Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Michael Kallesøe Schmidt
|
Hold
|
p 2023 Dansk A (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad sker der?
Introduktion til nyhedsjournalistikkens genrer og metoder, herunder de professionelle mediers rolle og betydning i det 21. århundrede.
Kernestof:
Kim Faber (2005): Blod mod blod, Politiken
Ole Schulz Larsen (2015): Håndbog til dansk, kapitlet "Avisjournalistik"
DR (2019): Ryd forsiden, afsnit 1
Peter Harmsen (2023): Sudoku på skinner, Weekendavisen
Line Gjerlev Hobel (2023): "DSB og Arriva melder om mange togaflysninger og forsinkelser omkring Aarhus", dr.dk
Anton Dahl Andersen (2023): "Eritrea-demonstrationer endte i stenkast", Ekstra Bladet
Emilie Maarbjerg Mørk (2023): "Voldelige sammenstød på
Amager er et symptom på en hovedpine, politikerne har ignoreret", Politiken
Supplerende stof:
Et udvalg af artikler fra forskellige avistyper september-oktober 2023
Uddrag af Andrew Rossi (2020): After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Voksenfobi - en tendens i samtiden
Vi undersøger emnet voksenfobi i lyrik, epik og fiktionsfilm fra det 21. århundrede. Undervejs læser vi værket Marts er bedst af Lea Marie Løppenthin med fokus på tematik og semantiske felter.
Kernestof:
Dorte Remar (2006): "Fadermyndighed efterlyses", Kristeligt Dagblad
Lea Marie Løppenthin (2016): Marts er bedst - VÆRK
Maj-Britt La Cour (2016): De voksnes rækker - VÆRK
Mikael Ljung (2017): Sjukt oklar, sæson 1, afsnit 1
Anne Ringgaard (2018): "Psykisk sygdom i konkurrencestaten præger ny dansk litteratur", Videnskab.dk
Supplerende stof:
Uddrag af Stine Pilgaard (2012): Min mor siger
Uddrag af Cecilie Lind (2016): Scarykost
Sofie Jo Kaufmanas og Mette Søndergaard Nielsen (2020): FAR, afsnit 1+2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk semesteropgave efterår
|
13-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Novellegenren
En undersøgelse af novellegenren og dens udvikling fra romantismen og frem til nutiden. Undervejs arbejder vi med tekster af en række kanonforfattere og diskuterer forholdet mellem miljøbeskrivelser før under og efter det moderne gennembrud.
Kernestof:
St.St. Blicher (1839): "Landsbydoktoren"
Herman Bang (1883): "Frøkenen"
Henrik Pontoppidan (1887): "Naadsensbrød"
Olivia Levison (1892): "Anfægtelser"
Martin A. Hansen (1947): "Agerhønen"
Peter Seeberg (1962): "Patienten"
Karen Blixen (1962): "Ringen"
Pia Juul (2005): "En flinker fyr"
Ole Schulz Larsen (2015): Håndbog til dansk, afsnit om noveller, komposition, fremstillingsformer, tema, miljø- og personkarakteristik og fortæller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvordan får man ret?
Forløb om argumentation med særlig fokus på politiske taler. Undervejs holder samtlige elever selvskrevne taler. Nøglebegreber: retorisk pentagram, appelformer, sproglige figurer.
Kernestof:
Ole Schulz Larsen (2015): Håndbog til dansk, afsnittene "Sproglige figurer", "Retorik" og "Argumentation"
Jonas Eika (2019): "Jonas Eikas tale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris"
Bent Høie (2020): "Neste sommar finst ikkje når du er ung"
Emil Hyllberg (2023): "Gymnasieelev: Giv mig en karakter at holde fast i", Politiken
Peter Bryld (2024): "Det er ikke synd for de studerende, der mister det sjette SU-år, Uniavisen
Mette Frederiksen (2025): "1. maj-tale"
Supplerende stof:
TV2 (2024): Fanden ta' kommunen, afsnit 1
DR (2024): Deadline: "Hvorfor orker vi ikke at få børn?"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk semesteropgave forår
|
08-03-2024
|
Talepapir
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Absurd dramatik
Med udgangspunkt i samtaleanalyse læses værket Først bliver man jo født af Line Knutzon. Det absurde drama introduceres som kontrast til naturalismen, repræsenteret ved Henrik Ibsens Et Dukkehjem. Desuden ses et uddrag af TV-teatrets version af Samuel Becketts Vi venter på Godot.
Kernestof:
Uddrag af Palle Kjærulff-Schmidt (1962): Vi venter på Godot (TV-version af Samuel Beckett (1953): Waiting for Godot)
Uddrag af Fjernsynsteatret (1973): Et Dukkehjem (TV-version af Henrik Ibsen (1889): Et dukkehjem)
Line Knutzon (2001): Først bliver man jo født - VÆRK
Henrik Rasmussen, red. (2001): Gads litteraturleksikon, opslaget "Det absurde"
Ole Schulz Larsen (2015): Håndbog til dansk, kapitlet om "Kommunikationsanalyse"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tradition og oprør
Vi dykker ned i forskellige litteraturhistoriske perioder med fokus på, hvordan litteraturen kan ses som et oprør mod traditioner. Undervejs arbejder vi med slægtsnormer i middelalderen, samfundshierarkier i begyndelsen af 1900-tallet, kritik af skønhedsidealer i 1920'ernes ekspressionisme og opgør med borgerskabet omkring 1960.
Kernestof:
Ukendt: "Hr. Mortens klosterrov" (folkevise)
Ukendt: "Redselille og Vidervold" (folkevise)
Martin Andersen Nexø: (1900): "Lønningsdag"
Martin Andersen Nexø (1915): "Afløsningens Time"
Tom Kristensen (1920): "Landet Atlantis"
Leif Panduro (1958): Rend mig i traditionerne - VÆRK
Uddrag af Klaus RIfbjerg (1958): Den kroniske uskyld
Edward Fleming (1979): Rend mig i traditionerne - VÆRK
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentarisme
Vi skal undersøge dokumentarisme i forskellige medier og genrer: dokumentarfilm, tv-dokumentar, fortællende journalistik og autofiktion i epik i lyrik. Vores gennemgående analysenøgle er forholdet mellem fakta- og fiktionskoder i de forskellige medier og genrer, vi undersøger.
Kernestof:
Uddrag af Thorkild Hansen (1962): Det lykkelige Arabien
Uddrag af Hassan Preisler (2013): Brun mands byrde
Ole Schulz Larsen (2015): Håndbog til dansk, kapitlet om dokumentarfilm
DR (2022): Nyrup - søn af en udstødt, afsnit 1: "Tvangsanbragt på ubestemt tid"
Mikkel Kruse (2023): Vokseværk - VÆRK
DR (2024): Adnan og de smukke løgne, afsnit 1: "Brænd fedt på sofaen"
Uddrag af TV2: Herlufsholm - hemmeligheder for livet
Supplerende stof:
Uddrag af Thorkild Hansen (1962): Det lykkelige Arabien
Uddrag af Theis Ørntoft (2009): Yeahsuiten
Uddrag af Yahya Hassan (2013): Yahya Hassan
Uddrag af Caspar Eric (2014): 7/11
Uddrag af Cecilie Lind (2019): Mit barn
Uddrag af Sarah Rahmeh (2021) Langt væk og lige om hjørnet
Uddrag af Bjørn Rasmussen (2021): Forgabt
Uddrag af Simon Lereng Wilmont (2022): Et hus af splinter
Uddrag af Amina Elmi (2023): Barbar
Uddrag af Maria Frederiksson (2023): Miraklet i Gullspång
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fornuft og følelse
Litterært forløb med fokus på fornuft og følelse i oplysningstid og romantik. Undervejs læses to værker fra og om 1700-tallet: Det arabiske pulver af Ludvig Holberg og Bastarden af Nikolaj Arcel. Siden dykkes ned i universal- og nationalromantik. Den røde tråd er forholdet mellem fornuft og følelse i hhv. oplysningstid og romantik.
Kernestof:
Ludvig Holberg: Det arabiske Pulver (1724) - VÆRK
Adam Oehlenschläger (1819): "Digtekræfternes nødvendige Forening"
H.C. Andersen (1831): "Kjærlighed"
N.F.S.Grundtvig (1839): "Danmark, deiligst Vang og Vænge"
Adam Oehlenschläger (1848): "Fædrelands-Sang"
Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen (2021): Litteraturens genveje, s. 90-94
Mischa Sloth Carlsen og Maja Bødtcher-Hansen (2023): Med tiden. Et litteraturhistorisk overblik, s. 83-88
Nikolaj Arcel: Bastarden (2023) - VÆRK
Supplerende stof:
L.C. Nielsen (1901): "Jeg ser de bøgelyse Øer"
Shu-bi-dua (1978): "Danmark"
Trille (1979): "Danmark"
Povl Dissing (2013): "Godmorgen, lille land"
Ulige numre (2015): "Frit land"
DR (2017): Historien om Danmark, afsnit 7: Enevælde og oplysning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reklamen i den digitale tidsalder
Medieorienteret forløb om reklamer i det 21. århundrede, herunder viral markedsføring, influencermarketing og politiske reklamer. Med udgangspunkt i en kort introduktion til det 20. århundredes reklamer undersøges reklamens situation i den nuværende, digitale medievirkelighed.
Kernestof:
DR (2003): Reklamer til tiden, afsnit 8: "Om vores reklamer, fra plankeværk til Polle"
Morten Haase, Conni Paludan og Uffe Schjødt (2011): Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur, s. 7-9 + 152-61
Ole Schulz Larsen (2015): Håndbog til dansk, kapitlet om reklamer
MellemFingaMuzik (2015): Pepsi
Marie Houmann Kjærsgaard og Morten Haase (2018): Markedskommunikation, afsnittet om "Viral markedsføring"
Morten Münster (2021): Tøm en slikbutik på 2 minutter!
Luke Brown (2022): "Jurister: Lovgivning om politisk reklame er forældet", KForum
Alexander Husum (2023): Lever en dag som Danmarks statsminister
Silas Bay Nielsen og Casper Schrøder (2024): ”Youtuber Morten Münster efter kritik fra Forbrugerombudsmanden: Sagen giver ingen mening”
Karl Erik Stougaard, Signe Skarequist og Thomas Lue Lytzen (2025): "Medieaktører: Nye EU-krav kan true demokratiet, da de presser medier til at afvise politiske reklamer", Altinget
Supplerende stof:
DR (2014): Fuckr med din hjerne, sæson 2, afsnit 8: "Den perfekte reklame"
DR (2019): Deadline, 7.1.2019 (interview med Lakserytteren)
Dansk Folkeparti (2022): Det er okay at være almindelig (politisk kampagne)
Spotify (2022): Transgender Benefits
DR (2024): P3 Essensen, sæson 1, afsnit 6: "Hvordan får influencere dig til at købe ting?"
Signe Wulff (2025): "Den virale chokoladeplade", Weekendavisen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kunsten og folket
Et forløb om forholdet mellem kunst og befolkning med en række nedslag i det 20. århundrede og frem: tidlig modernisme og det folkelige gennembrud 1900-1920, kunstfonddebat og konfrontationsmodernisme i 1960'erne, 1980'ernes lyriske opgør med 1970'ernes realisme og Haider Ansaris outsiderposition i det aktuelle litterære miljø. Den røde tråd er modsætningen mellem realisme og modernisme.
Kernestof:
H.A. Brendekilde (1889): Udslidt
Edvard Munch (1893): Skriget
Johannes V. Jensen (1901): "Interferens"
Johannes V. Jensen (1905): "Bitte-Selgen"
Uddrag af Filippo Tomassi Marinetti (1909): Futurismens manifest
Pablo Picasso (1932): A Girl Before a Mirror
Henri Matisse (1947): Interieur rouge
Klaus RIfbjerg (1960): "Røntgen"
Klaus Rifbjerg (1960): "Refshaleøen"
Yves Klein (1962): "IKB 191"
Diverse (1965): "Protester mod kunststøtten heriblandt Peter Rindals 1965"
Vita Andersen (1977): "Hvad tror du jeg tror"
Søren Ulrik Thomsen (1981): "Levende"
Michael Strunge (1981): "Plasticsolen"
Pia Tafdrup (1981): "Overgiver mig"
Pia Tafdrup (1981): "Befri de indvendige sange"
DR (1984): Bazar (samtale mellem Lola Baidel, Kristen Bjørnkjær Michael Strunge og Pia Tafdrup)
Uddrag af DR (1984): Gamle Danmark, afsnit 8: Kultur på drengen, 35:11-50:00
Mischa Sloth Carlsen og Maja Bødtcher-Hansen (2023): Med tiden, s. 167-170
Uddrag af Haider Ansari (2023): Institutionaliseret
Supplerende stof:
C.A. Lorentzen: Den rædsomste Nat (1807-08)
Theodor von Hörmann: Blumenmarkt an der Madeleine (1889)
Luis Bunuel (1929): Den andalusiske hund
Jess Ørnsbo (1964): "Operation"
Anna Raaby Ravn (2025): "Til min lillebror" (interview med Haider Ansari)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249006370",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249006370",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249006370"
}