Holdet e 2022 Engelsk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Pil Birkeland Gyldenkærne, Stine Karlsen
Hold e 2022 Engelsk A (1e EN, 2e EN, 3e EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hele 1.g Engelsk A
Titel 2 The Unreliable Narrator
Titel 3 Hooliganism
Titel 4 English Around the World (EKSAMEN)
Titel 5 Horror (EKSAMEN)
Titel 6 The American Dream (EKSAMEN)
Titel 7 A Nation Divided? (EKSAMEN)
Titel 8 Star-Crossed Lovers (EKSAMEN)
Titel 9 0. Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hele 1.g Engelsk A

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The Unreliable Narrator

Forløbet er et litterært forløb med fokus på at undersøge begrebet "The unreliable narrator".

Dette er sket gennem læsning af to noveller og en film, der på hver sin måde benytter sig af en fortælleteknik, som er relevant i arbejdet med "the unreliable narrator"

Der er arbejdet med relevante faglige begreber, der knytter an til emnet.

Emnet er suppleret med et sprogligt fokus på verbernes bøjning. Her er også arbejdet med hvordan sproglige valg særligt omkring verber har betydning for "the unreliable narator"

faglige mål:
I forløbet er der arbejdet med følgende faglige mål:

Sprogfærdighed
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning

̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:

̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier

̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie

Arbejdsformer:
I forløbet er der primært anvendt gruppearbejde med efterfølgende oplæg på klassen med opfølgende plenumsamtale.
Dette er suppleret med korte skriveøvelser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rewriting of "Q" 01-09-2023
From an unreliable narrator 07-09-2023
Letter from Shutter Island 12-09-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hooliganism

Hooliganism

Forløbet er læst som et parallelforløb med samfundsfag, hvor begrebet hooliganisme i engelskfaget er blevet behandlet som et kulturelt fænomen og et litterært emne.

Forløbet har været tilrettelagt som et projektforløb, hvor eleverne i faste grupper har undersøgt fænomenet hooliganisme. Projektet havde et produktmål, hvor hver enkelt gruppe skulle producere en pod cast, hvori de behandlede begrebet hooligansme ud fra en selvvalgt vinkel

faglige mål:

Sprogfærdighed

̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer

̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed.

̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur

̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder. I forløbet er der

Kernestof:

Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:

̶ det engelske sprogs udtale

̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer

̶ kommunikationsstrategier

̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng

̶ standardsprog og variation

̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker

̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag


̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Arbejdsformer:
Forløbet er gennemført som et projektforløb hvor eleverne løbende er blevet præsenteret for forskellige repræsentationer af begrebet holiganisme og derfra udarbejde en selvstændig vinkling af materialet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 English Around the World (EKSAMEN)

Forløbet fokuserer tematisk på det engelske sprogs spredning og dets rolle i globaliseringen.
Der arbejdes med model for litterær analyse, med fokus på novellen.
Det sproglige arbejde er koncentreret om ordforrådsarbejde samt gennemgang af grammatik med fokus på ordstilling og verbets tider.

Kernestof:
English Around the World. Fra Targets (Gyldendal, 2001)

D Defoe: Robinson Crusoe (uddrag). Fra L. Frederiksen: Global Language - Global Anguish

Rudyard Kipling: The White Man's Burden (1899)

P. Goldsworthy: One of My Best Friends. Fra Targets, Gyldendal 2001

J. Kenyatta: Gentlemen of the Jungle. Fra Worlds of English, Systime 2010
Khushwant Singh: Karma (1950). Fra Narrating India, K. Brøndsted 2016.

John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster (Fra A. Finderup: Worlds of English)

Kate Nivison: Just Below the Surface (Fra Rosenvold og Bühlmann "A New Entrance").



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Engelsk opgave 2 - Analysing short stories 22-11-2023
Engelsk opgave 3 - Just Below the Surface 18-12-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Horror (EKSAMEN)

Fokus på horrorgenrens sproglige og stillistiske træk og dens historiske og samfundsmæssige kontekst. Særligt fokus på "gothic horror" og "romanticism" og genretræk fra dette i moderne horror.
Fortsat grammatisk arbejde om verbets tider.
Ordforrådsarbejde knyttet til emnet.
Fortsat fokus på litterær analyse, herunder analyse af noveller og poesi.

Kernestof:
Stephen King: Why We Crave Horror Movies (Playboy Magazine, 1981)

S. King: Suffer Little Children (1972)

Drisdal og Hansen: Early Horror Fiction - the Gothic Romance. Fra Drisdal og Hansen: Horror, s. 94-96.

Annabel Lee by Edgar Allan Poe (1849)

The Tell-Tale Heart by Edgar Allan Poe (1843)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv 09-01-2024
Engelsk opgave 4 - Tell Tale Heart 19-02-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 The American Dream (EKSAMEN)

Modulet fokuserer på arbejdet med den amerikanske drøm og det amerikanske mareridt. Herunder også en sammenligning mellem det britiske og amerikanske engelsk forskelle. Der er også blevet arbejdet med enkelte lokale varianter i det amerikanske engelsk. Modulet har desuden været brugt i forbindelse med udarbejdelse af SRO. Endelig er der læst et værk, hvor der også er indgået en gennemgang af "American Modernism". Den sidste del af forløbet blev læst i starten af 3g og havde desuden fokus på filmanalyse.


Kernestof:

Emma Lazarus: "The New Colossus" (digt)

John Steinbeck: "Of Mice and Men" (roman)

Barack Obama: ”The American Promise”, August 28, 2008 (tale)

"My Dear Americans" (kortfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=DIquLFIuZRI

Imran Khan: "Prom", 2016 (kortfilm)
Fra: https://weta.org/watch/shows/film-school-shorts/prom




Supplerende stof:

”United States” (uddrag af Wikipedia-artikel)

Immigration and Relocation in U.S. History
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/

Breinholt: “From Rags to Riches”, 2015 (baggrund)
Forkortet og tilpasset fra “The American Dream – Rags to Riches”, FED Engelsk by Brejnholt and more, Systime Ibog, 2015
https://fedengelsk.systime.dk/?id=132

“The Context of Traditional American Values: Racial, Ethnic, Religious, and Cultural Diversity”

Timeline of Police Shootings 2012-2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 A Nation Divided? (EKSAMEN)

Fokuspunkter:

- The divided States of America
- The presidential election 2024
- Democracy and democratic deficits in the U.S.
- The electoral college
- Reproductive rights
- Rhetorical analysis
- Non-verbal communication
- Short film analysis

Vi havde i forløbet besøg af amerikanske college-elever fra DIS, som gav eleverne et indblik i helt almindelige amerikaneres verdenssyn/hverdag og (hos nogen) politiske holdninger.

Kernestof:

Barack Obama: "Speech at the Democratic National Convention",
21. august 2024 (taleuddrag)
Fra: https://abc7.com/post/barack-obama-dnc-speech-read-full-text-former-presidents-address-night-2-democratic-convention/15211564/

Kamala Harris: "Rally speech by Vice President Harris at a Political Event", West Allis Central High School, West Allis, Wisconsin, d. 23. juli, 2024 (tale)
Fra: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2024/07/23/remarks-by-vice-president-harris-at-a-political-event-10/
Video: https://www.youtube.com/watch?v=ngBJS5W7--o

Donald Trump: "Rally in Wisconsin", d.9. september, 2024 (taleuddrag)
Fra: https://rollcall.com/factbase/trump/transcript/donald-trump-speech-political-rally-mosinee-wisconsin-september-7-2024/

J.D. Vance: The Hillbilly Elegy (uddrag)
Fra Engelsk B-eksamen stx

Alex Garland: "Civil War", 2024 (spillefilm)

Dan Reed: Stopping the Steal, 2024 (dokumentar)
Fra: https://www.dr.dk/drtv/program/trump-og-tyveriet_476969

Nazrin Choudhury: "Red, White and Blue", 2022 (kortfilm)
Fra: https://drive.google.com/file/d/15uvLipKX4W00nsrfhViYNC8WKllNiJfW/view?usp=drive_link


Supplerende stof:
Et weird valg, DR Genstart, d. 8. august 2024 (podcast)
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-et-weird-valg-11802450324

Forskellige opslag på sociale medier i forbindelse med valget: https://drive.google.com/drive/folders/1aDjFORXoNyAV50Osii0aR1HTyH_Ejayx

The BBC radio documentary “Joe Biden: The Divided States of America”  (2020): https://www.youtube.com/watch?v=NYATfW8RbAo Take enough notes in your notebook so as to participate in a class talk afterwards.

The Electoral College
https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Star-Crossed Lovers (EKSAMEN)

Fokuspunkter:

- Reading a work of fiction
- Literary history (The Renaissance, The Romantic Period and Contemporary fiction)
- Arranged vs. romantic marriage
- Shakespeare's Language (imagery, pronouns, etc.)
- The Elizabethan Age & The Renaissance
- The Romantic Period/The Regency Period
-  Iambic Pentameter
-  Star-crossed love


Kernestof:

- Sally Rooney: "Normal People", 2018 (roman)

- Baz Luhrmann: "Romeo + Juliet", 1996 (spillefilm)

- William Shakespeare: "Romeo and Juliet", følgende uddrag: "The Prologue", Act 1 Scene 5 ("Love at First Sight"), Act 2, Scene 2 ("The Balcony Scene") og Act 5, Scene 3 ("The Death Scene"), 1597 (drama)
Fra: Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Romeo & Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks and Toolbox", Systime, 2017

- Jane Austen: "Pride & Prejudice", kapitel 56 (romanuddrag)
Fra: Dorte Hjort Jensen: "Reading Normal People", 2024 https://readingnormalpeople.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132

- Edward Hopper: "Room in New York", 1932 (maleri)

- Freeman and Taylor: "Why Shakespeare loved iambic pentameter", 2015 (video)
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4

- Høpfner Clausen og Kaalund: "Shakespearean Tragedy", "Language in the Elizabethan Age", "The language of Shakespeare's plays", "Historical Context" og "Elizabethan Theatre" (baggrundstekster)
Fra: Bo Høpfner Clausen & Jesper Kaalund: "Romeo & Juliet - The Complete Play, Glossary, Tasks and Toolbox", Systime, 2017


Supplerende stof:

Joe Wright, "Pride and Prejudice", 2006 (spillefilm)

The Renaissance:

- Trine Østergaard: "The Renaissance" , 2024 (baggrund)
Fra: Trine Østergaard: "The English Handbook", Systime 2024


The Romantic Period:

- Trine Østergaard: "The Romantic Period" , 2024 (baggrund)
Fra: Trine Østergaard: "The English Handbook", Systime 2024

Dorthe Hjort Jensen: "The Regency Period", fra "Reading Normal People", Columbus, 2024 (baggrund)
Fra: https://readingnormalpeople.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149

Contemporary Period - Millennial Literature:

Anhthu Cung: "The Great Millennial Novel Paradox", 2024 (baggrundsartikel)
Fra: https://www.flathatmagazine.com/blog/the-great-millennial-novel-paradox

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 0. Tilladte hjælpemidler til eksamen

Tilladte hjælpemidler ved eksamen:

www.ordbogen.com

www.ordnet.dk

www.thesaurus.com

www.merriam-webster.com

www.oxfordlearnersdictionaries.com

www.minlaering.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer