Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Trine Lykke Pedersen Minuva
|
Hold
|
a 2022 Engelsk A (1a EN, 2a EN, 3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
The Civil Rights Movement in the USA EKSAMEN
Vi kigger på borgerretsbevægelsen i USA i 50erne og 60erne med fokus på tekstlæsning, analyse og fortolkning af forskellige teksttyper.
Tekster:
The Declaration of Independence
The Constitution of the USA
Erskine Caldwell: Saturday Afternoon, 1941
R.J.Meddough: The Death of Tommy Grimes, 1962
Martin Luther King: I Have a Dream, 1963
Malcolm X: Not Just an American Problem, but a World Problem, 1965
Alice Walker: The Flowers, 1973
I grupper arbejdede eleverne med sange og fremlagde derefter en analyse og fortolkning af tekst og musik inklusiv en perspektivering til et nyere stykke musik efter eget valg:
1. Billie Holiday: Strange Fruit (Abel Meeropol 1937)
Alva, Filippa, Line, Molly, Alberte B.
2. Mahalia Jackson: How I Got Over (1961)
Alma, Maja, Jasmin, Mira
3. Sam Cooke: A Change Is Gonna Come (1964)
Olivia, Silje-Sofie, Ella, Anna, Sarah
4. James Brown: Say It Loud: I’m Black and I’m Poud (1968)
Simon, Valter, Viktor, Kamma, Frederikke
5. NWA: Fuck Tha Police (1988)
Romeo, Charlie, William, Johannes
6. Public Enemy: Fight The Power (1989)
Alberte F., Bianca, Lea, Laura
7. 2Pac: Changes (1998)
Wilma, Miriam, Katrine, Rebecca
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Horror
Vi undersøger genren Horror og læser fra bogen *Horror' af Rasmus Drisdad og Johanne Rikstrup Hansen, Systime, 2017.
Tekster:
Reading, writing and watching with Freud- Freudian psychology and horror fiction.
Stephen King: Why We Crave Horror Fiction, 1982
Richard Matheson: Making Cabinets, 2006
Thomas Harris: The Silence of The Lambs, 1988
Stephen King: The Boogeyman, 1973
Film: The Silence of the Lambs, dir. Jonathan Demme, 1991
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Billy Elliot (værk)
Vi læser filmmanuskriptet til filmen Billy Elliot af Lee Hall, 2000, sammen med et antal andre tekster og en dokumentar om minearbejderstrejken.
Materiale:
Lee Hall: Billy Elliot, 2000 (værk)
The British Academy 10-min. Talks: Robert Gildea The Miners' Strike of 1984-85
Loretta Ramkissoon: Which Floor?, 2019
Ole Helmersen- Brexit Britain. Great Britain eller Little England?, kap. 9: sociale stratifikationer, 2020
FILM: Billy Elliot, dir. Stephen Daldry, 2000
Gruppearbejde og fremlæggelser om følgende tekster:
The Guardian: Children raised under UK austerity shorter than European peers, study finds, 21 jun 2023
The New Yorker: John Newhouse: The Gamefish, 10 Feb 1986
Laura Wade: Posh (extract), 2010
The Guardian: 'Protect the vulnerable': Marcus Rashford's emotional letter to MPs, 15 Jun 2020
Margaret Thatcher: In Defence of Freedom, 1976
The Guardian: Sharp rise in cost of food basics forces UK families ‘to make desperate choices’, 14 Aug 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Short Stories EKSAMEN
Vi læser et antal tekster med fokus på tekstanalyse. De første tekster er klassiske tekster, den sidste er et uddrag af en nyere tekst for at introducere nye begrebe, fx 'superdiversity', 'conviviality' og 'wokeness'.
Materiale:
Ernest Hemingway: Hills Like White Elephants, 1927
Graham Greene: The Destructors, 1954
Raymond Carver: Neighbors, 1971
Bernadine Evaristo: Yazz (extract), 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO: Grime and Multiculturalism in the UK
Forløbet er læst sammen med musik og matematik, halvdelen af klassen har MU-MA, halvdelen MU-EN. Alle har valgt en Grime-sang som skal analyseres i musik, og i engelsk har vi frem mod SRO-ugen arbejdet med:
materiale:
Dokumentar: The British Empire - The World's Largest Superpower | Empire Builders | Free Documentary History
Susmita Bhattacharya: Dusk over Atlantic Wharf, 2006
Zadie Smith: Speaking in Tongues, 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mikroemne: South Africa
Vi har meget få moduler, så derfor bliver det kun til et meget kort emne om Sydafrika.
Tekster:
Dokumentar: New Africa: Apartheid Explained. Nelson Mandela's Battle, 2021
Humprhey Tyler's Eye Witness Report, 1960, The Sharpeville Massacre
Film: Invictus, dir: Clint Eastwood, 2009
Eleverne lavede søgninger på:
-President Verwoerd, National Party
-ANC, Freedom Charter
-The Population Registration Act of 1950, The Group Areas Act of 1950, Natives (abolition of Passes and Co-ordination of Documents) Act of 1952
-Bantu Education Act No 47 of 1953, Reservation of Seperate Amenities Act of 1953, Natives Resettlement Act 1954
-Bantu Homelands Citizenship Act 1970, The Medium Decree of 1974
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
USA
Forløbet er organiseret som et gruppearbejde frem mod det amerikanske valg, hvor eleverne har valgt sig ind på emner efter interesse. Hver gruppe har lavet selvstændige undersøgelser indenfor deres emner, men har også fået udleveret materiale. Som afslutning leverede hver gruppe en fremlæggelse på 15-30 min., læreren startede med 'The Frontier'. I forbindelse med valgdagen havde engelskgruppen på skolen et fællesarrangement hvor elever fra mange klasser kom og hørte elevernes oplæg. Hver gruppe gav resten af holdet en lektie for til deres oplæg, og de lektier er 'fællestekster' for forløbet:
The Frontier (Trine): Henry David Thoreau: from Walden
Reproduction Rights (Alberte Bauer, Lea): https://www.youtube.com/watch?v=wuNWdW0UXWI og https://www.youtube.com/watch?v=4hKkAcaSgY0
Election 2024 (Wilma, Philippa): (https://open.spotify.com/episode/6mtYzEycV2uNK4BVTNuxKL?si=9Q1qHPaEQ-id8ZywnOv8cw podcast
Prohibition (Max): (lektie: Læs ned til "The forgotten prohibtionitst" https://www.politico.com/magazine/story/2019/01/13/prohibition-women-blame-history-223972/)
Food (Johannes, William): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC300778/ og https://www.nesta.org.uk/data-visualisation-and-interactive/consuming-history-three-decades-of-change-in-how-and-what-we-eat/?utm_source=The+Nesta+edit&utm_campaign=99282d9a41-EMAIL_CAMPAIGN_2024_06_21_04_52_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_d17364114d-4da06cbda7-%5BLIST_EMAIL_ID%5D&mc_cid=99282d9a41&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3gGDQ-rNITIbwpOr8_Jy6_DJQe0iuSf3FAOzbBdPd5IQtYQW-LFGrStZE_aem_dQ7Zn86MmyyRtMynmzp31w
9/11, NY (Jasmin, Sarah Louise, Simon): uddrag af Don Delillo: Falling Man
The Death Penalty (Molly, Olivia, Mira): https://youtu.be/w9t0i7va90g?si=uHZBWOSGCFMv3l5q debatvideo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeare EKSAMEN
Hovedfokus på Romeo and Juliet, men vi var også omkring en komedie, Much Ado, og et par sonetter.
Tekster:
William Shakespeare: Romeo and Juliet, Act I; Much Ado About Nothing Act I, scene 1, Sonnet 18 and 73
Romeo+Juliet, dir. Baz Luhrmann 1996
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Miniforløb: Great Speeches EKSAMEN
Vi læser og hører (dem vi kan) et lille antal store taler med fokus på retorik og argumentation.
Tekster:
Abraham Lincoln: The Ghettysburg Adress, 1863
Winston Churchill: We Shall Fight on the Beaches, 1940
Barack Obama: New Hampshire Primary Speech, 2008
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
The Lost Generation including In Our Time (VÆRK) E
Vi læser om perioden ca. 1915-25, dens litteratur og litterære strømninger.
Tekster:
Ernest Hemingway: In Our Time, 1925 (værk)
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby, 1925 (uddrag)
Zelda Fitzgerald: Eulogy on the Flapper, 1922
Rupert Brooke: The Soldier, 1915
Siegfried Sassoon: Counter-Attack, 1918
Ivor Gurney: To His Love, 1917
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition, grammar
Vi laver et par eksamenssæt som træning, gennemgår modalverber, laver sætningsanalyse etc., og repeterer det nødvendige.
Tekster:
Grammatik med synonymer
Get It Right
Minlaering.dk
udtalenu.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247076981",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247076981",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247076981"
}