Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sanne Loft
|
Hold
|
a 2023 Religion C (2a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion + Kristendom
I forløbet har vi været omkring:
Generelle religionsfaglige begreber og analysemodeller:
Ninian Smarts model
Indefra-Udefra
Ritualanalyse
- Kultdrama: ritual-myte modellen (Podemann-Sørensen)
- Overgangsritualer (Van Gennep)
Myte
Kildekritik
Religionsfænomenologi
Religionshistorie
Religionssociologi
Fokus og fagbegreber inden for forløbet kristendom:
Kristendommens formative og historiske periode
Mytiske forbilleder
Jesus som historisk og mytisk person
Paulus' betydning for kristendommen
Forskellen mellem Det Gamle Testamente med fokus på De 10 Bud (GT) og Bjergprædikenen (NT)
Kristendommens syn på frelse (problemmyte + løsningsmyte) - fra kaos til kosmos
Kristne forestillinger herunder trosbekendelsen
Næstekærlighed
Reformation: fra katolicisme til protestantisme
Martin Luther
Forskellige kristne retninger med fokus på den danske folkekirke og dens betydning i Danmark
Ritualer i kirken herunder Dåb, Konfirmation, Vielse, Begravelse, Gudstjeneste, Nadver
Forskellige måder at tro: Udelukkelses- og kombinationstesen med perspektivering til kreationisme i USA
Afmytologisering
Religion i det senmoderne samfund
Mormonkirken, seksualitet og tro (del af seksualundervisning med engelsk - foredrag med Nicklas)
Pensum - Vi har læst:
Lene Madsen m.fl. (2. udgave): Grundbogen til Religion C, Systime (se mappe i drev)
Brillekursus
- Religion i det senmoderne samfund, s. 11-14
- Fakta om religion i det senmoderne samfund, s. 15
- Religiøs praksis i kristendommen, s. 63-69
Lene Madsen m.fl. (2016): Grundbogen til Religion C, Systime i-bog
Klar-parat-religion
- Hvad er religion?
- Hvordan undersøger man religion?
3. Kristendom
- Fakta om Kristendom
Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion
- Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus
- De dominerende kristne retninger
Religiøs praksis i kristendommen
- En fænomenologisk undersøgelse af folkekirkens kultrum
- En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis
Kristne forestillinger
- Hvad tror kristne på?
- Menneskesyn i kristendom
- Kristen etik: Hvad er næstekærlighed – og hvem er næsten?
Religionen i spil: kan kristendom og naturvidenskab forenes?
- Kristne retningers holdninger til naturvidenskaben
11. Teori, metode og analyse
- Religionsfaglige discipliner
- Tre centrale religionsfaglige begreber: Myte, Ritual, Helligt og Profant
12. Værktøjskasse
- Grundbegreber
- Analyse af tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde
Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen (2016): Kristendommen - tro og praksis, Systime i-bog (se mappe i drev)
- Den kristne grundfortælling
- 2. tilstand: Den gamle pagt
- Kristendommens historie - Det 16. århundrede - Martin Luther
Kilder/Primær litteratur
GT:
Skabelsen: GT, 1. mosebog kap. 1, vers 24-31
Syndefaldet: 1. mosebog kap. 3, vers 1-7 + 11-22
De 10 bud: 2. mosebog kap. 20, vers 1-21
Esajas kap.53, vers 4-6
NT:
Tekst 2 – Markusevangeliet 16,9-20: Om den opstandne Jesus og disciplene
Matthæusevangeliet kap.8, vers 16-17
Evangeliernes fremstilling af Jesus:
Matthæusevangeliet kap. 1
Markusevangeliet kap. 1
Johannesevangeliet kap. 1
Jesus' sidste korsord
Markusevangeliet kap. 15, vers 34
Lukasevangeliet kap. 23 vers 46
Johannesevangeliet kap. 19 vers 30
Bjergprædikenen
Matthæusevangeliet kap. 5, v. 21-48
Paulus' Breve:
Rom kap. 5, vers 1-21
1 Kor kap. 15, vers 1-28
Gal kap. 5, vers 1-12
Paulus' brev til romerne kap.7, vers 19.
---
Den Apostolske Trosbekendelse, Den danske Salmebog
---
Prædiken Skærtorsdag i Odense Domkirke den 28.04.2013
odense-domkirke.dk
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=291#c1278
Folkekirkens Uddannelses- og videnscenter
Statistik: Folket og Folkekirken 2024 - Kontakt med Folkekirken i 2023
Artikler og hjemmesider:
https://Folkekirken.dk
https://Religion.dk
https://jesusnet.dk/
https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
Bibelselskabet, Split Det Ad: Læs sangteksten
https://www.bibelselskabet.dk/split-det-ad-laes-sangteksten
Bibelselskabet, Talen på bjerget blev til en sang om had
https://www.bibelselskabet.dk/talen-pa-bjerget-blev-til-en-sang-om-had
Folkekirken.dk, Kristian Ditlev Jensen: Bag om salmen
Det dufter lysegrønt af græs
https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/tjenester/podcast/tonen-i-livet/det-dufter-lysegroent-af-graes-kristian-ditlev-jensen
Andreas Lindbjerg Nielsen(17. februar 2022): Kirkestatistik: Vi vender tilbage til folkekirkens ritualer
https://www.folkekirken.dk/aktuelt/nyheder/kirkestatistik-vi-vender-tilbage-til-folkekirkens-ritualer
Artikler om næstekærlighed
MARIE KRARUP
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
MATTIAS TESFAYE
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/det-er-svaert-foelge-naestekaerlighedsbuddet-lige-nu
HENRIK WIGH-POULSEN
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/naestekaerlighed-er-en-konto-vi-altid-skylder-paa
MORTEN KJÆRUM
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/naestekaerlighed-er-respekten-det-enkelte-menneske
PIA OLSEN DYHR
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/vi-maa-erkende-vores-ansvar-ikke-slutter-ved-graensen
Isabelle Hazen og Ester Mark(12.12.17): Hvem er mormonerne? i Kristeligt Dagblad
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-er-mormonerne
Vi har lyttet til og set:
Madonna Like a Prayer
https://www.youtube.com/watch?v=79fzeNUqQbQ
Ellie Jokar - Den lyserøde taxi - De 3 Lærde - Sæson 7 - Tur 1 https://www.facebook.com/EllieJokarOfficial/videos/1991664140966970/
Moses’ Miracle - Radiant Mercy (Official Music Video)
https://www.youtube.com/watch?v=0r6nWEeBtrM
Tobias Rahim - Jesus
https://www.youtube.com/watch?v=hIhM057IMQs
De 10 bud - Rap
https://www.youtube.com/watch?v=yoB_5fVs2bk&lc=UghS0-qxGti-ongCoAEC
Panama - Split det ad
https://www.youtube.com/watch?v=JKQCHLRSgUw
Philip Faber der synger Sommersalme/Der dufter lysegrønt af græs af Waldemar Åhlén - melodi (1933) og Johannes Johansen - tekst(1996)
https://www.youtube.com/watch?v=7eZYNLzXuj0
TV2 Natholdet med Anders Breinholdt - Hvad er næstekærlighed?
https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
DR - So f...ing special i USA ( 3 ) (De første 10 min.) (2013)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000027330&cfuid=5 (husk MITid til login)
DR - De unge præster ( 1 ) (2016)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000100835&cfuid=5 (husk MITid til login)
DR - 5 Skarpe om Jesus (2014)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000029452&cfuid=5 (husk MITid til login)
Ud af huset
Vi har været på ekskursion: Til Matthæuskirken på Vesterbro og Folkehuset Absalon.
Vi har været på feltarbejde: Mindfulnessgudsteneste i Matthæuskirken på Vesterbro.
Foredrag/seksualundervisning i samarbejde med engelsk
Oplæg af Nicklas, homoseksuel og tidligere mormon, om hans vej ind og ud af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (mormonkirken).
Kernestof i forløbet om Kristendom:
• kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Faglige mål i forløbet om Kristendom:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Scientology
I forløbet har vi været omkring:
Historiske oprindelse og formative periode
Dianetik og Scientology
L. Ron Hubbard som religionens stifter og forbillede.
Messiasskikkelse/profet?
Menneskeopfattelse:
Krop, sind, Thetan.
Engrammer.
Tidligere liv og reinkarnation
Det gode liv: De otte dynamikker
Gudsopfattelse: Theta
Frelse:
Præ Clear, Clear og OT - broen til fuldkommen frihed.
Individuel, frelse her og nu, et bedre og lykkeligere menneske
Esoterisk viden
Ritualer: Auditering + overgangsritualer som Folkekirken
Myter: Skabelsesmyten 'Faktorerne'. Kosmogoni + antropogoni
Trosbekendelsen (menneskerettigheder)
Scientology som videnskab (e-meter, det reaktive sind, psykoanalyse)
Organisation: Hierarkisk, esoterisk viden, niveauer af erkendelse/ frelse
Kritik af Scientology:
Science Fiction univers, pengemaskine, hjernevask/udnyttelse af svage og sårbare personer, esoterisk viden, professionel kommunikation/ manipulation, ekskluderende religiøst fællesskab
Indefra (Scientology betragtet loyalt) -udefra (Scientology betragtet som menneskeskabt)
Kildekritik(afsenders sigte og tendens)
Scientology som religion i det senmoderne samfund og den religiøse aktør (individcentreret, sekularisering, erfaring, synkretisme, "pick and choose"/eklekticisme).
Institutionaliseret vs. ikke-institutionaliseret
4 sociologiske teorier om hvorfor mennesket er religiøst
Kult/sekt-begrebet
Eleverne har individuelt lavet en video om Scientology på 5-10 minutter.
Pensum:
Vi har læst:
- ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”: s. 7-15, 52-66, 70-71
- ”Grundbog til Religion C”: s. 246-150
- ”Scientology - en ry religion”: s. 41-45 (Faktorerne m.m.)
- "Hvad er forskellen på en kult og en sekt?": https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-forskellen-paa-en-kult-og-en-sekt
- https://www.scientology.dk/faq/scientology-beliefs/what-are-scientology-religious-beliefs-about-creation-of-the-universe.html
- https://www.scientology.dk/faq/scientology-beliefs/what-is-the-concept-of-god-in-scientology.html
- https://www.scientology.dk/what-is-scientology/basic-principles-of-scientology/eight-dynamics.html
- https://en.wikipedia.org/wiki/Operating_Thetan#OT_III:_Wall_of_Fire
Vi har lyttet til:
- Podcasten "Robert og Thetanerne" (3 afsnit)
- Podcasten "Ubegribeligt" med Huxi Bach, DR
Vi har set:
- Mit hemmelige liv i Scientology, DR
- Ex-Scientologist explains Xenu: Scientology's Galactic Overlord: https://www.youtube.com/watch?v=Jx62ei5wgQY
- L. Ron Hubbard – Grundlægger: https://www.scientology.dk/l-ron-hubbard/
Vi har været på ekskursion til Scientologykirken/informationscenter på Nytorv 11 i København.
Faglige mål i forløbet om Scientology:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang: Cirka 40 sider + videoer og podcasts
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
I forløbet har vi været omkring:
- Buddhisme i øst og vest
- Buddhismens historiske udvikling
- Buddha som mytisk forbillede og grundlæggelsens af buddhismen
- Klassisk buddhisme
- Mahayana vs. Therevadabuddhisme
- Tibetansk buddhisme med fokus på Dalai Lamas betydning for Tibet
- Buddhisme i Danmark
- Mindfulness
Fokus og fagbegreber inden for forløbet buddhisme:
- Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme
- Buddhalegenden
- Buddha, Dharma, Sangha
- De 4 ædle sandheder
- Dukha
- Middelvejen/den 8-leddede vej
- Nirvana
- Det buddhistiske livshjul og de 6 genfødselsverdener
- Reinkarnation
- De 3 rodårsager
- Den 12-leddede årsagskæde
- Mara
- Mahayana-buddhisme
- Sutra
- Boddhisattva
- Buddhanatur
- Prajna/visdom + karuna/medfølelse
- Sunyata/læren om altings tomhed
- Upaya
- Vajrayanna/diamantvejsbuddhisme
- Lama
- Tulku + tulkusystemet
- Avalokitesvara
- etnisk buddhisme vs. konvertitbuddhisme
Sekundær litteratur/Grundbogen til Religion C
6. Buddhisme
Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest
Fakta om buddhisme
Buddhismens historiske udvikling
Religiøs praksis i buddhismen
Den klassiske buddhisme
Mahayanabuddhismen
Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)
Buddhisme i Danmark
11. Teori, metode og analyse
- Religionsfaglige discipliner
- Tre centrale religionsfaglige begreber: Myte, Ritual, Helligt og Profant
12. Værktøjskasse
- Grundbegreber
- Analyse af tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde
Kilder/Primær litteratur (fra Grundbogen til Religion C)
Tekst 1 - Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt
Tekst 2 - Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse
Tekst 3 - Arakwa Genki: "de Hellige Skrifters Gode Fortjenester"
Tekst 4 - Jørn Borup: Japanere På Pilgrimsfærd
Tekst 5 - Buddhistisk meditation
Tekst 6 - Jens Vilstrup: Når man tror på tvivlen. Interview med Olaf Høyer
Tekst 7 - Interview med tibetansk nonne i eksil
Tekst 8 - Uddrag af Lotus-Sutraen
Tekst 10 - Tilflugten forbinder os med buddhismen
Artikler og hjemmesider:
https://www.youtube.com/watch?v=je8cGS1JCaI
https://christinilleborg.dk/events/mindfulness-kirken/
https://www.folkekirken-vesterbro.dk/arrangement/mindfulnessgudstjeneste-7/
Ud af huset
Vi har været på feltarbejde: Mindfulnessgudsteneste i Matthæuskirken på Vesterbro.
Kernestof i forløbet om buddhisme:
væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse.
I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
Faglige mål i forløbet om buddhisme:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
I forløbet har vi været omkring:
Indefra/udefra-perspektivet
Islam inden for religionsfænomenologien med fokus på religionshistoriem myter og ritualer
- herunder afslutningen på ramadanen samt pilgrimsrejsen som et overgangsritual
- Koranen som hellig tekst for muslimerne (Guds åbenbaring) og Muhammeds betydning for religionen
- Den komparative metode: sammenligning af islam med kristendom (fx menneskesyn og gudssyn)
Islam inden for religionssociologien med fokus på hvordan man kan være muslim på forskellig måde
- Eksemplificeret vha. Isam B og Mona Haydar (musikvideoer)
- Undersøgelse af forskellige muslimske grupperinger i det danske samfund (Hizb ut Tahrir, Dansk Islamisk Center, Mariam Moskeen, Isam B og Ahmadiyya-islam)
Fokus og fagbegreber inden for forløbet islam:
- Islams historiske udvikling med fokus på Muhammed som mytisk forbillede
- Monoteisme vs. polyteisme (troen på flere guder)
- Religiøs praksis i islam herunder de 5 søjler
- De 6 trosartikler
- Gudsopfattelse og menneskesyn inden for islam
- Koranen og hadith som helligeskrifter
- Mekka og Medina som helligsteder
- Axis Mundi
- Sunna
- Tawhid (troen på Guds enhed inden for islam)
- Sharia som begreb
- Islam og muslimer i Danmark
- Jan Hjärpes model
- Traditionalisme vs. modernisme, sekularisme vs. fundamentalisme
Grundbog/Sekundær litteratur
Lene Madsen m.fl. (2016): Grundbogen til Religion C, Systime i-bog
4. Islam
- Øjenåbner: Hvorfor være muslim?
- Fakta om islam
- Islams historiske udvikling
- Religiøs praksis i islam
- Islamiske forestillinger
- Religionen i spil: kan man være muslim i det danske samfund?
11. Teori, metode og analyse
- Religionsfaglige discipliner
- Tre centrale religionsfaglige begreber: Myte, Ritual, Helligt og Profant
12. Værktøjskasse
- Grundbegreber
- Analyse af tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde
Kilder/Primær litteratur
Tekst 1: Sygeplejerske og muslim
Tekst 2 - Ali: At forlade islam
Tekst 3 - Fortælling om Muhammeds åbenbaringer
Tekst 4 - Sura 1, vers 1-7
Tekst 5 - Mustapha Kassem m.fl.: Vi tror på en sekulær islam
Tekst 6 - Hizb ut Tahrir om synet på samfundet
Moderne islam - muslimer i Cairo af Jakob Skovgaard-Petersen (2004), Gyldendal, 2. udgave, s. 134-135
Tekst 1 - Kaldet til bøn
Tekst 2 - Al Fatiha "Den åbnende"
Tekst 3 - Sura 2, 255 "Tronverset"
Tekst 4 - Sura 6 "Kvæget"
Tekst 5 - Sura 112 "Den rene bekendelse"
Tekst 6 - Sura 113 "Morgendæmningen"
Tekst 7 - Sura 114 "Menneskene"
Kernestof i forløbet om islam:
• islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
Faglige mål i forløbet om islam:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249412857",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249412857",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249412857"
}