Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jens Xenius Rasmussen
|
Hold
|
d 2022 Oldtidskundskab C (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + græske/romerske guder.
Oldportalen:
Græske guder/romerske guder: Antropomorfe guder. Gudernes virke.
1) URANOS, GAIA, KRONOS + RHEIA.
2) ZEUS/JUPITER + HERA/JUNO..
3) DEMETER/CERES, HADES/PLUTO + PERSEFONE/PROSERPINA.
4) POSEIDON/NEPTUNUS, HESTIA/VESTA + HERMES/MERCURIUS.
5) HEFAISTOS/VULCANUS, AFRODITE/VENUS + ARES/MARS.
6) ARTEMIS/DIANA + APOLLON/APOLLO.
7) ATHENE/MINERVA + DIONYSOS/BACCHUS.
+ EROS/AMOR.
Film: Percy Jackson.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulptur.
Udvalgte skulpturer fra følgende perioder; (Oldportalen):
Arkaisk;
Tidlig klassisk;
Højklassisk;
Senklassisk;
Hellenistisk;
Romersk (Julisk-claudisk dynasti).
Skulpturgennemgang v. RY & CH (1)(2) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1).pptx
Ekskursion til Glyptoteket.
Analyse af antik skulptur med fokus på de forskellige perioders karakteristika, samt det antikke formsprog i efterantikke skulpturer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Romersk litteratur.
Oldportalen:
Antik tekst:
Epos:
Ovid: Metamorfoserne:
Pygmalion;
Pyramus og Thisbe;
Apollon og Daphne;
Ekko og Narcissus;
Icarus;
Verdens skabelse.
Sekundær litt::
Ovid
Ovid og den augustæiske revolution
Ovid landsforvises
Ovids værker
Værkanalyse
Fokus på kærlighed, forvandlinger samt episke stiltræk:
Epiteter (smykkende adjektiver);
Formelvers;
Homeriske lignelser;
Digression og tingsbeskrivelser.
Begreber:
Hybris;
Nemesis.
Perspektivtekst:
Illa Christensen: Kvinden, 1884
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Epos: Homer: Odysséen: 11. sang.
Oldportalen:
Antik tekst:
Epos:
Homer: Odysséen: 11. sang.
Fokus på dødsopfattelse og ritualer, samt episke træk:
Daktyliske heksametre;
Epiteter (smykkende adjektiver);
Formelvers;
Homeriske lignelser;
Digression og tingsbeskrivelser;
Patronymer.
Begreber:
Ære og ideal.
Kléos; Timé;
Areté.
Do ut des;
Antropomorfe guder;
Teofani.
Hybris;
Ate;
Nemesis;
Moira.
Oldportalen:
Sekundær litt.:
Epos;
Det homeriske spørgsmål;
Homers digte og mundtlig digtning;
De kykliske digte;
Den historiske ramme;
Homerfortolkningen i antikken.
Perspektiv:
Film:
E. + J. Coen: O Brother, Where Art Thou?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Drama: Sofokles: Antigone.
Oldportalen:
Antik tekst:
Sofokles: Antigone.
Oldportalen:
Sekundær litt.:
Tragediens historie.
Temaer i tragedierne:
Tragedien i samtiden
Tragedie og religion
Samfund, familie og individ
Tragedie og politik
Tragediens opbygning
Værkanalyse.
Introduktion
Oversætterens indføring til tragedien
Tragediens personer
Drama
Dramaet som genre
De dramatiske festivaler
Konkurrenceelementet
Dionysos-teatret
Begreber:
Parodos;
Epeisodion;
Stasimon;
Kommos;
Exodos.
Den implicerede og den empiriske tilskuer/modtager
Monolog;
Dialog;
Stikomyti;
Deus ex machina;
Polis;
Oikos;
Tragisk ironi;
Peripeti;
Anagnorisis.
Ære og ideal;
Kléos;
Timé;
Areté.
Hybris;
Ate;
Nemesis;
Moira.
Fokus på skyldsproblematik, skæbne, magtforhold, samt polis over for oikos.
Perspektivering:
Forestilling: Teater Zebu: Antigone.
Fokus på Moira osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Filosofi: Platon.
Oldportalen:
Antikke tekster:
Platon: Staten (uddrag):
Hulelignelsen;
Solbilledet og Linjebilledet.
Platon:Menon:
Slavebilledet og teorien om generindring.
Begreber:
Former (Idéerne);
Enkeltting (Fænomenerne);
Den maieutiske metode:
Dualisme;
Rammefortælling;
Dialogformen;
Daimon;
Areté (Dygtighed);
Det gode;
Etik;
Kardinaldyderne: Mod, selvbeherskelse, retfærdighed + visdom.
Doxa;
Aporia;
Episteme;
Anamnese
Oldportalen:
Sekundær litt.:
Sokrates i Platons værker:
Det sokratiske problem
Sokrates' guddommelige stemme
Hvad er et godt menneske?
Symposion - erotisk filosofi
Forførelse og begær efter visdom
Sokrates' ironi og ikke-viden
Sokrates' spørgeteknik
Sokrates i Platons værker: Sokrates spørger efter en definition.
Sokrates bringer sine samtalepartnere i vildrede (apori)
Sokrates forsøger sammen med sin samtalepartner at blive klogere (den maieutiske metode)
Værdikampen: Tradition, sofister og Sokrates:
De traditionelle værdier
Sofisterne og værdikampen
Sokrates og værdikampen
Platons dualisme: Form og enkeltting:
Hvad er en enkeltting?
Platons problem med enkeltting
Hvad er formerne for noget?
Formerne er..
Værkanalyse
Dialogformen får dig til at tænke selv
Fiktion og dokumentar
Dialogernes opbygning
Metatekstuelle og mytiske passager
Perpektiveringer:
Oldportalen:
El Greco: Grev Orgaz’ begravelse.
William Blake (1757-1827): "The soul hovering over the body reluctantly parting with life."
Caspar David Friedrich (1774-1840): Vandreren over tågehavet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564363710",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564363710",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564363710"
}