Holdet g 2023 Tysk fortsættersprog B 4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Københavns åbne Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Niels Peder Mortensen
Hold g 2023 Tysk fortsættersprog B 4 (1g Ty4, 2g Ty4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Urbanes Leben (Eksamen)
Titel 2 Krimi  (Eksamen)
Titel 3 Reisen
Titel 4 DDR und die STASI (Eksamen)
Titel 5 Märchen (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Urbanes Leben (Eksamen)

Eleverne arbejder med og reflekterer over livet i storbyen, som sættes i kontrast til livet på landet. Der er fokus på både de positive og negative sider ved livet i henholdsvis byen og på landet.


Film:

Kleingeld” (kortfilm):https://www.youtube.com/watch?v=HFHGkihWmtU

"Berlin Alexanderplatz"

Tekstmateriale:

"Schwarz du Blau" Peter Fox
"Augen in der Grossstadt" Kurt Tucholsky

Billedeanalyse fra "Auf Uns"

Samt arbejde med street art i forbindelse med klassens studietur til Berlin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Krimi (Eksamen)

Krimiforløbet tager udgangspunkt i både fiktive og ikke-fiktive tekster. Vi kigger på Tysklands berømte serie siden 70'erne Tatort. Ferdinand von Schirach, den kendte Berlineradvokat, der udgiver noveller med inspiration fra egne sager, skal vi også stifte bekendtskab med. Vi kigger også nærmere på krimigenrens kendetegn (Systime: Gattungen)

Eleverne oparbejder relevant ordforråd og beskæftiger sig med emnet "krimi" på forskellige områder og i forskellige kontekster.

Af Film har eleverne set:  Tatort. Borowski und das Meer 2014


Tekster:
Milena Moser: "Der Letzte Pizza"

Ferdinand von Schirach: "DNA"
Ferdinand von Schirach "Anatomie"
Ferdinand von Schirach: Kinder"



Findes i Schuld-kompendium.pdf

Fra Gattungen: Krimi
Begreber: Täter, Opfer, Ermittler, Rache, Eifersucht, Mord, Tatort usw.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reisen

I dette forløb anskues begrebet rejse fra forskellige vinkler.
Bl.a. i form af overgange i  personlig udvikling, men også overgangen fra livet til døden, samt den eksistentielle rejse og rejsen til et nyt land.

Vi arbejder med forskellige materialer som film, digt og musikvideoer samt rejseberetninger.

Forløbet giver mulighed for gruppearbejde, indviduelle oplæg samt kreativ remediering af de forskellige fagtekster.


Film:  "Im Juli" Fatih Akin. 2000


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DDR und die STASI (Eksamen)

DDR und die STASI (eksamen)

Vi har arbejdet med DDR med særligt henblik på STASI i det østtyske samfund.

Eleverne har læst og arbejdet med DDR gennem forskellige tekster og film. Forløbet har især fokuseret på livet i DDR med STASI og et overvågningssamfund, og hvordan det hr været for den enkelte borger at befinde sig i den virkelighed.

Vi har set filmen: Ballon (2018)

Tekster:

David Ensikat: Die Stasi. Oder: wenn keiner keinem traut“
Michael G. Fritz "Der Besuch"
Claudia Rusch "Honeckers Kandierter Apfel"
"Niemals Vergessen" Kapitel om DDR.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Märchen (eksamen)

Märchen (eksamen)

Eleverne har beskæftiget sig med emnet Märchen. Eleverne har arbejdet med de forskellige Märchenmerkmale fra "Gattungen" og har arbejdet med eventyrgenren i forbindelse med folkeeventyr og gennem film og tv.



Eleverne har af eventyr Læst:

Rumpelstilzchen

Dornröschen

Die Wichtelmänner

Frau Holle

Film: Märchen in der ARD "Rumpelstilzchen (2009)    https://www.ardmediathek.de/video/maerchen-in-der-ard/rumpelstilzchen-oder-maerchen/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLXNvcGhvcmEtNjk3NTYzZjYtN2JkMC00YTg3LTgwZjAtZTk0OGFlOWFhMTU4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer