Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet b 2022 Oldtidskundskab C - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Charlotte Keck
Hold
b 2022 Oldtidskundskab C (
3b ol
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
De olympiske lege - sport i antikken og i dag
Titel 2
Mytologi Jordens og menneskenes skabelse
Titel 3
Filosofi
Titel 4
Græsk tragedie
Titel 5
Græsk og romersk skulptur
Titel 6
Forløb#3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
De olympiske lege - sport i antikken og i dag
Vi starter i anledning af de olympiske lege årets oldtidskundskabsundervisning i juli 2024 og kigger på ligheder og forskelle mellem de moderne og de antikke lege. Ved forløbets slutning kender eleverne til, hvorfor Coubertin grundlagde de nye lege, hvad man tog med fra antikken, og hvordan legene i Hitlertyskland blev afviklet.
De ved noget om "hvidvaskning" af antikken. De ved at lege i antikken blev dyrket som gravlege (Iliaden), for at ære gæster (Odysséen) og generelt til gudernes ære.
De har dannet sig et overblik over de olympiske guder i form af fremlæggelser, og de kender til det homeriske spørgsmål og de homeriske stiltræk.
Læste antikke tekster (kernetekster)
Iliadens 23. sang vers 700-793 3 sider
Odysséens 8. sang vers 1-45
Odysséens 8. sang vers 83-255 6 sider
Bacchylides fra Keos: "Olympisk sejrssang" 1 side
Indhold
Kernestof:
Se The Try Guys og skriv noter i kompendiet.
Lav din gudefremlæggelse færdig
Læs resumé af Homers Iliade
Eposets karakteristiske træk
Samme lektie som sidst.
Til arbejde i modulet:Husk dit kompendium - Vi skal læse uddraget af Iliaden om legene ved Patroklos' begravelse.
Til arbejde i modulet:Læs Uddraget af Iliadens XXIII sang vers 700-793 og besvar arbejdsspørgsmålene. Det er en del af kompendiet.
Hvis I har mere tid så kig på vores episke præsentation. Mangler der nogle klassekammerater, så find ud af at lave dem.
Odysséen | Paideia
De olympiske heltes riger fra Paideia
Odysséen Resumé af 8. sang | Oldportalen
Læs Odysséens 8. sang vers 83-157 og besvar spørgsmål 1-12
Læs Odysséens 8. sang vers158-255 og besvar spørgsmål 13-27
Olympisk sejrssang (7).docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mytologi Jordens og menneskenes skabelse
Antikke tekster:
Hesiod, Theogonien: 1. sang vers 154-210, "Uranos, Gaia og Kronos"
1. sang vers 453-506 "Kronos, Rheia og Zeus"
Hesiod: Værker og dage: 1. sang vers 42-105
Ovids Metamorfoser: 1. sang vers 1-150 "Verdensaldrene"
15. sang vers 60-142 "Det vegetariske budskab"
Supplerende tekster:
Percy Jackson og Lyntyven
Stephen Fry: "Ud af kaos", "Den første orden",
"Den anden orden", "Gaias hævn",
Mythos ss. 17-24
(Rhea), "Seglen", ss. 27-30
Apollodor: Deukalions slægt, Mytekredsen, Apollodors
kilder, Prometheus, Deukalion og Pyrrha
i Paideia
Oldportalen. Fortællemønstre og fællestræk, prometheus-
myten efter antikken
Videoer om myter med Christian Gorm Thortzen
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:
Percy Jackson og Lyntyven Blockbuster
Vi nåede til en time og fire minutter.
Percy Jackson arbejdsspørgsmål.docx
Til arbejde i modulet:
Forslag til SRP med old.pdf
Brugen af myterne i antikken | Oldportalen
Hesiod: Theogonien
Besvar de redegørende spørgsmål til gårsdagens tekst uddraget af Theogonien.
Hesiod Uddrag af Theogonien vers 453-506.docx
Læs tekstuddraget, så du kan genfortælle historien om, hvordan Zeus bliver gudernes konge.
Genrer og forfattere
Hesiod | Oldportalen
Afsnit
Lektier:
Til brug i modulet: Deukalions slægt | Oldportalen
Spørgsmål til Prometheus og menneskets skabelse.docx
Hesiod: Værker og dage | Oldportalen
Pandoramyten hos Hesiod spørgsmål.docx
Til brug i modulet og lektie til næste gang:
Lektier: Læs s.1 - 3 her:Verdensaldermyten i Ovids Metamorfoser.docx
Hesiod Verdensalderslægterne Redegørelse.docx
Verdensaldermyten i Ovids Metamorfoser.docx Lektier! Læs side 4-8
Arbejdsspørgsmål til Metamorfoserne 1. sang vers 1-150 (8).docx
Lav de redegørende og analyserende spørgsmål til Verdensaldermyten færdige.
Det vegetariske budskab (2).pdf Til brug i modulet
Det vegetariske budskab arbejdsspørgsmål 3b.docx
Besvar de analyserende spørgsmål 5,6 og 7
Hvilket forløb skal vi fortsætte med? Politisk filosofi? Moralfilosofi? Skulptur?Jeg ridser det klarere op i modulet.
Saturnaliefesten
Platon: Staten (uddrag) | Introduktion
Solbilledet og Linjebilledet (6. bog) | Oldportalen
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Filosofi
Indhold
Kernestof:
Platons hulelignelse - tegnefilm
Platon | Paideia
Til brug i modulet
Spørgsmaal til Hulebilledet fra Staten.docx
the allegory of the cave in clay - Google-søgning
Arbejdsspørgsmål til hulelignelsen - anden læsning.docx
I antikken var sjælen nøgle til det gode liv
Hulebilledet (7. bog) | Oldportalen
I næste modul får vi besøgselever, så det er planen, at I kan fortælle dem om hulelignelsen og forklare fagbegreber. Hav især fokus på synet på ondskab i antikken.
Platons hulelignelse
10 gode råd fra filosofien (15).docx Læs det igennem. Vi skal lave snak og byt om det.
Perspektiveringstekst: Hyrdinden og skorstensfejeren, H.C. Andersen.pdf
Eksamenstekst:Hulebilledet prøveeksamen Platon Staten 7. bog 516c - 517b.docx
241008 vejledning oldtidskundskab c stx 2024.pdf
Seneca om Vrede
Seneca on Anger arbejdsspørgsmål.docx
Stoicismen | Paideia
Seneca brev 13 (8).pdf
Til brug i moduletSpørgsmål til Seneca epistula XIII.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Græsk tragedie
Indhold
Kernestof:
Til brug i modulet:Bacchus
Sofokles Antigone.pdf
Vi arbejder videre med s.105 til 116 i løbet af de kommende moduler. I dag arbejder vi med teaterlæsning af s.11-28. Det er det eneste vi når.
Vi arbejdede med fagbegreber fra Paideia - "Dionysos-teateret"
Læs s.43-65. Stykket ligger på modulet d.3.3.
Ancient Greek Theatre Masks DIY
Cognitive Science and Ancient Greek Drama
Filmen er lånt til jer på CFU. Log på med dit unilogin.
Spørgsmål til The greatest show on earth.docx
Spørgsmålene til The greatest show on Earth
Værkanalyse | Oldportalen
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Græsk og romersk skulptur
Indhold
Kernestof:
Skulpturgennemgang revideret v. RY & CH (2).pptx
Minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk tid (ca. 2000-480 f.Kr.) | Paideia
Tidlig klassisk tid
Højklassisk tid 450-400 f.Kr. | Paideia
Senklassisk tid - Paideia
Hellenistisk tid - Paideia
Romersk tid - Paideia
Træning i skulpturanalyse | Oldportalen
Skulpturfremlæggelser
Oldportalen oversigt over kunst
De af jer der har fremlagt skal lægge jeres power point i drev i mappen Jeres power points om skulptur
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564346860", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564346860", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564346860" }