Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Århus Akademi
|
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
|
Lærer(e)
|
Jette Østergaard Nielsen
|
|
Hold
|
2025 ps/n (2n ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introforløb
Et kort introforløb hvor vi har fokus på forskellene mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi. Herefter undersøgelsesmetoder i psykologi: kvalitativ og kvantitativ metode, en kort intro til observation, spørgeskema, interview og eksperiment, samt forsøgseffekter og fejlkilder.
Læste sider:
Psykologiens veje (3. udgave) s. 9-10 (Hvad er psykologi?)
Undersøgelser i psykologi, Jensen og Kvorning, side 7-14
Udsendelse:
Kan videnskaben spå om fremtiden? (Dunedin-undersøgelsen)
ca. 16 ns
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Læringens udfordringer
I dette forløb arbejder vi med det overordnede spørgsmål: Hvad skal der til for at lære noget, og hvilke udfordringer er der forbundet med læring?
Vi arbejder med kapitlet Læringens udfordringer i bogen Temaer til psykologi - grundbog til c-niveau af Christian S. Pedersen. Vi arbejder ikke med afsnittet Karakterer og præstationskultur.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
De vigtige relationer
I dette forløb arbejder vi med det overordnede spørgsmål: Hvorfor danner mennesker sociale relationer, og hvordan påvirker de os?
Vi arbejder med kapitlet De vigtige relationer i bogen Temaer til psykologi - grundbog til c-niveau af Christian S. Pedersen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Os og dem
I dette forløb arbejder vi med det overordnede spørgsmål: Hvorfor opdeler vi i "os" og "dem", og hvilke konsekvenser har det?
Vi arbejder med kapitlet Os og dem i bogen Temaer til psykologi - grundbog til c-niveau af Christian S. Pedersen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73555924697",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73555924697",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73555924697"
}