Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Rexbye Hansen
|
Hold
|
y 2022 Matematik A (1y MA, 2y MA, 3y MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Algebra
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Generel algebra
- Regneregler (brøker, parenteser, mv.)
- Udvidede potensbegreb
- Kvadratsætninger
- Faktorisering
- Ligninger, uligheder
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 2.1 - 2.5
------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi.
- Procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel.
- Opsparings- og gældsannuitet.
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer, samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot.
- Bearbejdning af autentisk datamateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Funktionsbegrebet
- Definitions- & værdimængde
- Vækstformer
- Skæringspunkter
Lineære funktioner
- Generelt
- 2-punkts formlen (lineær)
Eksponentielle funktioner
- Generelt
- 2-punkts formlen (eksponentiel)
- Renters rente
Logaritme funktioner
- Generelt
- Fordobling & halvering
Potensfunktioner
- Generelt
- 2-punkts formlen (potens)
Andengradspolynomier
- Polynomier generelt
- Parablen
- Rødder
- Diskriminant
- Toppunkt
- Parallelforskydning
-------------------------------------PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 1.1 - 1.9, 3.1 - 3.5, 4.1 - 4.5
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 1.1 - 1.5
-------------------------------------FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
-------------------------------------KERNESTOF -------------------------------------
- Overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi.
- Procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel.
- Opsparings- og gældsannuitet.
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer, samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot.
- Bearbejdning af autentisk datamateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Polynomier
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Funktionsbegrebet
- Definitions- & værdimængde
- Vækstformer
- Skæringspunkter
Polynomier
- Polynomier generelt
- Rødder
- Andengradspolynomiet
- Parablen
- Diskriminant
- Toppunkt
- Parallelforskydning
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 5.1 - 5.6
------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Trigonometri & Vektorer
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Trigonometri
- Generelle egenskaber
- Ensvinklet
- Ligebenet & ligesidet
- Retvinklede trekanter
- Pythagoras sætning
- Cosinus, sinus & tangens
- Vilkårlige trekanter
- De 5 trekantstilfælde
- Cosinus- & sinusrelationerne
- Enhedscirklen
- Cosinus, sinus & tangens
- Trigonometriske funktioner
- Harmonisk svingning
Vektorer i planen
- Grundlæggende egenskaber (definition, geometri, regneregler, længde)
- Længde
- Afstandsformlen
- Specielle vektor typer (enheds-, sted-, tvær-, mm.)
- Prikprodukt/skalarprodukt (definition, geometri, regneregler, mm.)
- Vektorprojektion
- Vinkel mellem vektorer
- Krydsprodukt/determinant (definition, geometri, areal, mm.)
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 6.1 - 6.8
------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
- Forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
- Matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Bearbejdning af autentisk datamateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Analytisk Geometri
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Analytisk geometri:
- Linjens parameterfremstilling
- Linjens ligning
- Distanceformlen
- Vinkel- & skæring ml. linjer
- Cirklens ligning
- Tangent til cirkel
- Skæring ml. cirkel & linje
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A1 stx, systime (2017)
ISBN: 9788761687876
Kap. 6.9 - 6.10
------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Programmering & Modellering
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Programmering
- Generel programmering (if-, for-, while-, mm.)
- Anvendelse af 'Fable Blockly'
- Robotprogrammering ('Shape Robotics')
3D-Modellering
- Anvendelse af 'Blendr.'
- Brug af 3D-printer
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
Udleverede arbejdsark & forsøgsvejledninger
------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,50 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Differentialregning
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Generelt:
- Differentiabilitet
- Differenskvotienter (sekanthældning)
- Differentialkvotienter (tangenthældning)
- Grænseværdier
- L'Hôpitals regel
Regneregler:
- Generelt (konstant, sum, differens)
- Potensreglen
- Produktreglen
- Kædereglen
- Specielle funktioner
Afledede funktioner:
- Tangentligningen
- Monotoniforhold
- Væksthastighed
- Optimering
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 3.1 - 3.10
------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
- Monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
- Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
- Simpel matematisk modellering med afledet funktion
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik opgave 1: Analytisk geometri
|
10-09-2023
|
Matematik opgave 2: Differentialregning 1
|
28-09-2023
|
Matematik opgave 3
|
27-10-2023
|
Matematik opgave 4: Differentialregning
|
09-11-2023
|
Matematik opgave 5
|
14-11-2023
|
Matematik opgave 6
|
28-11-2023
|
Matematik opgave 7
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Trigonometriske Funktioner
-------------------------------------PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 2.1 - 2.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Projekt: Økonomisk Vækst & Klimahensyn (Samf/Mat)
--------------------------- FOKUSPUNKTER ------------------
Introduktion til relevante statistiske grundbegreber [A_niveau_17.09.pdf]
- Korrelation & kausalitet (D. Kahneman, Regression imod middelværdien)
- Regressionsmodellers rækkevidde
Introduktion til datasæt over nationers BNP & CO2-udledning [SamfMatBNPCO2.xlsx]
Lineær regression over udleveret datasæt i MS Excel
- Mindste kvadraters metode
- Residualer (plot, spredning, mm.)
- Kort om Bootstrap-metoden
Statistisk bearbejdning af udleveret datasæt i Maple
- Hypotesetest for lineære sammenhænge
- Konfidensinterval for hældning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning & Statistik
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Regressioner
- Generelt
- Residualer
- Mindste kvadraters metode
- Modellering
- Usikkerheder
Deskriptiv statistik
- Statistiske deskriptorer
- Grupperede/ugrupperede observationer
- Population, stikprøve, udvalg
Sandsynlighedsregning
- Generelt
- Additions- & multiplikations princippet
- Kombinationer & permutationer
Stokastiske variable
- Generelt
- Forskellige fordelinger
- Middelværdi & varians
- Forventningsværdier
Binomialfordelingen
- Generelle egenskaber
- Middelværdi & varians
- Hypotesetest (venstre, tosidet, højre)
- Signifikansniveau
- Konfidensintervaller
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 4.1 - 4.5
------------------------------------- FAGLIGEMÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer, samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
- Kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
- Begreber og metoder fra diskret matematik
- Simulering af nulhypotese
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition & Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik opgave 11: Maple koder
|
04-04-2024
|
Matematik opgave 12
|
30-04-2024
|
Matematik opgave 13
|
08-05-2024
|
Test
|
17-05-2024
|
Feedback på forberedelsesmaterialet
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Normalfordeling & Modelvurdering
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Normalfordelingen
- Generelle egenskaber
- Standard normafordelingen
- Fordelingsfunktion & areal
-------------------------------------PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A2 stx, systime (2018)
ISBN: 9788761692269
Kap. 4.6
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
afl1_3yMA_Integralregning
|
19-09-2024
|
afl2_3yMA_Normalfordelingen
|
27-09-2024
|
Test: Int & norm
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Areal & Intgralregning
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Integralregning
- Stamfunktion & ubestemt integral
- Areal & bestemt integral
- Omdrejningslegemer og kurvelængder
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 1.1 - 1.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Vektorfunktioner & Banekurver
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Vektorfunktioner & banekurver
- Generelle egenskaber
- Differentiation af vektorfunktioner (hastighed, acceleration)
- Tangenter til banekurven
- Skæringspunkter & dobbeltpunkter
- Cirkelbevægelse
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 3.1 - 3.4
------------------------------------- FAGLIGEMÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
- Vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialligninger
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Differentialligninger
- Generelt
- Tangentligninger, linjeelementer, hældningsfelt
- Lineære differentialligninger
- Logistisk differentialligninger
- Separable differentialligninger
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 2.1 - 2.5
------------------------------------- FAGLIGEMÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- Anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
------------------------------------- KERNESTOF -------------------------------------
- Lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
- Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,50 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Funktioner af 2 variable
------------------------------------- FOKUSPUNKTER -------------------------------------
Funktioner af 2 variable
- Generelt
- Niveaukurver & snitfalder
- Partielle afledede
- Gradient
- Tangentplan
- Stationære punkter & ekstrema
------------------------------------- PENSUM -------------------------------------
P. Dalby, B.M. Madsen, L.P. Overgaard, og J. Studsgaard
plus A3 stx, systime (2019)
ISBN: 9788761693525
Kap. 4.1 - 4.5
------------------------------------- FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- Opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
-------------------------------------KERNESTOF -------------------------------------
- Funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Separable differentialligninger
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Projekt: Matematikkens Historie
------------------------------------- FOKUSPUNKTER ------------------------------------
- Historiske tidsperioder
- Hovedtræk i matematikudviklingen
-------------------------------------FAGLIGE MÅL -------------------------------------
- Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
Demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- Anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog
-------------------------------------SUPPLERENDE STOF -------------------------------------
- Matematikhistorisk perspektiv
- Inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematik
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51725717045",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51725717045",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51725717045"
}