Københavns åbne Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Københavns åbne Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet x 2022 Oldtidskundskab C - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau
Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Charlotte Keck
Hold
x 2022 Oldtidskundskab C (
3x ol
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 De olympiske lege
Titel 2
Forløb#2 Historiografi
Titel 3
Forløb#3 Demokrati og filosofi
Titel 4
Forløb#4 Græsk tragedie Antigone
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 De olympiske lege
Vi starter i anledning af de olympiske lege årets oldtidskundskabsundervisning i juli 2024 og kigger på ligheder og forskelle mellem de moderne og de antikke lege. Ved forløbets slutning kender eleverne til, hvorfor Coubertin grundlagde de nye lege, hvad man tog med fra antikken, og hvordan legene i Hitlertyskland blev afviklet.
De ved noget om "hvidvaskning" af antikken. De ved at lege i antikken blev dyrket som gravlege (Iliaden), for at ære gæster (Odysséen) og generelt til gudernes ære.
De har dannet sig et overblik over de olympiske guder i form af fremlæggelser, og de kender til det homeriske spørgsmål og de homeriske stiltræk.
Læste antikke tekster (kernetekster)
Iliadens 23. sang vers 700-793 3 sider
Odysséens 8. sang vers 1-45
Odysséens 8. sang vers 83-255 6 sider
Bacchylides fra Keos: "Olympisk sejrssang" 1 side
Indhold
Kernestof:
Kort resumé af Iliaden fra oldportalen:
Læs uddraget af Iliadens 23.sang færdigt og besvar arbejdsspørgsmålene. Du finder det i kompendiet.
Vi arbejder med uddrag af Odysséens 8. sang
Læs de først 45 verslinjer af Odysséens 8. sang
Mange ting i old-drevet er blevet slettet. Der ligger ingen gudefremlæggelser. Sørg for at have dem parat, så vi kan få dem lagt ind i løbet af modulet.
Til brug i modulet:Odysséens 8.sang vers 83-255. Det står i kompendiet. Du kan også finde det på Oldportalen.
Lektie: Læs sejrssangen/oden og besvar de redegørende spørgsmål.
23. sang | Oldportalen
Til brug i modulet:
Til brug ved karaktersamtale:
Supplerende stof:
Læs "Sport til gudernes ære" og se "The try guys" (du kan godt zappe i den, hvis du synes den er langtrukken) og tag noter til brug i klassen.
De olympiske lege
Læs om Homers Iliade i grundbogen Paideia
Disse links er gode til guderne:
Lav en præsentation af dig selv eller din makker, hvor du bruger epitet, homerisk lignelse og patronymikon
Melisk poesi | Paideia
Stilistiske figurer
Lektier! Denne viden mangler I om De homeriske eper:Det homeriske spørgsmål | Paideia
Eposets karakteristiske træk | Paideia
Har der været en trojansk krig? | Paideia
Moira | Paideia
Homer og helteeposet | Paideia
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Historiografi
Vi arbejder med overgangen fra mythos til logos. Homers mytologiske beskrivelser af Den trojanske krig sættes i perspektiv af Herodot, som opfinder historiografien og indfører kriterier som autopsi og kildeangivelser. Herodot arbejder dog stadig med begreber som moira, hybris, ate og nemesis som forklaringer på historiens gang.
Vi arbejder med perserkrigene ud fra filmen "300 - The rise of an empire" og
kigger på det athenske demokrati under Den peloponnesiske krig, som det ses i Perikles' gravtale, der er nedskrevet af historikeren Thukydid.
Læste antikke tekster:
Herodot: "Kong Kroisos" stk 1-14, stk. 26-56 og 85-91, uddrag af 1. bog
20 sider
Herodot: 7. bog stk 140-145. Om oraklets svar på athenernes spørgsmål om hvordan det vil gå deres by, når perserne kommer.
2 sider
Indhold
Kernestof:
Kong Kroisos.pdf
Herodot7.kap.140.jpg
Har der været en trojansk krig?
Perserkrigene | Oldportalen
Den Peloponnesiske Krig | Oldportalen
De tre store krige arbejdsspørgsmål.docx
Antik tidslinje revideret.docx
Supplerende stof:
Se dokumentarfilmen færdig og besvar spørgsmålene.
Til brug ved karaktersamtale:
Orienter dig om historiografi i Paideia:
Videnskab og overgangen fra mytos til logos | Paideia
Den tidligste historiografi – Homer og Hesiod | Paideia
Herodot | Paideia
Herodots metode og stil | Paideia
Arbejdet i modulet:De første 45 minutter læser grupperne på deres del af teksterne fra Paideia.De sidste 45 minutter gås i matrixgrupper, hvor I fremlægger jeres stof for hinanden.Gruppe A (dig der var nummer 1 i din oprindelige gruppe), Gruppe b (di
3x grupper til historiografi.docx
Forslag til SRP med old.pdf
Se dokumentarfilmen - nu ved du hvordan du kan se den.
Til brug i modulet:
Læs "Kong Kroisos" stk. 1-14
Læs stykke 26-33 (inkl.)
Arbejdsspørgsmål til brug i modulet:Arbejdsspørgsmål til Kong Kroisos stk. 26-33.docx
Læs Herodot "Kong Kroisos" stk. 34-56
Til arbejde i modulet:Arbejdsspørgsmål til Kong Kroisos stk. 34-56.docx
Samtidig laves oldgræsk julepynt ;-)Og der bliver kage fra Toke.
Besvar alle spørgsmål til afsnit 34-56!Arbejdsspørgsmål til Kong Kroisos stk. 34-56.docx
Kong Kroisos.pdf
Til arbejde i modulet:Arbejdsspørgsmål til Kong Kroisos stk. 85-91.docx
Lav en lille video, hvor du laver:
Lav så den vlog om Kroisos! Husk at arbejde med fagbegreber og gøre rede for, hvilke mythos og logos-træk, der er i Herodots historieskrivning.
Læs om perserkrigene i Paideia herHerodot | Paideia
Når I er færdige med jeres vlog kan I kigge på lektien til næste gang. Den ligger på modulet d.16.12.
Læs de vedhæftede kapitler 140-145 fra Herodots 7. bog. De handler om oraklets svar på athenernes spørgsmål om hvordan det vil gå deres by, når perserne kommer.Hvad siger oraklet der vil ske? Hvad beslutter athenerne sig for at gøre?
Clifford Geetrtz.pdf
Rise of an empire - refleksionsark.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Demokrati og filosofi
Vi arbejder med Perikles' gravtale og analyserer dens beskrivelse af demokratiet. Den sammenlignes med uddrag af Pseudo-Xenofons tekst "Om athenernes Statsforfatning ("Den gamle oligark".
Derefter arbejder vi med Platons politiske filosofi i hans store værk Staten ("Hulebilledet").
Når det kommer til romerne læser vi om, hvordan romerne slap af med kongedømmet i Livius´ om voldtægten af Lucretia. Vi kigger også på afslutningen på republikken som den beskrives af Sueton.
Indhold
Kernestof:
Se filmen The greatest show on earth (Demokrater). Den er lånt til jer på CFU. Log ind med dit uni-login.
Spørgsmål til The greatest show on earth.docx
Thukydid | Paideia
Test historiografi 3x.docx
Perikles" Gravtale (2. bog, kap 34-46) | Oldportalen Læs så meget du kan på en halv time og besvar de første fire spørgsmål på arbejdspapiret.
Arbejdsspørgsmål til Perikles_ Gravtale stk. 35-46 3b.docx
Retorik hos grækerne | Paideia
Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning | Oldportalen
Perikles" Gravtale (2. bog, kap 34-46) | Oldportalen
Thukydid | Paideia styreformer
Jacob Christian Eriksen, "Uoplyste borgere bør ikke have stemmeret", 29. oktober 2016 i Politiken
Filosofi hos grækerne | Paideia
Sokrates | Paideia
Platon | Paideia
Platons hulelignelse
Hvad tænker du om videoen? Kan vi bruge den til noget i dag?
Hulebilledet (7. bog) | OldportalenTil brug i modulet
Spørgsmaal til Hulebilledet fra Staten.docx Til brug i modulet
Tarquinius Superbus og Lucretia (1. bog, kapitel 57-60) | Oldportalen
Arbejdsspørgsmål til hulelignelsen - anden læsning (1).docx
Gruppe 1
Livius | Oldportalen
Til brug i modulet:
Gruppearbejde om Lucretia.docx
Gruppearbejde om Tarquinius Superbus og Lucretia
Navn og gruppe:
Læs jeres noter fra modulet 3/3!
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Græsk tragedie Antigone
Vi læser Sofokles tragedie "Antigone" og ser teater Zebus forestilling. Vi perspektiverer til aktuelle problematikker om valget mellem statens love og egen samvittighed.
Indhold
Kernestof:
caesar.htm
Divus Julius - uddrag af Svetons kejserbiografi.docx Til brug i modulet.
Divus Julius - uddrag af Svetons kejserbiografi (1).docx
The Ides Of March I Oxford Open Learning
Drabet på Cæsar
Sveton Cæsar stk. 87-89.
Fremlæggelser om Cæsar - grupperne fra forrige gang fremlægger om Cæsars liv.
Husk dine noter til filmen "The greatest show on earth" fra modulet d.5.1.
Sofokles Antigone.pdf
Cognitive Science and Ancient Greek Drama
Ancient Greek Theatre Masks DIY
Læs Antigone færdig.
Antigone arbejdsspørgsmål.docx
Skulpturgennemgang revideret v. RY & CH (2).pptx
Minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk tid (ca. 2000-480 f.Kr.) | Paideia
Tidlig klassisk tid 480-450 f.Kr. | Paideia
Højklassisk tid 450-400 f.Kr. | Paideia
Træning i skulpturanalyse | Oldportalen
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564367375", "T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564367375", "H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51564367375" }