Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Københavns åbne Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Camilla Burchard, Niels Peder Mortensen
|
Hold
|
g 2023 Tysk fortsættersprog B 1 (1g Ty1, 2g Ty1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Urbanes Leben (eksamen)
Et forløb om livet i storbyen. Hvad gør det ved os mennesker at bo i storbyen? Og kan byen både være smuk og hæslig i al sin mangfoldighed? Vi ser nærmere på, hvordan Franz Biberkopf (fra romanen Berlin Alexanderplatz fra 1929) bliver til Frances/ Franz i filmatiseringen af samme og fortolkes ind i en moderne ramme, hvor migration og udnyttelsen af migranter er i fokus.
Vi har fokus på at lære at beskrive storbyen (adjektiver) og træner bevægelsesverber.
Materiale:
Alpa Gun: Berlin Berlin (LIED)
Kurt Tucholsky: "Augen in der Grossstadt "(1930) (GEDICHT) https://www.deutschelyrik.de/augen-in-der-grossstadt-1930.html
"Kleingeld" (KURZFILM) https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/smapenge
Burhan Qurbani: Berlin Alexanderplatz (SPIELFILM) (2020) (Filmstriben)
Alfred Döblin: Berlin Alexanderplatz (uddrag) fra Prolog og første side af romanen (brugt til eksamenstræning).
Peter Fox: Schwarz zu blau (LIED), rap / musicvideo.
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yphwzD1XaBY
Grammatik
Regelmæssige og uregelmæssige verber
Artikler
Sætningsanalyse
Samlet: 36 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Reisen
Under dette forløb anskues rejsen som en overgang. Overgange i form af personlig udvikling, men også overgangen fra livet til døden, samt den eksistentielle rejse og rejsen til et nyt land.
Forløbet har også fokus på den mundtlige individuelle samtale.
Gloser: Heimweh, Abstecher, Gastarbeiter (1.000.001), Eisenbahn, Flieger, Allegorie, Austausch u.a.
MATERIALER
Erich Kästner: "Das Eisenbahngleichnis" (1931) (GEDICHT) https://www.deutschelyrik.de/das-eisenbahngleichnis.html
Yasemin Samdereli: Almanya - wilkommen in Deutschland (2011) (SPIELFILM)
Max Giesinger: "Die Reise" (MUSIKVIDEO)
Clueso: "Flugmodus" (MUSIKVIDEO)
Franka Potente: "Kitamakura - oder 49 Tage" (Auszug eines Romans)
Om tyske rejsevaner:
"Wohin reisen die Deutschen gern?" (se googledrevet)
(41 sider)
GRAMMATIK:
Ordstilling
Verbernes bøjning
Substantiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Krimi (eksamen)
Under dette forløb arbejder vi med krimien som genre, og læser både fiktive og ikke-fiktive tekster. Forløbet fortsættes i 2.g.
Materialer:
Tatort: Borowski und der brennende Mann (Mitcfu.dk)
Tatort: Borowski und das Meer
Tekster:
Milena Moser: "Der Letzte Pizza"
Ferdinand von Schirach: "DNA"
Ferdinand von Schirach "Anatomie"
Ferdinand von Schirach: Kinder"
Findes i Schuld-kompendium.pdf
Fra Gattungen: Krimi
Begreber: Täter, Opfer, Ermittler, Rache, Eifersucht, Mord, Tatort usw.
(12 ns)
Grammatik:
Idiomer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die Romantik
Forløbet handler om den tyske romantik og de genremæssige træk, der kendetegner perioden.
Eleverne har især beskæftiget sig med digte og billeder indenfor romantikken med fokus på de forskellige naturelementer som "Wald" "Nacht" "Das Meer" osv.
Eleverne har især læst værker af Eichendorff samt beskæftiget sig Volksmärchen også.
Eleverne har lavet individuelle fremlæggelser om emnet.
Film:
https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/rumpelstilzchen-oder-maerchen/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLXNvcGhvcmEtNjk3NTYzZjYtN2JkMC00YTg3LTgwZjAtZTk0OGFlOWFhMTU4
Digte og sange:
Eichendorff:
"Mondnacht"
"Nachtgruss"
"Die Nacht"
"Das Lied der Deutschen" Fallersleben https://zsdt.edu.pl/kola/niemiecki/pliki/Nationalhymne.pdf
Eventyr:
"Rumpelstilzchen"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 DDR und die STASI (Eksamen)
Vi har arbejdet med DDR med særligt henblik på STASI i det østtyske samfund.
Eleverne har læst og arbejdet med DDR gennem forskellige tekster og film. Forløbet har især fokuseret på livet i DDR med STASI og et overvågningssamfund, og hvordan det hr været for den enkelte borger at befinde sig i den virkelighed.
Film: Ballon
samt: https://www.youtube.com/watch?v=zIAc4g0gYig kort gennemgang af STASI
Tekster:
David Ensikat: Die Stasi. Oder: wenn keiner keinem traut“
Michael G. Fritz "Der Besuch"
Claudia Rusch "Honeckers Kandierter Apfel"
"Niemals Vergessen" Kapitel om DDR.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57412952043",
"T": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57412952043",
"H": "/lectio/32/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57412952043"
}