Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Svend Letort, Thomas Strømberg
|
Hold
|
d 2022 Idræt C (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Floorball
Eleverne skal arbejde med indlæring af tekniske og taktiske elementer i mini-floorball, som kobles til et teoretisk fokus på hvordan man præsterer som hold.
Praktiske læringsmål:
Tekniske
- dribling og sikker boldkontrol (altid kontakt mellem blad og bold)
- trækaflevering
- modtagning
- skudformer: trækskud og slagskud.
Elevernes taktiske forståelse og viden skal være indenfor følgende områder:
Offensivt:
- spilbarhed (herunder sikre 2 spilmuligheder)
- bredde og dybde
- spille bolden intentionelt (med vilje)
- Bevægelse før og efter aflevering.
- Benytte v-formation i minifloorball
Defensivt:
- Benytte v-formation i minifloorball
- position: mellem mand og mål (boxplay)
Teoretisk pensum:
DIF (2006), Idrætspsykologi, 1. udgave 1. oplag, Danmarks Idræts-Forbund, s. 26-30.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pardans - Salsa og Jive
Et forløb over 7 moduler hvor eleverne skifter hold halvvejs i forløbet.
Som afslutning på hver stilart, dvs. i hvert 3 modul, har eleverne ca. 20 min til at egenudvikle en lille serie, som filmes og uploades i egen idrætsmappe. Denne film bruges både som forløbsprøve og til at huske dansen i 3g.
Praktisk pensum
Hvad eleverne overordnet skal kunne efter forløbet:
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne mindst 6 variationer i de valgte dansegenrer
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de 2 gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Salsa:
Eleverne skal som minimum kunne udføre:
Basic steps (i åben og lukket fatning), Curarachas, Kryds, Back Break, Åbning i vifte og Underarm turn.
Derudover har eleverne arbejdet med følgende øvelser, som hæver niveauet fra minimum:
Cross body lead, Turn with open break, Craddle og lead.
Jive:
Eleverne skal som minimum kunne udføre:
Basic, Basic go-go, Fallaway rock og underarm turn.
Derudover har eleverne arbejdet med følgende øvelser, som hæver niveauet fra minimum:
Push turn, Walk and kick, Mølle, Hip bump
Teoretisk pensum:
Van Ee, J.E.; Kristensen, L.B.; Wolf, T. (2018), Pardans i Grundbog i idræt C, Gyldendal A/S, s. 24-31.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Parkour
Eleverne har I parkour arbejdet efter følgende læringsmål:
Specifikke læringsmål
• I skal kunne vise minimum 5 forskellige passager/vaults (specifikke bevægelser) til at passere forhindringer.
• I skal kunne vise: Precisions, running precisions, strides samt kunne forklare fokuspunkterne for en god landing.
• I skal kunne lave mindre kombinationer og flows/ruter med ovenstående elementer.
• I skal kunne se muligheder i forhold til at anvende forskellige steder til at lave ovenstående parkour elementer.
• I skal kunne vise forskel på effektive flows (også italesat som dynamiske), og kreative flows (også italesat som rolige flows).
• I skal kunne reflektere over jeres egen praksis og hvorledes i forbedrer jer teknisk.
• I skal kunne reflektere over hvordan teorien kan inddrages til at skabe en følelse af flow experience når I laver parkour.
• I skal kunne forstå teori om arousal/spændingsregulering og inddrage det til at opnå det rette spændingsniveau.
De specifikke bevægelser / Vaults eleverne har været introducere til er nedenstående. De har selv skulle udvælge hvilke de vil arbejde videre på.
Vejrmølle
Sidehop / Side-monkey
Rul over bagdel
Spin
Cat Crawl
Step vault/Safety vault
Lazy vault
Monkey vault
Speed vault
Reverse vault
Dobbelt lazy
Tic-tac
Cat leap
Underbar
Underbar spin
Underbar 360
Pop vault
Climb up
Wall run
Pensum:
Sørensen, J.K & Pöckel, R. (2018), Idræt C – teori i praksis, Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag, s. 56-59.
(Arousal)
Strømberg, T. (2021), Flowteori: "Flow experience" i Parkour, https://youtu.be/s9H4BJ3rTOI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lacrosse
Praktisk:
Teknisk har eleverne arbejdet med:
- Cradling
- Scooping
- Afleveringer og modtagning
- Dodging (finter): Facedodge, splitdodge og roll-dodge.
- Skud: Stående skud og løbende skud.
- Tacklinger
(De dygtige kan udføre disse tekniske elementer i fart, dvs. løbehastighed.)
Taktisk har eleverne arbejdet med:
- Spilbarhed: Søge frie områder, bredde/dybde, søge presset & screeninger,
- Opstilling 3-1-2: Fokus på bredde på bagspillere og nogen bagved målet for at få dybde i banen.
Regler eleverne har spillet efter:
Regler som i Womens Lacrosse:
Herunder specielle regler for forsvarsspilleren:
Forsvarens placering skal være foran eller på linie med angriber
altid staven væk fra hovedet
altid bøjede albuer
Husk regel omkring shooting space. Man må ikke stå i vejen for et skud, medmindre man er indenfor stav-længde til spilleren.
Teoretisk
Eleverne har arbejdet med emnet sundhed, hvor de har arbejdet med:
- Hvordan vi definerer sundhed
- Hvad det har betydning for vores sundhed
- Hvilken betydning fysisk aktivitet har for befolkningens sundhed, og hvorfor fysisk aktivitet er noget af det med størst betydning.
- Lært hvordan man laver nye vaner.
Pensum
Nielsen, M. L. m. flere (2023), Begrib idræt C – teori, Praxis Forlag A/S, 1. udgave, 1. oplag 2022 web, kap. 7.1, 7.2 (minus 7.2.3-7.2.6) og 7.4.
Lacrosse pensum:
How to Throw: https://youtu.be/TnsMrcQ0H-M?si=GoYWCzlmOYsSeDIa
Major Fouls: https://youtu.be/deqy1CrkWMY?si=HtnwsGg2enjt8oHQ
Shooting space foul: https://youtu.be/51HG2e0NvFM?si=bxl-73ytKwwMhTHO
How to shoot: https://www.youtube.com/watch?v=Km3XtYJLhOo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Praktisk
Teknisk:
Lang forhåndsserv
Kort- og lang baghåndsserv
Clear (forhånd)
Drop
Netdrop, fra både forhånd og baghånd
Grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Grundlæggende benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
Taktisk:
Placering på banen
Grundlæggende benarbejde i forhold til nå centrering
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
Basale overvejelser i forhold til at spille modstanderen rundt på banen
Teoretisk
Vi har arbejdet med basal teori for energiomsætning og de fysiologiske og taktiske arbejdskrav i badminton.
Pensum
DGI, LÆR BADMINTONREGLERNE
AT KENDE, https://www.dgi.dk/media/28977/33872_badminton_a4_opsaet_fin.pdf
Strømberg, T. (2019), Energisystemet, https://www.youtube.com/watch?v=GfcORO8HNd0
Van Ee, J.E.; Kristensen, L.B.; Wolf, T. (2018), Grundbog i idræt C, Gyldendal A/S, Kap. 4.2.5 (Fysiologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop og breakdance
Forløbet har været brugt som en optakt til elevernes studietur til Paris 2024, hvor der også afholdes OL samme år.
Praktisk
Eleverne er med udgangspunkt i HipHop blevet undervist I: rytmeforståelse, bevæge sig til musik indenfor hiphop-genren og opbygge en gruppe koreografi.
I forhold til at bevæge sig til musik, har vi arbejdet med at eleverne skulle lære følgende dansetrin indenfor toprock, footwork og overgange:
Toprock elementer:
Bounce
Walks
Slide
Step front
Kickball
Walkaround
Step side
Børst støv
Grapewine (træder til siden og det ene ben bagved sig selv)
Fourstep
V-trin
A-trin
Turn med klap
Pose on pose
Footwork elementer:
Hæl til knæ
Hånd til fod
Hook
CC step
Parkour-Flair
3 step
6 step
Nedgang (overgange):
1) Hånd i gulv + fod tilbage,
2) Hop > Front > Skift > Skift,
3) Egen nedgang udviklet I gruppen.
I skal I udarbejde en hiphop koreografi i jeres gruppe, som indeholder toprock, footwork og poses.
Varigheden skal som minimum være på 2 minutter, men man må selvfølgelig godt gentage sekvenser af sin koreografi.
Man skal kunne se, at vi har arbejdet med Labans bevægelsesanalyse (BESS).
Bedømmes med udgangspunkt i følgende underpunkter:
Bevæge jer i takt til musikken (rytmeforståelse)
Bevæge jer i relation til musik og meddansere.
Skabe en interessant koreografi, hvor man kan se at den er opbygget på baggrund Labans bevægelsesanalyse og de elementer vi har arbejdet med i undervisningen (se næste side).
Sørge for at der er sammenhæng og flow i koreografien.
Fremvise ”kvalitet i en bevægelse” og attitude.
Fremstille stilarten i henhold til bevægelseskulturen og musikgenre.
Teoretisk
Eleverne har fokus på lidt om OLs historie, og på en af de nye olympiske discipliner (Breakdance). Herunder har eleverne skulle vide lidt om:
- IOCs stiftere
- Fra de gamle til de moderne olympiske lege
- Hitlers lege i 1936
- OL i politisk modvind
- OL kommercialisering
Derudover, har eleverne via en youtube video lært lidt om historien bag breakdance, og hvordan pointsystemet foregår.
Pensum
Bergholdt, A. (red) (2024), Idrætsportalen, I-bog, Kap: IOC og de moderne olympiske lege
Olympics (2021), Can The Guys Try Breaking?, https://youtu.be/mcWMYEV5xak?si=ktOgSUEqBeoxMOHb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pickleball (Klassiske og nye)
Faglige mål:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområde klassiske og nye idrætter
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Læringsmål:
Eleven skal teknisk (færdigheder) ideelt set
- Kunne holde på battet og have kontrol over bolden
- Kunne udføre slagene serv, grundslag/returnering, dink, flugtning, drop, lob og third shot drop
Eleven skal taktisk (forståelse)
- Kende terminologien og reglerne i pickleball herunder begreberne 'the kitchen' og 'no man's land'
- Kende og udnytte taktikken i pickleball - primært i double
- Kunne reflektere over forskelle og ligheder med andre ketsjer/batspil som tennis, squash, padel, bordtennis og badminton.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performance
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber indenfor træning og idrættens discipliner
-beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
-opnå kropsbevidsthed
-indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
-kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Læringsmål:
- Anvendelse af Labans BESS-koncept til at udvikle en koreografi
- Anvendelse af Labans BESS-koncept til at kunne analysere en koreografi
- At kunne bevæge sig til til musikkens flow og rytme
- At demonstrere kropsbeherskelse i koreograferet dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ultimate (Boldspil)
Faglige mål:
● Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
● Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområde boldspil
● Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Læringsmål:
● Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
● Beherskelse af klappeteknikken og tohåndgribning
● Udføre et cut og modtage discen
● Pivotere og aflevere discen under pres
● Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
● Forståelse for og brug af taktikken stack samt mand-mand forsvar.
● Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
● Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531499709",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531499709",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531499709"
}