Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Århus Akademi
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
|
Lærer(e)
|
Anne Porskrog Boisen
|
|
Hold
|
2025 EN/y (1y EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Humour, wit and Satire
From Elizabethan to Post-modern Humour
Forløbet introducerer forskellige humorteorier og diverse humoristiske teknikker. Der er fokus på tekster fra forskellige perioder, og der er fokus på humorens udvikling fra Shakespeare til i dag. Derudover er der også fokus på humor som noget kulturbestemt, her har fokus være på amerikansk og britisk humor. Der er endvidere fokus på nærlæsning & tekstanalyse.
Kernestof:
William Shakespeare: "Much Ado About Nothing" (extract)
Oscar Wilde: "The Importance of Being Earnest" (extract)
Samuel Becket "Waiting for Godot"
Monty Python: "Full Frontal Nudity"
Tessa Brown: "In Reference to Your Recent Communication" (2005)
Oliver Parker: "The Importance of Being Earnest" (2002, movie)
Margaret Atwood: "Happy Endings" (1983)
Ricky Gervais/Steve Carrell: "The Office" (Brit: 2001, US: 2005)
Supplerende stof:
"Toolbox for analysing Humorous Texts" in Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Serious Business" (Gyldendal 2011)
"The Philosophy of Humour" in Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Serious Business" (Gyldendal 2011)
"Humorous Devices" in Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Serious Business" (Gyldendal 2011)
Ricky Gervais "The Difference Between American and British Humour" (Time 2011)
Video clips from Youtube:
William Shakespeare: "Much Ado About Nothing" (extract)
Samuel Becket "Waiting for Godot" (extract)
Monty Python: "Full Frontal Nudity" (extract)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
From Romantic Nature to Cli-fi
”Cli-Fi - from romantic to post-modern nature”
I forløbet introduceres den britiske lyriks 'guldalder', Romantikken, og begreber som 'dystopia' & 'pantheism' introduceres. Det romantiske syn på naturen og digteren diskuteres endvidere og inddrages. Der perspektiveres endvidere til postmoderne litteratur og til begrebet Cli-fi.
Kernestof:
William Wordsworth: "Skating" (Excerpt, 1798)
William Wordsworth "My Heart Leaps Up" (Poem 1807)
William Wordsworth "The Tables Turned" (Poem 1798)
William Blake: "Schoolboy" (1789)
Shirley Jackson: "The Lottery" (1948)
Megan Mayhew: "The Lottery Redux" (short story 2015)
Matt Ross: Captain Fantastic (movie, 2016)
Supplerende stof:
Shirley Jackson: "The Lottery"
Fields of Vision "The Romantic Age"
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
ESSAY 1- Fiction
|
26-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Great Britain: From empire to post-colonialism
Great Britain: From Empire and Back - Colonialism and Post-colonialism
Englands koloniale- og postkoloniale historie introduceres kort, og tekster, der omhandler kolonitiden og efterkolonitiden, læses og analyseres. Endvidere introduceres postmoderne/postkoloniale problematikker og teorier.
Kernestof:
Rurdyard Kipling: ”The White Man’s Burden” (1899) in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (Systime, 2010)
Henry Labouchère: "The Brown Man's Burden" (1899), extract
George Orwell: "A Hanging" (1931)
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (1938) in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (Systime, 2010)
R.K. Narayan: ”A Horse and Two Goats” in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (Systime, 2010)
Movie: The Old Oak, Ken Loach, 2023
Hanif Kureishi “Weddings and Beheadings” in "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (Systime, 2006)
Hanif Kureishi: "The Carnival of Culture", An article by Hanif Kureishi printed in the Guardian, Thursday August 4, 2005:
Supplerende materiale
Web-Quest on English Colonialism
Pear's soap commercials
Nils Ole Gluck: "Post-Colonialism: Definition, Development and Examples from India" (2008)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Literary periods
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Shakespeare's Women
The Renaissance - Shakespeare and Elizabethan Women
Forløbet introduceres med en webquest, der skal give viden om perioden, tidens forfattere og kvindesyn. Herefter arbejdes med en introduktion til sonnetter og deres form og opbygning. Herefter arbejdes med uddrag fra Shakespeares 2 tragedier: ”Romeo and Juliet” & ”Macbeth” - med fokus på kvindefremstillingen og de to kvindelige hovedrolleindehaveres udvikling. Vi har bl.a. fokus på: 'The great chain of being', 'hubris and nemesis' and 'the traditional role of Elizabethan women'.
Kernestof:
• William Shakespeare "Sonnet 18", in Delaney, Ward, Fiorina: FIELDS OF VISION 1, Longman
•William Shakespeare "Sonnet 130", in Delaney, Ward, Fiorina: FIELDS OF VISION 1, Longman
•William Shakespeare: Romeo and Juliet, Act 1, scene 3, scene 5 lines 41-107, Act II, scene 2 & Act III, scene 2, ll. 1-31.
•William Shakespeare: Macbeth:, Act I, scene 1, 5 & 7 and Act II, scene 2
•Shekhar Kapur: "Elizabeth The Golden Age" (2007 movie)
Supplerende stof:
•The Renaissance: "Historical and Social background" in Fields of Vision 1(Longman, 2007)
•The Renaissance "The Literary Background" in Fields of Vision 1 (Longman, 2007)
•Plot summaries of Macbeth and Romeo and Juliet (http://www.sparknotes.com/)
•http://www.bardweb.net/england.html
•http://www.springfield.k12.il.us/schools/springfield/eliz/elizabethanengland.html
•http://www.elizabethan-era.org.uk/elizabethan-england.htm
•http://www.bbc.co.uk/history/british/tudors/
•Jeanne Gerlach, Rudolph Almasy & Rebecca Daniel: ”Revisiting Shakespeare and Gender” (Excerpt from an Essay, 1996)
Film: Romeo + Juliet, 1996, Baz Luhrmann
Uddrag af "Romeo and Juliet" & "Macbeth" (film - forskellige YouTube-klip vises for bedre tekst-/handlingsforståelse)
Omfang ca. 50 ns.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
American Minimalism
American Minimalism
Forløbet introducerer primært den amerikanske minimalisme. Forløbet koncentrerer sig primært om 2 forskellige amerikanske forfattere (Hemingway, Carver), og der arbejdes i dybden med minimalisme, modernisme, symboler, 'the ice-berg theory', 'style & tone', mm,. Endvidere arbejdes der videre med litterær analyse, værklæsning, præsentationer og brug af fagterminologi.
- Richard Brautigan’s ”LINT” in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Jayne Anne Phillips’ ”SOLO DANCE” in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Raymond Carver: "One More Thing" in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Raymond Carver: "Photograph of my father in his 22nd year" in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Raymond Carver: "Popular Mechanics" in What We Talk About When We Talk About Love, 1981
- Raymond Carver: "Why Don't You Dance" in What We Talk About When We Talk About Love, 1981
- Ernest Hemingway: "Cat in the Rain" in Mette Hermann and Stine Carlsen: "When Less is More" (Gyldendal 2014)
- Ernest Hemingway: "Hills Like White Elephants" (1927) from Charters, Ann, Ed. The Story and its Writer: An Introduction to Short Fiction. 6th Ed. Boston: Bedford/St. Martin’s, 2003.
- Raymond Carver: What We Talk About When We Talk About Love, 1981 VÆRKLÆSNING
Supplerende materiale:
• A short documetary on Raymond Carver (YouTube):
https://www.youtube.com/watch?v=1-9_FT2Wr8c
• Teacher's material on Minimalism, Modernism and Ernest Hemingway
• Information about The Code Hero, Gordon Lish, etc in "When Less is More" (Gyldendal 2014)
Hemingway's Speech upon receiving the Nobel Prize (1954): https://www.youtube.com/watch?v=yTcS6_1MfHA
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73902063291",
"T": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73902063291",
"H": "/lectio/311/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73902063291"
}