Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Julie Eskesen, Lone Andersen
|
Hold
|
q 2023 Dansk A (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb 2: Nyheder og journalistik
Formål og faglige mål
- Analyse af nyhedsartikler og fortællende journalistik med afsæt i faglige begreber
- Få kendskab til journalistikkens metoder og genre
I forløbet arbejder klassen med avisen i papirudgave med det formål at få kendskab til, hvordan en papiravis er bygget op, dvs. hvilke typer af nyhedsartikler, man finder i avisen. Endvidere får eleverne kendskab til avisens layout og dens prioritering af stofområde og nyhedskriterier. Endvidere arbejder vi med fortællende journalistik og fotoreportagen. Gennem dokumentaren ”Ryd forsiden" får eleverne kendskab til journalisters arbejde, nyheders tilblivelse samt den journalistiske metode. Dokumentarserien fungerer også som overgang til dokumentargenren.
Der arbejdes desuden med første aflevering.
Tekster
- Afsnit 1 af dokumentaren "Ryd forsiden" af DR (2019)
- s. 10-12 i bogen News (pdf: Introduktion til journalistik)
- Artikel: Første afrikanske klimatopmøde starter i dag: https://globalnyt.dk/seneste/foerste-afrikanske-klimatopmoede-starter-i-dag-i-kenya/
- Reportage "Branden" af Herman Bang (1884)
- Leder "Druk" af Aleksander Krag Professor (overlæge) fra Ugeskrift.dk d. 5/4 2021.
Materialer
- Ciceros pentagram: https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html
- Håndbog til dansk (Systime)
- Avisens layout
- Avisens stofområder
- De 5 nyhedskriterier
- Nyhedstrekanten
- Nyhedsjournalistik
- Fortællende journalistik
- Den tredje fortællemåde
- Meningsjournalistik
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Dokumentarer (I)
Formål/faglige mål
- At kunne identificere dokumentarfilm/-seriers genretræk.
- At kunne kende forskel på fakta- og fiktionskoder samt vise hvor og hvordan de anvendes i dokumentarfilm.
- At kunne afgøre dokumentarfilmens primær undergenre og have kendskab til de tre klassiske undergenrer.
Forløbet introducerer til dokumentargenren ved at give kendskab til dokumentarens genretræk, definition (Grieson og Bill Nichols) samt brug affakta- og fiktionskoder. Desuden arbejdes der med forskellige dokumentartyper for at undersøge og få kendskab til dokumentargenrens undergenrer.
Til sidst inddrages dokumentaren "Slaven" som en del af deres semesteropgave - https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/slaver.
Tekster/film:
- "Oversigt over de filmiske virkemidler" fra filmiskevirkemidler.dk af Jan Frydensbjerg & Ole Solkær
- Afsnit 1 af dokumentarserien "Ryd forsiden" fra DR (2019).
- Håndbog i dansk (Systime)
- Faktakontrakt
- Fakta- og fiktionskoder
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmtyper (den dybdeborende, den observerende og den deltagende)
- Brugen af fiktion og fiktionskoder
Kort klip fra
- Uddrag fra afsnit 1 af "Med livet i hænderne" fra DR (2022).
- Uddrag af "Air Jordan: En mand og hans ikoniske sneakers" (2020).
- "Operation X: Konkursfinter på falderebet - Trailer - TV 2 PLAY"(2021): https://www.youtube.com/watch?v=O1OR0gejgdQ.
Begreber
- Griesons definition
- Autenticitetsmarkører/faktakoder
- Fiktionskoder
- Faktakontrakten
- De 3 dokumentariske undergenrer samt deres kendetegn
- Den dybdeborende/autoritative
- Den observerende
- Den deltagende
Omfang: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk semesteropgave efterår
|
13-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Unge vrede forfattere (I)
I forløbet læser vi digte af vrede forfattere som Yahya Hassan, Michael Strunge, Sara Rahmeh og Caspar Eric.
Materialer: https://drive.google.com/drive/folders/1TsiHVvi4B7KTDKeMMJNDA4EaMz6FFAXa?usp=drive_link
Tekster:
- "Yahya Hassan: Sårbar vrede" fra "Brug litteraturhistorien".
- "PLASTIKBLOMST af Yahya Hassan (2013) (også brugt i afleveringen).
- "Plasticsolen" af Micheal Strunge fra "Vi folder drømmens faner ud" (1981)(også brugt i afleveringen).
- Uddrag af "NIKE" s. 24-27 "andre gangespiller den handicappede" af Caspar Eric (2015).
- Uddrag af "Langt væk og lige om hjørnet" s. 21-23 af Sara Rahmeh.
Begreber
- Autofiktion
- Dobbeltkontrakten
- Fakta- og fiktionsgenren - https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1227
- Lyrik/digte som genre - Håndbog til dansk, 3.6 litterære genrer "Digt"
- Knækprosa
- Bundet form
- Ubundet form
- Personkarakteristik
- Metafor
- Ordklasser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk opgave 2
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projektpraktik
Ikke eksamensemne
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk opgave 3
|
17-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7: Romanlæsning: Betonhjerter
Vi har læst Sara Rahmehs roman “Betonhjerter” (2023) med fokus på komposition, fortælleforhold, karakterernes udvikling, motiv og konflikter.
“Sara Rahmeh romandebuterer med 'Betonhjerter', der følger den 17-årige Yasmin af syrisk afstamning i sin opvækst i ”Blokken”. Sara Rahmeh har kastet meget kærlighed ind i sin roman, som nedbryder fordomme om boligblokke og barrierer mellem etniciteter.”
Kernestof: Sara Rahmeh: Betonhjerter (2023)
Supplerende stof: Håndbog til dansk, kap. 3. Litteratur
Motiver
Konflikter
Tid og miljø
Personkarakteristik
Forholdet mellem personerne
Komposition
Fortæller og synsvinkel
Tema
300 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8: Romantikken – digte
Vi har arbejdet med den litterære periode Romantikken, der er præget af en dyb fascination af naturen, stærke følelsesmæssige udtryk og en længsel efter det åndelige og nationale.
I Danmark udviklede romantikken sig med fokus på nationalromantikken og universalromantikken, hvor forfatterne fremhævede fællesskabets betydning og åndelighedens rolle i samfundet.
Analysebegreber i digte
Romantikken som litterær periode og dens kendetegn
Universalromantik – individets forhold til det åndelige og ophøjede
Nationalromantik – folkets fællesskab og naturens skønhed
Ekstra: Romantisme – periodens mørkere og mere splittede udtryk
Tekster:
Ludvig Holberg: Epistel 91 (Romantikken = opgør med oplysningstiden som var det logiske, fornuftige)
Adam Oehlenschläger: "Fædrelandssang: Der er et yndigt land" - Nationalromantik
N. F. S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" - Universalromantik
H.C. Andersen: "Klokken" – Universalromantik
Steen St. Blicher: "Sig nærmer tiden" – Romantisme
Supplerende stof:
Litteraturhistorien – på langs og på tværs (kapitlet om oplysningstiden og romantikken)
Kompendium – romantikkens nøglebegreber
Perspektivering: Danskhed i dag – Tobias Rahim
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9: Det moderne gennembrud – kvindens rolle
I forløbet har vi arbejdet med Det moderne gennembrud. Her har vi haft fokus på kvindernes forhold, klasseforskelle og kirkens rolle samt skrivestilen kritisk realisme.
Kernestof, materiale:
Brandes: “Forelæsninger og hovedstrømninger i den europæiske litteratur"
Sædelighedsfejden:
Elisabeth Grundtvig: "Nutidens sædelige Lighedskrav", 1887
Georg Brandes: “Engle”
Kvindens rolle: Amalie Skram: "Constance Ring" (romanuddrag 1885)
Klasseforskelle: Henrik Pontoppidan: "Et Grundskud" (1887).
Ifm. skrivestile:
J. P. Jacobsen: “Fra husets tag” (1870) vs. realistisk skrivestil
Supplerende:
Litteraturhistorien på langs og på tværs – det moderne gennembrud
Powerpoint, Det moderne gennembrud: De tre k'er: Kirke, køn, klasse og sædelighedsfejden
Skrivestile – Realisme og kritisk realisme
Perspektivering:
SKAM, sæson 2, afsnit 8 (norsk)
Fremstillingen af køn i reklamer i nutiden (debat)
Seksualundervisning med fokus på køn, kropsidealer, grænser
Edith Sødergran: “Vierge Moderne" (svensk, om kønsroller)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om sædelighedsfejden
|
23-10-2024
|
Opgave om klasseforskel (laves mandag i modulet)
|
28-10-2024
|
Aflevering: Det moderne gennembrud- se link&site
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 10: Taler og argumentation (II)
I forløbet har vi arbejdet med taler, der har til formål at skabe forandring og vække debat.
Særligt har vi haft fokus på Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, hvor hun satte kvindens rolle og ligestilling på dagsordenen. Undervejs har eleverne arbejdet med danskfaglig teori, herunder den politiske tale, den informative tale og lejlighedstalen, Ciceros pentagram, appelformer, troper og figurer, argumenttyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter.
Derudover har eleverne løbende arbejdet med skriftlige øvelser, der understøtter deres analytiske arbejde. Mundtlig formidling har også været et centralt fokus, hvor eleverne har trænet deres evne til at styrke deres egen argumentation. Vi har arbejdet med forskellen mellem diskussion og debat, hvilket har forberedt eleverne på at skrive en debatterende artikel som afslutning på forløbet.
Supplerende stof: Centrale begreber
De tre talegenrer: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c606
Appelformer:https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
Talens disposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c610
Ciceros pentagram: https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c607
Semantiske felter: https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c519
Sproglige billeder: https://hbdansk.systime.dk/?id=188#c545
Sproglige figurer: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Argumenttyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
Ordvalgsargumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c629
Argumentationskneb: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c628
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 11: Eksistentialisme
Forløbet tager udgangspunkt i Liselotte Henriksens "Eksistentialisme i dansk".
Vi har arbejdet med eksistentialisme med fokus på Kierkegaards stadier (spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse) og Yaloms grundvilkår: friheden, isolationen, meningsløshed, døden.
I forløbet har vi arbejdet med både realistiske og modernistiske tekster, som på den ene eller anden måde tematiserer det eksistentielle perspektiv.
Intro til eksistentialisme – hvad er eksistentialisme?
Analyse af kortfilmen "Lidt endnu" (2019) (værk)
Kernestof, materiale:
Kortfilm: “Lidt endnu” (2019): Solvej på efterskole og skal tage et valg
Peter Seeberg: "Hvile"
Villy Sørensen "De dødsdømte"
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (spidsborgeren)
Sonnergaard: "Reprise på Krogs Fisserestaurant” (æstetikeren)
Henrik Jensen: “Det ordentlige menneske” (etikeren)
Martin A. Hansen: “Agerhønen” (den religiøse livsposition)
Blixen: "Livets Veje"
Supplerende stof:
Grundtemaer og centrale begreber
Den eksistentialistiske fortælling
Valg, angst, mening og meningsløshed
Determinationspunkt, kulminationspunkt
Kierkegaards fire livspositioner: Spidsborgeren, æstetikeren, etikeren, den religiøse
Sartre – at tage et valg
Yaloms fire grundvilkår – friheden, isolationen, meningsløshed, døden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Projektpraktik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 12: Realisme/modernisme
Forløbet kredser om menneskets søgen efter identitet og mening. Fokus på realisme vs. modernisme.
Tekster:
- Opbrudstid og indre konflikt (modernisme)
"Interferens" af Johannes V. Jensen
- Individ vs. fællesskab (social realisme)
"Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø
- Moderne og eksperimenterende tekster, der kredser om livets mening og betydning.
Dagens tema: Teknik, storby og modernitet
"Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen
Supplerende stof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs – om realisme og modernisme
Håndbog til dansk – faglige begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb 13: Noveller- relationer og dirty realism
Novelleforløb med fokus på relationer og ‘dirty realism’
Fokus på den moderne novelle med fokus på relationer, kærlighed og fremmedgørelse.
Sideløbende med repetition af fagbegreber inden for novellegenren og skriveøvelser.
Novellen "Reprise på Krogs Fisserestaurant" af Jan Sonnergaard kredser om temaer som mistillid, ensomhed og frygten for at blive såret. Fortælleren har svært ved at stole på andre, især kvinder, og hans indre monolog afslører en kamp mellem længslen efter nærhed og frygten for svigt. Samtalen med Heidi bliver et eksempel på, hvordan tidligere oplevelser kan forme en persons evne til at åbne sig for nye relationer. Vi har haft fokus på skrivestilen ‘Dirty realism’.
Novellerne i "Jeg begyndte sådan set bare at gå" af Kim Fupz Aakeson handler om øjeblikke, hvor der sker noget nyt i relationen mellem unge og forældre - øjeblikke, hvor de unge står i et valgsituation, der kræver selvstændighed og ansvar. Hvor de unge har mulighed for at rive sig løs fra forældrene og få muligheden for at stå på egne ben. Alle novellerne ender med åbne slutninger, så læseren skal analysere sig frem til, hvordan det kommer til at gå de unge efter de har truffet deres egne selvstændige valg.
Perspektivering (overgang fra barn til voksen): Folkevisen Germand Gladensvend.
Kernestof:
- Jan Sonnergaard: “Reprise på Krogs Fisseresraurant” og skrivestilen "Dirty realism"
- Kim Fupz Aakeson: Novellerne "Raftehegn", "Skitur”, "Tøser" og "Hemmeligheder" fra novellesamlingen "Jeg begyndte sådan set bare at gå".
Supplerende:
Vi har haft fokus på danskfaglig metode: næranalyse af citater og tomme pladser (inferens) og arbejdet med følgende faglige begreber i analysen af noveller:
2.1 Fiktionskontrakt – tomme pladser og inferens: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1219
3.2 Indre komposition og vendepunkt: https://hbdansk.systime.dk/?id=p155
3.3 Fortæller: https://hbdansk.systime.dk/?id=p159
3.4 Fremstillingsformer - fortæller og synsvinkel: https://hbdansk.systime.dk/?id=p163
3.5 Tema og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=p170
3.6 Litterære genrer - novelle: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1171
4.2 Sproglige billeder, ords betydninger og semantiske felter: https://hbdansk.systime.dk/?id=p188
• Konflikt: https://hbdansk.systime.dk/?id=c475
• Personkarakteristik : https://hbdansk.systime.dk/?id=c479
• Forholdet mellem personerne: https://hbdansk.systime.dk/?id=c480
• Tema : https://hbdansk.systime.dk/?id=c334
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb 14: Dokumentar-projekt (II) og semesteropg.
Håndbog til dansk skriver: "Dokumentarfilm er betegnelsen for et bredt spektrum af film, der kan se meget forskellige ud. Fælles for dem er imidlertid ambitionen om at dokumentere virkeligheden. Relationen til virkeligheden og til det faktuelle spiller en helt afgørende rolle i dokumentarfilmen og for vore forventninger til disse film."
Vi har arbejdet med få uddrag af “Musikrevolutionen” (DR, 2024 afsnit 1 og 2) og podcasten “Generationen” (Babak Vakili).
Vi har haft fokus på fakta- og fiktionskoder og filmiske virkemidler.
Eleverne har derudover lavet deres egen dokumentarfilm.
Centrale begreber
Dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
- Brugen af fiktion og fiktionskoder
Filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=222
Fremdrift og spænding: https://hbdansk.systime.dk/?id=223#c740
Medieanalyse af dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=228
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb 15: Fremmedgørelse og vrede forfattere (II)
Fortsættelse af ‘Vrede unge forfattere’ fra 1q:
I forløbet læser vi digte af forfattere som Yahya Hassan, Rudolf Broby-Johansen, Michael Strunge, Caspar Eric, Sara Rahmeh, Hassan Preisler og Amina Elmi.
Teksterne udgør samlet en digtsamling, fordi de har indbyrdes referencer (godkendt af undervisningsministeriet).
Tekster 1q:
- "Yahya Hassan: Sårbar vrede" fra "Brug litteraturhistorien".
- "PLASTIKBLOMST af Yahya Hassan (2013) (også brugt i afleveringen).
- "Plasticsolen" af Micheal Strunge fra "Vi folder drømmens faner ud" (1981)(også brugt i afleveringen).
- Uddrag af "NIKE" s. 24-27 "andre gangespiller den handicappede" af Caspar Eric (2015).
- Uddrag af "Langt væk og lige om hjørnet" s. 21-23 af Sara Rahmeh.
Materialer: https://drive.google.com/drive/folders/1TsiHVvi4B7KTDKeMMJNDA4EaMz6FFAXa?usp=drive_link
Tekster 2q:
Yahya Hassan: "BARNDOM", “JETLAGSFORMØRKELSE”
Strunge: COMA, Plasticsolen
Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Hassan Preisler: “Brun mands byrde”
Amina Elmi: Uden titel, fra digtsamlingen “Barbar”
Sara Rahmeh: “Jeg leder efter Palæstina på mit tastatur”
Begreber
Håndbog til dansk, 3.6 litterære genrer "Digt"
- Autofiktion
- Dobbeltkontrakten
- Fakta- og fiktionsgenren - https://hbdansk.systime.dk/?id=254#c1227
- Lyrik/digte som genre - Håndbog til dansk, 3.6 litterære genrer "Digt"
- Personkarakteristik
- Sproglige virkemidler
- Metafor
- Ordklasser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249012621",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249012621",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249012621"
}