Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Joan Steensen
|
Hold
|
r 2023 Dansk A (1r DA, 2r DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Introduktion
I introforløbet er der fokus på tre forskelle teksttyper: En kortfilm med fokus på berettermodel og personkarakteristik. Et digt med fokus på metaforer og andre sproglige virkemidler og en tale med fokus på appelformer.
I introforløbet arbejder vi også med at læse på linjen, mellem linjerne, bag linjen og inferens
Forud for dette forløb et tværfagligt projekt om Afhængighed. I dansk arbejder vi med tegneseriens fremstillingsformer.
Semesteropgaven er om temaet Hjem med fokus på at forbinde tre forskellige afsnit om det samme tema.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk semesteropgave efterår
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Tegneserien: Zenobia
Værk 1: Zenobia (2016) af Morten Dürr
Der er i forløbet fokus på tegneseriens formidling af sin historie: Handlingens forløb, brug af flashbacks, symbol, farver, beskæring og perspektivering. Hvordan aflæser vi tegneseriens brug af centrale virkemidler?
Vi har også fokus på begreber som tema og fortolkning.
Opsamlende opgave om analysen af Zenobia
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk opgave 1
|
03-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Argumentation og retorik
Når vi analyserer taler, kan vi bruge det retoriske pentagram, talegenrer, appelformer, gentagelsesfigurer og modsætningsfigurer for at undersøge, hvordan de retoriske virkemidler understøtter budskaber og holdninger i taler.
Vi kan bruge Toulmins udvidede argumentationsmodel, når vi skal argumentere for vores holdninger og undersøge andres argumentation. I forløbet er der fokus på at finde centrale påstande og belæg understøttet af rygdækning, gendrivelser og styrkemarkører for at vurdere om argumentationen er stærk og troværdig i taler og debattekster.
En skriftlig opgave om taleanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk opgave 2
|
08-12-2023
|
Dansk opgave 3
|
17-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Dokumentaren og podcasten
Værk 2: Dokumentaren Flugt (2021) af Jonas Poher Rasmussen
Værk 3: Podcast om mordet på Einár (2021) af Nicholas Durup Thomsen & Kirstine Leth Schütze.
I analysen af de to medieformer har vi anvendt begreberne fakta- og fiktionskoder og genrebegrebet. Vi har anvendt autenticitetsmarkører for at bestemme dokumentarens eller podcastens troværdighed.
I podcastanalyserne har vi især kigget på lydens forskellige funktioner, den 3.fortællemåde, scenisk fremstilling, fortælleren og komposition.
I forløbet om dokumentaren har vi især arbejdet med den dybdeborende og observerende dokumentar, beskæring, perspektiv og animation som formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk semesteropgave forår. Taleanalyse.
|
07-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5: Noveller og eventyr
I dette forløb har vi kigget på at læse på, mellem og bagved linjen.
Vi har især set på miljø, personkarakteristik og personrelationer, komposition/opbygning, genredefinitioner, symboler, temaer og fortæller.
På linjen er det, vi umiddelbart forstår teksten handler om, når vi har undersøgt ord og udtryk.
Mellem linjerne er den forståelse, vi får af personerne, deres relationer og handlinger, når vi fx har lavet en personkarakteristik og undersøgt miljøet i teksten og koblet forskellige oplysninger i teksten: Vi leder efter det, der ikke umiddelbart står på linjen. Fx at børnene i Fupz Aagesons noveller omsorgssvigtes eller undertrykkes og manipuleres af deres fædre.
Bagved linjen handler om, at man tilføjer viden uden for teksten for at forstå den bedre. Fx læser vi Den lille pige med svovlstikkerne med en viden om, at julen både er en fest i familiens skød, men jo også netop derfor kan være meget ensom, hvis man er fattig og lever i en kærlighedsløs familie og i et samfund i 1800-tallet, hvor den fattige er ”udenfor”.
Novelleanalyse om bymenneskets møde med naturen. Fokus på citatteknik, komposition og symbolik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk opgave 4: Novelleanalyse
|
23-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Vrede unge forfattere_ lyrikforløb
Herunder: nyeste litteratur
Vrede er en dødssynd, hvilket gør vreden til noget skamfuldt og tabubelagt, men de digtere, vi har læst i forløbet, bryder med dette tabu. Når man skriver med sin vrede, har man en mulighed for at bearbejde den.
I forløbet undersøger vi, hvordan forskellige digtere skriver med udgangspunkt i en vrede mod deres forældre, mod samfundets racisme, mod uretfærdige vilkår i tilværelsen. Denne vrede føler det lyriske jeg, men vreden og indignationen kan blive til en mere generel kritik af samfundet, som læseren kan genkende og måske dele med digterjeget.
Vreden kommer meget forskelligt til udtryk i de digte, vi har læst.
Forløbet handler også om at analysere digte og det lyriske sprog, herunder semantiske felter, billedsprog, komposition og bogstavrim.
Semesteropgaven skulle træne i at lave en argumentationsanalyse af to debatartikler, der diskuterede om Yahya Hassan skal have en gade opkaldt efter sig i Aarhus.
En anden opgave om Michael Strunges digt K-O-N-T-R-O-L, 1980 og en kortfilm "Drengen i bilen", 2018 af Aske Sørensen om en svær situation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Motivation og læring
|
23-08-2024
|
Opgave_september_2024_kortfilm
|
20-09-2024
|
Semesteropgave_oktober_2024
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7: Fra Middelalder til Mellemkrigstid
Værk 4: H. C. Andersen: Skyggen, 1847 + Den skæve skygge (1998) af Jannick Hastrup
Værk 5: Dokumentar i forbindelse med projekt- og praktikforløb
Forløbet har fokus på forskellige litterære perioder og periodernes tekster. Vi læser tekster fra deres samtid og forstår temaerne i teksten ud fra den tid, de er skrevet i. perioder og tekster:
1.Middelalderen, folkeviser og folkeeventyr 1050-1500
2. Oplysningstiden og Ludvig Holberg 1700-tallet
3. Romantikken om den splittede og harmoniske romantik, herunder nationalromantikken, universalromantikken og platonisme - både tekster og billeder. 1800-1870
4. Romantisme: H. C. Andersen: 1847
5. Det moderne Gennembrud 1870 - 1890 med udgangspunkt i tidens debat om klasser, religion og kvinders vilkår. Herunder om fortællende journalistik. Både tekster og billeder.
6. Det folkelige Gennembrud fra 1900 med fokus på arbejderen og arbejderens kamp for overlevelse og bedre vilkår.
En opgave handler om brug af billeder i medierne, herunder en debat om, hvor grænserne går for brug af døde mennesker og børn i de traditionelle medier.
Desuden en debatartikel om brug af grimt sprog.
I denne periode indgår også projekt- og praktikperiode med dokumentaranalyser i relation til eleverne fagpakke.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave_november_2024_sprog
|
13-11-2024
|
Opgave_januar_2025_billeder i medier
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8: Modernisme og realisme
Karen Blixen: Uddrag af Babettes gæstebud 1950 og uddrag af Martin A. Hansen: Roden 1955 er brugt til at undersøge fortælleformer og fortælleren.
Dette forløb har fokus på at forstå materialer, der er modernistiske og realistiske. Vi arbejder også med teksterne i en litteraturhistorisk sammenhæng fra 1900 til 1990'erne, herunder ekspressionisme, konfrontationsmodernisme, minimalisme og dirty realism.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave_februar_2025_parforhold
|
24-02-2025
|
2r DA skr. prøve
|
27-02-2025
|
Semesteropgave_marts_2025
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9: Kommunikationsanalyse
Forløbet undersøger, hvordan vi handler med det, vi siger. Vi har læst forskellige tekster, der alle har en del dialog, som man kan undersøge. Vi har anvendt begreber som sproghandlinger, der angiver, hvad vi ønsker med det, vi siger, herunder indirekte sproghandlinger, samarbejds- og høflighedsprincippet. Det, vi ønsker at finde, er tekstens undertekst: Det, man ikke siger direkte, men ønsker at komme til udtryk med..
Vi har også kigget på face og facework, herunder ansigtstruende handlinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: Haidar Ansari og autofiktion
Værk 6: Digtsamlingen Institutionaliseret (2022) af Haidar Ansari
Vi arbejder med værkets tredeling: Kvarteret, institutioner og fængsel.
Ved hjælp af diverse interviews defineres en analysefokus: Digtsamlingen præsenterer et miljø med vold og kriminalitet, og vi møder en underklasse/en verden, der er styret voldens logik. Desuden et digterjeg, der forandrer sig, mens han fortæller om den verden, han har været en del af, men siden forlader.
Vi har arbejdet med digtenes opbygning og sproglige virkemidler, herunder linjebrud og enjambement.
Desuden en prøveeksamen med udgangspunkt i læste tekster: en tale, et digt og en novelle.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyseopgave
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249014194",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249014194",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249014194"
}