Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lise Merrild Gram
|
Hold
|
r 2023 Engelsk B (1r En, 2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identity
I dette forløb arbejdes der med temaet identitet – hvordan den formes, udfordres og udtrykkes. Gennem arbejde med film og noveller undersøger eleverne, hvordan identitet afspejles i fiktive karakterers handlinger, relationer og udvikling.
Forløbet giver rum for personlig refleksion og inddrager øvelser, der styrker elevernes selvtillid og evne til at udtrykke sig mundtligt og skriftligt.
Problemstillinger:
Hvad er identitet, og hvordan formes den?
Hvordan kan man finde eller miste sig selv i relationer til andre?
Hvordan afspejles identitet i valg, sprog og adfærd?
Hvilken rolle spiller samfund og kultur i udviklingen af identitet?
Centrale begreber:
- Self vs. Society
- Coming of Age
- Belonging
- Alienation
- Personal Growth
En skriftlig aflevering indgik i forløbet og blev afleveret uden for Lectio: Tell me about yourself.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvtillid - Korte taleøvelser
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Grammatik + Skriftlighed
Grammatik-undervisningen har været spredt over de to år. Vi har arbejdet med to grundbøger: ENGRAM Basis og ENGRAM på minlæring.dk.
Vi har bl.a. arbejdet med:
Ordklasser
Sætningsanalyse
Ordstilling
Kongruens
Verbernes tider
- Simpel tid
- Nutid
- Datid
- Førnutid
- Førdatid
- Fremtid
- Udvidet tid
Tillægsord
Biord
Forholdsord
Hjælpeudsagnsord
Do-omskrivning
Stedord
- Personlige stedord
- Tilbagevisende stedord
Der er arbejdet med øvelser fra minlæring.dk
_______________________
I skriftlighed har vi arbejdet løbende med skriftlige øvelser og har haft fgl. afleveringer:
- Tell me about yourself, Written assignment, 300 words
- Write about the picture, Written assignment, 400 words
- Write an analysis of P. Benchley: Jaws, Written assignment, 500 words
-
________________________
Vi har desuden brugt en række kapitler fra The English Handbook af Trine Østergaard som metodetekster til skriftlighed såvel som i den mundtlige undervisning:
The English Handbook - Rhetoric
The English Handbook - Toulmin's Model of Argumentation
The Three Main Genres of Fiction
The English Handbook - How to analyze a:
- Short story or Novel
- Newspapers and Articles
- Non-fiction
- Poem
- Documentary
- Film
Alle kan tilgås her: https://drive.google.com/drive/folders/1q7wJTO94QBytNMRv4DU71pLzlWUI-LHP?hl=da
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Horror
I dette forløb arbejdes der med horror-genren gennem en række tekster, lyrik og visuelle medier, herunder et afsnit af tv-serien Buffy the Vampire Slayer. Forløbet introducerer eleverne til centrale genrekendetegn og virkemidler i gyserfortællinger samt til analyse af fiktive tekster og digte.
Der lægges vægt på genrens rolle som spejl for menneskets indre frygt og samfundets normer – og på, hvordan det "unormale" og det "ukendte" ofte fremstår som truende i horrorfortællinger.
Problemstillinger:
Hvad karakteriserer horror-genren, og hvordan påvirker den modtageren?
Hvordan afspejler gyserfortællinger menneskets indre psyke og samfundets værdier?
Hvordan bruges det fremmede og det ukendte som symbol på ondskab?
Hvordan udfordrer horror-genren grænserne mellem det normale og det monstrøse?
Centrale begreber:
- The Uncanny
- Praising Normalcy
- The Unknown/Different as Evil
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk opgave 1
|
12-10-2023
|
Engelsk opgave 2
|
16-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Gangs and crime
Dette forløb undersøger bandekriminalitet i USA med særligt fokus på sociale og strukturelle forhold som ghettoficering, fattigdom og social arv. Eleverne arbejder med både faktuelle og fiktive tekster, herunder lyrik, artikler, dokumentar og spillefilm, som belyser, hvordan unge påvirkes af at vokse op i kriminelle miljøer – og hvilke muligheder de har for at bryde ud af en kriminel livsbane.
Der arbejdes også med sprog og identitet i rap- og hiphopkulturen.
Forløbet afsluttes med et rollespil: "The local community center in a neighborhood affected by gang activity hosts a workshop aimed at empowering residents with skills and resources to pursue positive pathways in life..."
Problemstillinger:
Hvordan påvirker social arv og ghettoficering unges muligheder?
Hvilken rolle spiller miljø og opvækst i forhold til kriminalitet?
Hvordan kan unge kæmpe sig ud af kriminelle miljøer?
Hvilke samfundsmæssige tiltag kan forebygge bandekriminalitet?
Centrale begreber:
- Ghettofication
- Gentrification
- Identity
- Social Injustice
- Youth Culture
I forløbet var en mundtlig podcast-aflevering, som blev afleveret udenfor Lectio: Podcast about gang-activity
- I kan arbejde alene eller i grupper
- I skal tale på engelsk i podcasten
- Podcasten skal omhandle emnet: Gangs
- I skal i podcasten komme ind på fgl.:
* What is gang activity?
* Why do people join gangs?
* What societal issues create gangs?
*Is there anything to be done?
- Podcasten skal have en længde på 5-10 min
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Engelsk semesteropgave
|
26-02-2024
|
Engelsk opgave 3
|
08-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - Podcastopgave - aflevering
- Sociale
- Samarbejdsevne - Rollespil
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Consequences of War
I dette forløb undersøges krigens fysiske, psykiske og sociale konsekvenser med særligt fokus på soldaters oplevelser før, under og efter krig. Eleverne arbejder med både skønlitterære og dokumentariske tekster, herunder noveller, digte, personlige beretninger og filmklip, som tilsammen giver et nuanceret billede af krigens påvirkning.
Gennem analysen af forskellige kilder opnår eleverne indsigt i, hvordan krig former identitet, moralske dilemmaer og livsforløb – og hvordan disse erfaringer formidles i litteraturen og medierne.
Problemstillinger:
Hvordan påvirker krig den enkelte soldat – fysisk, mentalt og socialt?
Hvordan håndteres hjemkomsten og overgangen til civillivet?
Hvordan adskiller erfaringerne sig på tværs af tid og krige?
Hvilken rolle spiller fortælling og erindring i bearbejdning af traumer?
Centrale begreber:
- PTSD
- Alienation
- Identity
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Lydbøger, dokumentar og korte videoer
- Læse - Short stories,
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed - Differentierede gruppesammensætninger
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
What is English?
I dette forløb undersøges det engelske sprogs mangfoldighed og rolle som globalt kommunikationsmiddel. Eleverne arbejder med både litterære og ikke-litterære tekster, som belyser, hvordan engelsk formes af kultur, historie, identitet og kontekst.
Forløbet giver indsigt i det engelske sprogs udvikling, dets forskellige former og funktioner i verden i dag samt dets betydning i kunst, musik og hverdagsliv.
Problemstillinger:
Hvad er engelsk – og hvor mange former findes der?
Hvordan har det engelske sprog udviklet sig historisk?
Hvordan bruger mennesker engelsk forskelligt afhængigt af kontekst og baggrund?
Hvordan afspejler sproget magt, identitet og tilhørsforhold?
Centrale begreber:
- Lingua Franca
- Code Switching
- Slang og stilniveau
- Dialekt og accent
- Identitet gennem sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Formal vs. Informal English
|
30-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Værkslæsning: Fight Club
I dette forløb arbejdes der med Chuck Palahniuks roman Fight Club som hovedværk. Romanen danner udgangspunkt for en dybdegående analyse af temaer som maskulinitet, identitet, forbrugersamfundet og fremmedgørelse.
Undervejs i forløbet så eleverne filmatiseringen af Fight Club (1999, instr. David Fincher) for at støtte forståelsen af romanens komplekse og fragmenterede fortællestruktur. Film og bog blev sammenlignet med særligt fokus på fortællerperspektiv, karakterfremstilling og tematiske forskelle.
Forløbet træner eleverne i at arbejde med længere litterære tekster og at perspektivere værket til samfundsforhold og medieformer.
Problemstillinger:
Hvordan fremstilles moderne maskulinitet og identitetskriser i Fight Club?
Hvilken kritik rettes mod forbrugersamfundet og moderne livsstil?
Hvordan bruges vold og oprør som reaktion på eksistentiel tomhed?
Hvordan fungerer den utroværdige fortæller, og hvordan påvirker det læserens forståelse?
Hvilke forskelle og ligheder ses mellem bog og film, og hvad betyder de?
Centrale begreber:
- Identity
- Consumerism
- Toxic Masculinity
- Unreliable Narrator
- Adaptation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Semesteropgave - Fight Club
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
The British Empire
I dette forløb undersøges Det Britiske Imperiums rolle og arv gennem både fiktive og ikke-fiktive tekster. Der arbejdes med noveller, artikler, historiske kilder, reklamer og dokumentarfilm for at give et nuanceret billede af imperiets indflydelse – både historisk og i nutidens postkoloniale samfund.
Eleverne introduceres til den litterære analysemodel som redskab til at arbejde med både fiktion og non-fiktion. Der arbejdes desuden med sproglige og retoriske virkemidler og med opbygning af argumentation. Forløbet afsluttes med en skriftlig aflevering i form af creative writing.
Problemstillinger:
Hvilken betydning havde Det Britiske Imperium for de tidligere kolonier – og for Storbritannien selv?
Hvordan kommer kolonialisme og magtforhold til udtryk i litteratur og medier?
Hvilken rolle spiller fortælling og sprog i skabelsen og opretholdelsen af imperiemagt?
Hvordan præger arven fra imperiet stadig verden i dag?
Centrale begreber:
- Colonialism
- Power and Representation
- Identity and Othering
- Imperialism and Resistance
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Creative writing: Empire
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249191931",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249191931",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249191931"
}