Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Brok, Thomas Strømberg, Thorbjørn Razga
|
Hold
|
c 2022 Idræt C (1c id, 2c id, 3cw id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Volleyball
Fag: Idræt
Lærer: Line Brok
Estimat: 8
Forløbsbeskrivelse:
Fokus på tekniske og taktiske aspekter af spillet. Herunder grundslag, samt opstilling på banen og taktik under angreb og forsvar. Der er arbejdet med grundspillet: modtagning (baggerslag/fingerslag), hævning (fingerslag/fingerslagskast) og angreb (smash). Kidsvolley-regler har indledningsvis været indført for at få grundspillet til at fungere.
Faglige mål:
- Tekniske elementer i volleyball: fingerslag, baggerslag, smashtilløb og slagteknik samt underhånds- og overhåndsserv.
- Taktiske elementer i volleyball: opstilling på banen og placering under angreb og forsvar.
- regler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Fag: Idræt
Lærer: Line Brok
Estimat:
Forløbsbeskrivelse: KERNESTOF:
C-det er idræt. Opvarmning, s. 22-29.
Faglige mål for forløbet:
- Forståelse for formål med opvarmning i idræt, herunder fysiologisk effekt og forebyggelse af skader.
- Kunne opbygge og udføre eget opvarmnings-program i grupper.
- Rytmisk forståelse ved anvendelsen af musik til bevægelser.
- Kunne anvende musik til at understøtte bevægelser (forståelse for rytmen/pulsen i musikken, og brugen af musikken således, at der er skift i bevægelse ved 1. taksslag og/eller ved ændringer i musikken)
- Grundlæggende kropsbevidsthed, styrke og smidighed gennem forskellige kreative øvelser og udtryksformer.
- Kunne samarbejde og indgå i processer omkring bevægelse og udtryk.
Eleverne udvikler og sammensætter et opvarmningsprogram på basis af teori-input og eksempler på musik og øvelser samt brainstorming.
Arbejdsformen er projektarbejde. Der gives eksplicitte rammer og krav som skal opfyldes. Elevernes færdigheder vurderes primært på baggrund af følgende:
- effekt (bliver man varm?)
- musik- og øvelsesvalg
- følge rytmen og synkronisering
- bevægelseskvalitet
- organisering af opvarmningen (f.eks. hvordan bruges rummet? Kan alle se, hvad I laver? osv.)
Arbejdsformer:
Praktisk undervisning i hal/teori/gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket
Det forventes at i kan følgende når forløbet er slut.
Teknisk / regelmæssigt
Jumpstop og pivoteringer
Igangsætning efter jumpstop (uden at lave skridt)
Almindelig dribling
Driblinger: Almindeligt med fokus på lavt tyngdepunkt.
Derudover indlæring af mere avancerede driblinger, hvor vi har arbejdet med de 3 driblinger: Crossover, Behind back og between legs.
Herunder husk et retningsskifte og temposkifte.
Afleveringer: Brystaflevering og push-aflevering.
Begge kan udføres som både almindelig og studsaflevering.
Skud
Lay-up
Taktisk
3v3 basketball - Både i forhold til regler og kamp.
Basal forståelse for spacing
(Spacing = Bredde x Dybde, altså er der fx intet bredde er spacing lig 0)
Spilbarhed ved brug af cuts
Herunder fokus på retnings- og temposkift.
Forståelse for stop-and-go rytme.
Man laver et bevægelsesudfald, og lykkedes det ikke fylder man op igen med blik for spacing.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Praktisk
Teknisk
- To slags kast(forhånd, baghånd)
- Gribninger(pandekage, to-hånd og enhånds)
- Pivotering
- Cuts(med accelerationer)
- Timing i løb og afleveringer
Taktisk
- Stak
- Sidelinjebølge
- Gøre sig spilbar, og vurdere medspilleres spilbarhed
- Mandsopdækning
- Placering på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb)
- Forståelse for- og brug af taktik i praksis
- Evnen til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet, afhængigt af medspilleres relationelle færdigheder.
- Regler og refleksion over fairplays betydning for spillet.
Teoretisk: Holdsport
Forløbet bestod af teoriundervisning der var bygget op med læring om hvad der kræves for at præstere som hold, i forhold til teampsykologiske aspekter og fysisk træning. Herunder karakteristika ved succesfulde hold, holdets 5 faser, roller på et hold og kohæsion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate
Praktisk
Teknisk
To slags kast(forhånd, baghånd)
Gribninger(pandekage, to-hånd og enhånds)
Pivotering
Cuts(med accelerationer)
Timing i løb og afleveringer
Taktisk
Stak
Sidelinjebølge
Gøre sig spilbar, og vurdere medspilleres spilbarhed
Mandsopdækning
Placering på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb)
Forståelse for- og brug af taktik i praksis
Evnen til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet, afhængigt af medspilleres relationelle færdigheder.
Regler og refleksion over fairplays betydning for spillet.
Teoretisk
Teoriundervisningen knyttet til forløbet har fokuseret på gruppedynamikker og fair play - spirit of the game
Kernestof:
Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmning
Formål for forløbet:
Eleverne skal lære at udføre et rytmisk opvarmningsprogram med fokus på generel opvarmning.
I skal være i grupper af 5. Alle skal have “ansvaret” for en øvelse.
Plan: 2,5 moduler til planlægningen og fremlæggelse i det fjerde modul.
Krav:
I skal fremstille et rytmisk opvarmningsprogram á ca. 15 minutter, som udføres og filmes i én lang sekvens – dvs. at filmen ikke skal klippes til.
Opvarmningsprogrammet skal indeholde nedenstående kategorier, men I bestemmer selv i hvilken rækkefølge i udfører det i.
Gang / Ledopvarmning
Sving
Løb
Styrke
Hop
Derudover skal I aflevere et dokument hvori I har indskrevet alle jeres øvelser.
(Brug dokumentet ”Skabelon – Rytmisk opvarmning”)
Dokumentet skal også ligge i jeres mappe på drev.
Bedømmelseskriterier:
I får både en overordnet gruppefeedback med udgangspunkt i nedenstående punkter, og derudover så vurderer jeg jer individuelt med udgangspunkt i det nedenstående.
Musikforståelse: Kan udvælge musik der passer til hver sekvens.
Rytme og takt: Kan holde rytmen og udføre bevægelserne i takt til musikken. Trækker desuden op hvis man fx kan starte øvelser på 1’ i musikken.
Opbygning og øvelsesvalg: Kan opbygge et opvarmningsprogram korrekt i forhold til valg af øvelser og progression i intensitet. Derudover forudsætter et godt øvelsesvalg at man kan demonstrere kropsbeherskelse.
Kropsbeherskelse: At man behersker forskellige bevægelser med kroppen, laver bevægelserne fuldt ud og viser “kvalitet” i en bevægelse.
Samarbejde: Hvordan har samarbejdsprocessen været i gruppen, hvordan har den enkelte person bidraget.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
Praktisk
Teknisk:
Lang forhåndsserv
Kort- og lang baghåndsserv
Clear (forhånd)
Drop
Netdrop, fra både forhånd og baghånd
Grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Grundlæggende benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Taktisk:
Placering på banen
Grundlæggende benarbejde i forhold til nå centrering
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Basale overvejelser i forhold til at spille modstanderen rundt på banen
Teoretisk
Vi har arbejdet med basal teori for energiomsætning og de fysiologiske og taktiske arbejdskrav i badminton.
Pensum
DGI, LÆR BADMINTONREGLERNE
AT KENDE, https://www.dgi.dk/media/28977/33872_badminton_a4_opsaet_fin.pdf
Strømberg, T. (2019), Energisystemet, https://www.youtube.com/watch?v=GfcORO8HNd0
Van Ee, J.E.; Kristensen, L.B.; Wolf, T. (2018), Grundbog i idræt C, Gyldendal A/S, Kap. 4.2.5 (Fysiologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Badminton
Praktisk
Teknisk
Forhåndsgreb og baghåndsgreb
Fire grundslag
- Lang forhåndsserv
- Clear
- Drop
- Lob
Benarbejde til forbane og bagbane
Spilsekvens Clear - drop - lob
Taktisk
Erobring af spillecentrum
Flytte modstander ud af spillecentrum
Kernestof:
Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hiphop og breakdance
Forløbet har været brugt som en optakt til elevernes studietur til Paris 2024, hvor der også afholdes OL samme år.
Praktisk
Eleverne er med udgangspunkt i HipHop blevet undervist I: rytmeforståelse, bevæge sig til musik indenfor hiphop-genren og opbygge en gruppe koreografi.
I forhold til at bevæge sig til musik, har vi arbejdet med at eleverne skulle lære følgende dansetrin indenfor toprock, footwork og overgange:
Toprock elementer:
Bounce
Walks
Slide
Step front
Kickball
Walkaround
Step side
Børst støv
Grapewine (træder til siden og det ene ben bagved sig selv)
Fourstep
V-trin
A-trin
Turn med klap
Pose on pose
Footwork elementer:
Hæl til knæ
Hånd til fod
Hook
CC step
Parkour-Flair
3 step
6 step
Nedgang (overgange):
1) Hånd i gulv + fod tilbage,
2) Hop > Front > Skift > Skift,
3) Egen nedgang udviklet I gruppen.
I skal I udarbejde en hiphop koreografi i jeres gruppe, som indeholder toprock, footwork og poses.
Varigheden skal som minimum være på 2 minutter, men man må selvfølgelig godt gentage sekvenser af sin koreografi.
Man skal kunne se, at vi har arbejdet med Labans bevægelsesanalyse (BESS).
Bedømmes med udgangspunkt i følgende underpunkter:
Bevæge jer i takt til musikken (rytmeforståelse)
Bevæge jer i relation til musik og meddansere.
Skabe en interessant koreografi, hvor man kan se at den er opbygget på baggrund Labans bevægelsesanalyse og de elementer vi har arbejdet med i undervisningen (se næste side).
Sørge for at der er sammenhæng og flow i koreografien.
Fremvise ”kvalitet i en bevægelse” og attitude.
Fremstille stilarten i henhold til bevægelseskulturen og musikgenre.
Teoretisk
Eleverne har fokus på lidt om OLs historie, og på en af de nye olympiske discipliner (Breakdance). Herunder har eleverne skulle vide lidt om:
- IOCs stiftere
- Fra de gamle til de moderne olympiske lege
- Hitlers lege i 1936
- OL i politisk modvind
- OL kommercialisering
Derudover, har eleverne via en youtube video lært lidt om historien bag breakdance, og hvordan pointsystemet foregår.
Pensum
Bergholdt, A. (red) (2024), Idrætsportalen, I-bog, Kap: IOC og de moderne olympiske lege
Olympics (2021), Can The Guys Try Breaking?, https://youtu.be/mcWMYEV5xak?si=ktOgSUEqBeoxMOHb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hiphop og breakdance
Forløbet har været brugt som en optakt til OL Paris 2024.
Praktisk
Eleverne er med udgangspunkt i HipHop blevet undervist I: rytmeforståelse, bevæge sig til musik indenfor hiphop-genren og opbygge en gruppe koreografi.
I forhold til at bevæge sig til musik, har vi arbejdet med at eleverne skulle lære følgende dansetrin indenfor toprock, footwork og overgange:
Toprock elementer:
Bounce
Walks
Slide
Step front
Kickball
Walkaround
Step side
Børst støv
Grapewine (træder til siden og det ene ben bagved sig selv)
Fourstep
V-trin
A-trin
Turn med klap
Pose on pose
Footwork elementer:
Hæl til knæ
Hånd til fod
Hook
CC step
Parkour-Flair
3 step
6 step
Nedgang (overgange):
1) Hånd i gulv + fod tilbage,
2) Hop > Front > Skift > Skift,
3) Egen nedgang udviklet I gruppen.
I skal I udarbejde en hiphop koreografi i jeres gruppe, som indeholder toprock, footwork og poses.
Varigheden skal som minimum være på 2 minutter, men man må selvfølgelig godt gentage sekvenser af sin koreografi.
Man skal kunne se, at vi har arbejdet med Labans bevægelsesanalyse (BESS).
Bedømmes med udgangspunkt i følgende underpunkter:
Bevæge jer i takt til musikken (rytmeforståelse)
Bevæge jer i relation til musik og meddansere.
Skabe en interessant koreografi, hvor man kan se at den er opbygget på baggrund Labans bevægelsesanalyse og de elementer vi har arbejdet med i undervisningen (se næste side).
Sørge for at der er sammenhæng og flow i koreografien.
Fremvise ”kvalitet i en bevægelse” og attitude.
Fremstille stilarten i henhold til bevægelseskulturen og musikgenre.
Teoretisk
Eleverne har fokus på lidt om OLs historie, og på en af de nye olympiske discipliner (Breakdance). Herunder har eleverne skulle vide lidt om:
- IOCs stiftere
- Fra de gamle til de moderne olympiske lege
- Hitlers lege i 1936
- OL i politisk modvind
- OL kommercialisering
Derudover, har eleverne via en youtube video lært lidt om historien bag breakdance, og hvordan pointsystemet foregår.
Pensum
Bergholdt, A. (red) (2024), Idrætsportalen, I-bog, Kap: IOC og de moderne olympiske lege
Olympics (2021), Can The Guys Try Breaking?, https://youtu.be/mcWMYEV5xak?si=ktOgSUEqBeoxMOHb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Basketball og teamudvikling
Eleverne har haft følgende fokus:
Teknisk og taktiske færdigheder:
Fokuspunkter: Driblinger, afleveringer, standsninger, pivotering, skudformer, lay up, angreb og personligt forsvar.
Spiløvelser: øvelser til spilbarhed: backdoor, give and go, v-cut
Færdig spil samt regler for 3:3 spil
Idrætsteori med fokus på teambuilding
Arbejdsspørgsmål:
1. Redegør for teamet og synergieffekt
2. Redegøre for social kohæsion og opgavekohæsion
3. Beskriv sammenhængen mellem præstation og kohæsion
4. Beskriv sammenhængen mellem social kohæsion og præstation
5. Diskuter den sociale kohæsions betydning for opgavekohæsion i relation til jeres basketballspil 3:3
Pensum s 146-148 i Grundbog i idræt C - Praksis og teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531498860",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531498860",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531498860"
}