Holdet g 2023 Tysk fortsættersprog B 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Camilla Burchard, Niels Peder Mortensen
Hold g 2023 Tysk fortsættersprog B 1 (1g Ty1, 2g Ty1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Urbanes Leben (eksamen)
Titel 2 Forløb#2 Reisen
Titel 3 Forløb#3 Krimi (eksamen)
Titel 4 Die Romantik
Titel 5 Forløb#5  DDR und die STASI (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Urbanes Leben (eksamen)

Et forløb om livet i storbyen. Hvad gør det ved os mennesker at bo i storbyen? Og kan byen både være smuk og hæslig i al sin mangfoldighed? Vi ser nærmere på, hvordan Franz Biberkopf (fra romanen Berlin Alexanderplatz fra 1929) bliver til Frances/ Franz i filmatiseringen af samme og fortolkes ind i en moderne ramme, hvor migration og udnyttelsen af migranter er i fokus.
Vi har fokus på at lære at beskrive storbyen (adjektiver) og træner bevægelsesverber.

Materiale:
Alpa Gun: Berlin Berlin (LIED)
Kurt Tucholsky: "Augen in der Grossstadt "(1930) (GEDICHT) https://www.deutschelyrik.de/augen-in-der-grossstadt-1930.html
"Kleingeld" (KURZFILM) https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/smapenge
Burhan Qurbani: Berlin Alexanderplatz (SPIELFILM) (2020) (Filmstriben)
Alfred Döblin: Berlin Alexanderplatz (uddrag) fra Prolog og første side af romanen (brugt til eksamenstræning).
Peter Fox: Schwarz zu blau  (LIED), rap / musicvideo.
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yphwzD1XaBY

Grammatik
Regelmæssige og uregelmæssige verber
Artikler
Sætningsanalyse

Samlet: 36 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Reisen

Under dette forløb anskues rejsen som en overgang. Overgange i form af personlig udvikling, men også overgangen fra livet til døden, samt den eksistentielle rejse og rejsen til et nyt land.
Forløbet har også fokus på den mundtlige individuelle samtale.

Gloser: Heimweh, Abstecher, Gastarbeiter (1.000.001), Eisenbahn, Flieger, Allegorie, Austausch u.a.

MATERIALER
Erich Kästner: "Das Eisenbahngleichnis" (1931) (GEDICHT) https://www.deutschelyrik.de/das-eisenbahngleichnis.html
Yasemin Samdereli: Almanya - wilkommen in Deutschland (2011) (SPIELFILM)
Max Giesinger: "Die Reise" (MUSIKVIDEO)
Clueso: "Flugmodus" (MUSIKVIDEO)
Franka Potente: "Kitamakura - oder 49 Tage" (Auszug eines Romans)

Om tyske rejsevaner:
"Wohin reisen die Deutschen gern?" (se googledrevet)


(41 sider)


GRAMMATIK:
Ordstilling
Verbernes bøjning
Substantiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Krimi (eksamen)

Under dette forløb arbejder vi med krimien som genre, og læser både fiktive og ikke-fiktive tekster. Forløbet fortsættes i 2.g.

Materialer:
Tatort: Borowski und der brennende Mann (Mitcfu.dk)
Tatort: Borowski und das Meer

Tekster:
Milena Moser: "Der Letzte Pizza"

Ferdinand von Schirach: "DNA"
Ferdinand von Schirach "Anatomie"
Ferdinand von Schirach: Kinder"

Findes i Schuld-kompendium.pdf

Fra Gattungen: Krimi
Begreber: Täter, Opfer, Ermittler, Rache, Eifersucht, Mord, Tatort usw.

(12 ns)

Grammatik:
Idiomer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Die Romantik

Forløbet handler om den tyske romantik og de genremæssige træk, der kendetegner perioden.
Eleverne har især beskæftiget sig med digte og billeder indenfor romantikken med fokus på de forskellige naturelementer som "Wald" "Nacht" "Das Meer"  osv.

Eleverne har især læst værker af Eichendorff samt beskæftiget sig Volksmärchen også.

Eleverne har lavet individuelle fremlæggelser om emnet.

Film:
https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/rumpelstilzchen-oder-maerchen/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLXNvcGhvcmEtNjk3NTYzZjYtN2JkMC00YTg3LTgwZjAtZTk0OGFlOWFhMTU4

Digte og sange:

Eichendorff:

"Mondnacht"

"Nachtgruss"

"Die Nacht"

"Das Lied der Deutschen" Fallersleben  https://zsdt.edu.pl/kola/niemiecki/pliki/Nationalhymne.pdf

Eventyr:
"Rumpelstilzchen"




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 DDR und die STASI (Eksamen)

Vi har arbejdet med DDR med særligt henblik på STASI i det østtyske samfund.

Eleverne har læst og arbejdet med DDR gennem forskellige tekster og film. Forløbet har især fokuseret på livet i DDR med STASI og et overvågningssamfund, og hvordan det hr været for den enkelte borger at befinde sig i den virkelighed.

Film: Ballon

samt:  https://www.youtube.com/watch?v=zIAc4g0gYig  kort gennemgang af STASI

Tekster:

David Ensikat: Die Stasi. Oder: wenn keiner keinem traut“
Michael G. Fritz "Der Besuch"
Claudia Rusch "Honeckers Kandierter Apfel"
"Niemals Vergessen" Kapitel om DDR.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer