Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet f 2022 Historie A - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Sabina Puris
Hold
f 2022 Historie A (
2f HI
,
3f HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
materiale
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
materiale
Indhold
Kernestof:
Antikken.pptx
Se denne video, og tag noter til den:)
Brug og misbrug af antikken
Historiebrug
Rumours Lizzo.docx
historiebrug.pdf
Lizzo - Rumors feat. Cardi B [Official Video]
antikken fokus 1.pdf
antikken kilder
antikken kilder.pdf
Værktøjskasser.pdf
sport+KVINDELIV I grækenland.pdf
I er færdige med en komparativ og kildekritisk analyse af lovprisning og kritik af kamplegene
opdragelse i sparta.docx
DRTV - Colosseums blodige historie: Gladiatrixen
troy 1 t 3 min
Antikken afrundning
Middelalder- intro
Middelalderen.ppt
Periodisering- moderne revision af forældet opfattelse af 1000 års mørke
Lars Peter Visti Hansen - Hvad er korstog og hvad er hellig krig.pdf
Læs til side 23(pdf 10)sider hjemme om Vesteuropa i tiden inden korstogene- husk at skrive egne noterLars Peter Visti Hansen, kap. 2-4.pdf..pdf
Pave Urban 2Ôs tale - Grundbog til historie, 2000, s.138-141.pdf.pdf
Læs til side 23(pdf 10)sider hjemme om Vesteuropa i tiden inden korstogene- husk at skrive egne noter
Vi læser kapitel 3 om Byzans
Arbejdsspørgsmål til kapitel 1 og 2.docx
Læs kapitel 4 hjemme"Mellemøsten i tiden før korstogene" s 37-43
Umars pagt.pdf.pdf
Folkekorstoget - Jõdeforfõlgelser og Folkekorstogets endeligt, 1096.pdf.pdf
Korstogene.doc Se på dette som lektie
Jerusamlems erobring.pdf
Læs dette som lektie
Korstoge_Visti-Hansen_kap_7-12.PDF
Vi gennemgår jeres billeder og læser de to sidste kilder om muslimernes opfattelse af korstogene
Vi hører den sidste fremlæggelse af korstogsmalerier, vi afslutter vores kildekritik af de to sidste kilder om muslimernes syn på korsfarerne og så læser vi om kollektiv erindring
Læs side 136-138(kapitel 12) som lektie
Afsnit
husk at tage underskrevne rejsetilladelser med, og læs det vedhæftede
reformation og renæssance.pdf
Husk rejsetilladelser
fyrsten.pdf
Fremstillingen og opfattelsen af Luther.docx
reformationen kvinders rolle.pdf
hekseprocesser .pdf
hekse sp.docx
Reform af Islam.docx
Vi fortsætter med artiklen "Reform af Islam"
Reformation afrunding
Læs side 9-16(kapitlet indtil kilderne)
Læs hele pdf'en også kilderne
Video: How Islamic Architecture Shaped Europe by Diana Darke - Muslim Heritage
oplysningstiden kap 3.pdf
12 bygninger i Danmark der trækker spor til vores tid som slavenation
læs kapitel 4
Læs kilderne til kapitel 4
Læs både kapitlet og kilderne som lektie
Kapitel 8.pdf kapitel 8
Husk at læse hele kapitlet hjemme- dog ikke kilderneKapitel 9.pdf
lektie- I læser hele
Vi ser filmen "En kongelig affære"kapitel 11.pdf
filmen "En kongelig affære"
Nationale identiteter
Danmarks trøst
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nfs-grundtvig-danmarks-troest-1820https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nfs-grundtvig-danmarks-troest-1820
danmarkshistorien.dk
nationale identiteter.pptx
Bjõrn Matsen - Byggesten i den nationale identitet.pdf
1864 gav danskerne mindreværdskompleks.docx
Danskhed er en moderne opfindelse.docx
fokuspunkter til fodboldteksten.docx
nationalisme og fodbold.docx
forestillede fællesskaber fokuspunkter.docx
imagined communities.pdf
v-ordet.docx
Lektie- I skal finde en kilde hjemmefra som I kan knytte til forløbet national identitet, I skal også have begyndt at analyser kilden historiefagligt, så I er klar til at fremlægge 20 min efter modulets start
resten fremlægger
National identitet USA.pdf
Lektie- I arbejder videre med problemstillinger til kilderne om den amerikanske identitet- I får en halv time i modulet til at blive færdige- hvorefter vi analyserer kilderne i plenum og snakker om gode problemstillinger
Problemformulering og problemstillinger - Historisk Metode.pdf
Ideologiernes kamp- Den Kolde Krig
Den kolde krig - overblik - af Sõren H. Rasmussen.pdf
Læs hele pdfen hjemmefra
Berlinblokaden 1948-49 - opfattelser.pdf.pdf
USA vs USSR Fight! The Cold War: Crash Course World History #39
I har læst og lavet kildekritisk analyse af de to kilder
Atlantpagten 4. april 1949.pdf.pdf
I skal læse begge kilderne hjemme- marker de vigtigste steder i begge teksterWarzawa-pagten 1955.pdf.pdf Atlantpagten 4. april 1949.pdf.pdf
Kort - Warszawa og Atlantpagtens medlemmer - Bryld, Verden efter 1914, 2006, s. 160.pdf.pdf
Marshallplanen 1947.pdf.pdf
Marshallplanen 1947.pdf.pdf Lektie- svar på spørgsmålene(alle undtagen spørgsmål nr 2)
MacArthur om Koreakrigen - 1951.pdf.pdf
Sovjets opfattelse af Marshallplanen.pdf.pdf
Læs kilden færdig og svar på spørgsmålene hjemme
Berlinmuren 1961 - opfattelser.pdf.pdf
Undersøg hvad Fukuyamas teori går ud på( find selv information på nettet)- skriv 5-10 linier om det.
cubakrisen
Kilder til Cubakrisen okt. 1962.pdf
Cubakrisen
Ukraine vs. Rusland
1.Alle grupper læser s 4-11 i den vedhæftede pdf
kold-krig-og-kiksekage-002-1.pdf
The Kitchen Debate
fremlæggelser
Læs den vedhæftede pdf fil som lektie- vi læser linket sammen så det er ikke lektie
Why did Russia invade Ukraine? - Transforming Society
krigen i Ukraine årsager.docx
opsamling- Holocaust og Folkedrab
srp i historie
Læs hjemme- Læs den vedhæftede pdf-fil om Holocaust og folkedrab- den forklarer de begreber vi arbejdede med i sidste modul
folkedrab.pdf
Jeg hedder Arlette - og jeg overlevede Auschwitz
kapitel 2- stantons ti stadier
Se dette som lektie
DRTV - Deadline: Den hårrejsende hverdag på Vestbredden
Hjemmearbejde- læs kapitel fem- frem til kilderne, dem skal I ikke læse
Læs kapitel 7 som lektie
se denne dokumentar- og forklar - forklar hvordan lærer danner et fællesskab, hvordan hun symboliserer, diskriminerer og dehumaniserer- hvordan straffer og bellønner hun?
Læs kapitel 8 som lektie
SS- læge.pdf
Ondskabens vej fra Afrika til Auschwitz - Kristeligt Dagblad.pdf
Læs hele kapitel 10 som lektie
kap 19.pdf
I vælger et folkedrab som i laver en video om- i videoen skal I forklare baggrunden for folkedrabet- redegøre i 7-10 minutter, og finde en kilde som i analyserere i 10 minutter- i jeres analyse skal i være kildekritiske, forklare hvilket stadie(Stant
Jeres analyser er oploadet her, nederst i dokumentet Titel vi afslutter folkedrabs forløbet.
The Israel-Palestine conflict: a brief, simple history
Se denne dokumentar som lektie og skriv en tidlinie med vigtige begivenheder og vigtige aktører
baggrundsviden.pdf
Læs den vedhæftede pdf som lektie og se linket
Uafhængighedskrig og Sinaikrig.pdf
fire kilder fra før isr.docx
kilder.pdf
Se videon som lektie
sidst læste vi FN's dselingsplan-(hvis I ikke har læst kilden- skal I læse den) nu arbejder vi med 1947-1948
lektie- læs de første 10 sider af pdfen om de jødiske grupperinger
Virtuelt modul-
Lektie: Undersøg følgende;
Nekrolog.docx
24. februar er der en demonstration ved Mærsk- find fire forskellige kilder og besvar følgende spørgsmål:
Læs teksten som lektie- understreg vigtige dele- tænk på nogle kildekritiske begreber der er brugbare- skriv ned hvorfor og find eksempler på historiebrug
vores spørgsmål.docx
Prøveeksamenssæt - De slavegjorte - fra oldtid til nutid.docx
I skal være klar til at fremlægge jeres problemstillinger og analyser og svare på spørgsmål.
Læs eksamenssættet hjemme- og undersøg om I kan opstille nogle problemstillinger, og om I kan inddrage noget fra undervisningen
Lektie- Læs eksamenstræninggssættet og opstil to til tre problemstillinger
Problemformulering og problemstillinger - Historisk Metode (5).pdf
Historie-Taksonomi (1).docx
renæssance og reformation- eksamenstræning.docx
Læs og forbered to- tre problemstillinger
Oplysningstid - revolution - menneskrettigheder - eksamenspakke efter 2017-reform (1).pdf
Forbered 2-3 problemstillinger
Tema 5 - Er vikingetiden en konstruktion.pdf
Forbered et oplæg på ca 8-10 min
Eksamenssæt - Den Kolde Krig_(1).docx
eksamensforberedelse
Besættelsen.pdf
sidste modul
3.f undervisningsbeskrivelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 105
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531529824", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531529824", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51531529824" }