Holdet 2f ps (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Marlene Vind
Hold 2025 ps/f (2f ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 FORLØB 1 Introduktion til psykologi C og METODE
Titel 2 FORLØB 2 Mennesket som socialt væsen
Titel 3 FORLØB 3 De udsatte børn
Titel 4 FORLØB 4 Ungdom og identitet i senmoderniteten
Titel 5 FORLØB 5 Læring og kognition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 FORLØB 1 Introduktion til psykologi C og METODE

FORLØB 1: Introduktion til psykologi C og metode

INDHOLD
1. Videnskabelig psykologi versus hverdagspsykologi?
2. Metoder og kritiske overvejelser (over Solomon Asch's konformitets studie)
3. Dokumentar: "Min indre kode" med videnskabsjournalist Lone Frank
4. Arv eller miljø?

PENSUM
LÆRERBOG
• Undersøgelser i psykologi (2018), Systime, af Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: s. 7-15 (Metode og kritiske overvejelser)

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ISBN: 9788761692641. Copyright forfatterne og Systime 2024
• Afsnittet Solomon Asch: https://psykveje.systime.dk/?id=5535

Psyk B Temaer til psykologi på B niveau, ISBN: 9788772167138 © Forfatterne og Frydenlund. Første udgivelsesår 2023.
• Afsnit 11.5.1 Samspillet mellem arv og miljø https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=391

DOKUMENTAR/VIDEOKLIP
• Asch's konformitets eksperiment:  https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
• DRKultur, Min indre kode (2014):  http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321411262305
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 FORLØB 3 De udsatte børn

FORLØB 3: De udsatte børn

TEORETIKERE: John Bowlby, René Spitz, Daniel Stern, Mary Ainsworth, Kari Killén, Martin Teicher, Emmy Werner og Ruth Smith

INDHOLD

TILKNYTNINGSTEORI
• Tilknytningsteori: før-tilknytning, begyndende tilknytning og selektiv tilknytning (John Bowlby),
• RIG'er og affektiv afstemning (Daniel Stern)
• Fremmedsituationstesten og tilknytningstyper (tryg tilknytningstype, utryg-undgående tilknytningstype, utryg-ængstelig tilknytningstype, utryg-desorganiseret tilknytningstype) (Mary Ainsworth)

TILKNYTNINGSFORSTYRRELSER/OMSORGSSVIGT
• Omsorgssvigt (vanrøgt, fysiske overgreb, psykiske overgreb, seksuelle overgreb) og reaktioner på omsorgssvigt (depression, dissociation, forsinket udvikling, overdreven veltilpassethed, hyperaktiv og destruktiv, hemmeligholdelse, skyldfølelse) (Kari Killén)
• Et neuropsykologisk perspektiv - teenage hjernen og svigt kan spores i hjernen (amygdala og hippocampus)

MØNSTERBRUD OG RESILIENSFAKTORER
• Risiko og resiliens - Lisbeth Zornig Andersen som case
• Undersøgelser om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer: Kauai-undersøgelsen
• Personlighed som resiliensfaktor: Femfaktormodellen (ekstroversion, neuroticisme, åbenhed, samvittighedsfuldhed, venlighed)

RUMÆNSKE BØRNEHJEMSBØRN
• Tilknytningsforstyrrelser: spædbarnsdepression, hospitalisme (René Spitz)
• Retrospektive og prospektive længdesnitsundersøgelser af rumænske børnehjemsbørn, som adopteres af kærlige familier. Undersøgelsens resultat: hospitalisme i barndommen medfører følelsesmæssige udfordringer i voksenlivet.


PENSUM
GRUNDBOG, Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje (iBog), Systime:

• Kap. 6: John Bowlby og Mary Ainsworth (Før-tilknytning (0-2 mdr.), Begyndende tilknytning (2-7 mdr.), Selektiv tilknytning (7-24 mdr.), Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd, Mary Ainsworth, Fremmedsituationstest (Tryg tilknytningstype, Utryg-undgående tilknytningstype, Utryg-ængstelig tilknytningstype, Utryg-desorganiseret tilknytningstype), Hvad bestemmer tilknytningstypen?, Daniel Stern (affektiv afstemning og RIG'er).

• Kap. 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt (Spædbarnsdepression og hospitalisme), De Rumænske børnehjem, Omsorgssvigt (Vanrøgt, Fysiske overgreb, Psykiske overgreb, Seksuelle overgreb), Børns reaktioner på omsorgssvigt (Kontaktforstyrrelser, Depression, Dissociation, Forsinket udvikling, Hyperaktiv og destruktiv, Ansvar, skyld og hemmeligholdelse, De overdrevent veltilpassede eller voksne børn), Risiko og resiliens (Kauai-undersøgelsen)

• Kap 14: Neuropsykologi, Nerveceller, synapser og neurotransmittere (Fremvæksten af neurale netværk, Den plastiske hjerne, Myelinisering)

BÆREDYGTIG BEVIDSTHED, af Heidi Koldtoft Engedal (iBog), Systime
• Kap. 2.2: De fem dimensioner


ARTIKLER
• "Professor: Barndommens svigt kan spores i hjernen" https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/professor-barndommens-svigt-kan-spores-i-hjernen
• Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne (2017) https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne
• Case: Heidi. Fra psykologiens veje. Kilde: Udviklingskriser i barnealderen, Aschehoug (1978).
• Omsorgssvigt har konsekvenser for den mentale sundhed i voksenalderen (2024) https://psykologerne.dk/artikel/bornemishandling-og-omsorgssvigt/

VIDEOKLIP
• Spædbarnsdepression og hospitalisme:  https://www.youtube.com/watch?v=VvdOe10vrs4  (Emotional Deprivation in Infancy: Study by Rene A. Spitz 1952)
• Still face eksperiment: Dr. Edward Tronick:  https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0
• Fremmedsituationstest:  https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU&list=PLTMCgZbBD535u2SYrJqT7JFIyJbbwvyH7
• TRYG tilknytning: https://annavincentz.dk/hvad-er-tilknytning-og-hvorfor-er-det-vigtigt-for-forldre-at-kende-til
• UTRYG tilknytning:https://annavincentz.dk/hvad-gr-det-ved-barnet-ikke-at-f-en-tryg-tilknytning
• Andrei Venczel kom til Danmark som 9 årig  https://underholdning.tv2.dk/2019-09-21-han-blev-fundet-paa-et-beskidt-rumaensk-boernehjem-nu-faar-han-chancen-paa-tv (0:55)
• Lisbeth Zornig Andersen: Mine brødres omsorg gjorde mig til mønsterbryder:  https://www.youtube.com/watch?v=xqi42pbt8gY (0:00-6:27)
• Affektiv afstemning:  https://vimeo.com/106162915
• The science og resilience:  https://www.youtube.com/watch?v=1r8hj72bfGo
• Hjernens udvikling: https://www.sst.dk/da/Teenageforaeldre/Skaerm-rus-hjerne/Teenagehjernen/Teenagehjernens-udvikling
• Amygdala - hjernens alarmcentral: Traumer i hjernen

DOKUMENTAR
• DR1 dokumenter: Lotus Turéll og den fulde sandhed (1) (2016):  https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011609192045
• DR dokumentar: Sådan overlever du en lortebarndom (afsnit om Sarah Louise)  https://www.dr.dk/drtv/se/saadan-overlever-du-en-lortebarndom_64839
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 FORLØB 4 Ungdom og identitet i senmoderniteten

FORLØB 4: Ungdom og identitet i det senmoderne samfund

TEORETIKERE
Erik H. Erikson, Bobby Zachariae,  Thomas Holmes og Richard Rahe, Richard S, Lazarus, Irvin Yalom, Henrik Høegh-Olesen, Kenneth Gergen, Anthony Giddens, Michael White


INDHOLD
• Ungdom som livsfase: biologisk alder, juridisk alder, kulturel alder
Ungdom som livsstil: subjektiv alder, globaliseret ungdomskultur, livsstils sampling

• Senmodernitet og anoreksi (prædisponerende-, udløsende- og vedligeholdende faktorer).

• Mistrivsel og stress: Tre grunde (acceleration, præstation, psykologisering)

• Stress reduktion: Mindfulness baseret stress reduktion og naturterapi

• Eksistentiel psykologi og det senmoderne samfund: forsvar mod ansvaret for personlig frihed (tvangsmæssigt liv, ansvars forskydning, ansvars fornægtelse, indlært hjælpeløshed), reaktion på meningstomrummet (konformitet, korsfaresyndromet, nihilisme, vegetativ tilbagetrækning, tvangspræget aktivitet, altruisme, virke for en sag, skabende virksomhed), reaktion på isolationen (eksisterer kun i andres øjne, sammensmeltning, tvangspræget seksualitet, behovfri kærlighed)

• Ungdom og identitetsdannelse: identitetsforvirring, identitetens inderside, identitetens yderside (Erik Erikson), Social arena, Det multiple selv, kamæleonagtig identitetsdannelse (Kenneth Gergen), Identitet som et refleksivt projekt, ontologisk sikkerhed (Anthony Giddens), Narrativ terapi (Michael White)


PENSUM

GRUNDBOG, Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje (iBog), Systime:
• Kap. 17: Irvin D. Yalom (Friheden, isolationen, meningsløsheden)
• Kap. 18: Dobbeltheden i neuropsykologisk belysning (om OSN)
• Kap. 19: Ungdom og senmodernitet (Ungdom som livsfase, Ungdom - en efterspurgt livsstil), Hvad er identitet (Erik H. Erikson), sociale arenaer roller og identitet (Kenneth Gergen), Identitet som et refleksivt projekt (Anthony Giddens)
• Kap. 23: Stress - Et samspil mellem ydre og indre faktorer

PSYK B - TEMAER TIL PSYKOLOGI PÅ B-NIVEAU af Magnus Riisager et al. (iBog), Systime
• Kap. 12.4.4: Narrativ terapi


ARTIKLER
• Kristeligt-Dagblad (2016). Spiseforstyrrelser rammer også unge mænd:  https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/spiseforstyrrelser-rammer-ogsaa-unge-maend
• UNDERSØGELSE Tre grunde til øget mistrivsel: https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget#!/
• Danmarks statistik (2023) Antallet af unge med spiseforstyrrelse er fordoblet på 15 år: https://www.kl.dk/momentum/arkiv/2023/16-antallet-af-unge-med-spiseforstyrrelse-er-fordoblet-paa-15-aar
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/ny-bog-paa-faa-aar-har-vi-omkodet-boerns-hjerner-og-skabt-historiens-mest-ulykkelig
• Kristeligt-Dagblad (2017). Fire unge piger fortæller: Derfor fik vi spiseforstyrrelse (Undt. casen om Luna) https://www.kristeligt-dagblad.dk/sundhed-og-forskning/fire-unge-piger-om-deres-spiseforstyrrelse

VIDEOKLIP
• Are you living an insta lie? Social media vs. reality:  https://www.youtube.com/watch?v=0EFHbruKEmw
• Naturterapi - Findes løsningen på stress i naturen? (2:3):  https://www.tv2fyn.dk/findes-losningen-pa-stress-i-naturen/findes-losningen-pa-stress-i-naturen-23?autoplay=1#player
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011509302100 (27 min.)
• TALK af Bobby Zachariae om stress: Stress - YouTube

DOKUMENTARER
• Inde fra med Anders Agger - om anoreksi: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031912092130
• Dokumenter: STYR PÅ DET HELE -  om unge, stress og mental sundhed
• DR1 DOKUMENTAR (undersøgelse) med psykolog "Børnenes hemmelige verden"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10,8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 FORLØB 5 Læring og kognition

FORLØB 5: Det lærende menneske

TEORETIKERE
Jesper Bergstrøm, Edward Lee Thorndike, Frederic Bartlett, Brewer & Treyen, Walter Mischel, Robert Rosenthal, Albert Bandura, B.F. Skinner, Simon og Chabris, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Edward Deci & Richard Ryan


INDHOLD
- Kognitions psykologi:
○ Perception, herunder bottom up-proces og top down-proces, kognitive skemaer, rationalisering (Frederic Bartlett), kontoreksperimentet (Brewer og Treyen)
○ Social perception: Førstehåndsindtrykket, Halo-effekten, Rosenthal-effekten (Robert Rosenthal) stereotyper.
○ Opmærmsomhed, herunder selektiv og delt opmærksomhed samt uopmærksom blindhed og multitasking.

- Læringsteorier:
○ Selvkontrol: Marshmallow testen (Walter Mischel)
○ Operant betingning (af B.F. Skinner): Forsøg-og-fejl-læring, effektloven (indlæringslov), Skinner boksen, belønning og straf, positiv og negativ forstærkning.
○ Modellæring, herunder Bobo-doll eksperimentet (Albert Bandura) og spejlneuroner.
○ Assimilation, akkommodation (Jean piaget).
○ Den nærmeste udviklingszone og stilladsering (Lev Vygotsky).

- Motivation:
○ Indre og ydre motivationsfaktorer
○ Self-efficacy (Albert Bandura)
○ Tre psykologiske behov: selvbestemmelse, kompetence og samhørighed (Deci & Ryan).
○ Fem motivationsorienteringer : Relationsmotivation, involveringsmotivation, mestringsmotivation, vidensmotivation, præstationsmotivation (Mette Pless, Center for Ungdomsforskning).


PENSUM
GRUNDBOG, Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje (iBog):
○ Kap. 9: Thorndike, Skinner og den operante betingning (Forsøg og fejl-læring, Den operante betingning, Forstærkning af adfærden, Straf er uhensigtsmæssigt, Formning af adfærd), Social indlæringsteori (Bobo-eksperiment)
○ Kap. 11: De første kognitive psykologer (Bartletts hukommelsesforskning herunder Brewer og Treyens kontor-eksperiment)
○ Kap. 13: Læringsformer (Piagets kognitive læringsteori), Samspilsprocesser (Zonen for nærmeste udvikling), Motivationsprocesser
○ Kap. 31: Motivation (Den sociale indlæringsteori, selvbestemmelsesteorien)


ARTIKLER
○ ”Undersøgelse: Dunedin-studiet om selvkontrol” (uddrag fra Moffitt et al., PNAS 2011).  https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.1010076108  
○ ”Tre psykologiske behov er afgørende for skoleelevers trivsel og læring”. ForskerZonen (2016).  https://videnskab.dk/kultur-samfund/tre-psykologiske-behov-er-afgorende-skoleelevers-trivsel-og-laering


FILMKLIP
○ Kunsten at danne et godt førstehåndsindtryk: Kunsten at danne et godt førstehåndsindtryk
○ The Halo Effect: The Superpower of Beautiful People: https://www.youtube.com/watch?v=kpjeMaOirvg
○ Tvillinge-Eksperimentet: Hvor ondt gør mistillid? https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw
○ The Marshmallow Experiment - Instant Gratification; https://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9QThe Marshmallow Study
○ Revisited:  https://www.youtube.com/watch?v=JsQMdECFnUQ
○ The Gothowitz Deviation Season 3, Episode 3 https://www.youtube.com/watch?v=guroaQRFsX4
○ Basketball Awareness Test https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts
○ Skinner boksen:  https://www.youtube.com/watch?v=PQtDTdDr8vs
○ Albert Bandura, vold på TV og imitation:  https://www.youtube.com/watch?v=Eqxjc4IUDyY
○ Ungdomsforskning CeFu’s projekt – "Unges lyst til læring":  https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=nhJn4f4e4fM&feature=emb_logo (17:52 minutter)

DOKUMNETAR
○ DR dokumenter: 9.z mod Kina (del 1) https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=011304222000
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer