Holdet z 2022 Oldtidskundskab C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Charlotte Keck
Hold z 2022 Oldtidskundskab C (3z ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse
Titel 2 Forløb#1 Sport i antikken
Titel 3 Forløb#4 Græsk og romersk skulptur
Titel 4 Forløb#2 Historiografi
Titel 5 Forløb#3 Hellenistisk filosofi hos romerne
Titel 6 Forløb#5 græsk tragedie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 43,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 Sport i antikken

Vi starter i anledning af de olympiske lege årets oldtidskundskabsundervisning i juli 2024 og kigger på ligheder og forskelle mellem de moderne og de antikke lege. Ved forløbets slutning kender eleverne til, hvorfor Coubertin grundlagde de nye lege, hvad man tog med fra antikken, og hvordan legene i Hitlertyskland blev afviklet.
De ved noget om "hvidvaskning" af antikken. De ved at sportslege i antikken blev dyrket som gravlege (Iliaden), for at ære gæster (Odysséen) og generelt til gudernes ære.
De har dannet sig et overblik over de olympiske guder i form af fremlæggelser, og de kender til det homeriske spørgsmål og de homeriske stiltræk.

Læste antikke tekster (kernetekster)
Iliadens 23. sang vers 700-793                          3 sider
Odysséens 8. sang vers 1-45
Odysséens 8. sang vers 83-255                         6 sider
Bacchylides fra Keos: "Olympisk sejrssang"    1 side
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer