Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anders Thomsen, Lisbeth Gerts Konge
|
Hold
|
a 2022 Dansk A (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Forløbet tager udgangspunkt i et udvalg af lyriske selvfremstillinger, som læses både som lyrik og som selvfremstillinger, som skal forstås med dobbeltkontrakten in mente.
Forløbet træner således centrale lyriske begreber og forståelsen af, at værker kan balancere mellem fakta og fiktion.
Eleverne har både læst og skrevet selvfremstillinger.
Kernestof:
Digtsamling: ‘Lyriske selvfremstillinger’, 2022
(Værket er sammensat til grundforløbet og består af en samling af 17 autofiktive digte - primært af nyere danske forfattere)
Naja Marie Aidt:
uddrag af Poesibog (2008):
”Mit spejl”
”udsigt fra legehuset”
”punkt”
Asta Olivia Nordenhof:
Uddrag af Det nemme og det ensomme (2013)
Tove Ditlevsen:
”Blinkende lygter” (1947)
”Jeg er din barndoms gade” (1942)
Caspar Eric:
Uddrag af 7/11 (2014):
”indhold”
”jeg refresher”
”jeg er til [fest med primært techno]”
Julie Sten-Knudsen:
Uddrag af Syv lag (2021)
Sara Rahmeh:
Uddrag af Langt væk og lige om hjørnet (2021)
Søren Ulrik Thomsen:
Uddrag af Det værste og det bedste
Yahya Hassan:
”Forlagsmøde” YAHYA HASSAN 2 (2019)
”Tvangsfjernet” fra YAHYA HASSAN (2013)
Supplerende stof:
Håndbog til dansk (Systime): Sproglige billeder
Håndbog til dansk (Systime): Sproglige figurer
Skriftligt produkt:
Analyseopgave om et selvvalgt digt fra den læste samling med fokus på brug af fagbegreber og peel-model
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litteraturhistorisk overblik
Litteraturhistorisk overblik – fra middelalder til romantik
Bl.a. med fokus på temaet, køn og identitet samt det at være 'utilpasset'
1.
Middelalder
Tryllevisen
Agnete og havmanden
Elverskud
Riddervisen
Torbens datter
Hr. Ebbes døtre
2.
Barok
Thomas Kingo: Epitafie-inskription, 1698
Leonora Christina: Af: Jammersmindet, 1674
3.
Oplysningstiden
Holberg: Erasmus Montanus, 1723 (værk)
4.
Romantikken
Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
5.
Lidt om sprogrigtighed som optakt til DHO
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg1
|
28-11-2022
|
dan2
|
08-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
Intro til DHO om besættelsestiden
Værklæsning:
De forbandede år (film)
Der brænder en Ild (illegal antologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romantik og det moderne gennembrud
Romantik og realisme
Universalromantik
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
H.C.Andersen: Klokken, 1845
Biedermeierromantik – idyllisering og harmonisering
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen, 1830
Poetisk realisme/romantisme - splittelse
Blicher: Hosekræmmeren, 1829
Det moderne gennembrud – køn, klasse og kirke
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1887
Victoria Benedictsson: Ud fra Mørket, 1888
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem, 1879 (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Juletema dansk og religion
Julen som kulturfænomen - som kristen fest/ritual og som den 'afjulede' jul
Analyser af tekster - den religiøse diskurs - den kristne ikonografi – billedsprog
1.
Introduktion. Julen er en social konstruktion
Rasmus Bo Sørensen: Rør blot ikke ved min gamle jul, Information 2011
Sikken voldsom trængsel og alarm, Peter Faber 1848
https://ugle.dk/sikken_voldsom_traengsel.html
2.
Juleevangeliet og fødselslegender
Juleevangeliet, Luk 1, 1-14 + Jesus blev sikkert født senest fire år før sin fødsel, Kasper Bro Larsen, JP 2-12-18 (religion)
3.
Pietisme – julen i 1700tallet
Mit hjerte altid vanker - Brorson 1732 -Bente og Torben Bramming: Brorson. Sjælens digter, Kristeligt Dagblads Forlag, 2015: Pietisme s.59-63, Julen varer lige til påske, de syndige julestuer s.88-92 (religion)
4.
Julesalmer – romantik
Grundtvig: Dejlig er den himmelblå
5.
Den sekulære jul
H.C.Andersen: Grantræet
Pontoppidan: Juledigt
Johannes V.Jensen: Vor sol er bleven kold
Mogens Lorentzen: Juletræet med sin pynt
MC Einars Jul det cool
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dokumentargenren
Dokumentargenren
1.
Intro til genren
Albert mod stjernerne (værk)
2.
Anslag
Arbejde med selvvalgt dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyrik
Intro
1.
Genre, Borums formel: 'Jeg-er-her-nu'
to digte af Søren Ulrik Thomsen fra Det værste og det bedste, 2002
2.
Tema:
Vi skal se på, hvordan den lyriske genre, hvordan digtere i forskellige perioder behandler eksistentielle spørgsmål: at være i en krise (angst) – belyst ved nutidige tekster og deres historiske rødder (intertekstualitet).
3.
Tekster
Casper Erichsen: Jeg vil ikke tilbage, 2020
Værk-læsning:
Tobias Rahim: Når sjælen kaster op, 2022 (værk)
https://genius.com/albums/Tobias-rahim/Nar-sjlen-kaster-op
Michael Strunge: Natmaskinen, 1981
Søren Ulrik Thomsen: Kan ikke sove,
Vita Andersen: Fredag. Lørdag. Søndag, 1977.
Ole Sarvig: Nathospital, 1943
Tom Kristensen: Angst, 1930
Emil Aarestrup: Angst, 1838
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Retorik og argumentation
Forløbet har haft fokus på anvendt retorik og argumentation i forskellige nutidige kommunikationsformer, heriblandt reklamer, politiske taler, debatartikler og debatter på sociale medier.
Holdet har bl.a. arbejdet med Ciceros pentagram, taletyper, appelformer, argumenttyper, stilistiske virkemidler og Toulmins argumentationsmodel.
Eleverne har selv fremstillet ‘levende’ TV-reklamer, som de har opført for hinanden.
Kernestof:
- Mette Frederiksens tale til Godhavnsdrengene (2019)
- Sørine Gotfredsen: Det er problematisk, at en stat skal undskylde fortidens menneskesyn
- Mette Frederiksens nytårstale, 1. januar 2024
- Politikens nytårstale af Anna Juul, 2023
- Diverse reklamer
- Diverse brudstykker fra debatter, taler og kampagner
Supplerende stof:
- Håndbog til dansk: afsnit 4.2 (sproglige billeder),
- Håndbog til dansk: afsnit 4.3 (sproglige figurer)
- Håndbog til dansk: afsnit 4.9 (retorik)
- Håndbog til dansk: afsnit 4.10 (argumentation)
- Dokumentar: Amerikanske taler der ændrede verden (2020)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skyggesider - metoder og romantisme
Holdet er blevet introduceret til litterære metoder i dansk.
Vi har især haft fokus på strukturalisme og psykoanalytisk læsning.
Vi har med særligt fokus på romantismen arbejdet tematisk med skyggesider, dobbeltgængermotiv og det ubevidstes betydning i litteratur og film.
Med udgangspunkt i holdets viden om romantikken fra 2.g har vi set på forskelle og ligheder mellem romantik og romantisme samt arbejdet med kunsteventyr som genre. Vi har arbejdet med strukturalistisk og psykoanalytisk læsning af Skyggen, og som tematisk perspektivering har vi set og analyseret filmen ‘Black Swan’
Kernestof:
- H.C. Andersen: Skyggen (1847)
- Film: Black Swan (2010)
Supplerende stof:
- Fibiger m.fl.: Litteraturens veje, s. 66-67
- Fibiger m.fl.: Litteraturens veje, s. 162-165, 182-186
- Håndbog til dansk: Intro (dansk er et hermeneutisk fag)
- Håndbog til dansk: Litterære metoder (særligt fokus på psykoanalytisk metode)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs: Dobbeltgængermotivet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyhedsformidling og fortællende journalistik
Holdet har arbejdet med nyhedsformidling og journalistiske genrer. Vi har bl.a. arbejdet med nyhedskriterier, analyse af nyhedsartikler, fremstilling af egne nyhedsartikler, kommunikationsanalyse og fortællende journalistik.
Holdet har været til foredrag om mediemanipulation samt deltaget i en workshop med Globalt Nyt, hvor de har arbejdet med remediering af nyhedsartikler til SoMe.
Eleverne har desuden skrevet en debatterende artikel om fortællende journalistik.
Kernestof:
- Diverse aktuelle nyhedsartikler
- Nyhedsindslag om ‘#Metoo’
- Dokumentar: Ekstrabladet uden for citat
- Herman Bang: Branden (1884, uddrag)
- Bo Søndergaard: Toget, der river hjerter fra hinanden (Politiken, marts 2022)
- Nyhedsartikel: To er døde og én savnes fortsat efter sammenstyrtning på Fyn (Politiken, november 2024)
Supplerende stof:
- Håndbog til dansk: Avisjournalistik, afsnit 5.1 (Nyhedskriterier, kilder, vinkling, avisens genrer, fortællende nyhedsjournalistik, journalistisk sprog)
- Håndbog til dansk: Fakta og fiktion, afsnit 2.1
- Susanne Nielsen: "Se nu skaber jeg mig" (uddrag), Politiken, 31. august 2008.
- Fortællende journalistisk - introduktion (kommunikationsforum.dk)
- Lea Korsgaard: Den der råber lyver - mediebrugerens manual til løgnens tidsalder (introduktionsvideo på youtube)
- Line Vaaben: Fortællingernes tid, 2019 (uddrag)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksistentialisme
Holdet har arbejdet med eksistentialisme som tema i film, prosa og lyrik fra forskellige perioder.
Eleverne har desuden skrevet en reflekterende eller analyserende artikel om eksistentialisme og det frie valg i det senmoderne samfund.
Kernestof:
- Erlend Loe: Doppler (2004) (værk 6)
- Erlend Loe: Skogen (fra Naiv. Super, 1997)
- De eneste to: Jeg har ikke lyst til at dø (2010)
- Karen Blixen: Livets Veje (1937)
- Martin A. Hansen: Roden (1955)
- Ole Sarvig: Regnmaaleren (1943)
- Peter Seeberg: Hullet (1962)
- Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
- Johannes V. Jensen: Interferens (1906)
- Tom Kristensen: Græs (1927)
- Film: Woody Allen: Vicky, Christina, Barcelona (2008)
Supplerende stof:
- Jimmy Zander Hagen: Eksistens og ansvar (1999), s. 123-128
- Introduktion til eksistentialistiske begreber (Eksistentialisme i dansk - dokument)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Realisme og modernisme
Som optakt til et forløb om ny dansk realisme arbejdes med forholdet mellem realisme og modernisme. Eleverne har selv produceret romanbegyndelser i henholdsvis realistisk og modernistisk skrivestil.
Kernestof:
- Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
- Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
- Jan Sonnergaard: Polterabend
- Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt
Supplerende stof:
- Auring og Svendsen: Realisme og modernismer, s. 7-15, 25-32.
- Digtere, divaer og dogmebrødre, afsnit 5 (DR, 2001)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Virkeligheden til fortolkning
Læsning af nyere noveller med fokus på novellernes behandling af virkelighedstemaet og brud med realismens koder på tre niveauer (genren, begivenheden og fortælleren).
Vi har i fællesskab arbejdet med et lille udvalg af noveller samt Adda Djørups novellesamling ‘Poesi og andre former for trods’.
Eleverne har som eksamensøvelse lavet en 10 minutters video-fremlæggelse.
Kernestof:
- Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg (2002)
- Katrine Marie Guldager: Nørreport (2004)
- Thomas Korsgaard: Det er derfor, vi er her (2019)
- Adda Djørup: Poesi og andre former for trods (2015) (8 noveller herfra)
Supplerende stof:
- Grøn og Johannesen: Nye øjne at se med, s. 9-23
- Håndbog til dansk: Fortæller, afsnit 3.3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamen og hjælpemidler
Skriftlig og mundtlig eksamen:
For begge eksaminer gælder, at man ikke må være på sider, hvor man kan kommunikere med andre, man må ikke bruge ChatGPT, AI og lignende, man må ikke google og heller ikke tilgå drevet, Lectio mm. VIGTIGT: Tjek at du ikke har sider åbnet, du ikke er klar over.
Det er tilladt til både mundtlig og skriftlig eksamen at bruge:
dsn.dk
Ordnet. dk
Sproget.dk
Håndbog til dansk (e-bog)
Litteraturen på langs og på tværs (e-bog)
Alle noter og opgaver gennem 3 år (men printet eller downloadet)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531405957",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531405957",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531405957"
}