Titel
9
|
CW1: Natursyn og klimalitteratur
Forløbet handler om hvordan forskellige natursyn findes i litteraturen. Der er et litterært fokus, men også sproglige perspektiver på natursyn og klima. Der er både et diakront litteraturhistorisk fokus over udviklingen af natursyn med fokus på romantikken (særligt universalromantikken) og et moderne natursyn.
Særligt anvendte begreber:
Teocentrisk, økocentrisk og antropocentrisk, natursyn, klimalitteratur, magt og afmagt, global og lokal, menneske og natur.
Dansk litteraturs kanonforfattere:
Adam Oehlenschläger, Steen Steensen Blicher, H.C. Andersen,
Primære tekster:
- Theis Ørntoft. Det er forvirrede tider. 2014.
- Adam Oehlenschläger “Den frembrydende Vaar” (1803)
- H.C. Andersen. Vanddraaben. 1848.
- Steen Steensen Blicher, Præludium (Sig nærmer Tiden), fra Trækfuglene Naturkoncert, 1838.
- Eske K. Mathiesen, Endnu en gang er det slående, 2010
- Morten Søndergaard, Bourdieu i køkkenhaven, 2008
- Silja E. K. Andersen: 1,7 Tipping point (2018)
- Julie Sten-Knudsen, stranden er hver dag, 2017
- Uddrag fra Bibelens skabelsesberetning, Første Mosebog, kapitel 1
- Tomas Tranströmer, April och tystnad, 1996
- Inger Elisabeth Hansen, Lite minnedikt – tilegnet lindepraktbillen, Lamprodila Rutilans, som står på rødlista, 2015
- Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt (2008) (1 NS)
- Morten Chemnitz: Fra skrænten den nedfaldne jord, Bindingerne (2016)
Sekundære tekster:
- Kapitel 3-7, Uddrag fra iBogen Klimalitteratur af Thor Gustafsson (Systime 2020) (12 NS)
Billeder:
- Wilhelm Bendtz: Familien Waagepetersen (1830), olie på lærred, Statens Museum for Kunst
- C.W. Eckersberg: Kvinde foran et spejl (1841), olie på lærred, Den Hirschsprungske Samling
- Jørgen V. Sonne: Landlig scene (1848), olie på lærred, Statens Museum for Kunst
- J.C. Dahl: Vinterlandskab ved Vordingborg (1829), olie på lærred, Statens Museum for Kunst
- Street art “Mother Nature” (Athen 2012)
Faglige mål:
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|