Holdet x 2022 Idræt C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mia Anna-Lisa Freuchen Olsen, Thomas Strømberg
Hold x 2022 Idræt C (1x id, 2x id, 3x id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Floorball (Ikke eksamensforløb)
Titel 2 Pardans - Salsa og Jive
Titel 3 Parkour  (ikke eksamensforløb)
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Badminton
Titel 6 Hiphop og breakdance
Titel 7 Grundtræning og træningsprojekt
Titel 8 Streetbasket

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Floorball (Ikke eksamensforløb)

Eleverne skal arbejde med indlæring af tekniske og taktiske elementer i mini-floorball, som kobles til et teoretisk fokus på hvordan man præsterer som hold.

Praktiske læringsmål:
Tekniske
- dribling og sikker boldkontrol (altid kontakt mellem blad og bold)
- trækaflevering
- modtagning
- skudformer: trækskud og slagskud.

Elevernes taktiske forståelse og viden skal være indenfor følgende områder:
Offensivt:
- spilbarhed (herunder sikre 2 spilmuligheder)
- bredde og dybde
- spille bolden intentionelt (med vilje)
- Bevægelse før og efter aflevering.
- Benytte v-formation i minifloorball

Defensivt:
- Benytte v-formation i minifloorball
- position: mellem mand og mål (boxplay)

Teoretisk pensum:
DIF (2006), Idrætspsykologi, 1. udgave 1. oplag, Danmarks Idræts-Forbund, s. 26-30.

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pardans - Salsa og Jive

Et forløb over 7 moduler hvor eleverne skifter hold halvvejs i forløbet.
Som afslutning på hver stilart, dvs. i hvert 3 modul, har eleverne ca. 20 min til at egenudvikle en lille serie, som filmes og uploades i egen idrætsmappe. Denne film bruges både som forløbsprøve og til at huske dansen i 3g.

Praktisk pensum
Hvad eleverne overordnet skal kunne efter forløbet:
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. fødders, bens og hoftens placering
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne mindst 6 variationer i de valgte dansegenrer
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en kort rutine for hver af dansene
- Bevægelser i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de 2 gennemgåede danse
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Salsa:
Eleverne skal som minimum kunne udføre:
Basic steps (i åben og lukket fatning), Curarachas, Kryds, Back Break, Åbning i vifte og Underarm turn.
Derudover har eleverne arbejdet med følgende øvelser, som hæver niveauet fra minimum:
Cross body lead, Turn with open break, Craddle og lead.

Jive:
Eleverne skal som minimum kunne udføre:
Basic, Basic go-go, Fallaway rock og underarm turn.
Derudover har eleverne arbejdet med følgende øvelser, som hæver niveauet fra minimum:
Push turn, Walk and kick, Mølle, Hip bump

Teoretisk pensum:
Van Ee, J.E.; Kristensen, L.B.; Wolf, T. (2018), Pardans i Grundbog i idræt C, Gyldendal A/S, s. 24-31.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Parkour (ikke eksamensforløb)

Eleverne har I parkour arbejdet efter følgende læringsmål:

Specifikke læringsmål
• I skal kunne vise minimum 5 forskellige passager/vaults (specifikke bevægelser) til at passere forhindringer.
• I skal kunne vise: Precisions, running precisions, strides samt kunne forklare fokuspunkterne for en god landing.
• I skal kunne lave mindre kombinationer og flows/ruter med ovenstående elementer.
• I skal kunne se muligheder i forhold til at anvende forskellige steder til at lave ovenstående parkour elementer.
• I skal kunne vise forskel på effektive flows (også italesat som dynamiske), og kreative flows (også italesat som rolige flows).
• I skal kunne reflektere over jeres egen praksis og hvorledes i forbedrer jer teknisk.
• I skal kunne reflektere over hvordan teorien kan inddrages til at skabe en følelse af flow experience når I laver parkour.
• I skal kunne forstå teori om arousal/spændingsregulering og inddrage det til at opnå det rette spændingsniveau.

De specifikke bevægelser / Vaults eleverne har været introducere til er nedenstående. De har selv skulle udvælge hvilke de vil arbejde videre på.
Vejrmølle
Sidehop / Side-monkey
Rul over bagdel
Spin
Cat Crawl
Step vault/Safety vault
Lazy vault
Monkey vault
Speed vault
Reverse vault
Dobbelt lazy
Tic-tac
Cat leap
Underbar
Underbar spin
Underbar 360
Pop vault
Climb up
Wall run

Pensum:
Sørensen, J.K & Pöckel, R. (2018), Idræt C – teori i praksis, Systime A/S, 4. udgave, 1. oplag, s. 56-59.
(Arousal)
Strømberg, T. (2021), Flowteori: "Flow experience" i Parkour, https://youtu.be/s9H4BJ3rTOI


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate

Praktisk
Teknisk
- To slags kast(forhånd, baghånd)
- Gribninger(pandekage, to-hånd og enhånds)
- Pivotering
- Cuts(med accelerationer)
- Timing i løb og afleveringer

Taktisk
- Stak
- Sidelinjebølge
- Gøre sig spilbar, og vurdere medspilleres spilbarhed
- Mandsopdækning
- Placering på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb)
- Forståelse for- og brug af taktik i praksis
- Evnen til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet, afhængigt af medspilleres relationelle færdigheder.
- Regler og refleksion over fairplays betydning for spillet.

Teoretisk: Sundhed
Teoretisk
Eleverne har arbejdet med emnet sundhed, hvor de har arbejdet med:
- Hvordan vi definerer sundhed
- Hvad det har betydning for vores sundhed
- Hvilken betydning fysisk aktivitet har for befolkningens sundhed, og hvorfor fysisk aktivitet er noget af det med størst betydning.
- Lært hvordan man laver nye vaner.

Pensum
Nielsen, M. L. m. flere (2023), Begrib idræt C – teori, Praxis Forlag A/S, 1. udgave, 1. oplag 2022 web, kap. 7.1, 7.2 (minus 7.2.3-7.2.6) og 7.4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Badminton

Praktisk
Teknisk:
Lang forhåndsserv
Kort- og lang baghåndsserv
Clear (forhånd)
Drop
Netdrop, fra både forhånd og baghånd
Grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
Grundlæggende benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget  

Taktisk:
Placering på banen
Grundlæggende benarbejde i forhold til nå centrering
Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton  
Basale overvejelser i forhold til at spille modstanderen rundt på banen

Teoretisk
Vi har arbejdet med basal teori for energiomsætning og de fysiologiske og taktiske arbejdskrav i badminton.

Pensum
DGI, LÆR BADMINTONREGLERNE
AT KENDE, https://www.dgi.dk/media/28977/33872_badminton_a4_opsaet_fin.pdf
Strømberg, T. (2019), Energisystemet, https://www.youtube.com/watch?v=GfcORO8HNd0
Van Ee, J.E.; Kristensen, L.B.; Wolf, T. (2018), Grundbog i idræt C, Gyldendal A/S, Kap. 4.2.5 (Fysiologi)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hiphop og breakdance

Forløbet har været brugt som en optakt til elevernes studietur til Paris 2024, hvor der også afholdes OL samme år.

Praktisk
Eleverne er med udgangspunkt i HipHop blevet undervist I: rytmeforståelse, bevæge sig til musik indenfor hiphop-genren og opbygge en gruppe koreografi.

I forhold til at bevæge sig til musik, har vi arbejdet med at eleverne skulle lære følgende dansetrin indenfor toprock, footwork og overgange:
Toprock elementer:
Bounce
Walks
Slide
Step front
Kickball
Walkaround
Step side
Børst støv
Grapewine (træder til siden og det ene ben bagved sig selv)
Fourstep
V-trin
A-trin
Turn med klap
Pose on pose

Footwork elementer:
Hæl til knæ
Hånd til fod
Hook
CC step
Parkour-Flair
3 step
6 step

Nedgang (overgange):
1) Hånd i gulv + fod tilbage,
2) Hop > Front > Skift > Skift,
3) Egen nedgang udviklet I gruppen.

I skal I udarbejde en hiphop koreografi i jeres gruppe, som indeholder toprock, footwork og poses.
Varigheden skal som minimum være på 2 minutter, men man må selvfølgelig godt gentage sekvenser af sin koreografi.
Man skal kunne se, at vi har arbejdet med Labans bevægelsesanalyse (BESS).

Bedømmes med udgangspunkt i følgende underpunkter:
Bevæge jer i takt til musikken (rytmeforståelse)
Bevæge jer i relation til musik og meddansere.
Skabe en interessant koreografi, hvor man kan se at den er opbygget på baggrund Labans bevægelsesanalyse og de elementer vi har arbejdet med i undervisningen (se næste side).
Sørge for at der er sammenhæng og flow i koreografien.
Fremvise ”kvalitet i en bevægelse” og attitude.
Fremstille stilarten i henhold til bevægelseskulturen og musikgenre.

Teoretisk
Eleverne har fokus på lidt om OLs historie, og på en af de nye olympiske discipliner (Breakdance). Herunder har eleverne skulle vide lidt om:
- IOCs stiftere
- Fra de gamle til de moderne olympiske lege
- Hitlers lege i 1936
- OL i politisk modvind
- OL kommercialisering
Derudover, har eleverne via en youtube video lært lidt om historien bag breakdance, og hvordan pointsystemet foregår.

Pensum
Bergholdt, A. (red) (2024), Idrætsportalen, I-bog, Kap: IOC og de moderne olympiske lege
Olympics (2021), Can The Guys Try Breaking?, https://youtu.be/mcWMYEV5xak?si=ktOgSUEqBeoxMOHb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grundtræning og træningsprojekt

I forbindelse med træningsprojektet i 3.g har vi arbejdet med at forbedre konditallet.
Eleverne har arbejdet individuelt med et træningsprojekt, hvor de skulle planlægge eget træningsforløb, testes (bip test), og afslutningsvis afrapportere.

Forløbet har således to spor: elevens eget træningsprojekt hvor målet er at forbedre konditionen, samt i idrætstimerne at kunne gennemføre og udarbejde eget grundtræningsprogram (generelt eller specifikt).

I de første lektioner afprøves forskellige typer programmer hhv. generel grundtræning og idrætsspecifik grundtræning. Undervejs er der fokus på koblingen mellem teori og praksis når det f.eks. kommer til den anaerobe og aerobe energitilførsel, ilttransportkæden, motivation og målsætning. Undervejs i forløbet afprøver eleverne intervalløb.

Elevernes praktiske forståelse af planlægning og gennemførsel af konkrete grundtræningsprogrammer bliver afprøvet og evalueret i undervisningen, og bruges som afsæt til en dialog omkring, hvordan grundtræning kan udføres.

Faglige mål:
Eleven opnår en målbar forbedring i kondition samt tilegner sig færdigheder inden for grundtræning af både teknisk og fysisk karakter.
At eleven er i stand til at skelne mellem et generelt og funktionelt grundtræningsprogram
Gennemføre øvelser og programmer i et forholdsvis højt tempo
Reflektere over egen praksis og koble teori og praksis sammen
Skalere op og ned i øvelser ud fra egne kompetencer og blive udfordret der hvor de er
På baggrund af en start- og en sluttest skal eleverne være i stand til at reflektere over de opnåede resultater og forklare disse.

Ift. udarbejdelsen af eget grundtræningsprogram kan eleven:
-udvælge et fokus for programmet (f.eks. øget muskelstyrke, kondition, større muskeludholdenhed)
-argumentere for varigheden af arbejdsintervaller og pauser
-udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus
-argumentere for musikvalget
-gennemføre eget program både teknisk og fysisk

Teoretisk
Eleverne har arbejdet individuelt med et træningsprojekt, hvor de skulle planlægge eget træningsforløb, testes, og afslutningsvis afrapportere.
Vi har arbejdet med:
- Målsætninger i forbindelse med træningsplanlægning
- Motivation for træning
- Træningsplanlægning: Varighed, mængde, intensitet
- Aerob energiomsætning
- Anaerob energiomsætning
- Kondital (bla. i kobling til bibtest), og evaluering af kondital
- Træningsfysiologi: hjertekredsløbet og blodet
- Kobling af træning til teorien, herunder praktisk undervisning i intervalløb, som lagde op til en teoretisk snak.

Pensum til Grundtræning:
- Opbygning af eget grundtræningsprogram - teori. (Hentet fra Idræt c praxis kap 5, Grundbog i idræt C kap 13, Din idræt C 4.8 Grundtræning.)
- Strømberg, T. (2017), Aerob&Anaerob træning,
https://youtu.be/FIT6a4IQq2Q
Strømberg, T. (2021), Motivation og målsætning - https://youtu.be/HZtUagMSClc

Pensum til Træningsprojekt:
Idræt C - teori i prakis, Estrup m. fl. 2014
Side 42-44 og 96-105 (som frivilligt supplement til nedenstående videoer)
Videoer - Flipped Learning
Strømberg, T. (2021), Motivation og målsætning - Træningsprojektet, https://youtu.be/HZtUagMSClc
Petersen, J. (2016), Træningsplanlægning, https://youtu.be/7USwGTBdurg
Strømberg, T. (2019), Energisystemet, https://www.youtube.com/watch?v=GfcORO8HNd0
Strømberg, T. (2019), Ilttransportkæden, https://youtu.be/8s7LQnK_h9Y
Strømberg, T. (2017), Aerob&Anaerob træning (Træningsprojekt), https://youtu.be/FIT6a4IQq2Q
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Streetbasket

Med udgangspunkt i 3 vs 3 streetbasketball.

Taktisk
●      3v3 basketball - Både i forhold til regler og kamp.
●      Basal forståelse for spacing
●      Forståelse for stop-and-go rytme. Man laver et bevægelsesudfald, og lykkedes det ikke fylder man op igen med blik for spacing.
●      Spilbarhed ved brug af cuts
Fokus på retnings- og temposkift.
Eleverne skal i isolerede øvelser kunne vise give and go - v-cut og backdoor cut
●      En forsimplet gymnasieudgave af basketballregler, i forhold til cylinder osv.

Teknisk
Eleverne skal kunne vise hensigten med følgende isolerede færdigheder:
●      Jumpstop og pivoteringer
●      Igangsætning efter jumpstop (uden at lave skridt)
●      Almindelig dribling med fokus på lavt tyngdepunkt.
Derudover indlæring af mere avancerede driblinger, hvor vi har arbejdet med de 3 driblinger: Crossover, Behind back og between legs.
Herunder retningsskifte og temposkifte.
●      Afleveringer: Brystaflevering og push-aflevering.
●      Skud
●      Lay-up

Teoretisk:
Evnen til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet, afhængigt af medspilleres relationelle færdigheder. Teori om relationelle færdigheder samt Tuckmanns teamstadiemodel: forming, storming, norming og performing.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer