redding)
Porter og Hayes: "Soul Man" (Sam & Dave)
Brown og Ellis: "Say It Loud, I´m Black And I´m Proud" (James Brown)
Robinson og White: "My Girl" (The Temptations)
Læsestof
Jakob Jensen og Thomas Hammer: "Soul - sort musik i 1960'erne"
s. 18-25, s. 37, s. 40-42, s. 68-71, s. 80-81, s. 82, s. 89-98, s. 117-120, s. 124
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Eksamensorientering
Repetion og opsamling indenfor de gennemarbejdede emner
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73555861428",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73555861428",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73555861428"
}