Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Pia Brun
|
Hold
|
c 2023 Religion C (2c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Kristendom
Vi har beskæftiget os med:
* Kristendommen: Hvad siger navnet ’kristendom’ om indholdet i religionen, med inddragelse af Messiasforventningen
* Kristendommen som trosreligion
* Biblen: Det gamle og Det nye Testamente
* Opståen og udvikling: Paulus, Romerriget samt kristendommens slægtsskab med jødedommen
* Den kristne grundmyte: Skabelsestiden, syndefaldstiden (incl. arvesynden), åbenbaringstiden, forsoningstiden, forløsningstiden
- den lineære tidsopfattelse
* Gudsopfattelsen
- I Det gamle Testamente (bl.a. i 1.Mos.1-3) og Det Nye Testamente (bl.a. den apostolske trosbekendelse)
- Monoteisme
- De treenige Gud: Fader, Søn og Helligånd
- Gud som den kærlige fader (>< den retfærdige Gud i GT)
* Jesus
- Den historiske Jesus og den mytiske Kristus: To-naturslæren: 100% menneske og 100% Gud
- Jesu' liv incl. begivenhederne i påsken (Jesus korsfæstelse, død og opstandelse), Kristi himmelfartsdag og pinsen
* Jesus og jøderne
- Kristendommen som opstået i en jødisk kontekst og dermed slægtskab med jødedommen
- Jødernes forventning om en kommende Messias (Messiasforventingen)
- Jesus konflikt med jøderne
* Frelse:
- Det kristne menneskesyn: Det positive og negative menneskesyn med fokus på det negative (mennesket som synder pga. arvesynden)
- Tilgivelse for alle. Universalisme
* Kristendommens hovedretninger:
- Den katolske og den protestantiske kirke, med fokus på organisation (hierarki) og frelse.
* Dåben som ritual i kristendommen, analyseret gennem ritual-myte-modellen og overgangsritualet
* Etik:
- Næstekærlighed
- Bjergprædiken (Matt.5-6) og de 10 bud
* Folkekirken
Grundloven, fornyelse (bl.a. gennem begrebet omsorgskirke), organisation, medlemstal
* Kristendom i verden med fokus på fundamentalisme og karismatisk kristendom i USA. I den forbindelse har vi haft en mini-tværfagligt samarbejde mellem religion og engelsk, hvor emnet har været holdningen til abort i USA (de fundamentalistiske/ evangeliske kristne >< de moderate kristne)
Endvidere har vi arbejdet med:
* Analysemodel i religion (karakterisere, analysere, perspektivere)
* Klassiske og repræsentative tekster
* Indefra-udefra læsning
* Den historisk-kritiske læsning >< bogstavelig læsning
* Myteteori (Jørgen Podemann Sørensen og Bruce Lincoln)
* Ritualteori (Myte-rite-model og overgangsritual)
* Ninian Smarts 7 dimensioner
* Den religiøse aktør (Indefra/ udefra, elite/mainstream, maksimalisme/minimalisme, holdning til omverdenen) samt konversion
Vi har haft besøg af KFS (Kristeligt Forbund for Studerende), hvor eleverne fik mulighed for at snakke med kristne aktører (feltarbejde).
Faglige mål i forløbet om kristendom
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang: Cirka 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grundbogen til Religion c; sider: 52-62, 70-81, 246-248, 251-256, 262-268
-
Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj (kap. 3.3 i USA. Historie, samfund, religion)
-
Pro-life eller Pro-choice (Kap. 5 i USA. Historie, samfund, religion, 2023, gammel udgave)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Islam
I forløbet har vi været omkring:
* Islam: Hvad siger navnet ’islam’ om indholdet i religionen?
Lovreligion
* Islams oprindelse og udvikling
Mekka i 600-tallet
Lineær tidsopfattelse
Muhammed:
- Den historiske og mytiske Muhammed
- Profeternes segl
Gudsopfattelse: Monoteisme, almægtig, barmhjertig, gavmild mm.
Hellige skrifter: Koranen og Hadith
Læsning af helligeskrifter: Historisk-kritisk eller bogstavelig (fundamentalistisk)
Umma
Hellig steder: Mekka, Medina, Jerusalem
Helligt-profant
Axis Mundi
De 6 trosartikler: Gud, profeter, bøgerne, engle, dommedag og forudbestemmelse
De 5 søjler: Trosbekendelsen, bøn, almisse, faste og pilgrimsfærd
- Lovreligion
- bogholderi-religion
De fire retninger: Traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme
Sharia
Jihad med fokus på den store og den lille jihad, samt en fundamentalist og en modernists tolkning af begrebet.
At være muslim i Danmark
- Hvor mange muslimer er der i Danmark i 2016? Hvilken national baggrund har de?
- Forskellige tolkninger af islam: Liberal/moderne og konservativ/traditionel
- Konversion
Endvidere:
Indefra-Udefra
Den religiøse aktør: Indefra-udefra, elite-mainstream, konversion, maksimalisme-minimalisme, Jan Hjârpes model, inklusiv-eksklusiv, Ninian Smart
Mytedefinition: Jørgen Podeman Sørensen og Bruce Lincoln
Ritualteori: Kultdrama (myte-rite-model) og overgangsritual
Klassiske og repræsentative skrifter
Faglige mål i forløbet om islam
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang: Cirka 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Buddhisme
I buddhisme har vi beskæftiget os med:
Historiske oprindelse, udbredelse, omfang, hellige skrifter (Tripitaka)
Buddha: Den historiske og mytiske Buddha
Tidsopfattelse: Lineær >< cyklisk tidsopfattelse
Opfattelsen af livet: Godt >< lidelsesfyldt
Vi har beskæftiget os med begreberne:
Karma, atman og an-atman, Mara, Guru, asket.
Samsara og Nirvana
De tre juveler: Buddha, Dharma, Sangha
Religiøs praksis i buddhismen:
Nirvanisk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme - og de forskellige mål og midler.
Frelse: De fire ædle sandheder, incl. den otteledede vej
Menneskeopfattelse: Opfattelsen af jeg'et: Ikke-jeg (an-atman), sammensat af de 5 skandhaer
Det buddhistiske livshjul
Retninger indenfor buddhisme:
Theravada/ Hinayana (det lille fartøj): Klassisk buddhisme
Mahayana (det store fartøj): Karakteriseret ved bodhisattva, visdom (prajna) og medfølelse (karuna)
Vajrayana buddhisme (Diamantvejsbuddhismen): Karakteriseret ved Lamaer (den 4. juvel) og upaya (effektive midler)
Etik (dana, sila, karuna, paramitaer)
Meditation i Diamantvejsbuddhisme
Buddhismen som en erkendelsesreligion
Endvidere har vi beskæftiget os med
- indefra-udefra
- myte
- den religiøse aktør: indefra/udefra, elite/mainstream, konversion (incl. Lewis Rambos konversionsmodel), maksimalisme/minimalisme, os/dem, inklusiv/eksklusiv
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- fire sociologiske teorier om menneskets religiøsitet (deprivations-, socialisations-, Rational Choice- og Teorien om søgen efter mening og tilknytning)
Faglige mål i forløbet om buddhisme
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang: Cirka 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Scientology
I forløbet har vi været omkring:
Historiske oprindelse og formative periode
Dianetik og Scientology
L. Ron Hubbard som religionens stifter og forbillede
Menneskeopfattelse:
Krop (har), sind/hukommelsesbank (bruger), Thetan (er)
Engrammer
Gudsopfattelse: Theta som guddommeligt princip, og Gud som 8. dynamik
Frelse:
Clear og OT
Individuel, frelse her og nu, et bedre og lykkeligere menneske
Broen til fuldkommen frihed: Menneskets Thetan frigøres fra kroppen
Esoterisk viden (bl.a. skabelsesberetningen, Xenu, Theta-clusters)
Ritualer: Auditering incl. brugen af e-meter, søndagsgudstjeneste, kommunikationskursus, Purification Rundown (renselsesprogrammet)
Etik: Trosbekendelsen, de 8 dynamikker (inkluderende)
Tidsopfattelse: Cyklisk og måske spiralformet
Scientology som videnskab (e-meter, beviser, sprogbrug)
Organisation: Hierarkisk, esoterisk viden, niveauer af erkendelse/ frelse
Myte:
Skabelsen 'Faktorerne' og Xenu
Fortællingerne om l.Ron Hubbard
Inddragelse af de to myteteorier: Jørgen Podemann Sørensen og Bruce Lincoln
Kritik af Scientology:
Science Fiction univers, pengemaskine, hjernevask/ udnyttelse af svage og sårbare personer, esoterisk viden, professionel kommunikation/ manipulation, ekskluderende religiøst fællesskab
Vi har lyttet til Podcasten 'Robert og Thetanerne' (3 afsnit) og set filmen 'Mit hemmelige liv i Scientology'
Vi har været på ekskursion til Scientology Kirken, Nytorv 11, København
Endvidere har vi beskæftige os med:
* Indefra (Scientology betragtet loyalt) -udefra (Scientology betragtet som menneskeskabt)
* Scientology som en religion i det senmoderne samfund (individcentreret, sekularisering/privatisering, erfaring, synkretisme og medialisering)
* Den religiøse aktør:
Konversion
4 sociologiske teorier om hvorfor mennesket er religiøst
Elite-mainstream, minimalist-maksimalist, inklusiv-eksklusiv (os><dem)
* Myteteori: Jørgen Podemann Sørensen og Bruce Lincoln
Faglige mål i forløbet om Scientology
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang: Cirka 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249415294",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249415294",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249415294"
}