Holdet a 2022 Engelsk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Trine Lykke Pedersen Minuva
Hold a 2022 Engelsk A (1a EN, 2a EN, 3a EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 The Civil Rights Movement in the USA EKSAMEN
Titel 3 Horror
Titel 4 Billy Elliot (værk)
Titel 5 Short Stories EKSAMEN
Titel 6 SRO: Grime and Multiculturalism in the UK
Titel 7 Mikroemne: South Africa
Titel 8 Miscellaneous- fonetik, lingua franca, repetition
Titel 9 USA
Titel 10 Shakespeare EKSAMEN
Titel 11 Miniforløb: Great Speeches EKSAMEN
Titel 12 The Lost Generation including In Our Time (VÆRK) E
Titel 13 Repetition, grammar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

TIL EKSAMEN MÅ I TILGÅ FØLGENDE HJEMMESIDER- OG IKKE ANDRE:

Ordbogen på skolens hjemmeside
https://abc.ordbogen.com/
https://sproget.dk/
https://www.thesaurus.com/
https://www.dictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.minlaering.dk/
https://hbdansk.systime.dk/
https://udtalenu.dk/
alle tekster og ressourcer downloadet fra drev
Get It Right
Grammatik med synonymer

HUSK AT DOWNLOADE TEKSTER FRA DREV!

Introforløb læst af alle grundforløb. Tekster:

John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster, 2006
Langston Hughes: Coffee Break, 1965
Mali. Taylor. “Totally like whatever, you know?.” What Learning Leaves. Newtown, CT: Hanover Press, 2002
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The Civil Rights Movement in the USA EKSAMEN

Vi kigger på borgerretsbevægelsen i USA i 50erne og 60erne med fokus på tekstlæsning, analyse og fortolkning af forskellige teksttyper.

Tekster:
The Declaration of Independence
The Constitution of the USA
Erskine Caldwell: Saturday Afternoon, 1941
R.J.Meddough: The Death of Tommy Grimes, 1962
Martin Luther King: I Have a Dream, 1963
Malcolm X: Not Just an American Problem, but a World Problem, 1965
Alice Walker: The Flowers, 1973

I grupper arbejdede eleverne med sange og fremlagde derefter en analyse og fortolkning af tekst og musik inklusiv en perspektivering til et nyere stykke musik efter eget valg:

1. Billie Holiday: Strange Fruit (Abel Meeropol 1937)
Alva, Filippa, Line, Molly, Alberte B.
2. Mahalia Jackson: How I Got Over (1961)
        Alma, Maja, Jasmin, Mira
3. Sam Cooke: A Change Is Gonna Come (1964)
        Olivia, Silje-Sofie, Ella, Anna, Sarah
4. James Brown: Say It Loud: I’m Black and I’m Poud (1968)
        Simon, Valter, Viktor, Kamma, Frederikke
5. NWA: Fuck Tha Police (1988)
        Romeo, Charlie, William, Johannes
6. Public Enemy: Fight The Power (1989)
        Alberte F., Bianca, Lea, Laura
7. 2Pac: Changes (1998)
        Wilma, Miriam, Katrine, Rebecca
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Horror

Vi undersøger genren Horror og læser fra bogen *Horror' af Rasmus Drisdad og Johanne Rikstrup Hansen, Systime, 2017.

Tekster:
Reading, writing and watching with Freud- Freudian psychology and horror fiction.
Stephen King: Why We Crave Horror Fiction, 1982
Richard Matheson: Making Cabinets, 2006
Thomas Harris: The Silence of The Lambs, 1988
Stephen King: The Boogeyman, 1973
Film: The Silence of the Lambs, dir. Jonathan Demme, 1991
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Billy Elliot (værk)

Vi læser filmmanuskriptet til filmen Billy Elliot af Lee Hall, 2000, sammen med et antal andre tekster og en dokumentar om minearbejderstrejken.

Materiale:

Lee Hall: Billy Elliot, 2000 (værk)
The British Academy 10-min. Talks: Robert Gildea The Miners' Strike of 1984-85
Loretta Ramkissoon: Which Floor?, 2019
Ole Helmersen- Brexit Britain. Great Britain eller Little England?, kap. 9: sociale stratifikationer, 2020
FILM: Billy Elliot, dir. Stephen Daldry, 2000

Gruppearbejde og fremlæggelser om følgende tekster:

The Guardian: Children raised under UK austerity shorter than European peers, study finds, 21 jun 2023
The New Yorker: John Newhouse: The Gamefish, 10 Feb 1986
Laura Wade: Posh (extract), 2010
The Guardian: 'Protect the vulnerable': Marcus Rashford's emotional letter to MPs, 15 Jun 2020
Margaret Thatcher: In Defence of Freedom, 1976
The Guardian: Sharp rise in cost of food basics forces UK families ‘to make desperate choices’, 14 Aug 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Short Stories EKSAMEN

Vi læser et antal tekster med fokus på tekstanalyse. De første tekster er klassiske tekster, den sidste er et uddrag af en nyere tekst for at introducere nye begrebe, fx 'superdiversity', 'conviviality' og 'wokeness'.

Materiale:

Ernest Hemingway: Hills Like White Elephants, 1927
Graham Greene: The Destructors, 1954
Raymond Carver: Neighbors, 1971
Bernadine Evaristo: Yazz (extract), 2019

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SRO: Grime and Multiculturalism in the UK

Forløbet er læst sammen med musik og matematik, halvdelen af klassen har MU-MA, halvdelen MU-EN. Alle har valgt en Grime-sang som skal analyseres i musik, og i engelsk har vi frem mod SRO-ugen arbejdet med:

materiale:

Dokumentar: The British Empire - The World's Largest Superpower | Empire Builders | Free Documentary History
Susmita Bhattacharya: Dusk over Atlantic Wharf, 2006
Zadie Smith: Speaking in Tongues, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mikroemne: South Africa

Vi har meget få moduler, så derfor bliver det kun til et meget kort emne om Sydafrika.

Tekster:

Dokumentar: New Africa: Apartheid Explained. Nelson Mandela's Battle, 2021
Humprhey Tyler's Eye Witness Report, 1960, The Sharpeville Massacre
Film: Invictus, dir: Clint Eastwood, 2009

Eleverne lavede søgninger på:

-President Verwoerd, National Party
-ANC, Freedom Charter
-The Population Registration Act of 1950, The Group Areas Act of 1950, Natives (abolition of Passes and Co-ordination of Documents) Act of 1952
-Bantu Education Act No 47 of 1953, Reservation of Seperate Amenities Act of 1953, Natives Resettlement Act 1954
-Bantu Homelands Citizenship Act 1970, The Medium Decree of 1974
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Miscellaneous- fonetik, lingua franca, repetition

De sidste moduler anvendes på at øve en smule udtale, foneminventaret, transkription med fokus på bl.a. RP, og lingua franca.

Tekster:

Engelske fonemer
https://www.dialectsarchive.com/gabon-1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 USA

Forløbet er organiseret som et gruppearbejde frem mod det amerikanske valg, hvor eleverne har valgt sig ind på emner efter interesse. Hver gruppe har lavet selvstændige undersøgelser indenfor deres emner, men har også fået udleveret materiale. Som afslutning leverede hver gruppe en fremlæggelse på 15-30 min., læreren startede med 'The Frontier'. I forbindelse med valgdagen havde engelskgruppen på skolen et fællesarrangement hvor elever fra mange klasser kom og hørte elevernes oplæg. Hver gruppe gav resten af holdet en lektie for til deres oplæg, og de lektier er 'fællestekster' for forløbet:

The Frontier (Trine): Henry David Thoreau: from Walden

Reproduction Rights (Alberte Bauer, Lea): https://www.youtube.com/watch?v=wuNWdW0UXWI og https://www.youtube.com/watch?v=4hKkAcaSgY0

Election 2024 (Wilma, Philippa): (https://open.spotify.com/episode/6mtYzEycV2uNK4BVTNuxKL?si=9Q1qHPaEQ-id8ZywnOv8cw podcast

Prohibition (Max): (lektie: Læs ned til "The forgotten prohibtionitst" https://www.politico.com/magazine/story/2019/01/13/prohibition-women-blame-history-223972/)

Food (Johannes, William): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC300778/ og https://www.nesta.org.uk/data-visualisation-and-interactive/consuming-history-three-decades-of-change-in-how-and-what-we-eat/?utm_source=The+Nesta+edit&utm_campaign=99282d9a41-EMAIL_CAMPAIGN_2024_06_21_04_52_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_d17364114d-4da06cbda7-%5BLIST_EMAIL_ID%5D&mc_cid=99282d9a41&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3gGDQ-rNITIbwpOr8_Jy6_DJQe0iuSf3FAOzbBdPd5IQtYQW-LFGrStZE_aem_dQ7Zn86MmyyRtMynmzp31w

9/11, NY (Jasmin, Sarah Louise, Simon): uddrag af Don Delillo: Falling Man

The Death Penalty (Molly, Olivia, Mira): https://youtu.be/w9t0i7va90g?si=uHZBWOSGCFMv3l5q debatvideo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Shakespeare EKSAMEN

Hovedfokus på Romeo and Juliet, men vi var også omkring en komedie, Much Ado, og et par sonetter.

Tekster:
William Shakespeare: Romeo and Juliet, Act I; Much Ado About Nothing Act I, scene 1, Sonnet 18 and 73
Romeo+Juliet, dir. Baz Luhrmann 1996
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 The Lost Generation including In Our Time (VÆRK) E

Vi læser om perioden ca. 1915-25, dens litteratur og litterære strømninger.

Tekster:
Ernest Hemingway: In Our Time, 1925 (værk)
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby, 1925 (uddrag)
Zelda Fitzgerald: Eulogy on the Flapper, 1922
Rupert Brooke: The Soldier, 1915
Siegfried Sassoon: Counter-Attack, 1918
Ivor Gurney: To His Love, 1917
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition, grammar

Vi laver et par eksamenssæt som træning, gennemgår modalverber, laver sætningsanalyse etc., og repeterer det nødvendige.

Tekster:
Grammatik med synonymer
Get It Right
Minlaering.dk
udtalenu.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer