Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mikkel Oturai Christensen, Thor Aarøe Mørck
|
Hold
|
f 2022 Idræt C (1f id, 3f id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton
Badminton
Læringsmål
I dette forløb skal eleven kunne:
Kende til slagene serv, clear, drop, netdrop, lob og smash
Være bekendt med reglerne i badminton
Beherske grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Beherske clear og serv (forhånd og baghånd)
Beherske drop, lob og netdrop på et rimeligt niveau
Udføre slagssekvenser (drop, netdrop, lob) hvor det er tydeligt at se hensigten med slagene og have en taktisk forståelse af bolden og egen placering på banen
Redegøre for badminton som en tillært kompleks bevægelse
Fokuspunkter
Slagene: grebet på ketcher, benarbejdet, vægtoverførsel, slagarmens bevægelse
Taktik: placering på banen, bevægelse på banen, placering af bolden på modstanderens bane
Benarbejdet: korrekt udfaldsben, saksebevægelsen, returnering til spilcentrum,
Teori
De basale badmintonregler i single og double
Videomateriale af de forskellige slag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Undervisningsbeskrivelser
Her er linket til oversigter over indhold og formål til de 6 eksamensforløb.
Ultimate, Basket, Hiphop, Pardans, Crossfit, Parkour.
Det er skrevet i en form som eleverne forstår, således at de bedst kan få en forståelse af hvad der forventes i de forskellige discipliner.
Link:
https://drive.google.com/drive/folders/1kQJO3E6ETpsqJj48g96HkhNRbiW774n3?usp=sharing
Teorien til de forskellige forløb er noteres herunder, men findes også i mapperne:
Teori:
Ultimate: Idrætspsykologi - Gyldendal 143-148
Hiphop: BESS konceptet
Parkour: Aerob og Anaerob træning (s.174-182)
Artikel:https://videnskab.dk/krop-sundhed/fri-leg-er-vigtigere-end-organiseret-idraet
Pardans: BESS konceptet + https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-og-gladere/
Basket: Aerob og Anaerob energiomsætning (s.168-173)
Crossfit: C - det er idræt: Styrketræning s.48-54.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531501986",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531501986",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531501986"
}