Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Broberg, Charlotte Keck
|
Hold
|
z 2022 Dansk A (1z DA, 2z DA, 3z DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Mediers betydning for mit verdensbillede
Hvilken betydning har medier for den måde vi ser og opfatter verden på? Forløbet tager udgangspunkt i, hvordan særligt aviser formidler nyheder forskelligt efter målgruppe. Eleverne opnår kompetencer til at genkende forskellige medietyper, avistyper og herunder:
- At kunne redegøre for forskellen på omnibus- og tabloidavisers fremstilling af nyhedsartikler både ift. layout, komposition og nyhedskriterier.
- At kunne redegøre for avistypernes betydning for, hvordan vi læser og opfatter nyheder.
- At kunne redegøre for forskelle mellem klassisk nyhedsjournalistik og fortællende journalistik.
Hovedfokus har ligget på forskellen mellem omnibus- og tabloidaviser, og herunder har eleverne diskuteret, hvorvidt man kan sige, at pressen har en rolle som den fjerde statsmagt.
Vigtige begreber:
Medietyper, avistyper, omnibusaviser, tabloidaviser, målgruppe, Gallups kompasmodel, nyhedskriterier, layout, nyhedstrekanten mm.
Håndbog til dansk:
Larsen, O.S. (2024). 5.1 Avisjournalistik. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=132 (28,3 NS)
Artikler:
- Johanne Breum Jacobsen, "Missilnedslaget i Polen udløste sandhedskampe og frygt for eskalering," Information, 17.11.2022.
- Christian Braad Petersen & Ida Meyer, "Frygt for storkrig," B.T., 17.11.2022.
- Thomas Lauritzen, "Terror i Bruxelles. Stopper det aldrig?" Politiken, 22.03.2016.
Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af nyhedsartikel
|
16-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Oplysning, romantik og begrebet moderne
Forløbet er en introduktion til litteraturhistorie. Herunder arbejdes med perioderne oplysningstid og romantikken, herunder også nationalromantik. Der er fokus på hvordan bevidsthedshistoriske forandringer forankrer sig i skrivestil og sprog.
Begreber:
Universalromantik, nationalromantik, dualisme
Primærtekster:
- Ludvig Holberg: “Niels Klims underjordiske rejse” (kapitel 1)
- Ludvig Holberg: “Jean de France” (uddrag)
- H. C. Andersen: “Skrubtudsen”
- Adam Oehlenschläger: “Morgenvandring”
- Adam Oehlenschläger: “Der er et yndigt land”
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2024). 4. 1720-1800: Oplysningstiden. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=123 (27 NS)
Kjær-Hansen, a.B. ,Kennebo, P. & Bertelsen, T.S. (2024). 5. 1800-1870: Romantikken. I Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime. https://litthist.systime.dk/?id=124 (7,5 NS)
Faglige mål:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Litterære perspektiver:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik
Fra dansk litteraturs kanon:
Ludvig Holberg, H.C. Andersen, Adam Oehlenschläger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af Niels Klims underjordiske rejse
|
08-02-2023
|
Analyse af "Der er et yndigt land"
|
16-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Kolonisering og DHO
Forløbet er en optakt til DHO, og det primære formål er at eleverne får et indblik i forskellen på litteratur fra kolonitiden og postkolonialistisk litteratur. Herunder arbejdes med et sprogligt perspektiv der har fokus på ordenes betydninger, sproglige figurer og billeder. Der arbejdes med begrebet postkolonialisme og postkolonialistisk kritik.
Materiale:
- Anne Mette Finderup m.fl., Danske kolonihistorier. Fra sukkerrør til skippermix. Dansklærerforeningens forlag. s. 31-35
- Ludvig Holberg. Uddrag af Introduktion til naturens og folkerettens kundskab. (1716/1734) uddrag.
- Adam Oehlenschlager “Danrigets Lykønskninger”
- N. F. S. Grundtvig, Danmarks trøst - Langt højere bjerge, 1820
- Anna Neye. Emma Gad for hvide. Gyldendal, 2017.
- Henrik Hertz, De frifarvede, 1836 (uddrag)
- Emil Scherrebeck, "Har du også glemt hvorfor det hedder kolonialvarer?" Information, 3.01.2015.
Supplerende:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-32
https://www.gymdansk.dk/postkolonial-laeligsning.html
Larsen, O.S. (2024). 4. Sprog. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=131 "Ordenes betydninger", "Sproglige billeder", "Sproglige figurer".
Heraf dansk litteraturs kanon:
Adam Oehlenschlager, N.F.S. Grundtvig
Faglige mål:
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb4: Reklamer. Nødvendig manipulation?
Indholdet af forløbet kredser om forskellige typer reklamer med fokus på multimodalitet og tv-reklamer. Der vil både være fokus på medier (kommunikation) og sprog (herunder argumentation). Der arbejdes med trykte reklamer, digitale reklamer og tv-reklamer.
Fokus på: Laswells kommunikationsmodel
Afsender, modtager
Meddelelse, afsenderorienterede reklametyper, produktorienterede reklametyper, modtageorienterede reklametyper
Reklametyper
Kommercielle/ikke-kommercielle reklamer
Produkt- og brugsreklame
Livsstil- og symbolreklame
Argumentation og appelformer
Faglige mål (fra læreplanen)
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Kernestof (fra læreplanen)
Sproglige perspektiver
sproglig analyse, fortolkning og vurdering
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Mediemæssige perspektiver
kommunikationsanalyse
medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remedeiering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel: Miljø i reklamer
|
19-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb5: Er kvinder frisat? Er mænd?
Dette forløb handler om kønnenes roller og deres udvikling fra oplysningstiden og frem til i dag. I arbejdet med denne problemstilling har der været et litterært fokus på det moderne gennembrud med perspektivering til køn og kønsroller i mediebilledet i dag. Litteraturhistorisk har vi arbejdet med begreberne realisme, naturalisme og impressionisme samt at kunne genkende disse skrivestile.
Til læsning af teksterne har vi anvendt postfeministisk litteraturteori (Judith Butler) og reflekteret over køn som performance. Dertil har været et mindre fokus på argumentationsmodeller og hvordan, argumenterne for at bevare/ændre kønsrollerne er ændret. Hertil også Toulmins argumentationsmodel.
Herunder dansk litteraturs kanonforfattere: Ludvig Holberg, Herman Bang
Primærlitteratur:
Værk: Henrik Ibsen. Et dukkehjem.
- Ekaterina Krarup, Nikita Klæstrup, Louise Kjølsen. Ludermanifestet. Lindhardt og Ringhoff, 2017. Forordet.
- Mette Moestrup. "På Halmtorvet". Kingsize. Gyldendal, 2006.
- "Torbens datter". Folkevise (også gennemgået i 1.g)
- Jean-Jacques Rousseau: Emile – eller om opdragelsen, 1. del (1762). Oversat af Kirsten D. Spanggaard. Borgen, 1962
- Ludvig Holberg, uddrag fra Heltehistorier 1739.
- Georg Brandes. Indledning til Hovedstrømninger i det 19de aarhundredes litteratur. (uddrag)
- Georg Brandes: En sidste udluftning https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/en-sidste-udluftning-georg-brandes-svar-til-elisabeth-grundtvig-3-juli-1887
- Elisabeth Grundtvig: Nutidens sædelige Lighedskrav https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/elisabeth-grundtvig-nutidens-saedelige-lighedskrav-1887
Det moderne gennembrud, antologi:
- Mathilde Fibiger. Clara Raphael: Tolv breve (1851) (uddrag)
- Olivia Levison. Støv. 1885.
- August Strindberg. Den Starkara. 1890.
- Amalie Skram. Karens Jul. 1885.
- Herman Bang. Foran Alteret. 1880.
Sekundær litteratur:
Kristensen, S.D. ,Fibiger, J. & Lütken, G.v.B. (2023). Analysemetoder og analyseredskaber. I Litteraturens huse. Systime. https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2651 (1,9 NS)
- Kjær-Hansen, a.B., Kennebo, P., Bertelsen, T.S. 2023. 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud. Litteraturhistorien – på langs og på tværs Systime. https://litthist.systime.dk/?id=140.
- Larsen, O.S. (2024). 4. Sprog. I Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. https://hbdansk.systime.dk/?id=131
Dokumentar:
Fars pige, sæson 1. episode 1. DR TV.
Fordi du er kvinde: Eposode 3. Bliv ikke et forsuttet bolsje. DR TV. 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel - Fremstillingen af køn
|
24-10-2023
|
Genaflevering af debatterende artikel
|
28-11-2023
|
Analyserende artikel - Kvindebilledet i DMG
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Iscenesættelse af virkeligheden
Iscenesættelse af virkeligheden - dokumentarfilm og litterære perspektiver i autofiktion. Hovedfokus har været på dokumentarfilm og digte, som også er de to værker, der knytter sig til forløbet. Dertil har vi arbejdet med en skelnen mellem iscenesættelse og tilrettelæggelse, når det kommer til fx reality-tv og/eller nyhedsudsendelser og nyhedsdokumentarer.
De primære begreber i forløbet: Autencitetsmarkører, fiktionskoder, filmiske virkemidler, autofiktion, iscenesættelse, tilrettelæggelse, dokumentarfilmsgenrer, reality-tv
Dokumentarfilm: Flugt. 2021. (Værk)
Digtsamling: Institutionaliseret. 2022 (Værk)
Supplerende materiale:
Kim Faber, Mikkel Vuorela og Katrine Jo Andersen: Eksperter
om DR-sag: Man kan ikke lave TV uden at iscenesætte
virkeligheden. Politiken. 10.01.2013.
Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Litterære perspektiver:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Mediemæssige perspektiver:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse af "Flugt"
|
10-03-2024
|
Institutionaliseret - Skriftlig analyse
|
30-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Realisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 skriftlig dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Hævn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Realisme og modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Gå ind i Håndbog til dansk og læs om fortællerforhold. Kig på hvilke fortællere der er i Uhuru Peak og find ud af, hvad de siger/tænker om sorte og hvide i Tanzania.
-
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
De to spørgsmål til Jhs.V.Jensens "På Memphis Station".
-
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Tom Kristensen, Det blomstrende Slagsmål
-
Læs vedhæftede tekst om Rodolph Broby-Johansen og digtsamlingen Blod
-
Afsnit
-
Spørgsmål til Michael Strunge Den hæslige by.docx
-
Yahya Hassan Barndom, uddrag af Langdigt, opgaver.docx
-
Klaus Rifbjerg Engang var han det hedeste navn i dansk litteratur. I dag er han nærmest glemt.pdf
-
Gå ned under "Indhold", scroll ned på "Vis flere" og klik på "Hvad blev der af Klaus Rifbjerg?" ved 1.26.52 og lyt til det er slut.
-
Til brug i modulet:
-
Til brug i modulet:Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Realismer og Modernismer s.25
-
_Agerhønen_ (novelle, Martin A. Hansen, 1947).pdf
-
Husk Rifbjerg:Livet i badeværelsetDigtet indgår i digtsamlingen Konfrontation fra 1960. Hvad er det, Ribjerg vil konfrontere læseren med? Er der elementer i teksten, der peger på modernisme? Genlæs evt. afsnittet om
-
Arbejdsspørgsmål til Agerhønen.docx
-
Stilladset - Peter Seeberg.docx
-
_Kejserens nye klæder_ (H.C. Andersen, 1837) .docx
-
Prøveeksamensspørgsmål Stilladset og Kejserens nye klæder.docx
-
Peter Seeberg Litteraturhistorien på langs og på tværs
-
Ulve.pdf
-
fortællende journalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Digitale Læremidler
Tilladte digitale læremidler:
Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
ordnet.dk
Synonymet.dk
I-bøger:
Håndbog til Dansk - Litteratur, sprog, medier
Litteraturhistorien på langs og på tværs - Systime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531431249",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531431249",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531431249"
}