ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
Københavns åbne Gymnasium
2020/21
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet 1h id2 (2020/21) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Idræt C
Lærer(e)
Jesper Petersen, Thorbjørn Razga
Hold
1h 2020 Idræt C 2 (
1h id2
)
Oversigt over gennemførte orløb
Titel A
Basketball og fysiologiske processer i kroppen
Titel B
Pardans og motivation
Titel C
Badminton og idrætsvaner
Titel D
Forløb#4
Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A
Basketball og fysiologiske processer i kroppen
Eleverne er blevet undervist i følgende elementer:
Teknisk og taktiske færdigheder:
Fokuspunkter: Driblinger, afleveringer, standsninger, pivotering, skudformer, finter, lay up, fast break, angreb og personligt forsvar.
Spiløvelser: Triple threat, backdoor, give and go, v-cut, Pick and roll
Færdig spil samt regler for 3:3 spil
Idrætsteori: Træningslære med fokus på konditionstræning og styrketræning.
Teorispørgsmål til Grundbog i Idræt C praksis og teori, Gyldendal 2018, s. 168-173
1. Redegør for hvilket stof som musklerne får energi fra til deres arbejde?
2. Hvilke 2 energigivende stofskifteprocesser er med til at gendanne ATP?
3. Redegør for anaerobe processer med fokus på henholdsvis spaltning af kreatinfosfat og glukose?
4. Redegør for aerobe processer med fokus på respiration af glukose?
5. Redegør for ilttransportkæden med fokus på iltens vej fra atmosfæren til muskel?
6. Redegør for minutvolumen og hvorfor det er vigtigt for en elite basketball spiller at have en høj minutvolumen?
Indhold
Kernestof:
Basketball 2. modulFokus på teknikøvelser:
1r basketball 2. modul
1r basketball 3. modul
Basketball 4. modul
Fokus på basketball 5. modul
Fokus på basketball 6. modul
Skabelon til drejebog(2).docx
Fokus på idrætsteori og kroppens fysiologi
Skabelon drejebog, c-niveau.docx
Grundbog Idræt C praksis og teori; sider: 168-173
4. modul 1r Fokus på basketball tekniske færdigheder, spiløvelser og det færdige spil
5. modul basketball med 1r. Fokus på tripel threat, Pick and roll og opdækning
6. modul Fokus på drejebog med teknik øvelser, spiløvelser, det færdige spil 3:3 Husk pensum til næste virtuelle modul.
Virtuelt modul Besvar følgende arbejdsspørgsmål
Kom omklædt til basketball. Vi spiller 3:3 og taler om jeres idrætsteori opgave.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B
Pardans og motivation
Eleverne er blevet undervist i følgende elementer:
1. Grundtrin og variationer til jive og vals
- jive variationer: fallowayrock, High bump, american spin, rotation med damen
- vals variationer: frem og tilbage, til siden, rotation
2. Eleverne har arbejdet med med følgende 4 grundelementer:
Rytme i dansen, stilarter og grundtrin, føring dvs at føre og blive ført, bevægelsesmuligheder dvs frem og tilbage, til siden, rotationer.
3. Eleverne har lavet en dansekoreografi til jive og vals
Idrætsteori med fokus på dansens historie og udvikling
Pensum Grundbog i Idræt C praksis og teori s. 24-34, 143-146
1. Hvad kendetegner indre motivation?
2. Hvad kendetegner ydre motivation?
3. Hvad kendetegner resultatmål?
4. Hvad kendetegner præstationsmål?
5. Hvad kendetegner procesmål?
6. Hvilken motivation og målsætning har du når du danser pardans?
7. Hvad karakteriserer jive med fokus på rytme, stil og føring?
8. Hvad karakteriserer vals med fokus på rytme, stil, og føring?
Indhold
Kernestof:
Virtuelt modul Fokus på jive og vals se vedhæftede videoer med grundtrin til jive og vals og træn dem derhjemme
Parkour, virtuelt.docx
Sådan danser man vals
Jive grundtrin
Vals grundtrin
Grundbog Idræt C praksis og teori; sider: 24-34, 143-146
Pardans med fokus på grundtrin til jive og vals
Pardans med opsamling på grundtrin til vals. Derefter opstart på grundtrin til jive.
Parkour alle elever
5. modul Opsamling på grundtrin til vals og jive sidste 20 min bruges på eksamenstræning og forberedelse af drejebøger til fredag
6. modul Parkour for alle elever
Grupper:
Spørgsmål til teori eksamen i Basketball
7. modul Vals og jive for alle elever variationer til jive Fallowway rock, American spin, High bump
8. modul Vals og jive for alle elever Øve variationer til jive og vals
9. modul pardans og parkour Øve drejebog til vals med fokus på egen vals
10. modul pardans og parkour øve drejebog til jive.
11. modul pardans og parkour øve teori til pardans om motivationArbejdsspørgsmål til pardans s. 143-146
12. modul pardans og parkour Teoriopsamling til pardans læs s 24-34
13. modul drejebog til parkour
Parkour, elementer.docx
Skabelon drejebog, c-niveau.docx
14. modul drejebog til pardans. Forslag til drejebog:
Skabelon til drejebog(2) 9.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C
Badminton og idrætsvaner
Eleverne har arbejdet med følgende i badminton:
1. Grundslag: greb, forhånd, baghånd, serv, clear, drop, lob, smash
2. Taktiske elementer: aggressivt spil, defensivt spil, netspil, spilcentrum, benarbejde
3. Slagserier: eksempelvis høj serv, clear, drop, lob, smash
4. Det færdige spil og regler
Idrætsteori Grundbog i Idræt C praksis og teori s 79-86, 117-123
1. Hvorfor er den selvorganiserede idræt populært at dyrke i det senmoderne samfund?
2. Hvor dyrker børn og unge idræt henne?
3. Hvorfor dyrker voksne ikke så ofte idræt i foreninger men derimod ofte selvorganiserede idræts aktiviteter?
4. Hvorfor er det styrketræning, løb og Vandreture som er de tre mest populære aktiviteter?
5. Hvad kan en idrætsgren som badminton gøre for at blive mere populært at dyrke i befolkningen?
Indhold
Kernestof:
Opstart af nyt tema Badminton 1. modulFokus på greb, benarbejde, svingsløjfe, spilcentrum, høj serv og clearslag.
2. modul badminton Fokus på benarbejde, spilcentrum og svingsløjfe
Fokus på spilcentrum, benarbejde og svingsløjfe
3. modul badminton Fokus på høj serv, clear, drop, lob, smash
Fokus på høj serv, clear, drop, lob, smash
Skabelon til drejebog.docx
32B0B2E7-7C5C-4156-8C77-DC267F90899D.jpeg
Vi laver drejebog til badminton
Husk at møde omklædt til praktisk idræt.
Skabelon til drejebog(2).docx
021E5FED-44FA-4E21-A809-E1FA83B22009.jpeg
Alle arbejder selv med teori, da Jesper og Thorbjørn er ude. Der er to opgaver.
Idræt C, Idrætsvaner og teampsykologi.pdf
Video 1
Video 2
Grundbog Idræt C praksis og teori; sider: 117-123
Eleverne arbejder virtuelt med arbejdsspørgsmål ril idrætsteori pensum
Vi ser på jeres opgave fra sidste modul Derefter træner vi jeres øvelser til jeres drejebog i badminton
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer