Holdet c 2022 Dansk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Broberg, Charlotte Keck
Hold c 2022 Dansk A (1c DA, 2c DA, 3cw DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Avisjournalistik
Titel 2 Skriftlig dansk
Titel 3 Julesalmer og julesange
Titel 4 Retorik, nationalisme og fædrelandssange
Titel 5 Dansk-historie-forløb Dansk koloni-historie
Titel 6 Hævn
Titel 7 Vrede unge mennesker
Titel 8 Romantikken og romantismen
Titel 9 CW1: Natursyn og klimalitteratur
Titel 10 CW2: Danmark i krig
Titel 11 CW3. Epiklæsning og værklæsning
Titel 12 CW4: Litteraturhistorie - Realismer og modernismer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Julesalmer og julesange

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Hævn

Vi arbejder med tekster om Hævn. Vi laver medieanalyse af spillefilm; først den danske spillefilm "Underverden" (elevønske) og senere den Oscarvindende film "Hævnen", som betragtes som værklæsning. Vi arbejder med krimigenren i den norske forfatter Anne B. Ragdes novelle "Jagtbyttet".
Vi arbejder også med hævnmotivet i folkevisen "Hr. Ebbes døtre" og Pia Juuls "En flinker fyr".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 CW1: Natursyn og klimalitteratur

Forløbet handler om hvordan forskellige natursyn findes i litteraturen. Der er et litterært fokus, men også sproglige perspektiver på natursyn og klima. Der er både et diakront litteraturhistorisk fokus over udviklingen af natursyn med fokus på romantikken (særligt universalromantikken) og et moderne natursyn.

Særligt anvendte begreber:
Teocentrisk, økocentrisk og antropocentrisk, natursyn, klimalitteratur, magt og afmagt, global og lokal, menneske og natur.

Dansk litteraturs kanonforfattere:
Adam Oehlenschläger, Steen Steensen Blicher, H.C. Andersen,


Primære tekster:
- Theis Ørntoft. Det er forvirrede tider. 2014.
- Adam Oehlenschläger “Den frembrydende Vaar” (1803)
- H.C. Andersen. Vanddraaben. 1848.
- Steen Steensen Blicher, Præludium (Sig nærmer Tiden), fra Trækfuglene Naturkoncert, 1838.
- Eske K. Mathiesen, Endnu en gang er det slående, 2010
- Morten Søndergaard, Bourdieu i køkkenhaven, 2008
- Silja E. K. Andersen: 1,7 Tipping point (2018)
- Julie Sten-Knudsen, stranden er hver dag, 2017
- Uddrag fra Bibelens skabelsesberetning, Første Mosebog, kapitel 1
- Tomas Tranströmer, April och tystnad, 1996
- Inger Elisabeth Hansen, Lite minnedikt – tilegnet lindepraktbillen, Lamprodila Rutilans, som står på rødlista, 2015
- Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt (2008) (1 NS)
- Morten Chemnitz: Fra skrænten den nedfaldne jord, Bindingerne (2016)

Sekundære tekster:
- Kapitel 3-7, Uddrag fra iBogen Klimalitteratur af Thor Gustafsson (Systime 2020) (12 NS)

Billeder:
- Wilhelm Bendtz: Familien Waagepetersen (1830), olie på lærred, Statens Museum for Kunst
- C.W. Eckersberg: Kvinde foran et spejl (1841), olie på lærred, Den Hirschsprungske Samling
- Jørgen V. Sonne: Landlig scene (1848), olie på lærred, Statens Museum for Kunst
- J.C. Dahl: Vinterlandskab ved Vordingborg (1829), olie på lærred, Statens Museum for Kunst
- Street art “Mother Nature” (Athen 2012)

Faglige mål:
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Natursyn 15-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 CW2: Danmark i krig

Forløbet "Danmark i Krig" er et tematisk forløb, og det inddrager både litterære, sproglige og mediemæssige perspektiver. Ift. det mediemæssige perspektiv undersøges bl.a. både en spillefilm og en dokumentarfilm. Hertil arbejdes også med debatindlæg og billedanalyse. Ift. sproglige perspektiver arbejdes bl.a. med taler og retorik. Ift. det litterære perspektiv arbejdes med romanuddrag, noveller og digte, og der arbejdes også med litteraturhistoriske perspektiver.

Før krig:

Tale: "Pressemøde vedrørende Irak 21. marts 2003", Anders Fogh Rasmussen (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/pressemoede-vedroerende-irak-210303)

Romanuddrag: "Tine", Herman Bang (1889)
Romanuddrag: "Spartanerne", Emil Bønnelycke (1919)
Digt: "Vrede unge mænd", Ole Wivel (1958)
Digt: "Det Hellige Mod", Morten Nielsen (1943)
Digt: "Skæbne", Morten Nielsen (1945)

Maleri: Vilhelm Rosenstand: Episode af ottende brigades modangreb ved Dybbøl 18. April 1864 (1894).

I krig:
Novelle: "Brodermorderen", Martin Andersen Nexø (1926)
Film: "Krigen", Tobias Lindholm (2015) - VÆRK
Maleri: Statsministerportræt, Simone Aaberg Kærn (2010)
Dokumentar: "Armadillo", Janus Metz Pedersen (2010)

Efter krig:
Maleri:  "Christian på Trefoldigheden", Wilhelm Marstand (1861)
Linoleumssnit: "Ligfiskerne", Palle Nielsen (1956)
Digt: "Støvlerne", Klaus Rifbjerg (1967)
Digt: "Så efterlades alt flæskende", Mikkel Brixvold (2014)
Debatindlæg: "Tis og kugler" Mikkel Brixvold, Information (2012)

Supplerende uddrag samt analysemodel fra: Øhrstrøm, Louise Klinke: Krig. Et danskfagligt forløb. Lindhardt og Ringhoff (2016), s. 15, 68, 92.

Forløbet har anvendt et google site som undervisningsplatform: https://sites.google.com/kg.dk/danmarkikrig/start
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sociale medier og opfattelsen af virkeligheden 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 CW3. Epiklæsning og værklæsning

Forløbet har fokus på værklæsning af "Babettes Gæstebud" af Karen Blixen som roman.
Fokus er på:
- personkarakteristik, udvikling
- miljøkarakteristik
- komposition
- kunstneropfattelsen hos Karen Blixen, modernisme og den litteraturhistoriske kontekst

Skriftlig dansk A:
https://sites.google.com/kg.dk/skriftlig-dansk-a-stx/start
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 CW4: Litteraturhistorie - Realismer og modernismer

Forløbet har fokus på moderne litteratur og 1900-tallets realismer og modernismer, men skaber også et litteraturhistorisk overblik fra middelalderen og frem til nutiden, hvor nogle af teksterne er arbejdet med i tidligere forløb.

Formålet med forløbet er at danne viden om de forskellige litterære strømninger med et diakront fokus på brud i temaer og stilistik.

Litterære perspektiver:
- middelalder (flade karakterer, syrebadsteknik), rationalisme, universalromantik, nationalromantik, det moderne gennembrud, realisme, impressionisme, socialrealisme, nyrealisme, modernitetserfaringen, modernisme, ekspressionisme, eksistentialisme, efterkrigsmodernisme, konfrontationsmodernisme


Tekster og forfattere i forløbet:
Folkeviser:
"Hr. Ebbes Døtre"
"Torbens Datter"

Kanonforfattere:
Ludvig Holberg, "En introduktion til natur og folkeretten" (uddrag)
N.F.S. Grundtvig, "Danmarks Trøst"
H.C. Andersen, "Skrubtudsen"
Herman Bang, "Foran Alteret"
Henrik Pontoppidan, "Naadsensbrød"
Johannes V. Jensen, "Paa Memphis Station"
Tom Kristensen, "Rio Janeiro"
Martin Andersen Nexø, "En lønningsdag (En Idyl)"
Martin A. Hansen, "Soldaten og Pigen"
Peter Seeberg, "Patienten"
Klaus Rifbjerg, "Livet i Badeværelset"

Andet:
Vita Andersen, "Fredag, lørdag, søndag"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer