Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Peter Bech Sørensen, Pil Birkeland Gyldenkærne
|
Hold
|
f 2022 Engelsk A (1f EN, 2f EN, 3f EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Se beskrivelse på drev
Tekster:
John Agard: Report From the Great
Langston Hughes: Coffee Break
Taylor Mali: Totally Like Whatever
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Short Stories
Vi undersøger genren og læser et antal tekster med det formål at få kendskab til genrens karakteristika.
Tekster:
Ernest Hemingway: Hills Like White Elephants (1927)
Hanif Kurerishi: My Son the Fanatic (1997)
Raymond Carver: Mr. Fixit and Mr. Coffee (1981)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk stil 1: Carver
|
18-12-2022
|
Fremlæggelser flerfaglige dage
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
English Around the World
Forløbet fokuserer tematisk på det engelske sprogs historiske spredning og dets rolle i globaliseringen.
Der arbejdes med en model for litterær analyse, med fokus på novellen.
Det sproglige arbejde er koncentreret om ordforrådsarbejde samt gennemgang af basisgrammatik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
English and Me
|
29-01-2023
|
Eksamensopgave - Good Advice Is Rarer than Rubies
|
11-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
School shootings
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rhetorical analysis - Uvalde School Shooting
|
28-03-2023
|
Analytical essay
|
25-04-2023
|
Oversættelse: Våbenlov skulle sikre USA ...
|
04-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Unreliable Narrator
Forløbet er et litterært forløb med fokus på at undersøge begrebet "The unreliable narrator".
Dette er sket gennem læsning af to noveller og en film, der på hver sin måde benytter sig af en fortælleteknik, som er relevant i arbejdet med "the unreliable narrator"
Der er arbejdet med relevante faglige begreber, der knytter an til emnet.
Emnet er suppleret med et sprogligt fokus på verbernes bøjning. Her er også arbejdet med hvordan sproglige valg særligt omkring verber har betydning for "the unreliable narator"
faglige mål:
I forløbet er der arbejdet med følgende faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Arbejdsformer:
I forløbet er der primært anvendt gruppearbejde med efterfølgende oplæg på klassen med opfølgende plenumsamtale.
Dette er suppleret med korte skriveøvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Presentation notes
|
16-08-2023
|
Rewriting of "Q"
|
01-09-2023
|
Letter from Shutter Island
|
12-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hooliganism
Hooliganism
I forløbet er hooliganisme blevet behandlet som et kulturelt fænomen og et litterært emne.
Forløbet har været tilrettelagt som et projektforløb, hvor eleverne i faste grupper har undersøgt fænomenet hooliganisme.
faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed.
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder. I forløbet er der
Kernestof:
Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:
̶ det engelske sprogs udtale
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Arbejdsformer:
Forløbet er gennemført som et projektforløb hvor eleverne løbende er blevet præsenteret for forskellige repræsentationer af begrebet holiganisme og derfra udarbejde en selvstændig vinkling af materialet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jamaica - Postcolonialism
Med udgangspunkt i Jamaica er der arbejdet med postcolonialism i sprog, litteratur og film.
De forskellige tekster er læst med reference til Linton Kwesi Johnsons digt "If I Waz a Tap-Natch Poet" og med teoretisk reference til Bill Ashcrofts "The Empire Writes Back"
Det skriftlige arbejde har været fokuseret på litterær analyse og fortolkning op imod begrebet postcolonialism, suppleret med grammatisk fokus på genitiv og på relative pronominer.
faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer.
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner.
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Arbejdsformer:
I forløbet er der primært benyttet projektlignende gruppearbejde suppleret med læreroplæg og plenumdiskussioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk opgave 2/1 - Jamaica 1
|
22-11-2023
|
Engelsk Opgave 2/2 - Jamaica 1
|
29-11-2023
|
Engelsk opgave 3 / 1
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ernest Hemingway - Nick Adams
Ernest Hemingway - Nick Adams
Forløbet har være en kort introduktion til Ernest Hemingways karakter Nick Adams med fokus på biografiske elementer som litterært virkemiddel.
I forløbet er der kun læst tre noveller. Indian Camp, The End of Something og A Three-Day Blow"
Forløbet har forkuseret på at træne eleverne i at deltage i en fri samtale om et kendt litterært emne.
faglige mål:
I forløbet er der arbejdet med følgende faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner.
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
Kernestof:
Forløbet har gjort anvendelse af følgende kernestof:
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶ væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Arbejdsformer:
Forløbet tog udgangspunkt i lærerpræsentation efterfulgt af gruppearbejde, hvor eleverne havde til opgave at forberede at kunne indgå i en faglig samtale og ikke at kunne besvare en liste af spørgsmål.
Slutteligt blev samtalerne gennemført i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The American Dream
Modulet fokuserer på arbejdet med den amerikanske drøm og det amerikanske mareridt. Herunder også en sammenligning mellem det britiske og amerikanske engelsk forskelle. Der er også blevet arbejdet med enkelte lokale varianter i det amerikanske engelsk. Modulet har desuden været brugt i forbindelse med udarbejdelse af SRO. Endelig er der læst et værk, hvor der også er indgået en gennemgang af "American Modernism".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51731417534",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51731417534",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51731417534"
}