Holdet 1y EN (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Århus Akademi
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne Porskrog Boisen
Hold 2025 EN/y (1y EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Humour, wit and Satire
Titel 2 From Romantic Nature to Cli-fi
Titel 3 Great Britain: From empire to post-colonialism
Titel 4 Shakespeare's Women
Titel 5 American Minimalism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Humour, wit and Satire

From Elizabethan to Post-modern Humour
Forløbet introducerer forskellige humorteorier og diverse humoristiske teknikker. Der er fokus på tekster fra forskellige perioder, og der er fokus på humorens udvikling fra Shakespeare til i dag. Derudover er der også fokus på humor som noget kulturbestemt, her har fokus være på amerikansk og britisk humor. Der er endvidere fokus på nærlæsning & tekstanalyse.

Kernestof:
William Shakespeare: "Much Ado About Nothing" (extract)
Oscar Wilde: "The Importance of Being Earnest" (extract)
Samuel Becket "Waiting for Godot"
Monty Python: "Full Frontal Nudity"
Tessa Brown: "In Reference to Your Recent Communication" (2005)
Oliver Parker: "The Importance of Being Earnest" (2002, movie)
Margaret Atwood: "Happy Endings" (1983)
Ricky Gervais/Steve Carrell: "The Office" (Brit: 2001, US: 2005)

Supplerende stof:
"Toolbox for analysing Humorous Texts" in Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Serious Business" (Gyldendal 2011)  
"The Philosophy of Humour" in Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Serious Business" (Gyldendal 2011)
"Humorous Devices" in Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Serious Business" (Gyldendal 2011)
Ricky Gervais "The Difference Between American and British Humour" (Time 2011)

Video clips from Youtube:
William Shakespeare: "Much Ado About Nothing" (extract)
Samuel Becket "Waiting for Godot" (extract)
Monty Python: "Full Frontal Nudity" (extract)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 From Romantic Nature to Cli-fi

”Cli-Fi - from romantic to post-modern nature”
I forløbet introduceres den britiske lyriks 'guldalder', Romantikken, og begreber som 'dystopia' & 'pantheism' introduceres. Det romantiske syn på naturen og digteren diskuteres endvidere og inddrages. Der perspektiveres endvidere til postmoderne litteratur og til begrebet Cli-fi.


Kernestof:
William Wordsworth: "Skating" (Excerpt, 1798)
William Wordsworth "My Heart Leaps Up" (Poem 1807)
William Wordsworth "The Tables Turned" (Poem 1798)
William Blake: "Schoolboy" (1789)
Shirley Jackson: "The Lottery" (1948)
Megan Mayhew: "The Lottery Redux" (short story 2015)
Matt Ross: Captain Fantastic (movie, 2016)


Supplerende stof:
Shirley Jackson: "The Lottery"
Fields of Vision "The Romantic Age"
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ESSAY 1- Fiction 26-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Great Britain: From empire to post-colonialism

Great Britain: From Empire and Back - Colonialism and Post-colonialism
Englands koloniale- og postkoloniale historie introduceres kort, og tekster, der omhandler kolonitiden og efterkolonitiden, læses og analyseres. Endvidere introduceres postmoderne/postkoloniale problematikker og teorier.

Kernestof:
Rurdyard Kipling: ”The White Man’s Burden” (1899) in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog  (Systime, 2010)
Henry Labouchère: "The Brown Man's Burden" (1899), extract
George Orwell: "A Hanging" (1931)
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (1938) in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog  (Systime, 2010)
R.K. Narayan: ”A Horse and Two Goats” in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog  (Systime, 2010)
Movie: The Old Oak, Ken Loach, 2023
Hanif Kureishi “Weddings and Beheadings” in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog  (Systime, 2006)
Hanif Kureishi: "The Carnival of Culture", An article by Hanif Kureishi printed in the Guardian, Thursday August 4, 2005:

Supplerende materiale
Web-Quest on English Colonialism
Pear's soap commercials
Nils Ole Gluck: "Post-Colonialism: Definition, Development and Examples from India" (2008)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Literary periods 03-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Shakespeare's Women

The Renaissance -  Shakespeare and Elizabethan Women
Forløbet introduceres med en webquest, der skal give viden om perioden, tidens forfattere og kvindesyn. Herefter arbejdes med en introduktion til sonnetter og deres form og opbygning. Herefter arbejdes med uddrag fra Shakespeares 2 tragedier: ”Romeo and Juliet” & ”Macbeth” - med fokus på kvindefremstillingen og de to kvindelige hovedrolleindehaveres udvikling. Vi har bl.a. fokus på: 'The great chain of being', 'hubris and nemesis' and 'the traditional role of Elizabethan women'.

Kernestof:
• William Shakespeare "Sonnet 18", in Delaney, Ward, Fiorina: FIELDS OF VISION 1, Longman
•William Shakespeare "Sonnet 130", in Delaney, Ward, Fiorina: FIELDS OF VISION 1, Longman
•William Shakespeare: Romeo and Juliet, Act 1, scene 3, scene 5 lines 41-107, Act II, scene 2 & Act III, scene 2, ll. 1-31.
•William Shakespeare: Macbeth:, Act I, scene 1, 5 & 7 and Act II, scene 2
•Shekhar Kapur: "Elizabeth The Golden Age" (2007 movie)

Supplerende stof:

•The Renaissance: "Historical and Social background" in Fields of Vision 1(Longman, 2007)
•The Renaissance "The Literary Background" in Fields of Vision 1 (Longman, 2007)
•Plot summaries of Macbeth and Romeo and Juliet (http://www.sparknotes.com/)
•http://www.bardweb.net/england.html
•http://www.springfield.k12.il.us/schools/springfield/eliz/elizabethanengland.html
•http://www.elizabethan-era.org.uk/elizabethan-england.htm
•http://www.bbc.co.uk/history/british/tudors/
•Jeanne Gerlach, Rudolph Almasy & Rebecca Daniel: ”Revisiting Shakespeare and Gender” (Excerpt from an Essay, 1996)
Film: Romeo + Juliet, 1996, Baz Luhrmann

Uddrag af "Romeo and Juliet" & "Macbeth" (film - forskellige YouTube-klip vises for bedre tekst-/handlingsforståelse)

Omfang ca. 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 American Minimalism

American Minimalism
Forløbet introducerer primært den amerikanske minimalisme.  Forløbet koncentrerer sig primært om 2 forskellige amerikanske forfattere (Hemingway, Carver), og der arbejdes i dybden med minimalisme, modernisme, symboler, 'the ice-berg theory', 'style & tone', mm,. Endvidere arbejdes der videre med litterær analyse, værklæsning, præsentationer og brug af fagterminologi.

- Richard Brautigan’s ”LINT”  in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Jayne Anne Phillips’ ”SOLO DANCE”  in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Raymond Carver: "One More Thing" in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Raymond Carver: "Photograph of my father in his 22nd year" in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Raymond Carver: "Popular Mechanics" in What We Talk About When We Talk About Love, 1981
- Raymond Carver: "Why Don't You Dance" in What We Talk About When We Talk About Love, 1981
- Ernest Hemingway: "Cat in the Rain" in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Ernest Hemingway: "Hills Like White Elephants" (1927) from Charters, Ann, Ed. The Story and its Writer: An Introduction to Short Fiction. 6th Ed. Boston: Bedford/St. Martin’s, 2003.
- Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love,  1981 VÆRKLÆSNING

Supplerende materiale:
• A short documetary on Raymond Carver (YouTube):
https://www.youtube.com/watch?v=1-9_FT2Wr8c
• Teacher's material on Minimalism, Modernism and Ernest Hemingway
• Information about The Code Hero, Gordon Lish, etc in "When Less is More" (Gyldendal 2014)
Hemingway's Speech upon receiving the Nobel Prize (1954): https://www.youtube.com/watch?v=yTcS6_1MfHA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer