Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sanne Loft
|
Hold
|
z 2023 Religion C (2z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Intro + Islam
I dette forløb er der blevet introduceret til religionsfaget og religionsfaglig metode, herunder:
- Indefra/udefra perspektiv
- Ritualanalyse
- Mytebegrebet
- Den komparative metode
- sammenligne mellem religion ved hjælp af Ninian Smarts model
- Religionsfaglig tekstanalyse
Fra grundbogen har vi læst følgende:
Grundbogen til Religion C af Lene Madsen m.fl. (2012-2019), 3. udgave, Systime. s. 116-147
Derudover har vi i dette forløb undersøgt islam ud fra hhv religionsfænomenologi og religionssociologi.
Fænomenologi:
- Fakta om islam + historisk introduktion
- De 5 søjler med fokus på Hajj
- Gud/menneske/verdenssyn i koranen
- Sharia som begreb
Analyse-Modeller:
- Ninian Smart
- Overgangsritualer (Van Gennep)
- Lewis Rambos konversionsteori
- Jan Hjärpe
Sociologi:
- Islam og muslimer i Danmark
- Sammenligning af Dansk Islamisk Center, Hizb ut-Tahrir og Mariam moskeen (Sherin Khankan)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Buddhisme
I forløbet har vi været omkring:
- Buddhisme i øst og vest
- Buddhismens historiske udvikling
- Buddha som mytisk forbillede og grundlæggelsens af buddhismen
- Klassisk buddhisme
- Mahayana vs. Therevadabuddhisme
- Tibetansk buddhisme med fokus på Dalai Lamas betydning for Tibet
- Buddhisme i Danmark
- Mindfulness
Fokus og fagbegreber inden for forløbet buddhisme:
- Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme
- Buddhalegenden
- Buddha, Dharma, Sangha
- De 4 ædle sandheder
- Dukha
- Middelvejen/den 8-leddede vej
- Nirvana
- Det buddhistiske livshjul og de 6 genfødselsverdener
- Reinkarnation
- De 3 rodårsager
- Den 12-leddede årsagskæde
- Mara
- Mahayana-buddhisme
- Sutra
- Boddhisattva
- Buddhanatur
- Prajna/visdom + karuna/medfølelse
- Sunyata/læren om altings tomhed
- Upaya
- Vajrayanna/diamantvejsbuddhisme
- Lama
- Tulku + tulkusystemet
- Avalokitesvara
- etnisk buddhisme vs. konvertitbuddhisme
Sekundær litteratur/Grundbogen til Religion C, (2012-2019) Lene Madsen m.fl., 3. udg. Systime
6. Buddhisme 181-216
Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest
Fakta om buddhisme
Buddhismens historiske udvikling
Religiøs praksis i buddhismen
Den klassiske buddhisme
Mahayanabuddhismen
Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)
Buddhisme i Danmark
11. Teori, metode og analyse, s. 305-319
- Religionsfaglige discipliner
- Tre centrale religionsfaglige begreber: Myte, Ritual, Helligt og Profant
12. Værktøjskasse, s. 329-341
- Grundbegreber
- Analyse af tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde
Kilder/Primær litteratur (fra Grundbogen til Religion C)
Tekst 1 - Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt
Tekst 2 - Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse
Tekst 3 - Arakwa Genki: "de Hellige Skrifters Gode Fortjenester"
Tekst 4 - Jørn Borup: Japanere På Pilgrimsfærd
Tekst 5 - Buddhistisk meditation
Tekst 6 - Jens Vilstrup: Når man tror på tvivlen. Interview med Olaf Høyer
Tekst 7 - Interview med tibetansk nonne i eksil
Tekst 8 - Uddrag af Lotus-Sutraen
Tekst 10 - Tilflugten forbinder os med buddhismen
Vi har set:
Film: 7 år i Tibet (1997)
Kernestof i forløbet om buddhisme:
• væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
Faglige mål i forløbet om buddhisme:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Kristendom
I forløbet har vi været omkring:
Generelle religionsfaglige begreber og analysemodeller:
Ninian Smarts model
Indefra-Udefra
Ritualanalyse
- Kultdrama: ritual-myte modellen (Podemann-Sørensen)
- Overgangsritualer (Van Gennep)
Myte
Kildekritik
Religionsfænomenologi
Religionshistorie
Religionssociologi
Fokus og fagbegreber inden for forløbet kristendom:
Kristendommens formative og historiske periode
Mytiske forbilleder
Jesus som historisk og mytisk person
Paulus' betydning for kristendommen
Forskellen mellem Det Gamle Testamente med fokus på De 10 Bud (GT) og Bjergprædikenen (NT)
Kristendommens syn på frelse (problemmyte + løsningsmyte) - fra kaos til kosmos
Kristne forestillinger herunder trosbekendelsen
Næstekærlighed
Reformation: fra katolicisme til protestantisme
Martin Luther
Forskellige kristne retninger med fokus på den danske folkekirke og dens betydning i Danmark
Pavens betydning for katolikker og konklave
Afmytologisering
Religion i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
Mormonkirken, seksualitet og tro (del af seksualundervisning med engelsk - foredrag med Nicklas)
Pensum - Vi har læst:
Grundbogen til Religion C Lene Madsen m.fl. (2012-2019) 3. udgave, Systime
1. Klar-Parat-Religion, s. 13-19
3. Kristendom, s. 65-110
- Fakta om Kristendom
Den historiske Jesus – fra Jesus-bevægelse til verdensreligion
- Den mytiske Kristus – evangeliernes fremstilling af Jesus
- De dominerende kristne retninger
Religiøs praksis i kristendommen
- En fænomenologisk undersøgelse af folkekirkens kultrum
- En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis
Kristne forestillinger
- Hvad tror kristne på?
- Menneskesyn i kristendom
- Kristen etik: Hvad er næstekærlighed – og hvem er næsten?
Religionen i spil: kan kristendom og naturvidenskab forenes?
- Kristne retningers holdninger til naturvidenskaben
11. Teori, metode og analyse, s. 305-317
- Religionsfaglige discipliner
- Tre centrale religionsfaglige begreber: Myte, Ritual, Helligt og Profant
12. Værktøjskasse, s. 329-342
- Grundbegreber
- Analyse af tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde
Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen (2016): Kristendommen - tro og praksis, Systime i-bog (se mappe i drev)
- Den kristne grundfortælling
- 2. tilstand: Den gamle pagt
- Kristendommens historie - Det 16. århundrede - Martin Luther
Kilder/Primær litteratur
GT:
Skabelsen: GT, 1. mosebog kap. 1, vers 24-31
Syndefaldet: 1. mosebog kap. 3, vers 1-7 + 11-22
De 10 bud: 2. mosebog kap. 20, vers 1-21
Esajas kap.53, vers 4-6
NT:
Tekst 2 – Markusevangeliet 16,9-20: Om den opstandne Jesus og disciplene
Matthæusevangeliet kap.8, vers 16-17
Evangeliernes fremstilling af Jesus:
Matthæusevangeliet kap. 1
Markusevangeliet kap. 1
Johannesevangeliet kap. 1
Jesus' sidste korsord
Markusevangeliet kap. 15, vers 34
Lukasevangeliet kap. 23 vers 46
Johannesevangeliet kap. 19 vers 30
Bjergprædikenen
Matthæusevangeliet kap. 5, v. 21-48
Paulus' Breve:
Rom kap. 5, vers 1-21
1 Kor kap. 15, vers 1-28
Gal kap. 5, vers 1-12
Paulus' brev til romerne kap.7, vers 19.
---
Den Apostolske Trosbekendelse, Den danske Salmebog
Artikler og hjemmesider:
https://Folkekirken.dk
https://Religion.dk
https://jesusnet.dk/
https://www.bibelselskabet.dk/bibelen-online
Bibelselskabet, Split Det Ad: Læs sangteksten
https://www.bibelselskabet.dk/split-det-ad-laes-sangteksten
Bibelselskabet, Talen på bjerget blev til en sang om had
https://www.bibelselskabet.dk/talen-pa-bjerget-blev-til-en-sang-om-had
Folkekirken.dk, Kristian Ditlev Jensen: Bag om salmen
Det dufter lysegrønt af græs
https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/tjenester/podcast/tonen-i-livet/det-dufter-lysegroent-af-graes-kristian-ditlev-jensen
Artikler om næstekærlighed
MARIE KRARUP
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
MATTIAS TESFAYE
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/det-er-svaert-foelge-naestekaerlighedsbuddet-lige-nu
HENRIK WIGH-POULSEN
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/naestekaerlighed-er-en-konto-vi-altid-skylder-paa
MORTEN KJÆRUM
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/naestekaerlighed-er-respekten-det-enkelte-menneske
PIA OLSEN DYHR
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/vi-maa-erkende-vores-ansvar-ikke-slutter-ved-graensen
Isabelle Hazen og Ester Mark(12.12.17): Hvem er mormonerne? i Kristeligt Dagblad
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-er-mormonerne
Vi har lyttet til og set:
Ellie Jokar - Den lyserøde taxi - De 3 Lærde - Sæson 7 - Tur 1 https://www.facebook.com/EllieJokarOfficial/videos/1991664140966970/
Moses’ Miracle - Radiant Mercy (Official Music Video)
https://www.youtube.com/watch?v=0r6nWEeBtrM
Tobias Rahim - Jesus
https://www.youtube.com/watch?v=hIhM057IMQs
De 10 bud - Rap
https://www.youtube.com/watch?v=yoB_5fVs2bk&lc=UghS0-qxGti-ongCoAEC
Panama - Split det ad
https://www.youtube.com/watch?v=JKQCHLRSgUw
Philip Faber der synger Sommersalme/Der dufter lysegrønt af græs af Waldemar Åhlén - melodi (1933) og Johannes Johansen - tekst(1996)
https://www.youtube.com/watch?v=7eZYNLzXuj0
TV2 Natholdet med Anders Breinholdt - Hvad er næstekærlighed?
https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
DR - 5 Skarpe om Jesus (2014)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000029452&cfuid=5 (husk MITid til login)
Foredrag/seksualundervisning i samarbejde med engelsk
Oplæg af Nicklas, homoseksuel og tidligere mormon, om hans vej ind og ud af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (mormonkirken).
Vi har været ude af huset
Ekskursion til Eliaskirken, hvor vi har mødtes med præsten William Salicath samt besøg i Folkehuset Absalon (tidligere kirke, som nu er café og event-hus)
Kernestof i forløbet om Kristendom:
• kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Faglige mål i forløbet om Kristendom:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Etik + opsamling
I forløbet har vi været omkring:
I dette forløb har vi arbejdet med etik samt sondringen mellem religiøs og sekulær etik.
I forhold til sekulær etik har vi haft særlig fokus på selvvalgte etiske dilemmaer, herunder aktiv dødshjælp og abort samt pligt- og nytteetik med udgangspunkt i Kant og Bentham.
Vi har arbejdet med tekst-analyse med udgangspunkt i SENAT-modellen.
Fokus, fagbegreber og analysemodeller inden for forløbet etik
SENAT-metoden
Analyse af argumenterende tekster (logos/ethos/pathos)
Etik
Religiøs etik
Sekulær etik
Pligtetik
Utilitarisme/Nytte/Lykke/Konsekvensetik
Medicinsk etik med fokus på aktiv dødshjælp og abort
Pensum - Vi har læst: (ligger i Google drev-mappen)
Religion og etik af Dorthe Thelander Motzfeldt, Systime i-bog
1. Etiske teorier og metoder
- Hvad er etik
- Pligtetik
- Nytteetik
- Senat-metoden
- Etiske emner
Begrebsnøglen til religion - teori og metode af Carsten Lykke Kjeldsen m.fl., Systime i-bog
Begreber: Etik
- Religiøs etik
- Sekulær etik
- Konsekvensetik
- Pligtetik
- Bioetik
Religionsportalen Redaktør Søren Korshøj Laursen, Systime i-bog
Etik
- Etiske traditioner
- Nytteetik
- Qualy
- Medicinsk etik og nytteetik
- Pligtetik
- Medicinsk etik og pligetik
- Blandingsformer
Dødshjælp (eutanasi)
Film/videoer: Ole Hartling
1. Forførende argumentation
2. Formynderi
(Se tavlenoter for indhold af videoerne)
Grundbogen til Religion C Lene Madsen m.fl. (2012-2019) 3. udgave, Systime
1. Klar-Parat-Religion, s. 13-19
Kilder/Primær litteratur
Lone Nørgaard: Aktiv selvhjælp, Fremad, 2002, s. 134-135 (fra Religionsportalen)
Tekster om nytte- og pligtetik (fra Religionsportalen)
- Immanuel Kant: Af "Grundlæggelse af moralens metafysik", 1785
- Peter Singer: "Fornuft og etik"
- Jeremy Bentham: Af "En indføring i principperne for moral og lovgivning", 1789
- Peter Kemp: "Fra pligtetik til lykkeetik"
Artikler og hjemmesider:
https://etiskraad.dk/
https://etiskraad.dk/etiske-temaer
https://etiskraad.dk/om-det-etiske-raad
https://www.dr.dk/nyheder/indland/abortgraensen-haeves-fra-12-til-18-uge
https://ugeskriftet.dk/nyhed/anbefaling-om-ny-abortgraense-pa-18-uger-jeg-har-skiftet-mening-undervejs
Vi har lyttet til og set:
Deadline ( 05.10.2023 )
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUTV1134191
Vi har været ude af huset:
Vi har været på ekskursion til Eliaskirken, hvor vi har mødt præsten William Salicath, som bl.a. talte om at være homoseksuel og præst, kristen etik i forbindelse med næstekærlighed, sociale tiltag i kirken (hjælp til udsatte grupper) m.m.
Selvvalgte emner:
Eleverne har undersøgt selvvalgte etiske dilemmaer i mindre grupper. Herunder
- Dødsstraf
- Abort
- Omskæring
- Organdonation
- Stofmisbrug
Kernestof i forløbet om etik:
• væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
Faglige mål i forløbet om etik:
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
• karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249432027",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249432027",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57249432027"
}