ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
Københavns åbne Gymnasium
2020/21
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet bk/h (2020/21) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Billedkunst C
Lærer(e)
Christina Pape Hansen, Jens Ravneberg Stokholm, Josephine Amalie Jepsen
Hold
1h 2020 Billedkunst C (
1h bk
)
Oversigt over gennemførte orløb
Titel A
Introforløb: Das unheimliche
Titel B
Samtidskunst
Titel C
Skulptur
Titel D
Eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A
Introforløb: Das unheimliche
Introforløbets første del behandler de visuelle virkemidler rum, farve og komposition i en vekselvirkning mellem teori, analyse og praksisøvelser.
De visuelle virkemidler bringes efterfølgende i spil i forløbets anden og tematiske del om det uhyggelige. Afsættet er en undersøgelse af S. Freuds teori om das unheimliche. Eleverne arbejder med et individuelt projekt, hvori de gennem et undersøgende forarbejde går i dybden med et eller flere aspekter af det uhyggelige. Eleverne skal undervejs eksperimentere med og reflektere over hvordan farve, rum og komposition medvirker til at skabe en bestemt uhyggelig eller unheimlich effekt.
Resultaterne præsenteres i form af præsentationer.
Kernestof:
elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
kunst før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
Eleverne skal kunne:
vekselvirke mellem teori, analyse og praksis
forklare valg og fravalg, æstetiske innovative processer,
demonstrere viden om fagets identitet og metode
Indhold
Kernestof:
Billedets virkemidler. Scheel Andersen og Laursen. Systime 2009.pdf
Vi læser i timen
BEGREBSARK_Komposition.docx
Praktisk øvelse - Fang stilen. Kadinsky.pdf
Praktisk øvelse - Fang stilen. Mondrian.pdf
Vi arbejder med dokumenterne i timen.
I skal alle medbringe jeres begrebsark om komposition. Vi går videre med emnet om farver i dag.
Begrebsark_farvelære.docx
Begreber - Das Heimliche og Das Unheimliche (1).pdf
Unheimlich_Værker_Diskussion.pptx
Hvis I ikke fik læst teksten om formalanalyse færdig i fredags, skal den være læst til dette modul.
Analyseskema_Formalanalyse.pdf
Munch_Skriget.jpg
Formalanalyse.pdf
VIRTUEL UNDERVISNING HF TIRSDAG 15.09.docx
Info_HF_Prøveeksamen.docx
Begrebsoversigt til de visuelle virkemidler.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B
Samtidskunst
FORMÅL:
Eleverne stifter i forløbet kendskab til forskellige udtryksformer, der er karakteristisk for samtidskunsten. Vi arbejder med performancekunst, graffiti/street art og installationskunst. Gennem en vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis øges elevernes bevidsthed om genrernes udtryksformer og muligheder.
MATERIALE:
”Hvad er samtidskunst” (Arken)
”Hvad er performancekunst”
”Lidt om graffiti, tags og street art”
”Street art – æstetik og samfundsmæssig debat på gadeplan” + ”Murmaleriet som byfornyelse” (s.149-151) i: Wolter, Jonas: Temaer i kunsten 2
Installationskunst i dansk og internationalt perspektiv (s.145-151) i: Wolter, Jonas: Temaer i kunsten 1
Indhold
Kernestof:
Plan for modulet: 1. Læs teksten "Hvad er samtidskunst"2. Svar på spørgsmålene til teksten (word-dokumentet)3. Se video af performanceværket: "The artist is present": https://www.youtube.com/watch?v=2TlZjFGriLw4. Aflevér dine svar til spørgsmålene i
Hvad_er_samtidskunst.pdf
Spørgsmål_Hvad_er_samtidskunst.docx
Formalanalyse_Performanceværk.pdf
Performance_Abramovic og analyse.pptx
OBS teksten læses i timen
PRAKTISK ØVELSE_Performance.docx
Graffiti, street art og murmalerier.pdf
Graffiti_Street art_1.docx
Graffiti_Street art_2.docx
Installationskunst i dansk og internationalt perspektiv.pdf
Opgave til Installationskunst i samtidskunsten.pptx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C
Skulptur
Forløbet tager udgangspunkt i en gennemgang og undersøgelsen skulpturens elementer (Kirsten W. Jensens og Janne Yde, 1995). Vi undersøger skulpturmediets forskelligartede arbejdsprocesser, herunder modellering og sammenføjning, praktisk og analytisk.
Eleverne undersøger og arbejder analytisk og praktisk med skulptur til det offentlige rum.
danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst -
ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
Fokuspunkter:
Traditionelle kunstformer
Æstetiske processer
Arbejdsformer:
Eksperimentere med forskellige metoder og strategier
Anvende fagterminologi
Litteratur:
Kirsten W. Jensens og Janne Yde, 1995 side 74-81
Værker:
Auguste Rodin. Danaid.1890
Totempæl i Totem Park, Victoria, British Columbia
Hanne Warming: Konen med hundene, Valby Langgade
Jess Miller: Lille Athena-stature
Marcel Duchamp, Fontaine 1917
Tetsumi Kudo, Cultivation of Nature & People Who Are Looking At It, 1970–71,
Andreas Schluttig: Coolman 4, Fundstücke, 2011
Indhold
Kernestof:
Kirsten Windfeldt Jensen og Janne Yde, Rum tid flade (1995), kapitlet Skulptur og rum, s. 74-84 (1) (1).pdf
Opgave - skulptur i det offentlige rum, 1h bk.pdf
Opgave_ Skulptur til det offentlige rum.pdf
Skulptur og følelse.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D
Eksamensprojekt
I eksamensprojektet 'I samtidskunstnerens spor' finder eleven et citat af en kunstner, som udtrykker, hvad der karakteriserer hans eller hendes arbejdsform og fokus. Eleven skriver citatet ned og bruger det som sit nøgleord og "opskrift" i projektet. Eleven skal altså i sit eget projekt stræbe efter at eftergøre citatets ordlyd - gerne på en ny og original måde.
Udgangspunktet for forløbet er et videooplæg af Michael Kvium og filmen 'The power of drawing' om Julie Nord, hvori de beskriver og gør sig tanker om deres kunstneriske og æstetiske arbejdsproces og røde tråd.
Til eksamensprojektet vælger eleven selv, hvilket medie han/hun vil arbejde med; maleri, grafisk tegning, installationskunst, street art og skulptur er alle medier, eleverne har arbejdet med i løbet af semestret.
Eleverne bliver bedt om at lave en formal- og betydningsanalyse af et eller flere af kunstnerens værker. Til den praktiske del arbejder eleverne med skitser og de bliver løbende bedt om at dokumentere processen samt reflektere over valg af gengivelsesstrategier (hvordan øjet, følelsen og tanken er i spil) og de visuelle virkemidler komposition, farve og rum.
Forløbets faglige mål:
Forstå forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
Forklare valg og fravalg i æstetiske processer, udvælge, sammenligne og undersøge et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i et emne eller en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
Kernestof: Eleverne har arbejdet med
- fænomener og kulturer efter 1800 og de seneste ti år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger; kunstneriske og innovative processer.
Indhold
Kernestof:
Kunstner-eksempler med citater. Til eksamensprojekt.pptx (1).pdf
Julie Nord
Michael Kvium
Eksamensprojektet vinter 2020 -I samtidskunstnerens spor!.pdf
Prøveeksamen.pdf
Kunstner-eksempler med citater. Til eksamensprojekt.pptx (1) (2).pdf
Eksamensprojektet vinter 2020 -I samtidskunstnerens spor!.pptx.pdf
Kirsten Windfeldt Jensen og Janne Yde, Rum tid flade (1995), kapitlet Skulptur og rum, s. 74-84 (1).pdf
Prøveeksamen (1).pdf
Oversigt til prøveeksamen, torsdag d.3.12.docx
Mundtlig eksamen i billedkunst
spørgetime
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer