Holdet d 2022 Dansk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Louise Holm Gjerstad
Hold d 2022 Dansk A (1d DA, 2d DA, 3d DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1:Bogforum
Titel 2 #2: Folkeviser og kønsperformitet
Titel 3 #3 Novelleforløb
Titel 4 #4 DHO-forløb: Besættelsen
Titel 5 #5 Reklamer
Titel 6 #6 Pigedyr
Titel 7 #7 Den der råber Lyver- Journalistik
Titel 8 #8 Romantikken 1
Titel 9 #9 Studietur: Selvfremstillinger i litt.historien
Titel 10 #8 Romantikken 2
Titel 11 #9 Det moderne Gennembrud
Titel 12 #13 -MiniSRP - Akademisk skrivning og metoder
Titel 13 #14 - Retorik og taler
Titel 14 #15 - Dokumentarfilm
Titel 15 #16 - Underklassens handlemuligheder
Titel 16 #17 - Realismer og modernismer
Titel 17 #17 - eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1:Bogforum

NB: Eleverne har læst Værk1 i grundforløbet: Digtsamling af diverse nyere danske digtere

Ordbøger fra ordnet.dk brugt igennem de tre år.
Herunder Den danske ordbog (https://ordnet.dk/ddo) og Ordbog over det danske sprog (https://ordnet.dk/ods)
Ordbogen.com brugt i undervisningen
https://www.synonymbog.com/ brugt i undervisningen

Deltagelse på Bogforum 2022.

Som opstart på faget dansk har klassen oplevet hvordan bogbranchen markedsfører sin litteratur og sig selv samt set litteraturens liv ude i samfundet ved at gå rundt på messen i Bellacenteret.

Eleverne var på dagen publikum til en samtale mellem Fine Graabøl og Caspar Eric om normalitet, sammenhold, fællesskab, krise, katastrofe og psykisk sårbarhed.

Op til arrangementet læste klassen uddrag af
Caspar Eric: Jeg vil ikke tilbage, Digte fra dage med Covid-19 (2020)
Fine Graabøl: Ungeenheden (2021)

Link til drev-mappe: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1GMWC6-GEo9Hmv7LKAVyb64ilXQnbMuiV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 #2: Folkeviser og kønsperformitet

Eleverne undersøger kvindebilleder og mandebilleder i Middelalderen og arbejder gennem folkeviser med spændet mellem individ, slægt og samfund i datiden.

Desuden bruges en blød introduktion til Judith Butlers tanker om performance af køn til at lade eleverne trække på en kønskritisk læsning af de ældre tekster og reflektere over tekst, samfund og kultur tidligere og i dag og hermed udvikle deres kritisk-analytiske sans og perspektiv på verden og dem selv.

Tekster:
Ebbe Skammelsen
Torbens Datter
Hr. Ebbes døtre
Agnete og Havmanden

Jan Aasbjerg Petersen, Dansk i Gymnasiet om postfeministisk litteraturanalyse:
https://www.gymdansk.dk/postfeministisk-litteraturteori---judith-butler.html

Øvelser fra Ditte Campion, Blik for køn, kap: ‘Gør teksten queer’

- Folkeviser: Riddervise, tryllevise, konflikt, syrebadsteknik, formelsprog, klippeteknik, symboler, overgangen fra barn til voksen, slægt og ære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 #3 Novelleforløb

2. Værk: Novellesamling: Jeg begyndte sådan set bare at gå af Kim Fupz Aakeson

Vi læser novellesamlingen Jeg begyndte sådan set bare at gå af Kim Fupz Aakeson med særligt fokus på mangeltilstande og tomme pladser. Der er mange måder at gå til en skønlitterær tekst. Vi skal i forløbet udforske, hvordan det opleves at læse et helt værk, og hvordan vi kan læse de enkelte noveller på forskellige måder. I bliver præsenteret for en række analytiske begreber og værktøjer, som I kan bruge fremover, når I analyserer skønlitteratur.

Læste tekster:
- Kim Fupz Aakeson: Jeg begyndte sådan set bare at gå (2011)

Faglige begreber (Håndbog til Dansk):
- Genretræk - Novelle
- Mangeltilstande og tomme pladser
- Konflikt
- Tid og miljø
- Personkarakteristik
- Forholdet mellem personerne
- Komposition
- Fortælleforhold
- Fremstillingsformer
- Motiv
- Tema

Faglige mål:
At læse et samlet værk for at se sammenhængen mellem de enkelte noveller.
At analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.
At træne citatteknik.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 #4 DHO-forløb: Besættelsen

Værk 3: Drama - Anna Sophie Hedvig

I dansk-historie-forløbet arbejdede klassen med besættelsestidens dilemmaer.

Klassen har læst og arbejdet med dramaet Anna Sophie Hedvig samt set filmen De forbandede År.

Under et besøg på Frihedsmuseet har eleverne diskutere perioden og de dilemmaer, som knyttede sig til devalg der blev truffet af forskellige mennesker med forskellige politiske ståsteder, muligheder og interesser.

I et samarbejde med 8. klasser fra en lokal skole, har eleverne været på en cykeltur rundt i byen og besøgt steder, som var vigtige under Besættelsen eller som stadig bærer tegn fra Besættelsen

I DHO-opgaven valgte eleverne selv en vinkel/et dilemma og arbejdede med historiske kilder og skønlitterære tekster.
Her blev valgt tekster fra antologien "Der brænder en ild" (

Tekster:
Anders Refn, De forbandede år 1 (2020)
Kjell Abell, Anna Sophie Hedvig (1938)
Der brænder en ild (1944) (i antologien: Martin A. Hansen: Dialog om drab og Ansvar)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 #5 Reklamer

Indholdet af forløbet kredser om forskellige typer reklamer med fokus på multimodalitet og tv-reklamer. Der vil både være fokus på medier (kommunikation) og sprog (herunder argumentation). Der arbejdes med trykte reklamer, digitale reklamer og tv-reklamer.

Fra Håndbog til Dansk:

Laswells kommunikationsmodel
Afsender, modtager
Meddelelse, afsenderorienterede reklametyper, produktorienterede reklametyper, modtageorienterede reklametyper

Reklametyper
Kommercielle/ikke-kommercielle reklamer
Produkt- og brugsreklame
Livsstil- og symbolreklame

Argumentation

Appelformer

Se analyserede reklamer herunder:
https://docs.google.com/presentation/d/1aN-i1f4EFf2qE753qHx2bEzZKXgz7ML-/edit#slide=id.p1

*Desuden: Selvvalgte reklamer fra Udogse.dk
*Reklamefilmen: Klimakontrolleret Gris (Danish Crown)
* Reklamefilmen: Fucker du med mit grundvand (Elretur)

Kernestof (fra læreplanen)
Sproglige perspektiver
sproglig analyse, fortolkning og vurdering
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Mediemæssige perspektiver
kommunikationsanalyse
medieanalyse og -fortolkning, analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 #6 Pigedyr

Værk 4: Roman: Pigedyr, Cecilie Lind, 2022

Klassen følger forløbet Valby Læser, og har over en måned læst Cecilie Linds Pigedyr.

Forløbet startede med et forfatteroplæg af Cecilie Lind om bogen og undervejs har eleverne deltaget i en samtalesalon om bogen og dens tematikker afholdt af styregruppen for Valby Læser i Jesuskirkens Sognegård

Forløbet afsluttedes med at se remedieringen af bogen i Teater Sort/Hvids opsætning af "Pigedyr".

Begreber fra Håndbog til Dansk:
Denotation og konnotation, Semantiske felter, Konkrete eller abstrakte ord, Negativt/positivt/neutralt ladede ord, Litterære metaforer, Persononifikation og besjæling

Fokuspunkter:
Intertekstualitet (intertekstuel analyse) popkulturelle referencer, Hvid Pels, Lolita (fokus på tekststykke om Pigedyr + Piet Hein)

Overgange i teksten (konfirmation, translokation, bryllup) (fokus på teksttykke: Sara efter brylluppet)

Bogens form og sprog (kommatering, lyrisk opsætning, lyrisk sprog, sms-sprog, talesprog, voldsom sprogbrug)

Blikket udefra: Postfemininistisk litteraturanalyse og The male Gaze
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 #7 Den der råber Lyver- Journalistik

Værk 5: Den der råber lyver

Vi bruger mere tid end nogensinde på nyheder, ikke mindst online. Men bruger vi vores opmærksomhed fornuftigt?

Vi læser manualen ”Den der råber lyver” og kaster et kritisk blik på moderne journalistik og medier.

Forløbet arbejder med gode råd til, hvordan vi som mediebrugere kan hjælpe journalistikken på vej, bekæmpe misinformation og bygge en levende samfundsdebat på et fundament af kendsgerninger. Desuden arbejder vi med nyhedskriterier, fiktionalisering og Fake News. Der er en vekslen mellem at analysere nyheder og diskutere journalistik og at være kritisk medieforbruger.
Som opstart af forløbet har vi arbejdet med remediering af nyhedsartikler til opslag på sociale medier i samarbejde med Global Nyt.

Værklæsning: Lea Korsgaard, Den som råber lyver - Mediebrugernes manual til løgnens tidsalder, 2017 (ca. 79 sider)

H.C. Andersen: Det er ganske vist

Centrale begreber:
De 5 nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Nyhedsjournalistikkens genrer
Nyhedsjournalistikkens historiske udvikling
Vinkling
Kilde
Konstruktiv journalistik
Fortællende journalistik fokus den tredje fortællemåde
Objektivitet/ tilstræbt objektivitet
Fake News
Click Bait
Den nøgne journalist/ Den påklædte journalist/ den reflekterende journalist
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 #8 Romantikken 1

Forløb om de litterære strømninger i Danmark i begyndelsen af 1800-tallet. Forløbet kommer omkring nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, Biedermeier, poetisk realisme og romantisme samt en basal indførelse i de mest centrale historiske begivenheder, der ligger til grund for perioden.

Litteraturhistorien på langs og på tværs og youtubevideoer af Søren Vrist Christensen bruges for fagbegreber, kontekst og kendetegn ved perioden

Billeder af barokhaven og den romantiske have i Frederiksberg have bruges sammen med Kingo og Grundtvig til at fastsætte guds- (og verdens)synet i henholdsvis barokken og romantikken.  

Eleverne har desuden selv fulgt i Oehlenslägers fodspor og bevæget sig som digtergenier i den romantiske have i Frederiksberg have.

Ordbøger fra ordnet.dk brugt.
Herunder Den danske ordbog (https://ordnet.dk/ddo) og Ordbog over det danske sprog (https://ordnet.dk/ods)
Ordbogen.com brugt i undervisningen
https://www.synonymbog.com/ brugt i undervisningen

Læste tekster:
Schack Von Staffeldt: "Indvielsen"
Oehlenschläger: "Morgenvandring", "Der er et yndigt land"
H.C: Andersen:  "I Danmark er jeg født"
Grundtvig: De levendes land
Thomas Kingo (i relation til Grundtvigs gudssyn): Keed af Verden, og kier ad Himmelen
St. St. Blicher: Uddrag af "Brudstykker af en landsbydegns dagbog"
Emil Aarestrup: "Paa sneen"

Diverse malerier fra guldalderen
Diverse malerier fra Barokken hvor vanitasymboler iagtages og diskuteres.

Eleverne skal kunne:
- kende og anvende begreberne: nyplatonisme, dualisme, ideerne og fænomenernes verden, digtergeni, organismetanken, panteisme, fantasi, det gode og det skønne, det interessante, dobbeltgængermotivet

-anvende iagttagelser angående tekstens form i fortolkningen af denne.

Supplerende materiale:
Kjær-Hansen, Kennebo og Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, Kapitel 5. 1800-1870: Romantikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 #9 Studietur: Selvfremstillinger i litt.historien

Studietur til Paris med Dansk og Engelsk.
På de fem dage oplevede eleverne byen i lyset af tre litteraturhistoriske perioder; Impressionisme, modernisme og postmodernisme / senmodernitet.

Eleverne introduceredes til flaneur-begrebet gennem Boudelaire og Rimbaud  og skulle herefter selv flanere og skrive et digt som flaneurs (i forlængelse af det romantiske digtergenis oplevelser).

Tekster:
Baudelaire: On flánerie and le flaneur
Arthur Rimbaud: A la Musique
Uddrag af Herman Bang: Impressionisme. En lille replik.
Herman Bang: Branden
Marcel Proust: På sporet af den tabte tid (uddrag)
Ernest Hemingway: Montparnasse
Virginia Woolf: Mrs Dalloway (starten)
Tone Schunnesson: Dagarna, dagarna, dagarna (uddrag)
Emily in Paris ( Tv-serie, sæson 1, afsnit 3)

Yderligere:
Diverse impressionistiske kunststykker på Musee D'orsay
Modernistisk arkitektur i Cité internationale universitaire de Paris
Diverse postmodernistiske og senmoderne kunststykker på Palais de Tokyo

De forskellige indtryk blev bearbejdet gennem opgaver og egen tekstproduktion i notesbøger, eleverne hver især havde fået til turen

Hjemme så eleverne stykket "Dagene, dagene, dagene" på Teater Republique og diskuterede Tone Schunnessons brug af eksistentialisme i senmoderniteten gennem artiklen "At være på instagram er som at være til et fucking Tupperware-Party", Politiken 4/5.24 og Litteraturhistorien på langs og på tværs, Romantikken, Kirkegaards eksistentialisme

Tekster til viden om de forskellige perioder:
Impressionistisk skrivestil, fra www.kunstskolen.dk/impressionisme
Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik, fra Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime

Senmoderniteten og eksistentialisme, fra  Eksistentialisme i Dansk. Fra Kirkegaard til Sonnergaard, Systime
Postmodernisme- af Jørn Ingemann Knudsen, fra dansksiderne.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 #8 Romantikken 2

Fortsættelse af forløbet Romantikken

Forløb om de litterære strømninger i Danmark i begyndelsen af 1800-tallet. Forløbet kommer omkring nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, Biedermeier, poetisk realisme og romantisme samt en basal indførelse i de mest centrale historiske begivenheder, der ligger til grund for perioden.

Litteraturhistorien på langs og på tværs og youtubevideoer af Søren Vrist Christensen bruges for fagbegreber, kontekst og kendetegn ved perioden

Billeder af barokhaven og den romantiske have i Frederiksberg have bruges sammen med Kingo og Grundtvig til at fastsætte guds- (og verdens)synet i henholdsvis barokken og romantikken.  

Eleverne har desuden selv fulgt i Oehlenslägers fodspor og bevæget sig som digtergenier i den romantiske have i Frederiksberg have.

Læste tekster:
Schack Von Staffeldt: "Indvielsen"
Oehlenschläger: "Morgenvandring", "Der er et yndigt land"
H.C: Andersen:  "I Danmark er jeg født"
Grundtvig: De levendes land
Thomas Kingo (i relation til Grundtvigs gudssyn): Keed af Verden, og kier ad Himmelen
St. St. Blicher: Uddrag af "Brudstykker af en landsbydegns dagbog"
Emil Aarestrup: "Paa sneen"

Diverse malerier fra guldalderen
Diverse malerier fra Barokken hvor vanitasymboler iagtages og diskuteres.'

Supplerende materiale:
Kjær-Hansen, Kennebo og Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, Kapitel 5. 1800-1870: Romantikken

Eleverne skal kunne:
- kende og anvende begreberne: nyplatonisme, dualisme, ideerne og fænomenernes verden, digtergeni, organismetanken, panteisme, fantasi, det gode og det skønne, det interessante, dobbeltgængermotivet


-anvende iagttagelser angående tekstens form i fortolkningen af denne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 #9 Det moderne Gennembrud

Forløb om Det moderne gennembrud som litterær periode. Eleverne arbejder med kernetekster og billedkunst, der udtrykker litteraturens nye rolle som et sted, hvor problemer kommer under debat. Gennem forløbet stifter eleverne bekendtskab med realisme, den impressionistiske og naturalistiske skrivestil.

Gennemgåede tematikker og begreber:
At sætte problemer under debat, De tre k'er, Sædelighedsfejden

Naturalistisk skrivestil
Realistisk skrivestil
Impressionistisk skrivestil

Eleverne har besøgt Victoria Benedictssons grav på Vestre Kirkegaard samt haft en omvisning på Den Hirschsprungske Samling og set på udviklingen fra Guldalderkunst til kunst under Det moderne Gennembrud

Tekster:
Victoria Benedictsson - Ud fra mørket (1888)
Henrik Pontoppidan - Naadsensbrød (fra Hytterne, 1887)
Herman Bang - Den sidste aften (1880)

Martin Andersen Nexø - Lønningsdag (en idyl) 1900 - (Det folkelige Gennembrud)
Martin Andersen Nexø - Sevilla, 1903 -  (Det folkelige Gennembrud)

Podcast:
Klaus Rothstein: Det moderne Sammenbrud - Afsnit 1-5, DR (2021)

Billedkunst:
PS Krøyer - Italienske landsbyhattemagere (1880)
Michael Ancher - Portræt af min hustru. Malerinden Anna Ancher (1884)
Erik Henningsen - Summum jus, summa injuria. Barnemordet (1886)
H.A. Brændekilde - Udslidt (1889)

Supplerende stof:
Kjær-Hansen, Kennebo og Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, Kapitel 6. 1870-1890: Det moderne Gennembrud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 #13 -MiniSRP - Akademisk skrivning og metoder

Som et forberedende forløb frem mod SRP, skrev eleverne en miniudgave. Forløbet var et samarbejde mellem elevernes to studieretningsfag, musik og engelsk, og dansk.
Danskfaget havde især fokus på formen og eleverne trænede akademisk skrivning, PEE(L)-model, sproglig korrekthed og generel sammenhæng i teksten samt formalia.  Desuden arbejdede eleverne i forløbet systematisk med metodebevidsthed.

Materiale:
Emil Johansen, Akademisk sprog – do's and don'ts,  https://www.opgavekorrektur.dk/akademisk-sprog/, hentet d. 26.9.24

Frederiksen og Petersen: Styr på skrivningen – Systime 2024

Metodebogen: Analysemetoder
https://metodebogen.dk/index.php?id=4950
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 #14 - Retorik og taler

Arbejde med retorisk analyse af taler

Besøg på Ungdommens Folkemøde, hvor eleverne overværede taler fra talerstolen "Ølkassen", som de transskriberede og analyserede.

Efterfølgende producerede eleverne selv korte taler i samme "ølkasseformat", hvor de skulle argumentere for en sag, der lå dem på sinde og opføre talerne for hinanden.

Som en måde at indlære sig de forskellige begreber har eleverne lavet lege til hinanden om henholdsvis; Retoriske virkemidler, Toulmins argumentationsmodel, Argumenttyper samt Fejltyper og argumentationskneb

Undervejs i forløbet var eleverne til foredrag med Jacob Holst Mouritzen om mediemanipulation og retoriske kneb i medierne i forbindelse med det amerikanske valg.

Eleverne har fået kendskab til:
Toulmins argumentationsmodel
Retoriske / sproglige virkemidler
Argumenttyper samt fejltyper og argumentationskneb
Det retoriske pentagram
Appelformer


Tekster:
*Den Grønne Ungdomsbevægelse: Felics Lindberg Pedersens tale ved demonstrationen "Red den grønne trepart", 2024
https://www.dansketaler.dk/tale/felics-lindberg-pedersens-tale-ved-demonstrationen-red-den-gronne-trepart

* Laura Vinstrups tale ved klimastrejken Fridays for Future, 2019
https://www.dansketaler.dk/tale/laura-vinstrups-tale-ved-klimastrejken-fridays-for-future

*Taler på Ølkassen, Ungdommens Folkemøde 2024

*Selvvalgt tekst - Eleverne valgte mellem vinderne af årets danske tale 2018-2024, som de analyserede og præsenterede individuelt som en eksamenstekst:

2018: H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag
2019:Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene
2020: Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
2021: Tine Høegs nytårstale
2022: Mathias Uglebjerg Vinholts tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi
2023: Aki-Matilda Høegh-Dams tale ved Folketingets debat om rigsfællesskabet
2024: Sjúrður Skaales tale ved Folketingets afslutningsdebat

https://www.dansketaler.dk/events/vindere-af-arets-danske-tale


Supplerende:
* Dansksiderne, Retorik:
Retorik - af Frank S. Byrnel (ca. 2010)
Retoriske virkemidler - video af Søren Vrist Christensen (2016)
Appelformer - af Jørgen Bøge (2016)
Det retoriske pentagram - af Jørgen Bøge (2016)
Appelformer - af Jan Aasbjerg Haugaard Petersen (2018)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=2980#c15230

* Håndbog til Dansk: Kapitel 4.9: Retorik og 4.10: Argumentation samt 4.3: Sproglige figurer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 #15 - Dokumentarfilm

Værk 6 - Dokumentar: Flugt

Holdet har arbejdet med analyse af dokumentarfilm med fokus på
dokumentargenrens tendenser til at befinde sig i feltet mellem fakta og fiktion.
Vi har bl.a. set på klippeteknik, beskæring, anvendelse af musik, fortællerformer, symbolik, forholdet mellem subjektivitet og objektivitet, autenticitets- og fiktionsmarkører
m.m.

Eleverne er gået i dybden med dokumentarfilmene
Flugt og No other Land

Som perspektivering og for at se en anden form for dokumentar har klassen desuden set Bjergene - sorg, savn og superhelte og første afsnit af dokumentarserien Den sorte Svane

Analyse af de filmiske virkemidler er trænet på kortfilmen Mike, 2014 af Peter Silvestros

Kernestof:
● Dokumentar: "Flugt", Poher Rasmussen, 2021
● Dokumentar: "No other Land", Abraham, Ballal, Adra, Szor, 2024

Bjergene - sorg, savn og superhelte, DR2 Dokumania, 2023
Den sorte Svane, afsnit 1, TV2 2024

● Arbejde med anslag fra selvvalgte dokumentarfilm
● Mike, kortfilm, 2014 af Peter Silvestros


Supplerende stof:
● Håndbog til dansk: Kapitel 5.2: Dokumentarfilm og mocumentary
● Håndbog til dansk: Oversigt til film: Filmiske virkemidler og filmens dramaturgi
● Håndbog til dansk: fakta- og fiktionskoder
● Filmcentralens filmleksikon, herunder kapitlerne: Filmens grundelementer, Filmiske virkemidler, Filmens dramaturgi og Analysemodeller
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog
● Filmcentralen: Dokumentarfilm
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/dokumentarfilm?unilogin=1

* Nanna Frank Rasmussen: Filmen er blevet udråbt som 'årets vigtigste'. Den er da også uafrystelig, Politiken, 21.11. 2024
* Klip fra Deadline,  Israelsk instruktør beskyldt for antisemitisme efter dokumentar om Vestbredden, 20.11.2024
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/israelsk-instruktoer-beskyldt-antisemitisme-efter-dokumentar-om-vestbredden
*Lotte Thorsen: Det må ikke ske igen: Tale fra prisvinder i Berlin bliver mødt med heftig kritik, Politiken, 28.2.2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 #16 - Underklassens handlemuligheder

Det korte forløb har haft fokus på, hvilke handlemuligheder mennesker fra underklassen har haft i Oplysningstiden overfor Det folkelige Gennembrud. Gennem læsning og analyse af Ludvig Holbergs Jeppe på Bjerget (1722) og Martin Andersen Nexøs novelle Lønningsdag (1900) ser vi på, hvordan sociale strukturer, magtforhold og økonomiske vilkår påvirker individets handlingsmuligheder samt hvordan forfatteren bag ser på disse.

Eleverne har i forbindelse med forløbet været i Det kongelige Teater og se 2025-opsætningen af Jeppe på Bjerget.

Tekster:
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget, 1722
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl), 1900

Supplerende
Kjær-Hansen, Kennebo og Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, Kapitel 4. "Oplysningstiden" samt Kapitel 7 - underkapitel "Folkelig realisme og socialrealisme"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 #17 - Realismer og modernismer

Forløb der arbejder ud fra polerne realisme og modernisme. I forløbet læses primært modernistiske tekster, der sammenholdes med realistiske fremstillinger læst i tidligere forløb (især Det moderne gennembrud).

Læste tekster:

Sigbjørn Obstfelder: "Jeg ser" fra Digte, 1893 (på norsk)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl), 1900
Martin Andersen Nexø: Sevilla, 1903
Johannes V. Jensen: "På Memphis Station", 1906
Tom Kristensen: "Rio Janeiro", 1914
Thit Jensen: "Hr Berger er søvnløs", 1917
Martin A. Hansen: "Soldaten og Pigen", 1947
Karen Blixen: De blaa øjne, 1942
Klaus Rifbjerg: "Livet i Badeværelset", 1960
Peter Seeberg: Patienten, 1962

Billedkunst/ skulpturer:
Edward Munch: Aften på Karl Johan og Skriget 1893
Ron Mueck: Boy, 1999

Supplerende:
Auring og Svendsen: Realisme og modernismer, s. 7-15, 25-32.
Kjær-Hansen, Kennebo og Serup Bertelsen, Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, Kapitel 7: 1890-2000: Modernisme og realisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer