Holdet y 2022 Engelsk A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jens Timcenko Bodekær
Hold y 2022 Engelsk A (1y EN, 2y EN, 3y EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Anthropocene #1
Titel 2 African American History #2
Titel 3 Poetry #3
Titel 4 Kenya #4
Titel 5 SoMe #5
Titel 6 Modern Love #8
Titel 7 Populism and Brexit #6
Titel 8 Eksamen Feminism #7
Titel 9 Eksamen British Empire and India #8
Titel 10 Eksamen - Multiculturalism and immigration #9
Titel 11 Harvest Gypsies #11
Titel 12 Eksamen - Rhetoric and US Elections #12
Titel 13 Eksamen - Graphic Novels Forløb#13
Titel 14 Eksamen - Shakespeare and PoCo #14
Titel 15 Forløb#15 Opsamling og grammatiktræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Anthropocene #1

Kernestof
Fiktion og analyse af fiktion. Særligt fokus på den antropocæne æra og menneskets forhold til naturen.
Særlige begreber:
Antropomorphism og anthropomorphic features.

Analytiske redskaber:
Character analysis, theme, setting, PEEL-modellen i skriftlig fremstilling, ordvalg. Analysetermer fra "Toolbox".
Adjektiver til karakteranalyse. AP-brush-up: ordklasser og sætningsanalyse.


Tekster:
- "The Larder", Morris Lurie, 1984, short story
- "Why Willows Weep", Salley Vickers, 2011, short story
- “From the Dark” , Emilie Collyer , short story (2017)

Supplerende materiale:
- https://thewritepractice.com/anthropomorphic/
- Listen with your heart – Pocahontas
https://www.youtube.com/watch?v=8oavSum61gA
- Get it Right - Ordklasser og sætningsanalyse s.20-21
- Contexts – Tools for analysis s.244-256
- Minlaering ordklasser
- Why We Crave Horror Movies excerpt - By Stephen King


Film:
- Princess Mononoke, Hayao Miyazaki, 1997, spillefilm


Bibliografi
-
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay on Why Willows Weep 09-12-2022
Essay on Why Willows Weep 09-12-2022
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 African American History #2

Kernestof:
Analyse af non-fiction med udgangspunkt i kontroversen omkring Beyonce's
optræden på Superbowl i 2016. Fokus på Black Panthers og Martin Luther King's metoder til at opnå politiske resultater.

Perspektivering til klimakampen med filmen:
"How to Blow Up a Pipeline" set i cinemateket 22.2.2023

Analystiske begreber:
Non-fiction analysis
Rhetorical pentagram
News Triangle
Argumentation analysis
Claim, evidence, argument
ethos, pathos, logos

Tekster:
- Kompendium: American History Today: Beyonce’s Superbowl Performance, 2016:
The following articles:
- "Beyonce’s Super Bowl show brings praise and criticism", AP, CBS News, February 9th 2016
- "Why the Outrage Over Beyonce’s Super Bowl Performance Is Completely Ridiculous", Lauren Chanel Allen, teenvogue, February 9th, 2016
- "Here is what Beyonce haters get wrong about her Black Panther homage at Super Bowl 50", Camos, NYdailynews, February 2016
- "In Defense of Beyonce, Why the Controversy?", Tisia Muzinga, mediamilwaukee.com, February 10th 2016
- "Beyonce’s Racist Super Bowl Ass-Shaking Routine Pays Homage to Malcolm X, Black Panthers", Ben Shapiro, Dailywire, February 9th 2016
- "Exclusive: Meet the Youth Pastor Behind #Boycottbeyonce", Charing Ball, Madamenoire.com, February 19th 2016
- "Boom, It Only Takes Black Sheriff 1 Sentence  to DESTROY Beyonce’s Racist Super Bowl Show!" Conservativetribune.com, Fox Business, February 2016
- "Exclusive: Beyoncé Wants to Change the Conversation", Tamar Gottesman, elle.com, April 4, 2016
- "The Decisive Arrest", extract from "Stride Toward Freedom", Martin Luther King, 1958
Crash Course on "The Black Panthers".


Supplerende materiale
- https://www.britannica.com/topic/Black-Panther-Party
- "How to blow up a Pipeline", director: Daniel Goldhaber 2022.
- "Formation", music video, Beyonce, 2016
- "Formation", lyrics, Beyonce, 2016
- "Black in the USA", Gregory Boyd, forestilling på KG, april 2023

Sange
- Beyonce - If I were a boy
- Sex pistols - God save the queen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Beyoncé 10-02-2023
Beyoncé 10-02-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 SoMe #5

Formål:

At forstå fænomenet sociale medier og hvordan de på virker vores forståelse af os selv, samt vores samfund.

Kernestof
- Do social media threaten society, The Economist
https://www.economist.com/leaders/2017/11/04/do-social-media-threaten-democracy
- How the World Was Trolled, The Economist
https://www.economist.com/briefing/2017/11/04/once-considered-a-boon-to-democracy-social-media-have-started-to-look-like-its-nemesis



Ord:
Plurality, doxing, mobocracy, false narratives, Gamergate, Maidan Square

Grammatik:
Verbernes tider
Aktiv og passiv


Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Modern Love #8

Formål: Kendskab til portrættering af kærlighed gennem tiden, særligt fænomenet star crossed lovers og Romeo og Julie. Kærlighed i et senmoderne perspektiv med fokus på kompleksitet og det ikke konforme. At få kendskab til filmanalytiske virkemidler.

Grammatik:
- Uregelmæssige verber

Kernestof:
- Romeo and Juliet, Shakespeare, Act 2, Scene 2
https://myshakespeare.com/romeo-and-juliet/act-2-scene-2
- Nights in the Gardens of Spain, Alan Bennet
- In Praise of their divorce, Tony Hoagland
- Alpha Women, Beta Men, New York Magazine
- Everything, Everywhere, All at Once (movie)


Supplerende materiale:
- Sparknotes summary (Romeo og Julie https://www.youtube.com/watchv=dRrvQ1vZxcg&pp=ygUWcm9tZW8gYW5kIGp1bGlldCByZWNhcA%3D%3D
- Thug notes summary - https://www.youtube.com/watch?v=K-qgVmsV3hM&pp=ygUWcm9tZW8gYW5kIGp1bGlldCByZWNhcA%3D%3D
- Taylor Swift – Love Story
https://www.youtube.com/watch?v=8xg3vE8Ie_E

-https://www.huffpost.com/entry/romeo-is-a-dirtbag-so-why-is-romeo-and-juliet-our-favorite-love-story_b_6648658

- The Balcony scene, act – 2, scene -2, Baz Luhrman
https://www.youtube.com/watch?v=1HbvBVhpChI

Skuespil:
Fremførsel af Romeo and Juliet i Kongens Have (1,5 time)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Populism and Brexit #6

Formål:
Formålet med forløbet er at forstå Brexit i en global kontekst. Forløbet bygger ovenpå forløbet om sociale medier og hvordan disse bidrager til en tiltagende populistisk forståelse af "os mod dem". Der bliver både perspektiveret til det amerikanske og danske politiske system.


Ord:
Populism:
Disillusionment, political establishment, liberal/conservative, politics of fear/hatred,
Brexit:
Leavers, remainers, Boris Johnson, referendum, xenophobia, sovereignty, alienation, nationalism


Kernestof
- Why Brexit Happened - Ted talk + transkription
- Jacinda Ardern's  “Harvard Commencement Speech – Democracy, disinformation and kindness”
- Larry Elliot: Brexit is a rejection of globalisation (2016)
-  Power and politics in Britain: The political system explained, Worlds of English
- How United is the United Kingdom?, Worlds of English


Supplerende stof
- Is Everyone a Populist? - Jan Werner Muller
- Black Mirror, Nosedive, S3E01

Grammatik
Phrasal verbs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamen Feminism #7

Formål:
At få kendskab til de 4 bølger af feminisme, samt bruge feministisk kritisk analyse. Historisk kendskab til Suffragette bevægelsen i England. Kendskab til prominente feministiske forfattere og deres værker. Kendskab til the Iceberg Theory / Theory of Omission. Kendskab til Bechdel testen.


Kernestof:
- Suffragette, British historical drama, 2015
- Olive Schreiner, Dreams, Chapter 5, The first dream – Three dreams in a desert
- Ernest Hemingway, “Cat in the Rain”
- Virginia Wolf, A Room of One’s Own, Chapter 5, excerpt
- Mad Men, S01E01, Smoke Gets in Your Eyes
- “Becoming the Third Wave” – Rebecca Walker



Supplerende stof:
- Betty Friedan, Feminine Mystique, Summary
- Riot Grrl (genre), selvvalgt punknummer
- Everyday sexism project
https://everydaysexism.com/
- Literary Manshaming
https://www.msnbc.com/zerlina/watch/sexist-male-authors-shamed-
https://www.tiktok.com/@voxkimberly
Systime, The English Handbook, 3.8, The Feminist Criticism Approach
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EHO - Feminism 10-12-2023
EHO - Feminism 10-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Eksamen British Empire and India #8

Forløb med fokus på det Britiske Imperium.

Forløb: British Empire and India

Forløbets tema er det britiske imperium, med fokus på Indien og Pakistan. Forløbet giver forskellige perspektiver på det britiske imperium og Englands koloniseringstid med udgangspunkt i Indien. Eleverne skal forholde sig til de politiske, økonomiske og idealistiske motivationsfaktorer, der drev koloniseringen, samt forstå implikationerne for koloniserede lande, både før, under og efter koloniseringen.


Formål (Faglige mål ift læreplanens krav):
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Teori:
Burden, idealism, exhortation, native, caste system, superior, innocent,  proper, civilized, conventional, chaplain, satire, partition Hindi-English hybrid, post-colonial, Mahatma Gandhi, Rudyard Kipling.

Skriftlighed og grammatik:
- Oversættelse
- prepositioner og prepositional phrases
- Verbets tider

Metoder:
- Det rhetoriske pentagram og analyse af non-fiction
- FLIRT modellen og poesi analyse


Kernestof:
- "The White Man’s Burden" – Rudyard Kipling
- "Brown Man’s Burden" - Henry Labourchere
- "Lispeth" – Rudyard Kipling
- "Blood" – Urvashi Butala
- "The Ideas Shaping New India" – Anand Giriharadas

Perspektiverende stof:
- Why was India split into to countries:
https://www.youtube.com/watch?v=DrcCTgwbsjc

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2y En skr. prøve 22-02-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamen - Multiculturalism and immigration #9


Forløb med fokus på immigration og England

Forløb: Immigration and multiculturalism
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet tager udgangspunkt i teori fra bogen Everyone is Here og er baseret på romanen Exit West af Mohsin Hamid.
Der fokus på emnerne Britain shaped by Immigration, literature as a social mirror og future literacy.

Udvalgte dele af romanen nærlæses og analyseres med fokus på karakter og miljøanalyse og principper fra integreret grammatik anvendes. Ift. grammatik er der særlig fokus på genitiv, artikler og modalverber.

Skriftligt trænes opbygning af analytical essay og hvordan man skriver en konklusion.

Formål (Faglige mål ift læreplanens krav):
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Teori:
English as Lingua Franca, National narrative, homogeneous/heterogenous society, assimilation, alienation, xenophoic, redefine,  arrival phase, settler phase, indigene phase, conviviality, superdiversity.

Kernestof:
Exit West, Mohsin Hamid
Foreign Parts - Huma Quereshi
Girl, Woman, Other - Bernadine Evaristo
The Embassy of Cambodia - Zadie Smith
English as Lingua Franca - The English Handbook 4.5


Metode og progression (Kompetencer/Succeskriterier/læringsmål ift. eksamen):
Eleven kan har kendskab til Storbritanniens historiske forhold angående immigration og sammenholde dette med begrebet literature as a social mirror. Kan definere forskelle på britiske forfattere fra arrival, settler og indigene faser. Kan forklare ideen om future literacy og sammenhængen med værket Exit West, samt anvende begreberne homogeneous/heterogenous society, assimilation, alienation, xenophoic, redefine, conviviality, superdiversity i deres analyser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Exit West 05-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Harvest Gypsies #11


Forløbstitel: Harvest Gypsies

Forløbets tema er det The Great Depression, The Dust Bowl og immigration in the US.
I forløbet arbejdes primært med John Steinbeck's, Of Mice and Men, men også med 7 tekster fra hans pamphlet Harvest Gypsies. Desuden drages der til slut paralleler til nutidig immigrationspolitik via selvvalgte artikler.
Undervejs i forløbet har klassen besøgt en dansk økologisk gård og lavet engelsksprogede artikler om arbejdet og livet på gården.


Formål (Faglige mål ift læreplanens krav):
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Teori, begreber:
Naturalism, authentic language, vernacular, allusion, foreshadowing, imagery, atmosphere, marginalized groups, cadence, juxtaposition

Composition: scenic, panoramic, Freytag's pyramid model, exposition, denouement,
Narrative structure,:circular, frame, parallel narrative

Skriftlighed og grammatik:
- Double negations
- Word classes
- Pronouns
- Adverbs

Metoder:
- Karakter og miljø analyse
- Det rhetoriske pentagram og analyse af non-fiction


Kernestof:
- Of Mice and Men, John Steinbeck
- Harvest Gypsies article 1-5


Perspektiverende stof:
- Intro til Harvest Gypsies
- Selvfundne nyhedsartikler om migration in the US
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Of Mice and Men 08-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Eksamen - Rhetoric and US Elections #12

Forløb: Rhetoric and US elections

Forløb med fokus på retorisk analyse og det amerikanske valg.


Forløbets formål er at forstå opbygningen af det amerikanskevalgsystem, forskelle på røde og blå stater, samt hvilke politiske problemstillinger er aktuelle for præsidentvalget i 2024. Herudover har der været særligt fokus på retoriske virkemidler i taler.


Kernestof:
The English Handbook 4.1 Rhetoric - The art of speaking
The English Handbook 4.4 Argumentation Theory
Speeches that changed the world - George W. Bush, Today our nation saw Evil
Speeches that changed the world - Malcolm X, You can't hate the roots of a tree without hating the tree
Speeches that changed the world - George S. Patton jr,A Rallying Speech to the US Third rmy before D-day

The New Deal - Franklin D. Roosevelt
John F. Kennedy’s "New Frontier" Speech
Kamala Harris’ Ellipse Speech 2024
Barack Obama -  A More Perfect Unions


Perspektiverende stof:
Lord of the Rings - Aragorn's speech at the Black Gate
https://www.youtube.com/watch?v=QdtmlfLFgWg
Crash Course in the 1960’s
https://www.youtube.com/watch?v=lkXFb1sMa38
Crash course on The New Deal
https://www.youtube.com/watch?v=6bMq9Ek6jnA


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksamen - Graphic Novels Forløb#13

Forløb med fokus på Graphic Novels (kernestof):

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til genren "grafisk roman" og det dertil hørende terminologiske begrebsapparat, som det fremgår af Clausens og Kaalunds antologi: single page spread, strip, double page spread, grid, panels (organising panel, silent panel, open panel, 4th wall breaks/bleed, splash page, gutter), colours, perspective (eye-level, bird's eye view, worm's eye view), zoom, long shot, closure, easter egg, sound and movement (speech balloon, caption box, font, onomatopoeia, motion lines/zip-ribbons), characters, the relationship between words and pictures (the word specific combination, the picture specific combination, the duo-specific combination, parallel combinations, the montage, the interdependent combination).

Endvidere har forløbet budt på værkanalyse med udgangspunkt i Alison Bechdel selvbiografiske (grafiske) roman "Fun Home", hvor der udover fokus på det visuelle også har været intensivt fokus på ordforrådstilegnelse, romanens anvendelse af intertekstualitet, sproglig analyse (stylistic devices, e.g. imagery, irony, contrasts, choice of words, etymology), personkarakteristik, tema og budskab.
Der er igennem forløbet løbende blevet arbejdet med mundtlige fremlæggelser (i større og mindre gruppekonstellationer), og der har endvidere været fokus på klassediskussioner.  

Kernestof:

- Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund: "Getting Graphic. Introduction to Themes and Narratives in Graphic Novels". Gyldendal, København 2015, pp. 6-41.

Alison Bechdel: "Fun Home. A Family Tragicomic". A Mariner Book. Houghton Mifflin Harcourt, New York 2007 - 232 sider (grafisk roman brugt til værklæsning).

Supplerende materiale:

https://podyssey.fm/celebrity-podcasts/id9926-alison-bechdel (et afsnit af podcasten "Design Matters" (vært = Debbie Millman), hvor Alison Bechdel interviewes bl.a. om "Fun Home"). Podcasten er fra den 9. maj 2016.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Eksamen - Shakespeare and PoCo #14

Forløb med fokus på Shakespeare's The Tempest og post-colonialism som tilgang til litteratur.


Forløbets formål er at give en bred forståelse af Shakespeare's værk The Tempest, samt forskellige måder at se værket på gennem tiden. Hvordan blev stykket forstået i sin samtid, i 1900-tallet og i dag. Vi har gennemgået genretræk ved Shakespeare's værker og digte med fokus på iambic pentameter. Dernæst har vi læst værket The Tempest, og genopført det med WHOOSH-konceptet.
Efter værklæsningen blev postkolonial teori introduceret, herunder koncepterne hybridity og mimicry, og vi arbejdede skriftligt med at analysere værket gennem fra et postkolonialt perspektiv.

Kernestof:
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- Uddrag af værker af Shakespeare
- Væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie


Kernestof tekster:
Wider Contexts 83-85
Shakespeare Sonnet 18
The Tempest, Shakespeare (værk), Folger Shakespeare Library
https://shakespeare.folger.edu/
What is Postcolonialism, The English Handbook chp. 3.6


Perspektiverende stof:

- Why read the Tempest?
https://www.youtube.com/watch?v=UvznOeSyESU

- Homi Bhabha’s theory of mimicry and hybridity (excerpt)
http://www.lehigh.edu/~amsp/2009/05/mimicry-and-hybridity-in-plain-english.html




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#15 Opsamling og grammatiktræning

Repetition af 2.g forløb med fokus på læsning af fiktionstekster.

Tekster:
- Amrita Pritam, Stench of Kerosene
- Hanif Kureishi, My son the Fanatic
- Hills Like White Elephants, Ernest Hemingway

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer