Holdet 2j ps (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Majken Young Mi Rasmussen
Hold 2025 ps/j (2j ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Videnskabelig psykologi
Titel 2 Alt for gruppen?
Titel 3 Historien om mig!
Titel 4 Afhængighed
Titel 5 Vidnespsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Videnskabelig psykologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Alt for gruppen?

I dette forløb har vi undersøgt de sociale dynamikker, der optræder, når individer samles i grupper, og hvordan de fungerer i forhold til at skabe positive opbyggelige eller negative og dysfunktionelle mønstre og kulturer.

Vi har set på, hvordan sociale dynamikker som gruppetænkning, gruppepolarisering, flertalsmisforståelse, normativ- og informationel social påvirkning (social proof), konformitet (tavs ved Asch og social ved Latané og Darleys røgeksperiment) og intergruppekonflikter (Sherif) kan skabe stereotyper og fordomme og påvirke vores holdninger. Vi har desuden set på, hvordan roller (både formelle og uformelle) påvirker individet og dets måde at interagere på.

Vi har arbejdet med mobning ud fra Helle Rabøl Hansen og Dorte Marie Søndergaards forståelse, der fokuserer på det relationelle perspektiv. Her er følgende begreber i centrum: Vi-problem, longing for belonging, inkluderet eksklusion, social eksklusionsangst, foragtproduktion vs. værdighedsproduktion, abjektgørelse samt vi-interne justeringer.

I forlængelse heraf har vi arbejdet med kommunikation og digital kommunikation og mobning ud fra Jette Kofoed og Shaheen Shariffs arbejde.

Vi har arbejdet med følgende psykologiske forsøg:
- Solomon Asch' stregforsøg
- Latané & Darleys røgeksperiment
- ”Robbers cave" af Muzafar Sherif

Udsendelser og klip set på klassen:
• ”Herlufholms hemmeligheder”, TV2 05-05-2022 (fra start til 9:11)
• Robbers Cave Experiment / Realistic Conflict Theory | Simply Psychology
• Menneskedyret 3+4 (udvalgte dele)
• ”Hængt ud på nettet” (uddrag)
• ”Hjernevask: Os og dem”, 7. februar 2013 (Jane Elliots forsøg)
• TV 2 | Alt Det Vi Deler (youtube.com)
• Eksperiment mobning - når de voksne mobber (uddrag) (Sendt på DR1 d. 7/3 2007)
• Myginds mission 1” (29:15-31:16)
• ”Mit liv med mobning”- Mathilde Nordholt (00:49-1:16, 12:36-14:20, 15:47- 16:58, 22:13-22:55)
• De 10 datingbud // 2 Du må ikke tage dårlige erfaringer med på date
• Interview med Nanna Øland, Deadline 14.2.2021 (5.50-17.27)

Læste sider:
• Psykologiens Veje s. 309-313, 348-358, 361-369, 376-379,386-388
• ”Intergruppekonflikter”: Psykologiens Veje https://psykveje.systime.dk/?id=c13135
• Like, s. 24-25,30-34, Mehlsen, C. & Hendricks, V. (red.), Center for Information og Boblestudier, Københavns Universitet 2019
• Mobning, pp. 16-17, 32-34, 35-37, Hansen, H.R., Aarhus Universitetsforlag 2018
• ”Nye øjne på mobning”, pp. 12-17, Asteriks 46, maj 2009
• ”Hellere lide i fællesskabet end stå udenfor”, pp. 18-20, Asteriks 46, maj 2009
• ”Buksevandfor øjnene af hele verden”, pp. 21-23, Asterisk 46, maj 2009
• ”Jeg ville begå selvmord som 9-årig”,https://exbus.dk/historierommobning/historierommobning/villebegaaselvmordsom9aarig.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Historien om mig!

Thomas Ziehe og Anthony Giddens’ karakteristik af det senmoderne samfund og det senmoderne menneske er blevet præsenteret. Særlige begreber der knytter sig hertil er: Kulturel frisættelse, aftraditionalisering, ungdomsfokus, individualisering, narcissistisk socialisationstype, zapperkultur, projektmennesker, sociale arenaer og øget refleksivitet.

Endvidere har vi arbejdet med personlighedstræk (Costa & McCraes femfaktormodel og Høgh-Olesens sondring mellem de risikovillige og de forsigtige) og karakteriseret den optimale personlighedsprofil i det senmoderne.

Vi har til sidst inddraget begrebet livshistorier for at se på, hvordan livshistorien - fortællingen om et menneskets livsforløb - hænger sammen med vores identitet, personlighed og den kultur, vi lever i.

Læste sider:
• Psykologiens Veje pp. 29-34, 37-43
• ”The Big Five”, Ole Schultz Larsen, 2008 + Ole Kiel: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ole-kiel.dk%2FFiles%2FNEO_PI-R%2FFem_Faktormodellen_ok%40ole-kiel.dk.docx&ei=_ZPGUsm8GKSO4ATlp4CwCg&usg=AFQjCNHdqQwnsmzMBTZEv9Z0t68P1DyX5w&sig2=b7w8igAWNQcpIoWEL5GXSQ&bvm=bv.58187178,d.bGE
• Psykologi - fra celle til selfie, pp. 97-99 + 100-101, 103-105, Ravn, F. A. & Wolf, T., Forlaget Columbus 2015: “Thomas Ziehe: Den narcissistiske socialisationstype”, 3.2: Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet
• Livshistorien s. 2-20, Tænkepauser
• ”Kulturens påvirkning af vores sind ryster psykologien i sin grundvold”, Videnskab.dk, 15. maj 2018
• 5.3 Hvem er du? | Undersøgelser i psykologi (systime.dk)


Udsendelser og klip set på time
• ”Genetic Me” - dokumentar af Lone Frank, DRK, 2014
• Bobo Doll Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=hHHdovKHDNU&x-yt-cl=84503534&x-yt-ts=1421914688
• Kønnenes hemmeligheder (1): Hjernens køn (uddrag), DR2 2006
• ”Biologi eller social konstruktion”: https://www.dr.dk/undervisning/samfundsfag/koen-biologi-eller-social-konstruktion
• Gender Roles-Interview with kids: http://www.youtube.com/watch?v=-VqsbvG40Ww
• Psykolog eller filler? | Stik mig smuk - se nu på DRTV | Signe har fået lavet flere skønhedsbehandlinger, og hun tror selv, at mange ændrer deres udseende på grund af lavt selvværd. I de tilfælde mener hun, at... | By P3 x DRTV | Facebook
• Tænkepauser: Livshistorien
• How changing your story can change your life - Ted

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Afhængighed

Vi har i dette forløb arbejdet med afhængighed i bredeste forstand. Vi har set på ICD-10’ afhængighedsdiagnose, den fysiske og psykiske afhængighed samt de tre niveauer ved stofbrug (stofbrug, misbrug, afhængighed). Vi har set på de tre typer af stoffer: sløvende, stimulerende og hallucinogene.
Herfra har vi arbejdet med årsager til afhængighed ud fra forskellige niveauer:
• Neuropsykologisk: Hjernens opbygning og funktioner, den tredelte hjerne, belønningssystemet med fokus på skelnen mellem nydelse og tvang, Olds & Milners rotteeksperiment
• Barndom og opvækst: Tilknytning og tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt og reaktioner herpå, risikofaktorer og indre og ydre resiliensfaktorer
• Individ: Manglende selvregulering og selvkontrol, afhængighed som coping og selvbestemmelse (Ryan & Deci)
• Socialisering: Konformitet, imitation (Banduras social-kognitive læringsteori), Bruce Alexanders rat park experiment og Johan Hari
• Stress: Akut vs. kronisk, Krav-kontrol-model, Anstrengelse-belønning-ubalance-model, individuelle faktorer

Læst
• ”Hvad er fysisk og psykisk afhængighed og hvordan påvirker det individet”, https://www.ambulantmisbrugsbehandling.dk/skadeligt-forbrug/misbrug-og-afhaengighed/
• ”Stoffer. Hvordan virker de, og hvordan ser de ud?”, Sundhedsstyrelsen 2016
• Psykologiens Veje s. 96-100, 120-126, 222-223 + 226-230
• Psykologiens Veje (ny udg.), ”Risiko og resiliens” s. 132-137
• PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE: 7.5: Belønningssystemet - trang og vellyst
• ”Én særlig evne gør forskellen mellem succes og sammenbrud. Men vi har misforstået den”, Zetland 20. januar 2024 (uddrag)
• Selvkontrol hos børn og unge, Kappel, Rune, Dansk Psykologisk Forlag 2017 (uddrag)
• PsykC. Grundboget til psykologi på C-niveau: ”5.6.5 Sociale faktorer i risikoen for at udvikle en afhængighed” + ”5.6.6 Et samfundseksperiment i Portugal” pp. 180-183, 91, ”Stress” og ”Håndtering af stress”, pp. 165-173, ”Motivation og læring” pp. 124-126
• ”Drikker når jeg er stresset”, læserbrev fra Alkolinjen
• ”Hun levede et jetsetliv i London, men endte som hjemløs på Istedgade - her er Mettes
• historie”, 22. april 2020, https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-04-22-hun-levede-et-jetsetliv-i-london-men-endte-som-hjemloes-paa-istedgade-her-er-mettes-historie

Set på timen
• Explainer: Derfor bliver du afhængig af opioider, DR.dk, 26. NOV 2023
• Skinnerbox
• Brain Mechanisms of Pleasure and Addiction
• Nora Volkow: Why do our brains get addicted?
• ”Afhængig af fortiden 1”, TV2 d. 7. januar 2019
• Lisbeth Zornig Andersen: Mine brødres omsorg gjorde mig til mønsterbryder
• Gaden 1 - bunden under bunden, TV2 2000
• "Mød dit urmenneske (5): Minuttal: 3.30-19.04
• Everything you think you know about addiction is wrong | Johann Hari
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Vidnespsykologi

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer