ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
Københavns åbne Gymnasium
2020/21
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet GF de1 (2020/21) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Design C
Lærer(e)
Hold
GF 2020 Design og arkitektur C 1 (
GF de1
)
Oversigt over gennemførte orløb
Titel A
Introforløb
Titel B
Arkitektur og bæredygtighed: Tiny House
Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A
Introforløb
FORMÅL:
Eleverne skal stifte bekendtskab med grundlæggende begreber og arbejdsprocesser inden for faget design/arkitektur, herunder kendskab til designparametre og forskellige faser i designprocessen. Ved hjælp af konkrete, selvfundne eksempler bliver eleverne trænet i at reflektere over design som begreb og design som tænkning, ligesom de selv skal prøve kræfter med at være i en designproces.
Det forventes, at eleverne ved forløbets afslutning:
• Kan reflektere over design som begreb, herunder design som tænkning og afgrænsning af designbegrebet
• Har kendskab til og kan redegøre for designparametrene form, funktion, kommunikation, målgruppe, bæredygtighed, æstetik, økonomi, teknologi
• Har forståelse for vurderinger af design ud fra de forskellige designparametre, og hvad der lægges vægt på i en sådan vurdering
• Gennem praktiske øvelser har opnået grundlæggende erfaringer med og kan reflektere over designprocessen og dens iterative karakter
MATERIALE:
Bek, Jesper: ”Designparametre” i: Design og arkitektur (s. 71-80)
Bek, Jesper: ”Designprocessen” (model) i: Design og arkitektur (s. 135)
Diverse PP fra undervisningen
Øvelse: Definition og afgrænsning af design: https://drive.google.com/file/d/18pyBiPzx_YHrSkSuQ7f8qzT_p9BKjFMA/view?usp=sharing
Projekt: Design og problemløsning – den gode idé: https://drive.google.com/file/d/1U5zdJ454BimSaUZb0UOdjSk--L6x_epw/view?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
https://docs.google.com/document/d/1qtR8gfei2km0ClG62dQuQeWwpuog2ELHcms5tpy6hgY/edit?usp=sharing
Øvelse_Definition_Afgrænsning_Design.docx
OBS ikke lektier, vi arbejder med det i timen.
Designparametre.pdf
Læs om designparametrene form, funktion og kommunikation (s. 72-74) i den vedhæftede fil. Resten af designparametrene arbejder vi med i timen.Husk også at medbringe to ting (eller billeder af dem): ét eksempel på godt design og ét eksempel på dårligt
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B
Arkitektur og bæredygtighed: Tiny House
FORMÅL:
Eleverne skal opnå kendskab til de økologiske, økonomiske og filosofiske bevæggrunde bag den amerikanske bevægelse tiny house. Gennem en kombination af indføring i principperne bag bevægelsen, research af eksisterende bygninger, arkitekturanalyse og praktiske øvelser, der skal øge elevernes forståelse af rum og arkitektur, leder forløbet frem til et projekt, hvor eleverne skal udforme deres eget bud på et tiny house, herunder overvejelser om designparametre og bygherrens krav. Hele designprocessen dokumenteres og elevernes tiny house udformes gennem plantegninger, opstalt og en 3D-model af huset.
DESIGNBRIEF:
Udarbejd plan, opstalt og 3D-model til et lille hus max 37 m2, som opfylder krav i
Tiny House-bevægelsen: størrelse, fuldtidsbeboelse og bæredygtighed. Både form og funktion skal indgå i overvejelserne.
Placering og målgruppe (krav fra bygherre) trækkes der lod om
Opgaven skal løses med bevidsthed om – og dokumentation for – de forskellige
faser i designprocessen
OPGAVEKRAV:
Både form og funktion skal indgå i overvejelserne, men man kan vælge at prioritere det ene
parameter frem for det andet:
1) Hvis funktion prioriteres, vælger man at bygge ”indefra” med bygherrens behov som
udgangspunkt, og det er hensigtsmæssigt tidligt i processen at lave mange ideskitser til grundplan med rumfordeling.
2) Hvis form prioriteres, vælger man at bygge ”udefra” med krav til stil og æstetisk udtryk som udgangspunkt, hvor det er hensigtsmæssigt tidligt i processen at lave mange idéskitser til facader.
Tegninger og model skal laves i fast målestoksforhold (f.eks. 1:25/ 1:50), og pladsbesparende
indretningsforslag til fuldtidsbeboelse skal indgå.
Faser i designprocessen skal dokumenteres og udvalgte elementer herfra indgå i den afsluttende præsentation.
MATERIALE:
”Livet bliver større på 40 kvadratmeter” i: Information (28.08.2014)
”Tiny House Nation” sæson 2 ep. 1 (Netflix)
“Analysemodel til arkitektur” i: Design og Arkitektur (s. 153-155)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål__Livet_bliver_større_Information.docx
Livet bliver større på 40 kvadratmeter _ Information.pdf
Hej alle! Vi mødes allesammen i dette meet, når timen starter: https://meet.google.com/rsc-ozim-nsk (kopier linket og sæt ind i en ny fane).På programmet i dag er præsentation af design-briefet om tiny houses og gruppernes bygherre. Derudover skal vi
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer