Holdet g 2023 Tysk fortsættersprog B 3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Troels Jensen
Hold g 2023 Tysk fortsættersprog B 3 (1g Ty3, 2g Ty3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Schicksal (Eksamen)
Titel 3 Reisen und Straßburg
Titel 4 Feiern und Jugend (Eksamen)
Titel 5 Weimarer Republik (Eksamen)
Titel 6 Lübeck
Titel 7 Schlager (Eksamen)
Titel 8 Einwanderung, Integration und Identität (Eksamen)
Titel 9 Afrunding og eksamensøvelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

I dette første tema skal vi have gang i de tyske gloser, se på den tyske kultur, beskrive billeder og høre tyske sange.
Forløbet indeholder en introduktion til ordbogen.com som benyttes i hele tyskforløbet. Desuden bruges Wie geht's, som eleverne får udleveret.

Omfang ca. 20 sider.

Materiale:
https://learngerman.dw.com/en/nicos-weg/c-36519789 (episode 1-6)
Das Lehrerzimmer, filmplakat, trailer og biograftur
Xavier Naidoo: Dieser Weg
Wimmelbild beschreiben
Quizlet med de hyppigste brugte ord på tysk

Mål:
At repetere tysk fra folkeskolen
At være tryg ved at tale tysk i klassen
At kunne træne, huske og bruge gloser
At kunne beskrive et billede med relevante gloser
At få kendskab til den tyske kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Schicksal (Eksamen)

Tekster til skæbnen og tilfældighedernes spil. Og hvordan små hændelser kan få store
konsekvenser. Som fremstillet i litteratur, film og musik.
Grammatiske emner: syntaks i hovedsætninger; konjunktioner og deres brug; syntaks i
ledsætninger; verbernes bøjning (præteritum og perfektum);

Omfang ca. 30 sider.

Grammatiske øvelser fra samlingerne:
Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København:
Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal,
2008.
Desuden øvelser på MinLæring.

Kernestof:

Milena Moser (1999). “Letzte Pizza” i: "Kurzum - Text und Sprache", Angela Homann & Erik Wikkelsø Pedersen, s. 84-94. Tyskforlaget, 2005 (tekst)

Faith Akin (2000). ”Im Juli” (film)

Fatih Akin (2000). ”Dialog: Isa und Daniel (aus ”Im Juli”)”; transkrib. fra: ”Im Juli”, Fatih Akin, 2000 (tekst)

Fatih Akin (2000). ”Dialog: Erste Begegnung. Der Ring (aus ”Im Juli”)”; transkrib. fra: ”Im Juli”, Fatih Akin, 2000 (tekst)

Pur (2004). ”Letzte Ausfahrt” i: "Kurzum - Text und Sprache", Angela Homann & Erik Wikkelsø Pedersen, s. 66-70. Tyskforlaget, 2005 (tekst)

Keto von Waberer (1983). ”Ilse” i: "Kurzum - Text und Sprache", Angela Homann & Erik Wikkelsø Pedersen, s. 74-83. Tyskforlaget, 2005 (tekst)

Mål:
At kunne skabe overblik over en tekst
At kunne finde svar på spørgsmål til en tekst
At kunne gengive en tekst både mundtlig og skriftlig med relevante gloser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reisen und Straßburg

Besøg fra Strassburg. Research om byens tysk-franske historier.

Omfang ca. 10 sider.

Grammatiske øvelser fra samlingerne:
Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København:
Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal,
2008.
Desuden øvelser på MinLæring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Feiern und Jugend (Eksamen)

Beskrivelse og diskussion af tekster, musik, billeder og videoer, der tematiserer ungdomsliv, livet i storbyen som ung, især festkulturen i storbyen, eksemplificeret ved festscenen i Berlin.

Diskussion af det at være ung og af ungdomsliv i storbyen og konkrete beretninger fra nattelivet i Berlin inkl. præsentation af konkrete klubber og barer (fx Berghain) og hele kulten omkring dem.

Desuden festkultur, f.eks. i hverdagen, el. -traditioner til nytår el. jul. Praktiske anvisninger (’grüssen, begrüssen’: hvordan hilser grupper inkl. ungdommen på hinanden). Diskussion af gruppemarkører, især ifht. kulturelle forskelle og ungdomsliv.

Arbejde med grammatiske øvelser: artiklers bøjning og brug; regelmæssige verbers bøjning, stærke verbers bøjning; løst sammensatte verbers bøjning og brug; modalverbers bøjning og brug; præpositioner (akkusativ, dativ); possessive pronominers bøjning og brug; syntaks i hoved- og ledsætninger.

Omfang ca. 40 sider.

Grammatiske øvelser fra samlingerne:
Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København:
Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal,
2008.

Kernestof:

Czienskowski, Paulina & Biermann, Til (2014). „So kommen Sie garantiert ins „Berghain“ rein,“ i: „Voll schön. In Berlin Anfangen“, Rasmus Schou Therkildsen, s. 97-106. København: Gyldendal, 2017 (Text)

Musial, Johannes (2013). „Während andere schon schlafen…,“ i: „Voll schön. In Berlin Anfangen“, Rasmus Schou Therkildsen, s. 107-116. København: Gyldendal, 2017 (Text)

Airen (2009). ”Live aus dem Käfig.” i: ”Stürmer und Dränger. Temabog til tysk i gymnasiet”, Kate Fuchs & Mathilde Sinding, s. 55-59. København: Gyldendal, 2018 (Text)

“Erwachsen werden" fra: https://learngerman.dw.com/de/erwachsen-werden/l-38517253/e-38518910 (Text)

Julia Engelmann. ”Erwachsenwerden” i: ”Stürmer und Dränger. Temabog til tysk i gymnasiet”, Kate Fuchs & Mathilde Sinding, s. 102-106. København: Gyldendal, 2018.

“Soll ich im Studium von zu Hause ausziehen. Vorteile und Nachteile” fra: https://www.studieren.at/wohnen/zuhause-ausziehen/ (Text)

Jakob Hein (2005). ”Erwachsen werden” i: "Ein neuer Anfang", Christina Hove, Mathilde Nygaard Beck & Nina Jensen, s. 40-41. Lindhardt og Ringhof Uddannelse, 2013 (Text)

“Wahlrecht für 18-Jährige” (2020) fra: https://www.bpb.de/kurz-knapp/hintergrund-aktuell/311559/vor-50-jahren-wahlrecht-fuer-18-jaehrige/ (Text)

Kira Welling (2018). “Peter Pan Syndrom - Was ist das?” fra: htps://praxistipps.focus.de/peter-pan-syndrom-was-ist-das-einfach-erklaert_99424 (Text)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Weimarer Republik (Eksamen)

Om Weimarrepublikkens tumultariske periode. Om dens historiske forgænger (Det Tyske Kejserrige), efterdønningerne af 1. verdenskrig, hyperinflation, krigsinvaliderne, arbejdsløshed, Berlin som smeltedigel og som (politisk) kampplads, kvindeemancipation og forholdene for LGDTQ+-miljøet.

Grammatiske emner: Syntaks i hovedsætninger; konjunktioner og deres brug; syntaks i
ledsætninger; deklination af substanstiver; verbernes bøjning (præsens, præteritum og perfektum); modalverberne og deres brug.

Grammatiske øvelser fra samlingerne:
Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København:
Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal,
2008.
Desuden øvelser på MinLæring.

Kernestof:
"Zweimal Ausrufung der Republik am 9. November 1918" i: "Berlin - Hauptstadt und Metropole", Poul Husum & Ove Rimi Andersen. Munksgaard, 1992 (tekst)

Peter Bamm. ”Dörfer, Russen, Döblin” i: "Berlin - Hauptstadt und Metropole", Poul Husum & Ove Rimi Andersen, s. 41-43. Munksgaard, 1992. (tekst)

Karkoff-Orchester & Leo Monosson (1929). ”In dich hab’ ich mich verliebt” (tekst/musik)

Kurt Tucholsky (1929). ”Wo steckt Deutschlands Geld” fra: "Deutschland, Deutschland, über alles. Ein Bilderbuch", s. 52-55 (tekst)

Winfried Sdun. ”Die goldenen 20er Jahre” i: "Berlin - Hauptstadt und Metropole", Poul Husum & Ove Rimi Andersen, s. 46-52. Munksgaard, 1992 (tekst)

Henk Handloegten, Tom Tykwer & Achim von Borries. "Babylon Berlin - Folge 1, Staffel 1", 2018 (film)

Henk Handloegten, Tom Tykwer & Achim von Borries. "Babylon Berlin - Folge 2, Staffel 1", 2018 (film)

Hermann Leopoldi. "Deine Augen sind Magnete” (tekst/musik)

Claire Waldoff. “Raus mit den Männern” (tekst/musik)

”Bubikopf und Maurerkelle. Frauen in der Weimarer Republik” fra:
https://weimar.bundesarchiv.de/WEIMAR/DE/Content/Virtuelle-Ausstellungen/Aufbruch-in-die-Moderne/frauen-weimarer_republik.html (tekst)

”Queere Weimarer Republik” fra: https://osqar.de/ressourcen/queere-weimarer-republik (tekst)

Omfang ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Schlager (Eksamen)

Om den hadede og elskede tyske genre: schlageren. Hvad kendetegner den som tekstgenre og som musikgenre?

Omfang ca. 30 sider.

Grammatiske øvelser fra samlingerne:
Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København:
Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal,
2008.

Kernestof:

"Der Begriff Schlager": https://www.lexikon-der-musik.de/schlager/#Der_Begriff_Schlager (tekst)

Tim Toupet: "Fliegerlied" (tekst/musik)

Helene Fischer: "Atemlos" (tekst/musik)

"Helene Fischer" fra de.wikipedia.org fra: https://de.wikipedia.org/wiki/Helene_Fischer (tekst)

"Hansi Hinterseer" fra de.wikipedia.org: https://de.wikipedia.org/wiki/Hansi_Hinterseer (tekst)

Hansi Hinterseer: "Amore mio" (tekst/musik)

Hansi Hinterseer: "Du bist ein Engel für mich" (tekst/musik)

Hansi Hinterseer: "Viele Grüsse aus Tirol" (tekst/musik)

Hansi Hinterseer: "Hände zum Himmel" (tekst/musik)

Hansi Hinterseer: "Kufsteinlied" (tekst/musik)

Benji Agostini: "‘Dumme Selbstversuche: Zwei Tage lang nur Schlager…’: https://www.vice.com/de/article/nz8wjg/ich-habe-zwei-tage-lang-nur-schlager-gehort-und-mochte-jetzt-toten (tekst)

Peter Rist: "Opium ohne Nebenwirkungen": https://www.theeuropean.de/politik/warum-schlager-gluecklich-macht (tekst)

Stefanie Hertel: "Dirndlrock" (tekst/musik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Einwanderung, Integration und Identität (Eksamen)

Om det brogede etniske og kulturelle landskab i Tyskland. Vi dykker ned i stereotypiske forestillinger om mennesker med forskellig baggrund. Som eksempler herpå kastes et blik på det tyske og det danske mindretal og de tyrkiske 'gæstearbejdere' i Tyskland. I den forbindelse anvendes integrationsteori og identitetsteori. Eleverne vil løbende beskæftige sig med samfundsmæssige forhold i Tyskland og den historiske baggrund for Tysklands multikulturalitet.

Omfang ca. 40 sider.

Grammatiske øvelser fra samlingerne:
Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København:
Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal,
2008.

Kernestof:

Al Gear, “Integration” (tekst/musik)

"Aus Liebe nach Bonn" (tekst)

"Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde", Goetheinstituttet: https://www.goethe.de/resources/files/pdf302/almanya_teaching_resources-v1.pdf (tekst)

Lise Søgaard (2018). "Bist du deutsch oder dänisch?" i Kristeligt Dagblad, d. 6. august 2018:  https://imgrenzgebiet.graenseforeningen.dk/zwei-sprachen-zwei-kulturen (tekst)

"Heimat in der Fremde" (film): https://www.youtube.com/watch?v=A19DHA_3eZM

"Heimat in der Fremde - Textauszug" (tekst)

Yasemin Şamdereli (2011). "Almanya. Willkommen in Deutschland" (film)

"Eine Familie, zwei Welten" (tekst)

“Identitätstheorie” i "Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog", Systime (tekst)

Udo Jürgens (1974). "Griechischer Wein" (tekst/musik)

Rainer Werner Fassbinder (1974). "Angst essen Seele auf".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Afrunding og eksamensøvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer