Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Camilla Burchard
|
|
Hold
|
y 2022 Dansk A (1y DA, 2y DA, 3y DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb#1 Grundforløb GF
Grundforløb: Lyriske selvfremstillinger
Forløbet tager udgangspunkt i et udvalg af lyriske selvfremstillinger (autofiktion/performativ biografisme), som læses både som lyrik og som selvfremstillinger, som skal forstås med dobbeltkontrakten in mente. Forløbet træner således centrale lyriske begreber og forståelsen af, at værker kan balancere mellem fakta og fiktion. Eleverne har både læst og skrevet selvfremstillinger.
Digtsamling: ‘Lyriske selvfremstillinger’, 2022. Grundforløbet består af en samling af 17 autofiktive digte - primært af nyere danske forfattere:
Naja Marie Aidt, Asta Olivia Nordenhof, Tove Ditlevsen, Caspar Eric, Julie Sten-Knudsen, Sara Rahmeh, Søren Ulrik Thomsen, Yahya Hassan.
Håndbog til dansk (Systime):
kap. 4.2 og 4.3 sproglige billeder og sproglige figurer
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Havelågebogen af Jens Blendstrup (VÆRK)
Forløbet skal først og fremmest ryste eleverne sammen i deres nye stamklasse.
Vi arbejder selv projektorienteret og kreativt inspireret af Jens Blendstrup og Lars Gundersens digt/fotografi-projekt i grupper. Eleverne skal ud af klasselokalet og fotografere havelåger, vinduer, gravstene, træer, biler osv. (hver gruppe vælger et objekt) og der skrives digte til. Begrebet absurdisme introduceres, og vi læser om genren lyrik i Håndbog til dansk. Afsluttes med fernisering og kåring af det bedste digt.
Materialer:
Jens Blendstrup og Gundersen: Havelågebogen (VÆRK: digtsamling): Gyldendal, 2017.
Håndbog til dansk (Systime): kapitlet: Analysevejledning digte samt kap. 3.6 (Digt)
Podcast med Jes Stein Pedersen: Om Havelågebogen.
https://politiken.dk/podcast/bogfolk/art5978461/%C2%BBJeg-kan-desv%C3%A6rre-ikke-v%C3%A6re-hjemme-for-jeg-skal-ud-at-se-p%C3%A5-en-havel%C3%A5ge%C2%AB
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opg1 Havelågebogen af Jens Blendstrup
|
29-11-2022
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Danskvestindien DHO (VÆRK)
DHO i 1y
Emnet er: Danskvestindien
Værket, der læses i forløbet: Mich Vraa: Håbet (2016).
Materialer i danskfaget:
Roman af Mich Vraa: Haabet (2016) (VÆRK/Roman)
Ludvig Holberg: af Introduktion til Naturens og Folkerettens kundskab (1716/1734)
Grundtvig: Danmarks Trøst
https://kalliope.org/da/text/grundtvig2002031701
Adam Oehlenschläger: Mindedigt
https://kalliope.org/da/text/oehlenschlaeger2019022185
Thorkild Hansen: Slavernes øer (1970) Uddrag fra DHO-kompendiet (se mappen)
Efterlysninger og salgsannoncer i Dansk-vestindiske aviser (se DHO-kompendiet)
Anna Neye: Emma Gad for hvide - en terapeutisk guidebog (uddrag) se DHO-kompendiet.
Lars Løkkes tale: Til Dansk Vestindien (2017)
Kald mig bare brun (episode 3)
https://www.dr.dk/drtv/serie/kald-mig-bare-brun_196210
Dr.dk: Danmarkshistorien: Oplysningstid og enevælde
Rigsarkivet: Danskvestindien - historien kort (youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=_L-S8tXePnE
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Opg. 3: Debatterende artikel: Klimaaktivisme
|
11-04-2023
|
|
Opgave 3:Analyse af "Håbet"
|
09-05-2023
|
|
DHO opgave
|
25-05-2023
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Fædre - sønner, døtre - mødre
I dette forløb læser vi tekster med fokus på relationen mellem fædre og sønner - mødre og døtre. Forældrebarn-relationen set fra det voksne barns perspektiv og præsenteret gennem genren autofiktion.
Vi fokuserer på begrebet autofiktion, herunder dobbeltkontrakt, offer- og bøddellitteratur, traumelitteratur samt begreber som paratekst og navnesammenfald. Vi skal også læse om fakta- og fiktionskoder, og vi taler om de dilemmaer, der kan være forbundet ved at bruge familie, venner og bekendte i kunsten.
Kortfilmen som genre arbejder vi også med (herunder Raskins 7 parametre og filmiske virkemidler, samt dramaturgiske modeller, treaktermodellen mm.), og digtsamlingen af Dania O. Tausen og dokumentarfilmen om hende og hendes digtsamling "Skål" markerer overgangen til det næste emne, hvor vi på den ene side arbejder med filmen ift. forældre-barn-relationen, der er udfordret af udgivelsen og det autofiktive element, samt dykker ned i Dania O. Tausens splittelse ift. at dannes som kunstner og det lille færøske samfunds reaktioner.
Materialer:
Svend Colding: Postludium (2019) (kortfilm)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/postludium/
Tove Ditlevsen: En morgen i et villakvarter (novelle) (se mappen)
Yahya Hassan: digtet: Plasticblomst i Yahya Hassan, 2013, Gyldendal
Yahya Hassan: digtet: Trælameller i Yahya Hassan, 2013, Gyldendal
Jens Blendstrup: Gud taler ud (uddrag af romanen), 2004, Gyldendal.
Leonora Christine Skov: Den der lever stille (uddrag), 2018, Politikens forlag.
Dania O. Tausen: Skål (3 digte fra digtsamlingen), 2020, Sprotin
digtet Skål
digtet Kattehår
digtet Avensis
(Dokumentarfilmen benyttes som overgang til det næste forløb).
Håndbog til dansk (Systime): Hele kap. 2 om Fakta- og fiktionskoder (herunder autofiktion og performativ biografisme)
Filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tre-akter-modellen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Richard Raskins 7 parametre
-
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/tre-akter-modellen
-
Svend Colding: Postludium (2019) (kortfilm)https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/postludium/
-
Håndbog til dansk, kap. 3.7 (LEKTIE)
-
Tove Ditlevsen En morgen i et villakvarter.pdf (IKKE LEKTIE)
-
LEKTIE: Alle har læst novellen af Tove Ditlevsen færdig eller evt. genlæst den, hvis den var svær at forstå ved første læsning.
-
Tove Ditlevsen En morgen i et villakvarter (2).pdf
-
LEKTIE: SPROG-, KULTUR- OG FORFORSTÅELSE
-
IKKE LEKTIE: Dania O. Tausen - 4 digte fra Skål (OCR-læsbart) (3).pdf
-
Læs hele kapitlet om dokumentarfilm (Du skal ikke læse kapitlet om Mockumentary) https://hbdansk.systime.dk/?id=224
-
Læs om dokumentarfilm i Håndbog til dansk, hvis du ikke fik gjort det forrige gang.
-
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
-
LEKTIE: alle har læst om den observerende og den poetiske dokumentarfilm samt om fiktions- og faktakoder i dokumentarfilm (alt finder du i kapitel 5.2 i Håndbog til dansk)
-
Yahya Hassan: digtet: Plasticblomst i Yahya Hassan, 2013, GyldendalYahya Hassan: digtet: Trælameller i Yahya Hassan, 2013, Gyldendal
-
Jens Blendstrup: Gud taler ud (uddrag af romanen), 2004, Gyldendal.Leonora Christine Skov: Den der lever stille (uddrag), 2018, Politikens forlag.Dania O. Tausen: Skål (3 digte fra digtsamlingen), 2020, SprotinSkålKattehårAvensis(Dokumentarfilmen b
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Dokumentarfilm (VÆRK)
Fokus på unge kunstnere, identitet og splittelse i dokumentarfilm.
Vi besøger Arken og ser udstillingen "Apolonia og hendes venner". Her både tegner vi og forsøger at skrive "autofiktion" til inspirationen fra malerierne.
Styr på genren, fakta- og fiktionskoder samt dokumentarfilmstyperne og filmiske virkemidler.
Materialer:
Arken: Udstillingen af kunstneren Apolonia Sokol:"Apolonia og hendes venner" (2024)
Lea Glob: Apolonia Apolonia (2023) (dokumentarfilm) (VÆRK) https://www.dr.dk/drtv/program/apolonia-apolonia_411162
Cecilie Debell og Dania O. Tausen: Skål (dokumentarfilm) (VÆRK) (Filmstriben)
Uddrag fra følgende dokumentarfilm for at give indblik i andre dokumentarfilmstyper og for at fange alle målgrupper i klassen:
Christoffer Guldbrandsen: Den hemmelige krig (2006)
Janus Metz: Armadillo (2010)
DR: Angrebet - Omars vej til Krudttønden (2020)
Håndbog til dansk (Systime): hele kapitel 5.2 om dokumentarfilm samt kap. 2 (igen).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Køn og kærlighed i litteraturen (del 1)
Vi dykker ned i temaet Køn og kærlighed i litteraturen og betragter kærlighedens vilkår gennem tiden og kønnenes plads i samfundet. Forløbet fortsætter i 3.g., hvor vi laver periodelæsning af Romantikken og Det moderne gennembrud.
2 Folkeviser (begge ridderviser):
Hr. Ebbes døtre (se danskmappen)
Ebbe Skammelsøn
https://kalliope.org/da/text/folke2001042102
Oplysningstiden:
Ludvig Holberg: Uddrag af Niels Klim: Borgerne i Kokleku (se danskmappen)
Ludvig Holberg: Epistola 99 (danskmappen)
Litteraturen på langs og på tværs: Kap. 1 (særligt om samfundet og om folkeviser)
Fokuspunkterne Køn og kærlighed behandles igen i 3.g. i periodelæsninger af Romantikken og Det moderne Gennembrud.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 En guide til en (lidt) lysere fremtid
Klassen er en bæredygtighedsklasse, så der er fokus på at beskæftige sig med problemstillinger vedr. bæredygtighed samt komme ud af klasserummet.
Teaterstykket "En guide til en lidt lysere fremtid" på Nørrebro Teater med fokus på det svære liv og måske eller måske ikke løsninger på klimakrise, ensomhed, angst, anderledeshed osv. - med tekster af Marie Key.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Køn og kærlighed i Romantikken (VÆRK)
Vi dykker ned i temaet Køn og kærlighed i litteraturen (del 2) og betragter kærlighedens vilkår gennem tiden og kønnenes plads i samfundet. Vi er nået til Romantikken (1800-1870).
Oplysningstiden (1720-1800) havde fokus på fornuft, i romantikken dyrker digterne de store følelser, kærligheden, længslen, fantasien, naturen, kunsten. Digterjeget spejler sine tanker og følelser i naturen, og digterne opfattes som særligt indviede - 'romantiske genier', hvis mission er at bringe deres indsigt i verden videre til andre.
Fokuspunkter: universalromantik ( organismetanken, panteisme), nationalromantik, nyplatonisme (Platons hulelignelse), poetisk realisme, romantisme, biedermeier.
Schack von Staffeldt: Liljen og Dugdraaben (1808) (digt)
https://kalliope.org/da/text/staffeldt2001052806
Adam Oehlenschläger: Raad til unge Ægtemænd (ukendt årstal, ca. 1809-1820) (digt)
https://kalliope.org/da/text/oehlen1999100201
N. F. S. Grundtvig: Bryllupssalme (Det er så yndigt at følges ad) (1855) (salme)
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/det-er-saa-yndigt-at-foelges-ad
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830) (novelle)
https://lektoren.dk/den-lille-karen/
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (VÆRK/novelle) (1828)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7287
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838) (digt)
https://kalliope.org/da/text/aarestrup1838b14
Emil Aarestrup: Angst (1838) (digt)
https://kalliope.org/da/text/aarestrup1838b39
H.C .Andersen: Kærestefolkene (Toppen og Bolden) (1843) (Eventyr) (Læst under "Blik for køn")
Søren Kierkegaard: De fire arketyper
https://lonebrinkmann.dk/documents/Kierkegaard-arketyper.pdf
Helle Helle: En stol for lidt (perspektivering til nyere tid)
DR2: Guld, hor og romantik (MitCFU samt DR.dk)
Litteraturen på langs og på tværs: hele kapitel 5.
Håndbog til dansk: kap. 3 (særligt 3.1, 3.2, 3.3 og 3.4) (til novellen)
Håndbog til dansk: Kap. 4 (særligt 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.5, 4.7, 4.8) om metaforer, besjæling, personifikation
Aktantmodellen: (brugt til analyse af eventyret)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Mød en forfatter (VÆRK)
Værklæsning i samarbejde med (G)udgivet. Vi møder i dette forløb forfatteren Sara Rahmeh til samtale om hendes roman Betonhjerter - et samarbejde mellem Københavns åbne Gymnasium, Skt. Annæ Gymnasium, Valby Bibliotek og Timotheus kirken.
Metode i dette forløb: diskursanalyse.
Håndbog til dansk; hele kapitel 4.11 om diskursanalyse.
samt kapitel 3.6 Litterære genrer (roman) og analysevejledningen til romaner.
MATERIALER
Sara Rahmeh: Betonhjerter (VÆRK: Roman (2023 - nyeste litteratur)
Emil Langballe: Q´s barbershop Vollsmose forever (2019) (DR1) (Filmcentralen, de første 7 min.)
Zetland: Det er ghettoens skyld, at Mohammed er kriminel. https://www.zetland.dk/historie/s8DP7y0b-aejvz2nA-540f3
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Sprog, magt og identitet
Under forløbet om sprog, magt og identitet fokuseres der på kommunikation og på magtforhold i sproget (symmetri - asymmetri), og vi bruger eksempler fra den offentlige debat, interviews og egne eksempler, hvor vi optager samtalesekvenser med hinanden.
Vigtige fagbegreber fra forløbet er bl.a.:
Argumentation (Toulmin - også den udvidede model)
Argumentationstyper og -kneb: Ad hominem, generaliseringer, glidebaneargumenter, stråmænd, klassifikationssargumenter, skræmmeargumenter, motivationsargumenter, ordvalgsargumenter mm.
Retoriske appelformer
Kommunikationsmodeller (Laswell og Ciceros pentagram)
Samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper, Transaktionsanalyse, undertekst, facework, gambitter og turtagningsmekanismer
Sproghandlinger
osv.
MATERIALER
Håndbog til dansk; kapitlerne 4.9, 4.10 og 4.12.
Helle Helle: 2 kilometer (facework, undertekst, samarbejdsprincipper, sproghandlinger mm.)
Uddrag radio 24/7 Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen (transaktionsanalyse, samarbejdsprincipper mm.)
Uddrag fra serien Sherwood DR1 (eks. til brug ved undertekst)
https://www.youtube.com/watch?v=Yn8j4XRxSck (eks. til brug ved Gambitter og turtagning)
Aktivistgruppen "Nødbremsen" angriber værk på SMK (argumentation) https://soundvenue.com/kultur/2024/12/statens-musum-for-kunst-udsat-for-haervaerk-aktivistgruppe-tager-ansvaret-600437
Anne Grete Bjarup Riis og Susanne Møller i Go' morgen DK (Turtagning, samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper, argumentation) https://www.youtube.com/watch?v=rU1_AaC-EiA
Bertel Haarder i interview (facework, transaktionsanalyse)
https://www.youtube.com/watch?v=G9NMFU1Y1yY
Mercy Mercy - Adoptionens pris (argumentation og repetition af dokumentarfilm)
Kan ses på MitCFU.
Oplæg v. Ronja om adoption og DanAdopt (erfaringskilde og argumentation)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
13
|
Forløb#13 Bæredygtighed i Århus
Klassen er en bæredygtighedsklasse, så vi skal på tur og ud at samle inspiration og forhåbentlig finde klimahåb. Det gjorde vi bl.a. hos Danmarks første bæredygtighedsbureau World Perfect.
Vi besøgte:
PFA-huset TRÆ (Danmarks højeste hus af træ - lige indviet et par uger inden, vi kom til Århus)
World Perfect (bæredygtighedsbureau), indehaveren Søren holdt oplæg for os i en time om bæredygtighedstiltag og kreative ideer til bl.a. Northside festivalen.
Den gamle by i Århus
Aros: Udstillingen: World in Focus samt værket af Olafur Eliasson: Your rainbow panorama. World in Focus: kunstig intelligens og manipulerede billeder vender op og ned på måden, vi forstår fotografi på.
Udstillingen: Ron Mueck: Art and life.
En overnatning på Danhostel i centrum.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
14
|
Forløb#14 Det moderne gennembrud (1870-1890)
Forfatterne i det moderne gennembruds litteratur skriver kritisk realisme. Litteraturforskeren Georg Brandes opfordrer i 1871 forfattere til at sætte problemer under debat. Tiden er præget af et naturalistisk livssyn og et opgør med den kristne moral. Temaer i periodens litteratur er de tre k'er: Køn, klasse og kirke, dvs. forholdet mellem kønnene, uligheden mellem forskellige sociale klasser og religionens rolle i samfundet. Kravet om realisme og det nye, naturalistiske livssyn er to væsentlige faktorer, der har indflydelse på forfatterne. Der tilstræbes en realistisk beskrivelse af hverdagens personer og miljøer.
--> Georg Brandes: Litteraturen skal sætte problemer til debat, kritisk realisme, naturalisme, impressionisme, de tre K'er, sædelighedsfejden mm.
MATERIALER
Litteraturen på langs og på tværs: Hele kap. 6 "Det moderne gennembrud 1870-1890".
Herman Bang: Foran alteret (1880)
https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang02val-shoot-workid57838
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/fh/naadsens.html
Herman Bang: Franz Pander (1885) (læst under Blik for køn - læsemetoder)
https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-bang02val-shoot-workid59880
August Strindberg: Uheldig (1884) (brugt til aflevering: analyserende artikel)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
16
|
Forløb#16 Fortællende journalistik
I dette forløb fokuserer vi på genren fortællende journalistik og begreber som: New Journalism, den omvendte nyhedstrekant, show it, dont tell it, fortæller, scenisk fortælleform, detaljer, dialog, Hey-You- See- so, Jon Franklins storymodel, den tredje fortællemåde, og journalistisk sprog.
Skriftlighedsforløb 2: vi ser på to forskellige genrer som akademisk skrivning (som I brugte til jeres mini-SRP) og på journalistik sprog.
MATERIALER
Håndbog til dansk, kapitel 5.1. Fortællende journalistik
Håndbog til dansk: kapitel 5.1. Det journalistiske sprog
Poul Høi: Og hele månen blev som blod (Berlingske d. 12/9 2001)
Forløbet fungerer også som repetition af Nyhedsformidling og journalistisk sprog fra 1.g..
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
17
|
Forløb #17 Realismer og modernismer
I slutningen af 1800-tallet ændrer samfundet sig markant, blandt andet som et resultat af industrialiseringen. Folk flytter til byen - urbanisering. Det moderne samfund opleves med en vis ambivalens, både som noget positivt og noget negativt. Det positive er oplevelsen af frihed og valgmuligheder i livet. Det negative er oplevelsen af mangel på mening med livet og følelsen af at være en fremmed i verden.. Denne dobbelte oplevelse af frihed og fremmedhed kaldes modernitetserfaring. Den moderne litteratur vil skabe nye måder at udtrykke sig på og udfordre en fastgroet tankegang om, hvordan både litteraturens form og dens indhold skal være. Hver ny forfattergeneration gør op med den forrige, som man ikke mener helt har forstået det moderne til bunds.
Vi skal møde de sidste kanonforfattere m.fl. Vi bruger forløbet til at få genopfrisket litterære begreber så som denotation, konnotation, semantiske felter, eksistentialisme og absurdisme.
Vi skal se på forskellige former for realisme og for sprogets vigtige funktion i modernismen. Vi laver et kort ophold ved Det folkelige gennembrud (social realisme), Heretica /efterkrigsmodernisme, 60'er modernisme og 80'er lyrik.
MATERIALER
Litteraturen på langs og på tværs: hele kap. 7: 1890-2000: Modernisme og realisme
Sigbjørn Obstfelder: Kan speilet tale? (1890) (norsk)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en Idyl (1900)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis station (1906)
Tom Kristensen: Angst (1930)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Tomas Tranströmer: April och tystnad (1996) (svensk)
Bjørnstjerne Bjørnson: Jeg vælger mig april (1870) Norsk digter. Digtet inddrages som perspektivering til modernisme (perspektivering til Tranströmers digt "April och tystnad").
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
18
|
Eksamen og tilladte hjælpemidler
MUNDTLIG DANSK
1 times forberedelse og ca. 30 min. eksamen inkl. votering. (ekstra tid: 1 1/2 times forberedelse)
En ukendt tekst trækkes inden forberedelsen.
SKRIFTLIG DANSK (husk at installere den nyeste version af ExamCookie)
5 timer (ekstra tid: 6 timer)
Der vælges én opgave fra hæftet
Hjælpemidler:
Alle bøger fra undervisningen (se herunder)
Egne noter og afleveringer er downloadet inden.
Hav undervisningsbeskrivelsen med oversigt over alle emner og alle tekster printet og medbring den som en overskuelig oversigt, når / hvis du skal perspektivere.
For begge eksaminer gælder, at man ikke må være på sider, hvor man kan kommunikere med andre, man må ikke bruge ChatGPT, AI og lignende, man må ikke google og heller ikke tilgå drevet, Lectio mm. VIGTIGT: Tjek at du ikke har sider åbnet, du ikke er klar over.
Det er tilladt til både mundtlig og skriftlig eksamen at bruge:
dsn.dk
Ordnet. dk
Sproget.dk
Håndbog til dansk (e-bog)
Litteraturen på langs og på tværs (e-bog)
Litteraturens veje (Bog)
Alle noter og opgaver gennem 3 år (men printet eller downloadet)
I er blevet SÅ dygtige, så stol på, at det nok skal gå rigtig godt.
Og opfyld altid krav til omfang (3 - 4 sider) og husk at besvare hele opgaven.
Husk: Ned i teksten, op i karakter :) og husk citater og sidetal og linjetal (gælder både mundtlig og skriftlig dansk).
Læs korrektur (ca. 3 gange) inden du afleverer.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531430174",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531430174",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531430174"
}