Holdet x 2022 Oldtidskundskab C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Charlotte Keck
Hold x 2022 Oldtidskundskab C (3x ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 De olympiske lege
Titel 2 Forløb#2 Historiografi
Titel 3 Forløb#3 Demokrati og filosofi
Titel 4 Forløb#4 Græsk tragedie Antigone

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 De olympiske lege

Vi starter i anledning af de olympiske lege årets oldtidskundskabsundervisning i juli 2024 og kigger på ligheder og forskelle mellem de moderne og de antikke lege. Ved forløbets slutning kender eleverne til, hvorfor Coubertin grundlagde de nye lege, hvad man tog med fra antikken, og hvordan legene i Hitlertyskland blev afviklet.
De ved noget om "hvidvaskning" af antikken. De ved at lege i antikken blev dyrket som gravlege (Iliaden), for at ære gæster (Odysséen) og generelt til gudernes ære.
De har dannet sig et overblik over de olympiske guder i form af fremlæggelser, og de kender til det homeriske spørgsmål og de homeriske stiltræk.

Læste antikke tekster (kernetekster)
Iliadens 23. sang vers 700-793                          3 sider
Odysséens 8. sang vers 1-45
Odysséens 8. sang vers 83-255                         6 sider
Bacchylides fra Keos: "Olympisk sejrssang"      1 side
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Historiografi

Vi arbejder med overgangen fra mythos til logos. Homers mytologiske beskrivelser af Den trojanske krig sættes i perspektiv af Herodot, som  opfinder historiografien og indfører kriterier som autopsi og kildeangivelser. Herodot arbejder dog stadig med begreber som moira, hybris, ate og nemesis som forklaringer på historiens gang.
Vi arbejder med perserkrigene ud fra filmen "300 - The rise of an empire" og
kigger på det athenske demokrati under Den peloponnesiske krig, som det ses i Perikles' gravtale, der er nedskrevet af historikeren Thukydid.

Læste antikke tekster:
Herodot: "Kong Kroisos" stk 1-14, stk. 26-56 og 85-91, uddrag af 1. bog
20 sider
Herodot: 7. bog stk 140-145. Om oraklets svar på athenernes spørgsmål om hvordan det vil gå deres by, når perserne kommer.
2 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Demokrati og filosofi

Vi arbejder med Perikles' gravtale og analyserer dens beskrivelse af demokratiet. Den sammenlignes med uddrag af Pseudo-Xenofons tekst "Om athenernes Statsforfatning ("Den gamle oligark".
Derefter arbejder vi med Platons politiske filosofi i hans store værk Staten ("Hulebilledet").
Når det kommer til romerne læser vi om, hvordan romerne slap af med kongedømmet i Livius´ om voldtægten af Lucretia. Vi kigger også på afslutningen på republikken som den beskrives af Sueton.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer