Holdet T25eux_GF1_ENB1_EngC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution EUC NORD
Fag og niveau Engelsk C
Lærer(e) Mette Gjerding Ovesen
Hold T25eux_GF1_ENB1_EngC (T25eux_GF1_ENB1_EngC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Uncolor me

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Uncolor me

I dette forløb vil eleverne arbejde med forskellige vinkler inden for emnet: Race, Colour and Injustice.

Forløbet har taget udgangspunkt i en række begreber som white privilege, Systemic racism og Marked/unmarked bodies.

Sprogfærdighed
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
• analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestoffet er:
• principper for tekstopbygning
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA


Kernestoffet/materialer brugt i undervisningen kan ses nedenfor:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer