Holdet y 2022 Matematik A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Rasmus Rexbye Hansen
Hold y 2022 Matematik A (1y MA, 2y MA, 3y MA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra
Titel 2 Funktioner
Titel 3 Polynomier
Titel 4 Trigonometri & Vektorer
Titel 5 Analytisk Geometri
Titel 6 Programmering & Modellering
Titel 7 Differentialregning
Titel 8 Trigonometriske Funktioner
Titel 9 Projekt: Økonomisk Vækst & Klimahensyn (Samf/Mat)
Titel 10 Sandsynlighedsregning & Statistik
Titel 11 Repetition & Eksamensforberedelse
Titel 12 Normalfordeling & Modelvurdering
Titel 13 Areal & Intgralregning
Titel 14 Vektorfunktioner & Banekurver
Titel 15 Differentialligninger
Titel 16 Funktioner af 2 variable
Titel 17 Betingedesandsynligheder (forberedelsesmateriale)
Titel 18 Projekt: Matematikkens Historie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra


------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Generel algebra
- Regneregler (brøker, parenteser, mv.)
- Udvidede potensbegreb
- Kvadratsætninger
- Faktorisering
- Ligninger, uligheder


------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 2.1 - 2.5


------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi.
- Procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel.
- Opsparings- og gældsannuitet.
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer, samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot.
- Bearbejdning af autentisk datamateriale


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Funktioner

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Funktionsbegrebet
- Definitions- & værdimængde
- Vækstformer
- Skæringspunkter

Lineære funktioner
- Generelt
- 2-punkts formlen (lineær)

Eksponentielle funktioner
- Generelt
- 2-punkts formlen (eksponentiel)
- Renters rente

Logaritme funktioner
- Generelt
- Fordobling & halvering

Potensfunktioner
- Generelt
- 2-punkts formlen (potens)

Andengradspolynomier
- Polynomier generelt
- Parablen
- Rødder
- Diskriminant
- Toppunkt
- Parallelforskydning




-------------------------------------PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 1.1 - 1.9, 3.1 - 3.5, 4.1 - 4.5

P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 1.1 - 1.5


-------------------------------------FAGLIGE MÅL -------------------------------------

- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



-------------------------------------KERNESTOF -------------------------------------
- Overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi.
- Procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel.
- Opsparings- og gældsannuitet.
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer, samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot.
- Bearbejdning af autentisk datamateriale.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Polynomier

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Funktionsbegrebet
- Definitions- & værdimængde
- Vækstformer
- Skæringspunkter

Polynomier
- Polynomier generelt
- Rødder
- Andengradspolynomiet
- Parablen
- Diskriminant
- Toppunkt
- Parallelforskydning



------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 5.1 - 5.6



------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Trigonometri & Vektorer

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Trigonometri
- Generelle egenskaber
- Ensvinklet
- Ligebenet & ligesidet
- Retvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Cosinus, sinus & tangens
- Vilkårlige trekanter
- De 5 trekantstilfælde
- Cosinus- & sinusrelationerne
- Enhedscirklen
- Cosinus, sinus & tangens
- Trigonometriske funktioner
- Harmonisk svingning

Vektorer i planen
- Grundlæggende egenskaber  (definition, geometri, regneregler, længde)
- Længde
- Afstandsformlen
- Specielle vektor typer (enheds-, sted-, tvær-, mm.)
- Prikprodukt/skalarprodukt (definition, geometri, regneregler, mm.)
- Vektorprojektion
- Vinkel mellem vektorer
- Krydsprodukt/determinant  (definition, geometri, areal, mm.)



------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 6.1 - 6.8

------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold



------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
- Forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
- Matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Bearbejdning af autentisk datamateriale.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Analytisk Geometri


------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Analytisk geometri:
- Linjens parameterfremstilling
- Linjens ligning
- Distanceformlen
- Vinkel- & skæring ml. linjer
- Cirklens ligning
- Tangent til cirkel
- Skæring ml. cirkel & linje


------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 6.9 - 6.10


------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold



------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Programmering & Modellering

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Programmering
- Generel programmering (if-, for-, while-, mm.)
- Anvendelse af 'Fable Blockly'
- Robotprogrammering ('Shape Robotics')

3D-Modellering
- Anvendelse af 'Blendr.'
- Brug af 3D-printer


------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
Udleverede arbejdsark & forsøgsvejledninger


------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet



------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,50 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Differentialregning

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Generelt:
- Differentiabilitet
- Differenskvotienter (sekanthældning)
- Differentialkvotienter (tangenthældning)
- Grænseværdier
- L'Hôpitals regel

Regneregler:
- Generelt (konstant, sum, differens)
- Potensreglen
- Produktreglen
- Kædereglen
- Specielle funktioner

Afledede funktioner:
- Tangentligningen
- Monotoniforhold
- Væksthastighed
- Optimering



------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 3.1 - 3.10


------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling


------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
- Monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
- Simpel matematisk modellering med afledet funktion
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematik opgave 1: Analytisk geometri 10-09-2023
Matematik opgave 2: Differentialregning 1 28-09-2023
Matematik opgave 3 27-10-2023
Matematik opgave 4: Differentialregning 09-11-2023
Matematik opgave 5 14-11-2023
Matematik opgave 6 28-11-2023
Matematik opgave 7 14-12-2023
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Trigonometriske Funktioner

-------------------------------------PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 2.1 - 2.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Projekt: Økonomisk Vækst & Klimahensyn (Samf/Mat)

--------------------------- FOKUSPUNKTER ------------------

Introduktion til relevante statistiske grundbegreber [A_niveau_17.09.pdf]
- Korrelation & kausalitet (D. Kahneman, Regression imod middelværdien)
- Regressionsmodellers rækkevidde

Introduktion til datasæt over nationers BNP & CO2-udledning [SamfMatBNPCO2.xlsx]

Lineær regression over udleveret datasæt i MS Excel
- Mindste kvadraters metode
- Residualer (plot, spredning, mm.)
- Kort om Bootstrap-metoden

Statistisk bearbejdning af udleveret datasæt i Maple
- Hypotesetest for lineære sammenhænge
- Konfidensinterval for hældning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Sandsynlighedsregning & Statistik

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Regressioner
- Generelt
- Residualer
- Mindste kvadraters metode
- Modellering
- Usikkerheder

Deskriptiv statistik
- Statistiske deskriptorer
- Grupperede/ugrupperede observationer
- Population, stikprøve, udvalg

Sandsynlighedsregning
- Generelt
- Additions- & multiplikations princippet
- Kombinationer & permutationer

Stokastiske variable
- Generelt
- Forskellige fordelinger
- Middelværdi & varians
- Forventningsværdier

Binomialfordelingen
- Generelle egenskaber
- Middelværdi & varians
- Hypotesetest (venstre, tosidet, højre)
- Signifikansniveau
- Konfidensintervaller



------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 4.1 - 4.5


------------------------------------- FAGLIGEMÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog


------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer, samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
- Begreber og metoder fra diskret matematik
- Simulering af nulhypotese
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Repetition & Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematik opgave 11: Maple koder 04-04-2024
Matematik opgave 12 30-04-2024
Matematik opgave 13 08-05-2024
Test 17-05-2024
Feedback på forberedelsesmaterialet 21-03-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Normalfordeling & Modelvurdering

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Normalfordelingen
- Generelle egenskaber
- Standard normafordelingen
- Fordelingsfunktion & areal

-------------------------------------PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 4.6
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
afl1_3yMA_Integralregning 19-09-2024
afl2_3yMA_Normalfordelingen 27-09-2024
Test: Int & norm 01-10-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Areal & Intgralregning

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Integralregning
- Stamfunktion & ubestemt integral
- Areal & bestemt integral
- Omdrejningslegemer og kurvelængder


------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 1.1 - 1.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Vektorfunktioner & Banekurver


------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Vektorfunktioner & banekurver
- Generelle egenskaber
- Differentiation af vektorfunktioner (hastighed, acceleration)
- Tangenter til banekurven
- Skæringspunkter & dobbeltpunkter
- Cirkelbevægelse

------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 3.1 - 3.4



------------------------------------- FAGLIGEMÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.




------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
- Vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Differentialligninger

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Differentialligninger
- Generelt
- Tangentligninger,  linjeelementer, hældningsfelt
- Lineære differentialligninger
- Logistisk differentialligninger
- Separable differentialligninger


------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 2.1 - 2.5

------------------------------------- FAGLIGEMÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling


------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,50 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Funktioner af 2 variable

------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Funktioner af 2 variable
- Generelt
- Niveaukurver & snitfalder
- Partielle afledede
- Gradient
- Tangentplan
- Stationære punkter & ekstrema


------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 4.1 - 4.5

------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling


-------------------------------------KERNESTOF -------------------------------------
- Funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Separable differentialligninger 31-01-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 17 Betingedesandsynligheder (forberedelsesmateriale)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Projekt: Matematikkens Historie

------------------------------------- FOKUSPUNKTER ------------------------------------
- Historiske tidsperioder
- Hovedtræk i matematikudviklingen

-------------------------------------FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog


-------------------------------------SUPPLERENDE STOF -------------------------------------
- Matematikhistorisk perspektiv
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematik 05-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde