Holdet 1k mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Aase Collin Sloth
Hold 2025 mu/1k mu (1k mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikteori - Toner, noder, rytme
Titel 2 Praktisk musikudøvelse
Titel 3 Den danske sang (tematisk forløb)
Titel 4 Hiphop (tematisk forløb)
Titel 5 Hitskabelonen (tematisk forløb)
Titel 6 Rytme og groove
Titel 7 Rytme og groove
Titel 8 Sort og hvid musik (tematisk forløb)
Titel 9 Soul (særligt studeret emne)
Titel 10 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Praktisk musikudøvelse

Simpelt instrumentkendskab: Klaver, guitar, bas, trommer
C-nøglen s. 79-93 "Musikkens Instrumenter"

Sammenspil, rotation, kor

Sammenspilsnumre:
- Mary Mary: "Shackles" (med 3-stemmigt kor)
- Bill Withers: "Ain't no sunshine when she's gone"
- Blæst: "Juice"
- Eksamensnumre

Hiphop:
- Hiphopøvelse i Reaper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den danske sang (tematisk forløb)

Indhold:
Fællessangens funktion i samfundet, højskolesangbogens melodier (romantiske melodier, den nye enklere stil fra 1922-udgaven, de rytmiske melodier, hvad er en "god fællessang"?).
Melodisk analyse (lineær/cyklisk melodik, gentagelsesmønstre, beskrivelse af fraser, repetition/variation/sekvens, ambitus, opbygning hen imod højtonen).
Funktionsharmonik (dur- og mol-skalaer, kvintcirklen, toneartsbestemmelse, ledetoner, T, S, D, Tp, Sp, Dp, tonal kadence - kun ud fra kvintcirklen, ikke nodebaseret).  
Tid og rum i musik, samt hvorfor den danske sang primært udfolder sig i tid.

Vi har arbejdet med og sunget følgende værker/numre/sange:
Lange-Múller: "Vi elsker vort land" (egnethed som fællessang)
Carl Nielsen: "Tit er jeg glad" (egnethed som fællessang, melodisk analyse).
Gnags: "Danmark" (egnethed som fællessang).
Erling Lindgren: "Er lyset for de lærde blot?" (egnethed som fællessang).
Carl Nielsen: "Den danske sang er en ung blond pige" (melodisk analyse).
Kai Normann Andersen: "Den gamle skærslippers forårssang" (funktionsharmonisk og melodisk analyse, tid og rum).

Læsestof:
Else Marie Dam Jensen: "Fællessangens historie"
Jesper Moesbøl: "Højskolesangbogens melodier"
Aare, Grønager, Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum": "Melodik og motiver" s. 134-139

Ark med begreber til melodisk analyse
Ark om funktionsharmonisk analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hiphop (tematisk forløb)

Indhold:
Hiphoppens udvikling, rapmusikkens instrumentale side, digital musikproduktion i Reaper, diskussion af ophavsret  og respektfuld brug af musik.

Vi har arbejdet med følgende værker/numre/sange:
James Brown: "Funky Drummer" (breakbeat)
Grandmaster Flash and the Furious Five: "The Adventures of Grandmaster Flash on the Wheels of Steel"
De La Soul: "Say No Go" (brug af samples)
Den gale pose: "Spændt op til lir" (rettigheder)

Vi har læst flg. tekster:
Søren Lund-Olsen og Thomas Meesenburg: "Rap - historie og analyse" - et powerpoint: "Rapmusikkens instrumentale side"

Per Reinholdt Nielsen: "Rebel og Remix": "Rim og rytmer fra asfaltjunglen" (kort uddrag)

Politiken: Ulovlig sampling koster formuer
https://politiken.dk/kultur/art5589922/Ulovlig-sampling-koster-formuer

Regler om ophavsret (fra Musikipedia)
Kilde: https://www.musikipedia.dk/ophavsret-og-musik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hitskabelonen (tematisk forløb)

Indhold:
Karakteristika for diverse formled, formskema, hook, break, rytmisk break, hitskabelonen (begreb fra Henrik Marstal og Morten Jaeger), standardformtyper (strofisk form, AABA-form, popform, udvidet popform).

Vi har arbejdet med følgende værker/numre/sange:

ABBA: "Honey Honey" (AABA-form)
Shit og Chanel: "Smuk og dejlig" (Popform)
Kelly Clarkson: "Behind These Hazel Eyes" (Udvidet popform)
Elvis Presley: "Hound Dog" (Strofisk form)
Britney Spears (Max Martin): "Baby One More Time" (Hitskabelonen)

Læsestof:
Aare, Grønager, Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum" uddrag fra s. 31-37 (om formanalyse).
Henrik Marstal og Morten Jaeger: ”Hitskabelonen” (2003) (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Rytme og groove

Indhold:
Grooveanalyse (beatmarkering/modrytme, ostinater, komplementærrytmik, aktivitetsniveau).

I musikkundskab har vi arbejdet med følgende numre:
ABBA: "Honey, Honey" (grooveanalyse)

Læsestof:
Tekstark med anvendelse af groovanalysebegreber

Aare, Grønager og Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum" -
Powerpoint med uddrag fra Groove- afsnittet (om komplementærrytmik, aktivitetsniveau og udfyldningsgrad)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Rytme og groove

Indhold:
Grooveanalyse (beatmarkering/modrytme, ostinater, komplementærrytmik, aktivitetsniveau).

I musikkundskab har vi arbejdet med følgende numre:
ABBA: "Honey, Honey" (grooveanalyse)

Læsestof: Tekstark med anvendelse af groovanalysebegreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sort og hvid musik (tematisk forløb)

Indhold:
Den europæiske musiktradition kontra den afrikanske musiktradition, mødet mellem europæisk og afrikansk musik i USA: Gospel, blues, (jazz), rythm´n´blues, soul, hiphop, country&western, tin pan alley, rock´n´roll.
Musikalske karakteristika for gospel og blues.

Læsestof:
Jakob Jensen: "Populærmusikhistorie" (s. 1-7)
file:///Users/aasecollinsloth/Downloads/populaermusikhistorie%20(1).pdf

Søren Lund-Olsen og Thomas Meesenburg: "Rap - historie og analyse" s. 8 (om sort og hvid musik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Soul (særligt studeret emne)

Indhold:
Musikalske karakteristika og musik-eksterne forhold for Sydstatssoul og Motown. Analyse af soulnumre.   

Vi har arbejdet med følgende numre:
Jones, Isbell og Redding: "Hard To Handle" (Otis Redding)
Porter og Hayes: "Soul Man" (Sam & Dave)
Brown og Ellis: "Say It Loud, I´m Black And I´m Proud" (James Brown)
Robinson og White: "My Girl" (The Temptations)

Læsestof
Jakob Jensen og Thomas Hammer: "Soul - sort musik i 1960'erne"
s. 18-25, s. 37, s. 40-42, s. 68-71, s. 80-81, s. 82, s. 89-98, s. 117-120, s. 124
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamensorientering

Repetion og opsamling indenfor de gennemarbejdede emner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer